Zakelijke Dell, Lenovo of HP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16
Ik zoek een laptop voor ZZP gebruik (engineering), waarvan ik wil dat die minstens 5 jaar mee kan.

Meer (ouderwetse) poorten is voor mij een voordeel, moet vaak USB A of ethernet dongles of tools aansluiten, en ik heb geen zin om te rommelen met dongles. Hierdoor vallen eigenlijk alle meest high-end dunne laptops af, omdat die alleen nog maar heel beperkte poorten hebben en vooral USB C.

Ik wil liefst een 11th gen Intel, deels gevoelsmatig, maar ook vanwege ondersteuning thunderbolt (meer kans hebben op kunnen inpluggen op docking stations van verschillende bedrijven). Ik weet dat de Ryzens in principe sneller zijn, maar volgens mij heeft Intel typisch wel een iets betere single core performance, en dat zie ik ook als voordeel. Houd dit steek, of is Ryzen toch een no-brainer?

Budget, max iets van 1500 euro.

Uitgaande van 14" kom ik met deze eisen zelf op één van de 3 hieronder, die dan allemaal wel met dezelfde processor te configureren zijn, 16GB en een 512GB SSD, dus met dezelfde core specs.

Dell Latitude 5420
+ Grotere accucapaciteit
- Minste build quality van de 3? Enige zonder MIL-STD 810G qualificaties
- USB A poorten maar aan één kant

Lenovo T14
+ Bewezen robuust ding
+ Beste scherm
- fn toets op de verkeerde plek
- lelijk (hoewel, wel classic)

HP Probook 440 G8
+ 3e USB A poort
+ Alu chassis
- Kleinste batterij
- Geen thunderbolt

Ik neig het meest naar de Lenovo denk ik. Een goede keuze, of zie ik nog dingen over het hoofd? Nog andere laptops die ik in de vergelijking kan meenemen?

Mensen met ervaring hoe de bouwkwaliteit van de Latitude en de T14 zich verhouden? Ik heb veel met Dell laptops gewerkt, maar nog nooit een Thinkpad vastgehad.

Beste antwoord (via Bio op 18-10-2021 15:55)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
Volgens mij kun je bij alle Lenovo's de Fn toets en Ctrl toets in de bios omwisselen. Dan staat de tekst natuurlijk nog verkeerd, geen idee hoeveel last je daarvan hebt.

Persoonlijk zijn alledrie in de zakelijke range gewoon top.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
Volgens mij kun je bij alle Lenovo's de Fn toets en Ctrl toets in de bios omwisselen. Dan staat de tekst natuurlijk nog verkeerd, geen idee hoeveel last je daarvan hebt.

Persoonlijk zijn alledrie in de zakelijke range gewoon top.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Veel Thunderbolt docks kunnen ook terugvallen op USB-only wanneer de laptop geen Thunderbolt signaal ondersteund. De HP Thunderbolt Dock G2 bijvoorbeeld, werkt prima met een ProBook 450 G8, qua hardware hetzelfde als de 440 G8, behalve het scherm(formaat) ;)

Mocht het interessant zijn (leesvoer), die 440's hebben de MIL-STD 810H tests ook gepasseerd.

Maar bottom line, allen zijn zeer prettige laptops. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Die fn en ctrl kun je inderdaad wisselen. (eigenlijk zit die bij Thinkpad juist goed, zo is de lay-out origineel bedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
dennisdennis12 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:44:
Die fn en ctrl kun je inderdaad wisselen. (eigenlijk zit die bij Thinkpad juist goed, zo is de lay-out origineel bedacht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMueRelbrsZ2ggHYOR-zG3MMhe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuQlmwORygB6CXqeRdzvsFaS.png?f=fotoalbum_large

Daar durf ik wel tegenin te argumenteren, dat het van het begin af aan gewoon een onhandige keuze is geweest. Ctrl hoort gewoon in de hoek >:)

Ik denk dat de Thinkpad desalniettemin de grootste kanshebber is, dit komt ook vooral doordat deze als enige exact te configureren is hoe ik hem wil. De Dell 5420 vind ik ook mooi, maar een aantal opties die er theoretisch wel op te configureren zouden moeten zijn, waaronder een kleurechter 400nits scherm kan ik op de Nederlandse Dell website helaas niet selecteren als opties. Ergens wel vreemd...

[ Voor 17% gewijzigd door Bio op 17-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bio schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]

Daar durf ik wel tegenin te argumenteren, dat het van het begin af aan gewoon een onhandige keuze is geweest. Ctrl hoort gewoon in de hoek >:)

Ik denk dat de Thinkpad desalniettemin de grootste kanshebber is, dit komt ook vooral doordat deze als enige exact te configureren is hoe ik hem wil. De Dell 5420 vind ik ook mooi, maar een aantal opties die er theoretisch wel op te configureren zouden moeten zijn, waaronder een kleurechter 400nits scherm kan ik op de Nederlandse Dell website helaas niet selecteren als opties. Ergens wel vreemd...
Kijken of je een reseller kunt vinden.
Die kunnen vaak configs samenstellen die je via de Dell website niet kunt bestellen.

(Ik heb zelf een 5491 in een afwijkende config. Enorm tevreden mee. Gebruik 'm zuiver privé, maar zakelijk zou ik absoluut niet verdrietig zijn als ik een soortgelijke laptop zou hebben.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 17-10-2021 19:46 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
De Dell 5420 heb ik zelf in gebruik. Helaas wel helemaal vol gepoept met services en programma’s van het werk dus kan de rauwe snelheid moeilijk inschatten. Verder prima en fijn ding, werd in het begin aardig warm, met name linksachter, maar sinds ik met de Dell powerplans gespeeld heb is dat een stuk minder, zonder verlies van snelheid of responsiviteit.

Beeldscherm is prima (bij ons is het fullHD touchscreen geconfigureerd).

Ik vind het juist een uitkomst dat USBc poorten links zitten en de usbA poorten rechts. Makkelijk uit eilkaar houden en aangezien ik rechtshandig ben steek ik een usb-stick er ok het liefste aan de rechterkant in.

Accu gaat vrij makkelijk een werkdag mee als je je houdt bij Office taken, ga je de laptop zwaarder belasten (video renderen in mijn geval) dan loopt de tijd terug.

Full-size UTP poort vind ik ook een voordeel trouwens, weet niet of je dat nodig hebt en of de andere laptops dat ook bieden.

Brouwkwaliteit is ok, t is plastic, maar wel goed plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een 12, 8 en 3 jaar oude Thinkpad, allen doen het nog en de cosmetische schade die ze opgelopen hebben is kleiner dan de schade bij de 'tegenpartij'. :P Mocht je toch iets slopen dan zijn spare parts zo te vinden en met een half uurtje schroeven ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
unezra schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:44:
[...]

Kijken of je een reseller kunt vinden.
Die kunnen vaak configs samenstellen die je via de Dell website niet kunt bestellen.
Tips voor een reseller?
jorisjan schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:47:
Ik vind het juist een uitkomst dat USBc poorten links zitten en de usbA poorten rechts. Makkelijk uit eilkaar houden en aangezien ik rechtshandig ben steek ik een usb-stick er ok het liefste aan de rechterkant in.

Accu gaat vrij makkelijk een werkdag mee als je je houdt bij Office taken, ga je de laptop zwaarder belasten (video renderen in mijn geval) dan loopt de tijd terug.

Full-size UTP poort vind ik ook een voordeel trouwens, weet niet of je dat nodig hebt en of de andere laptops dat ook bieden.
Bedankt voor je reactie! Accuduur lijkt me inderdaad een grote plus, UTP heeft de rest ook.

Mijn nadeel wat betreft de USB poorten naast elkaar is bij het gebruik van dit soort dingen :), dan blokkeer je ze gelijk allebei als je geen kabel bij de hand hebt.

