Gat boren onder dakgoot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hoi, ik wil graag een gat boren onder de dakgoot van mijn eengezinswoning. Wie heeft er tips van hoe ik dit het beste kan doen? Moet dit van binnen naar buiten boren of andersom? Hoe lang moet die boor zijn voor een nieuwbouw huis muur? Kan het van buiten met de ladder of moet ik echt vanaf de een steiger gaan boren?

Mijn bedoeling is om een 16mm flexibele slang te laten lopen van mijn zolder naar mijn achtertuin. Ik heb namelijk geen waterkraan in mijn achtertuin en ook geen kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozEh1Rw3tq7mskk5XgNb47bG0sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWXZYBzQHlXs7veLz1ZkJ7k4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door adesign op 14-10-2021 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:55
Denk eraan dat je (van buiten af gezien) schuin omhoog boort naar binnen. Dat zorgt ervoor dat water niet naar binnen kan gaan.
Je kunt de breedte meten bij een raam of deur. Dan weet je ongeveer hoe lang het boortje moet zijn.

Een andere optie is, mits je de keuken aan de tuinzijde hebt, om de kraan af te tappen en dan heb je een kortere verbinding om buiten een kraan aan te sluiten. Dan hoef je dus ook niet van helemaal boven naar beneden te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:26

MLLL

Palm Treo 650

Kun je niet vanuit de kruipruimte iets creëren met een vaste buitenkraan. aan de gevel.
Of laat je de flexibele tuinslang langs de gevel hangen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05
Kun je niet achter je keukenkastjes ofzo langs? De aanpak klinkt behoorlijk gaar.

Ik heb zelf een doorvoer van 60mm gemaakt onder mijn dakgoot, 45graden omhoog door baksteen en houten balk, naar zolder. Dat was nogal een klus.

Kun je semi-recht door de muur boren door alleen steen (en spouwisolatie) naar zolder dan is het niet meer dan boortje 20 in de boormachine en in een minuut ben je klaar.

Waarschijnlijk moet je met een nog groter gat werken om de bocht netjes te kunnen maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2021 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 21:29

dijkmane

biertje ?

als dat een permanente oplossing dient te worden, zou ik er geen standaard tuinslang voor gebruiken.
na een paar jaar is die vergaan en zul je net zien dat ie in je spouw knapt.

je boor moet wel een centimeter of 30 zijn met een spouwmuur

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

dijkmane schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:17:
als dat een permanente oplossing dient te worden, zou ik er geen standaard tuinslang voor gebruiken.
na een paar jaar is die vergaan en zul je net zien dat ie in je spouw knapt.

je boor moet wel een centimeter of 30 zijn met een spouwmuur
Als je schuin moet boren red je het niet met 30 cm dan wordt 40 cm al krap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:29
Dit is hopelijk niet permanent? Die slang gaat waarschijnlijk kapot vriezen, of ga je die altijd bij vorst geheel leeg laten lopen?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05
Cyriel85 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:21:
Dit is hopelijk niet permanent? Die slang gaat waarschijnlijk kapot vriezen, of ga je die altijd bij vorst geheel leeg laten lopen?
UV straling is net zo verwoestend. Tevens lijkt me niet dat je een flexibele slang zichtbaar langs de gevel wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:31
Vanaf een ladder werken gaat een probleem worden. Je hebt een boor van 30 a 40 cm nodig plus de boormachine. Dat betekent dat je al gauw een meter van de muur moet staan.
Er bestaan wel ladderafhouders, maar die zijn doorgaans niet zo lang.
Als de goot niet al te hoog zit, dan kan je wellicht een flinke reform ladder gebruiken. Maar dan moet er wel iemand beneden staan om tegenwicht te geven als je op de boor staat te leunen.
edit:
zie nu de foto

Beter toch een steiger huren.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 14-10-2021 21:38 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Met flexibele buis bedoel ik een meerlagen buis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZCMfHr7lSmPvkpHO6E_V7wX5SQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/73TQjWhPk5Ul5eFE8uCCbt6b.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:28
Als het een draagmuur is dan kan de muur 50cm dik zijn, dat hadden wij met onze nieuwbouw (vorig jaar opgeleverd) namelijk. Een boor van 60cm haalde het dus heel net en er leek geen einde aan te komen.

Overigens heb ik op eenzelfde soort plaats de uitvoerder aangesproken en gevraagd of hij het wilde doen. Dit omdat mijn ladder net op die hoogte uit kwam, maar daarmee stond de ladder te dicht tegen de muur dus kon ik met een lange boor niks beginnen.

De uitvoerder nam een hogere ladder mee en een van zijn collega’s boorde erna het gat. Hij hoefde er niks voor te hebben maar ik heb hem toen dus wel een behoorlijke fooi gegeven.

Edit: ik lees nu wat je precies van plan bent. Dat gaat uiteraard niet werken. Elke slang buiten dien je in de winter helemaal leeg te maken omdat deze anders kapot vriest. Ook ziet zo’n slang natuurlijk niet uit aan de buitenkant van het huis.

Zoals is aangeraden moet je inderdaad kijken of je dit vanuit de binnenkant (beneden) kunt doen op een of andere manier. Mogelijk via de keuken.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchKel op 14-10-2021 21:48 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
Dit klinkt heel onpraktisch, geen opties om buiten een waterkraan te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik heb geen kruipruimte en mijn keuken zit aan de voorzijde van het huis.

Ps. Zie foto van iemand in de straat die dit ook heeft gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozEh1