HDMI-kabel zorgt voor bromtoon bij subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29
Op mijn kantoor heb ik een 5.1-setje (Marantz SR5005 + H/K HKTS16 setje) aangesloten op de pc en tv, beide via HDMI. Er loopt dus een HDMI-kabel van de videokaart (RTX 3060 Ti) naar één van de ingangen op de Marantz, en vervolgens loopt er een HDMI-kabel via de 'out' naar de tv. De subwoofer is via een enkele RCA-kabel aangesloten. Tot zo ver niks spannends.

Omdat het kantoor van zichzelf geen geaarde stopcontacten heeft of überhaupt een aardedraad, zijn de stopcontacten via een draadje en een knijper verbonden met de verwarming. Dit draait al jaren zo zonder problemen.

Nu is het echter zo dat sinds ik een HDMI-verbinding heb tussen de pc en Marantz, de H/K subwoofer een bromtoon heeft. Deze bromtoon verdwijnt als ik de HDMI-kabel tussen de pc en de Marantz er tussenuit haal. De bromtoon verdwijnt ook als ik de RCA-kabel tussen de Marantz en de subwoofer er tussenuit haal, en ook als ik de draad naar de verwarming loshaal, waardoor de hele boel dus ongeaard is.

Alle apparaten op kantoor zijn aangesloten op hetzelfde stopcontact door middel van twee geaarde stekkerdozen. Elke stekkerdoos gebruikt een eigen gat op het stopcontact.

Mijn vraag is wat hier nu de beste oplossing is. Het makkelijkste is natuurlijk de boel ongeaard laten, maar dat lijkt me niet veiliger? Zijn er andere dingen die ik kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:14
Je kunt proberen om twee ferietkernen om de hdmi kabel heen te klemmen om te zien of dit een oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

DDX

Zit er toevallig ook nog een kabelaansluiting in tv ? (upc oid dus)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Steefmeister schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:05:
Je kunt proberen om twee ferietkernen om de hdmi kabel heen te klemmen om te zien of dit een oplossing biedt.
Goeie tip, ik zal eens kijken of ik aan die dingen kan komen... Beetje electrozaak heeft dat spul op voorraad?
DDX schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:12:
Zit er toevallig ook nog een kabelaansluiting in tv ? (upc oid dus)
Nee, de tv is alleen met HDMI verbonden. Als ik die verbinding verbreek, blijft de bromtoon trouwens gewoon bestaan. Het ligt dus aan de HDMI-verbinding tussen pc en receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

DDX

En heeft de pc nog een of andere verbinding ?
Klink als een aardlus, oftewel 2 verschillene aardingen wat dan over je hdmi gaat lopen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DDX schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:22:
En heeft de pc nog een of andere verbinding ?
Klink als een aardlus, oftewel 2 verschillene aardingen wat dan over je hdmi gaat lopen.
Aardlus dacht ik zelf ook al aan. De pc is ook aangesloten op een monitor via Displayport, maar heeft naast een UTP-kabel naar de switch (receiver en tv zijn daar niet op aangesloten) en een beetje USB randapparatuur geen andere rare verbindingen. De monitor is eveneens aangesloten op hetzelfde stopcontact.

Toevoeging: ik had toevallig nog een HDMI-kabel liggen met aan beide kanten een ferrietkern, maar dat mocht helaas niet baten. Deze kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQp5cqQuirM1qR27MwpgwaoI3K0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQUWK1DBSIZv6DNjHy0JBjMb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Saekerhett op 15-10-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Wat als je ook een analoge verbinding maakt tussen pc en receiver (dus bovenop hdmi)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Saekerhett schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:04:

Omdat het kantoor van zichzelf geen geaarde stopcontacten heeft of überhaupt een aardedraad, zijn de stopcontacten via een draadje en een knijper verbonden met de verwarming. Dit draait al jaren zo zonder problemen.
dat mag toch helemaal niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
road rebel schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:01:
[...]
dat mag toch helemaal niet?!
Klopt maar vroeger werd die veel gedaan. Een dele van die situaties zijn nooit verbeterd en je hebt mensen die het soms ook alsnog toepassen omdat de andere oplossing te duur/ teveel werk werk.

Je aarde laten lopen via de verwarming is tegenover geen aarde veiliger maar daar is het ook mee getypt. Het beste zou zijn om daar een nette geaarde oplossing van te maken.

Wat je kunt proberen doen om de bromtoon proberen weg te halen is om een overspanningsbeveiliging ertussen te zetten. Dit kan een UPS zijn maar kan ook zo'n stekkerdoos zijn met blikseminslagbescherming. De werking gaat vaak tot hogere volts beter met aarde maar zeker de versies die het omzetten naar hitte (bliksembeveiliging is dat vaak) kunnen ook hun werk zonder aarde prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
road rebel schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:56:
Wat als je ook een analoge verbinding maakt tussen pc en receiver (dus bovenop hdmi)?
Net geprobeerd, maakt niets uit.
Cave_Boy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:32:
[...]
Wat je kunt proberen doen om de bromtoon proberen weg te halen is om een overspanningsbeveiliging ertussen te zetten. Dit kan een UPS zijn maar kan ook zo'n stekkerdoos zijn met blikseminslagbescherming. De werking gaat vaak tot hogere volts beter met aarde maar zeker de versies die het omzetten naar hitte (bliksembeveiliging is dat vaak) kunnen ook hun werk zonder aarde prima doen.
Dit ga ik dan even proberen.

Toevoeging: ok nu snap ik er niets meer van. Ik heb de Marantz even in een ander stopcontact (op de overloop) geprobeerd met een verlengsnoer, en toen hoorde ik de brom niet! Ik sluit de Marantz weer aan op de stekkerdoos waar hij zat, en nu hoor ik nog steeds geen brom... Hoe dan? :D

Probleem lijkt dus opgelost, maar kan iemand dit verklaren?

Laat maar, probleem is nu weer terug nu ik het na een aantal uur weer heb aangezet :o

[ Voor 22% gewijzigd door Saekerhett op 17-10-2021 19:08 ]

Pagina: 1