Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-04-2024
Een goededag,

Wij zijn bezig met onze witte elektrische handdoekradiator (60 cm x 170 cm, 900W) te voorzien van een ander kleurtje (waarbij we roestvorming voorkomen). Deze radiator staat in een natte ruimte (de badkamer).

We willen dit 'kleuren' zelf doen zodat we tijd en geld besparen.

Ik heb 2 vragen hierover:
1. hoeveel tijd gaat ong in de werkzaamheden zitten? Als er teveel tijd in zit, kan het handiger zijn om het uit te laten besteden

Uitbesteden
- zandstralen kost ong 50 euro, en poedercoaten 75 euro.

Zelf doen
- 4x hittebestendige lak busjes van 400 ml, (kosten 24 euro)
- schuurpapier (kosten 5 euro)
- uren? Ik gok zelf 5 uur in totaal

2. Is de manier waarop wij de handdoekradiator willen kleuren een goede manier?
- de radiator demonteren, en het vloeistof opvangen.
- de witte radiator schuren met P150 en daarna de grote krassen wegschuren met P220
- vervolgens 2x spuiten met hittebestendige spuitlak
- vervolgens vloeistof weer terug erin doen, onderdelen monteren.

Alvast dank voor het meedenken!

Gr. Gowo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Poedercoaten is echt wel heel andere koek dan spuiten, en mi veel mooier en strakker. Zeker als je zelf gaat spuiten, want dat is echt een k klus om dat heel netjes te krijgen.

Ik weet niet hoe tolerant je bent op kleine onvolkomendheden, maar ik zou er niet aan denken om dit zelf te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GoWo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:26:
Een goededag,

Wij zijn bezig met onze witte elektrische handdoekradiator (60 cm x 170 cm, 900W) te voorzien van een ander kleurtje (waarbij we roestvorming voorkomen). Deze radiator staat in een natte ruimte (de badkamer).

We willen dit 'kleuren' zelf doen zodat we tijd en geld besparen.

Ik heb 2 vragen hierover:
1. hoeveel tijd gaat ong in de werkzaamheden zitten? Als er teveel tijd in zit, kan het handiger zijn om het uit te laten besteden

Uitbesteden
- zandstralen kost ong 50 euro, en poedercoaten 75 euro.

Zelf doen
- 4x hittebestendige lak busjes van 400 ml, (kosten 24 euro)
- schuurpapier (kosten 5 euro)
- uren? Ik gok zelf 5 uur in totaal

2. Is de manier waarop wij de handdoekradiator willen kleuren een goede manier?
- de radiator demonteren, en het vloeistof opvangen.
- de witte radiator schuren met P150 en daarna de grote krassen wegschuren met P220
- vervolgens 2x spuiten met hittebestendige spuitlak
- vervolgens vloeistof weer terug erin doen, onderdelen monteren.

Alvast dank voor het meedenken!

Gr. Gowo
toon volledige bericht
Als het echt E125,- kost, wat ik betwijfel, dan zou ik dat gelijk doen. Schuren is echt een rotkarwei van zo'n radiator.
sowieso ben je niet klaar na P200.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
Snap niet zo goed waarom je bij een elektrische radiator de vloeistof er uit zou willen halen?

Bij eentje op de CV ketel aangesloten ontkom je daar niet aan, maar waarom zou je dat nu doen?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Cyriel85 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:11:
Snap niet zo goed waarom je bij een elektrische radiator de vloeistof er uit zou willen halen?

Bij eentje op de CV ketel aangesloten ontkom je daar niet aan, maar waarom zou je dat nu doen?
Met poedercoaten zou ik dat wel doen. Anders krijg je een leuk explosief effect als ie in de oven hangt ;)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
@Cyriel85 Goed punt, is dan niet nodig nee als we het zelf gaan doen. Bij het poedercoaten is het dus wel belangrijk.

