Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 07:18
Ik heb op mijn werk ons optisch lab in beheer (high speed camera's, fotocamera's, etc). Ivm USB access rights management en algehele databeveiliging komt er bij mij nu de vraag of we camera's kunnen aanschaffen die alles direct naar een server sturen. Of dat dan OneDrive of een standaard netwerkschijf is maakt ze niet uit.

Nu hebben we een paar professionele camera's, maar voor algemeen gebruik door collega's (foto's maken van proefopstellingen) zijn er ook compact camera's. Dat is oude prut: telefoons zijn nog beter, wat meteen het risico is. Men pakt de eigen telefoon en de foto's komen bij Apple of waar dan ook terecht.

Nu is de vraag of er ook instapcamera's zijn die FTP transfer (of vergelijkbaar) ondersteunen. Tot nu toe kan ik het alleen vinden in de Sony Alpha's en de Nikon D850 (Canon heeft het vast ook in high-end). De Nikon Z-serie kan het ook, maar heeft dan een externe transmitter nodig. Helaas kan ik geen sites vinden die dit als filter aanbieden; Wifi wel, maar dat werkt vaak alleen met smart devices of direct access points.

Dus: weet iemand van compact / instapcameras met geavanceerdere file transfer opties? Ik had gehoopt dat de Sony RX100 VII dit zou hebben, maar helaas...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30
Ik denk dat thethering dichtbij komt.
Dan verbind je de camera via USB met een laptop. Met de juiste capture software gratis (Darktable, de software die met de camera komt), of betaald, komt de foto direct in de computer. Je kunt ook meteen de instellingen aanpassen.

Dit wordt gezien als een professionele feature maar het is niet supernieuw.
Een tweedehands camera in het hogere segment moet dit wel hebben.
Ik weet dat de Olympus M5.II het heeft, die staat 2e hands voor rond de 400 te koop. Van Canon/Nikon/Sony weet ik de modellen niet.

Het kabeltje is een dingetje maar er zijn speciale kabels en ook klemmetjes te koop (AliExpress) die de kabels ontlasten zodat hij niet met een kabel van 3 meter aan een klein stekkertje hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn panasonic LX100 heeft een mogelijkheid maar wat je ziet is dat dat eigenlijk via een telefoon gaat die het vervolgens de cloud in gooit. Kosten technisch kan je de IT afdeling ook vragen om een aparte PC in te richten waarop alleen een SD cards gelezen kunnen worden en die geautomatiseerd alleen de jpeg of raw bestanden in een shared network volume plaatst. Dan hou je het gecontroleerd in huis en door alleen lees rechten kan er geen data gestolen worden.
Denk overigens wel dat hier sprake van een situatie dat de IT afdeling moet beseffen dat zij ten dienste staan van het proces en niet andersom. Ben er namelijk van overtuigt dat er genoeg manieren zijn om hun beveiliging te omzeilen als gebruiker. Je zit er namelijk niet op te wachten dat een handige jongen de foto's op zijn server thuis zet om te downloaden via http of dat men wetransfer gebruikt etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Er zijn ook SD kaarten met ingebouwde WiFi, deze sturen de bestanden dan rechtstreeks door naar een server oid.

Ik heb er overigens alleen over gelezen, dus zelf geen ervaring mee.

Uitleg: https://www.remosoftware....e-te-gebruiken-in-camera/

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 07:18
@Tarquin Tethering is in dit geval niet de oplossing. Dit doen we in sommige gevallen wel, maar dan wel specifiek in mijn lab, waar alles naast de PC staat en ik weet wat ik aan het doen ben :P

@DutchKel Daar had ik ook even aan gedacht, maar het lijkt erop dat deze met name met mobiele apps werken (sommige ook met Windows), maar alle die ik kan vinden genereren hun eigen netwerk. Ze maken dus geen verbinding met een bestaand netwerk.

@Frogmen Op dit moment is de oplossing om simpelweg alle "engineering workers" een uitzondering te geven op de USB restrictie. Een interessante is inderdaad de read-only rechten. We hebben een speciale IT afdeling voor R&D support (dus anders dan supply of standaard kantoorwerk). Vanwege de mix van kantoorwerk en R&D hebben sommige goedbedoelde policies een uitwerking op R&D die niet productief werkt, en daar hebben we dan dus een afdeling voor die dat moet ondervangen. Behalve de uitzondering voor USB-rechten lijkt het er op dat er het beste een PC ingezet wordt waarop een WiFi tethering server draait, en dat die de bestanden direct naar een netwerkschijf schrijft. Maar dit alles is alleen mogelijk met high-end camera's.

Ik heb intussen ook al even bij CameraNU gevraagd, en die bevestigen mijn vermoeden dat zulke functionaliteit simpelweg niet bestaat bij compactcamera's. Die kunnen hoogstens naar een telefoon schrijven.

Bedankt voor het meedenken.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Veneficus Bedenk ook wel dat het tergend traag is, die systemen zijn bedoeld om na iedere foto meteen het resultaat op een scherm te laten zien. Denk dat een PC met kaartlezer stukken sneller handiger en flexibeler is. Overigens vindt ik USB restrictie achterhaald er zijn teveel mogelijkheden die het omzeilen en het levert alleen maar ergernis op. Mensen moeten gewoon hun werk kunnen doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30
Nog een optie, maar dan moet je wel wat tweaken.

De meeste camera's zijn zelf access point als je de wifi inschakelt.

Het volgende is technisch mogelijk (niet kant en klaar):
* een openwrt router van €10
* die client is van het camera-netwerk
* met een scriptje dat de camera-directory uitvraagt
* en de laatste 1 / 2 / 3 bestanden of alle bestanden van de laatste 10 minuten ophaalt en ergens heen stuurt.

Voor bijvoorbeeld Olympus werkt het zo dat de camera een mini-webservertje heeft. Je kunt die commando's sturen en dan krijg je een lijst met files of een specifiek bestand terug. Allemaal met het http protocol.

In de praktijk zou het dan zo moeten werken:
* je maakt een paar foto's
* je schakelt de wifi aan op de camera (er staat een icon op het touchscreen)
* je wacht terwijl de router automatisch het signaal oppikt en automatisch de bestanden ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
Stuur eens een mailtje naar Zepcam. Die hebben niet de camera's die je wilt, maar wel de functionaliteit.
Pagina: 1