Afbeeldingslocatie: https://ce8dc832c.cloudimg.io/v7/_cdn_/32/6B/B0/00/0/767523_1.jpg?width=640&height=480&wat=1&wat_url=_tme-wrk_%2Ftme_new.png&wat_scale=100p&ci_sign=0b7b2ebcd51843c3646b0a663529b4de2efd7a58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Bio schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:03:
Ik wil liefst een 11th gen Intel, deels gevoelsmatig, maar ook vanwege ondersteuning thunderbolt (meer kans hebben op kunnen inpluggen op docking stations van verschillende bedrijven). Ik weet dat de Ryzens in principe sneller zijn, maar volgens mij heeft Intel typisch wel een iets betere single core performance, en dat zie ik ook als voordeel. Houd dit steek, of is Ryzen toch een no-brainer?
Ik weet niet hoe belangrijk thunderbolt voor je is, daar zal het vooral vanaf hangen.

De Intels zijn singlecore inderdaad iets sneller tov Renoir (Ryzen 4xxxU/H) en Lucienne (Ryzen 3 5300U en 5400U, Ryzen 5 5500U en Ryzen 7 5700U), maar tov Cezanne (Ryzen 56x0U/H en Ryzen 58x0U/H is het lood om oud ijzer, volgens sommige benchmarks zou intel zelfs ietsje trager zijn).

Multicore is AMD al gauw tientallen procenten sneller, de 5500U (die in laptops vanaf € 500 te vinden is) is al zo'n 25-30% sneller, de 5600U ongeveer 50% en de 5800U maar liefst 80-90% (afhankelijk of je een i5 of i7 neemt). Zie ook hier.

Als het desondanks toch Intel wordt, zou ik een i5 nemen en geen i7 (snelheidsverschil is verwaarloosbaar, maar prijsverschil is al gauw € 100-200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Cheezus

Luiaard

Bio schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Tips voor een reseller?

[...]

Bedankt voor je reactie! Accuduur lijkt me inderdaad een grote plus, UTP heeft de rest ook.

Mijn nadeel wat betreft de USB poorten naast elkaar is bij het gebruik van dit soort dingen :), dan blokkeer je ze gelijk allebei als je geen kabel bij de hand hebt.

[Afbeelding]
Offtopic tip: ik zou zulke dongles sowieso standaard uitbreiden met een kort verlengkabeltje zoals
https://www.bol.com/nl/nl...5KvgUBMiJfIRoCsqsQAvD_BwE

Als je dan tegen de dongle stoot breek je tenminste geen usbpoorten af maar geeft het gewoon een beetje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LievenD schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Ik weet niet hoe belangrijk thunderbolt voor je is, daar zal het vooral vanaf hangen.

De Intels zijn singlecore inderdaad iets sneller tov Renoir (Ryzen 4xxxU/H) en Lucienne (Ryzen 3 5300U en 5400U, Ryzen 5 5500U en Ryzen 7 5700U), maar tov Cezanne (Ryzen 56x0U/H en Ryzen 58x0U/H is het lood om oud ijzer, volgens sommige benchmarks zou intel zelfs ietsje trager zijn).

Multicore is AMD al gauw tientallen procenten sneller, de 5500U (die in laptops vanaf € 500 te vinden is) is al zo'n 25-30% sneller, de 5600U ongeveer 50% en de 5800U maar liefst 80-90% (afhankelijk of je een i5 of i7 neemt). Zie ook hier.

Als het desondanks toch Intel wordt, zou ik een i5 nemen en geen i7 (snelheidsverschil is verwaarloosbaar, maar prijsverschil is al gauw € 100-200)
Die intel cpu's zijn van vorig jaar en hebben 4 cores / 8 threats, t.o.v. 6/12 en 8/16 van de recente amd's dus beetje rare vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
@Verwijderd Ja, maar de 12de generatie is er nog niet, dus daarmee vergelijken kan niet. Het speelt dus geen rol dat ze al een jaar oud zijn. Bovendien is Ryzen 4000 minstens even oud, en ook die waren multicore al een stuk sneller.

En dat het een rare vergelijking is vind ik niet, neem het snelste dat beide producenten beschikbaar hebben met 15W TDP, en je komt automatisch hierbij uit. Of anders gezegd, 't was niet mijn keuze om maar 4 cores in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bio schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Tips voor een reseller?
Ik ben helaas vergeten waar ik die van mij heb gekocht. :( (Kan het zo snel ook niet meer vinden in mijn email.) Het zou Insight geweest kunnen zijn.