@Hackus heb net even naar een bedrijf gebeld en zij gaven inderdaad aan dat ik beter een nieuwe radiator kan kopen dan dat ik het bij hun laat doen (zandstralen en poedercoaten). Poedercoaten zelf is €75,-, maar dat zandstralen kost flink wat geld om de laklaag eraf te halen. Dus het uitbesteden gaat hem niet worden, eventueel alleen het poedercoaten.

Eerder P350 bijv dus. Ik zat zelf te denken om de schuurmachine te gebruiken en bij de delen waar ik niet bij kan met de machine met schuurpapier. Lijkt me dan ook een stuk sneller gaan.

@superduper ik ben redelijk tolerant als ik het zelf heb gedaan. Waarom moet je er niet aan denken om het zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GoWo Stroken scheuren....of bandpapier/rol kopen. P/K400 zou ik mee eindigen.
Ook zul je nog primer moeten gebruiken
Met machine kom je alleen bij voor en achterkant(streepje)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
@Hackus oke dus nog een primer en eindigen met P400. Zat ook nog te denken om Scotch mat te gebruiken

Wel rotklus hoor ik meerdere zeggen. Enig idee hoelang ik eraan kwijt ben?

[ Voor 4% gewijzigd door GoWo op 15-10-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
Ik heb ooit onze handdoekradiator wat bijgetipt op de slechte plekken. het was geen nieuwe maar een marktplaatsje. Toen hij na een paar jaar op alle hoeken bruine verkleuring begon te krijgen heb ik maar een nieuwe gekocht. Was even 500 euro voor precies dezelfde, in een modernere kleur, maar dan ben je wel van het gedoe af.
Was overigens geen electrische.
Overingens krijg je het ding met zelf schilderen nooit zo goed dat hij net zo lang mee gaat als een nieuwe.

[ Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 15-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GoWo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:08:
@Hackus oke dus nog een primer en eindigen met P400. Zat ook nog te denken om Scotch mat te gebruiken

Wel rotklus hoor ik meerdere zeggen. Enig idee hoelang ik eraan kwijt ben?
Ik zou hittebestendige lak gebruiken voor oa auto-onderdelen oa Motip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:53
Ik zou het lekker uitbesteden. Het wordt sowieso een rotklus om het helemaal netjes te schuren, ook in alle hoekjes en gaten. Ik vermoed ook dat het veel ronde buizen zijn dus die verven is ook een vak apart. Je wil mooie egale lagen zonder druipers maar je moet wel in alle hoekjes komen zodat er geen vocht bij kan.

Als je het zelf doet heb je primer nodig, dat worden al 1 of 2 lagen. Misschien kun je ook niet de voor- en achterkant tegelijk doen. En dan nog een paar lagen kleurlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Het ding hoeft toch niet helemaal kaal te zijn om over te schilderen? Beschadigingen en roestplekjes repareren en de rest opschuren. En vergeet niet eerst de boel goed te ontvetten.
Ik zou het met een roller doen. Bij spuiten gaat de meeste verf er naast. Tenminste als het zo'n buizending is.
Hittebestendige lak is helemaal niet nodig. Radiatorverf is voldoende.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Spuiten is echt rommel.. ga het dan minimaal verven met een roller.. als je wilt dat het er binnen 1 maand niet meer uitziet moet je het vooral spuiten.. dat laat echt heel snel los en is extreem gevoelig voor krasjes/aanraking. De verf is er zo vanaf als je er 1x tegenaan stoot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Heb afgelopen jaar twee oude radiatoren van bruin naar wit geverfd.

Schuren is een eitje. Even licht nat opschuren met fijn waterbestendig schuurpapier.

Verven met radiatorlakspuitbus bleek een drama. Deels doordat het niet goed tussen de parallelle lamellen kwam maar ook de dekking etc was matig. En overal verfnevel.

Afgeverfd met radiatorlak met kwast met redelijk resultaat. In het ideale geval gebruik je een roller.

