Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gejewe24
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-12-2021
Helaas een 2Tb HDD in mijn oude iOmega NAS moeten vervangen.
Heb 2x 2Tb in Raid1.

Bij vorige vervangingen duurde de reconstruction en denk een dag.
Nu na een volle dag (24 uur) staat de reconstruction nog maar op 7%.

Waar kan dit aan liggen en is dat - terwijl de reconstruction aan de gang is - te verhelpen?

Ik ben enigszins bang dat de reconstructie zelf nu zoveel van de 1e schijf vraagt, dat die wellicht ook de geest geeft.

Verder sta ik al op het punt om de NAS te vervangen. Dan kopieer ik alle data naar nieuwe schijven. Helaas heb ik daar nu nog weinig aan.

Hopelijk kan iemand me verder helpen (of geruststellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53

Detmer

Professioneel prutser

Staat er nu (veel) meer data op? Dat kan de langere tijd verklaren.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Kan idd zijn dat de eerste HDD ook niet lekker is.
Wat zeggen de smart waardes.

Verder nu mosterd na de maaltijd. Maar RAID is geen backup.
Je data die je belangrijk vind, Had je sowieso moeten backuppen. Dan kan je ook met een gerust hart gaan "klooien' met je raid opstelling.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welke disks heb je precies in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gejewe24
Ben verder niet aan het klooien. De NAS is mijn backup.
Alleen ging een schijf kapot, dus nieuwe erin, en RAID laten herstellen.
Gaat al 8 jaar zo, alleen nu voor het eerst dat het erg lang duurt.

Geen idee hoe ik nu de Smart waardes kan zien.

Heb een Seagate Barracuda (1e schijf) en nu een Seagate Ironhorse (nieuwe schijf) in gebruik. Allebei 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Smart waardes kan je bij sommige NAS-en opvragen. iig bij Synology.

Als dit je Backup is. Dan heb je dus nog de originelen. Die goed bewaren! (en mogelijk ook denken aan een offsite backup (3,2,1 strategie))
Voor nu zit er volgens mij weinig op dan wachten en hopen.

Weet niet wanneer je van plan was om nieuw spul aan te schaffen.
Anders kan je ook gewoon je 2e disk gebruiken om je originele bestanden nog een keer veilig te stellen.

En dan rustig alles overzetten naar de nieuwe omgeving.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gejewe24
Hopelijk maandag of dinsdag de nieuwe hardware binnen.
Voor nu laat ik het maar rustig draaien. Mijn ervaring is dat wanneer je gaat lopen prutsen het juist mis gaat.

Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:36
Gewoon laten draaien tot de job is afgelopen is een goed plan.

Een mogelijke verklaring voor de lange wachttijden is de volgende:
Als je een harddisk lang hebt, ontstaan fouten in de bestandsopslag. Als die fouten worden veroorzaakt door niet goed uit te lezen delen van sectoren, gaat de harddisk uit eigen beweging zo'n plekje meerdere keren uitlezen in de hoop dat er een keer een logisch resultaat uit komt. Na een bepaald aantal keren niet succesvol uitlezen wordt het uitlezen gestopt en wordt de sector gemarkeerd als onbruikbaar. In de loop der tijd gaat de magnetische laag lokaal achteruit, waardoor de kans op méér van die plekjes toeneemt. Het eerste moment dat jij de volledige harddisk uitleest is nu je de volledige inhoud gaat dupliceren naar een verse harddisk. Daarbij worden alle sectoren (soms voor het eerst sinds jaren) uitgelezen en loop je voor het eerst tegen die zwakke plekken aan. Dat verklaart de trage vooruitgang en het kán betekenen dat je delen van je data kwijt bent. Daarom is het fijn dat je je originelen nog hebt en ik geef je ter overweging om zodra de tweede schijf online is, een volledige test van beide harddisks te doen en evt. de volledige inhoud van de NAS te wissen en te vervangen door een intacte backup (of de originele bestanden). In die situatie heb je voor je begint alleen nog de originele bestanden (waarvoor hetzelfde geldt), dus ik geef je ter overweging om toch een volledige backup van de originele bestanden te maken op een externe harddisk vóórdat je alles op de NAS zou overschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gejewe24
De nieuwe NAS (QNAP) neergezet, en toch de reconstructie in de iOmega afgebroken, m'n gevoel zei dat dat veel te veel van m'n resterende schijf ging vragen i.c.m. overzetten van data.

M.b.v. de syncapps van QNAP alle data overgezet naar de QNAP.
Nu de oude schijf als extra schijf in de nieuwe NAS gezet, en daar krijgt de schijf een kritische SMART waarde.

Lijkt erop dat ik net op tijd ben geswitched.

Anyway, dank voor alle input, alles draait weer als een zonnetje.
Pagina: 1