Hier staat iig een overzicht van alle resellers, distributeurs, etc:
https://dell.secure.force.com/FAP_PartnerSearch

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

Heb je eventueel ook een asus zenbook overwogen? Die dingen zijn strikt genomen consumentenlaptops. Nu heb ik er laatst een min of meer bij toeval gekocht en ik moet zeggen dat ze dat niveau echt wel ontstegen zijn. En dat zeg ik terwijl het hele huis hier vol ligt met thinkpads dus in dat opzicht was ik wel verwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Bedankt voor de adviezen, het is een Thinkpad geworden met de volgende specs:

Processor - Intel® Core™ i5-1135G7-processor van de 11e generatie (4 cores/8 threads, 2,40 GHz tot 4,20 GHz met Turbo Boost, 8 MB cache)
Besturingssysteem - Windows 10 Pro 64
Totaal Geheugen - 8 GB DDR4-3200 MHz (gesoldeerd) + 8 GB DDR4-3200 MHz (SoDIMM)
Solid State Drive - 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe NVMe, OPAL, TLC
Type beeldscherm - 14.0" FHD (1920x1080) IPS, ontspiegeld, 400 nits, geen touchscreen, energiezuinig
Graphic Card - Geïntegreerde Intel® Iris® Xe grafische kaart
Camera - IR- en 720P HD-camera met microfoon
Toetsenbord - Toetsenbord met achtergrondverlichting, zwart, Engels (EU)
Wireless - Intel Wi-Fi 6 AX201 11AX (2x2) & Bluetooth® 5.0
Batterij - 3 cellen, 50 Wh
Garantie - 3 jaar koerier or Carry-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:45
Wanneer verwacht je de laptop te ontvangen? Ben heel benieuwd naar je ervaringen! Wij moeten op het werk gaan overstappen van een HP (Elitebook 840 G3) naar de Thinkpad T14. Ik hou persoonlijk meer van het ontwerp van de Elitebook, maar dat zal vast ook wel weer wennen.

Wat me overigens opviel (aangezien ik prive ook naar een nieuwe laptop aan het kijken ben) is dat de HP Probook 440 compleet lijken te ontbreken op de website van HP zelf. Via Google kom je wel op een product pagina uit, waar dan bij staat 'niet leverbaar', maar in het verleden werd de laptop dan wel nog gewoon in het complete overzicht getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
@robmor13 Duurt helaas 5 a 6 weken.

De probook vond ik inderdaad ook moeilijk vindbaar bij HP zelf, laat staan in custom configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De levertijden bij HP lijken best chaotisch soms. Voor mezelf had ik twee weken geleden een ProBook 455 G8 besteld met de wetenschap dat deze pas in januari geleverd zou worden, een week later had ik 'm.
Of de voorraadindicatie bij Ingram Micro was stuk.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Bio schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:10:
@robmor13 Duurt helaas 5 a 6 weken.

De probook vond ik inderdaad ook moeilijk vindbaar bij HP zelf, laat staan in custom configuraties.
Lol, ik krijg net een bericht dat hij verzonden is. Dus in plaats van 6 weken, minder dan een week :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09-2024
Bio schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Lol, ik krijg net een bericht dat hij verzonden is. Dus in plaats van 6 weken, minder dan een week :).
Je bent niet de enige :)
Vorige week donderdag een P14s besteld, levertijd 6 weken+, gister avond is hij al verzonden :)
Sales afdeling had mij nog verteld dat het zeker wel een maand of twee gaat duren, gelukkig niet dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:45
Bio schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Als het goed is heb je de laptop inmiddels al een tijdje in gebruik. Hoe bevalt ie?

Mijn Lenovo wordt over 4 weken bezorgd, volgens de laatste update. Daarbij stond overigens ook nog wel een 'grappige' vermelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbhIJWDMYQR3pY8L0ZaJDqsUVuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cbugw43WIGyvRB9VfjU6BvMD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@robmor13 , oh lekker dan. Kan toch vrij belangrijk zijn om bekabeld internet te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
@robmor13 Tevreden mee! Doet wat hij moet doen, fijn scherm, fijn toetsenbord, licht, poorten worden goed gebruikt (inclusief ethernet in mijn geval ;)).
Pagina: 1