Uiteindelijk ben je wel wat uren bezig. Zeker als je droogtijd tussen lagen hebt en meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou er inderdaad niet aan beginnen.
Vind zelf het poedercoaten nog wel meevallen qua prijs.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
Dus ontvetten, nat schuren, primen en vervolgens sprayen/verven.

@ZeRoC00L Als je het laat poedercoaten, moet al het lak er volledig af. Het lak er volledig afhalen ga ik zelf niet doen (een te grote klus), daarvoor moet de handdoekradiator worden gezandstraald door een bedrijf. Dat kost veel geld, daarom hebben we besloten het zelf te doen.

@Hackus thnx voor de tip. Goed merk is het Motip. Wel duurder. Ik had zelf de gamma hittebestendige spuitlak op het oog (4x spuitbussen, 1 spuitbus van 6 euro per stuk per 400 ml), Kans is groot dat Motip beter dekt, en beter blijft zitten. Ik zal wel even checken of het ook hittebestendig is.

@Rukapul ik denk dat je het hebt over een gewone radiator. Bij een handdoekradiator lijkt me lastig om met een roller en verf een mooi resultaat te krijgen en lijkt me sprayen daarom een beter resultaat geven. Wel heb je idd meer meer verfverlies bij een spuitbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
Ik heb een keer een badkamer radiator opgeschuurd en gespoten (meerdere lagen) met radiator lak. Resultaat zag er de eerste twee jaar prima uit, daarna begon de ellende met bladderende verf bij de lasnaden.

Ongetwijfeld te voorkomen met beter schuurwerk, maar ik zou er nooit meer voor kiezen. Sterker nog, ik heb ervoor gekozen om gewoon de radiator in de kleur te kopen die ik voor ogen had. Was nagenoeg even duur als het uitbesteden van het stralen/coaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
@densoN Hmm dat is wel goed om te weten. Aangezien het een best intensieve klus is waarbij wel wat arbeidsuren in gaan zitten. Waarbij ik dus roestvlekken na een paar jaar riskeer...

Ik kies ervoor mijn witte radiator maar te verkopen, en een zwarte radiator te kopen. T zekere voor het onzekere.

Dank allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 23:46
Weet niet wat voor model je hebt maar voor iets boven de €100 heb je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GoWo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:39:
@densoN Hmm dat is wel goed om te weten. Aangezien het een best intensieve klus is waarbij wel wat arbeidsuren in gaan zitten. Waarbij ik dus roestvlekken na een paar jaar riskeer...

Ik kies ervoor mijn witte radiator maar te verkopen, en een zwarte radiator te kopen. T zekere voor het onzekere.

Dank allen voor het meedenken.
Daarom ook goed voorbewerken. Tijdens het aflakken/spuiten met hittebestendige, kun je de radiator aanzetten. Dit zorgt voor betere hechting, en droogt beter. Tenminste als je zelf goed kunt spuiten met een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kever678 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:45:
Weet niet wat voor model je hebt maar voor iets boven de €100 heb je een nieuwe.
Dat zijn kleintjes van 55 bij 45 zoiets. 60x170cm is een stuk duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 23:46
Hackus schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Dat zijn kleintjes van 55 bij 45 zoiets. 60x170cm is een stuk duurder
Even over de maat heen gelezen :+

Zie wel een aantal zwarte voor €170, geen idee welke kleur hij wil maar als je kijkt welke kosten je maakt om hem mooi te schuren/lakken en hoeveel tijd erin gaat zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je geen haast hebt, zoekactie aanzetten op marktplaats. Misschien komt er toevallig 1 langs.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoWo
Jaa heb al een tijdje een zoekactie staan, maar de elektrische varianten zijn redelijk schaars, zeker in zwart en die afmetingen. Ik ga mijn huidige witte variant er in ieder geval wel opzetten.
Pagina: 1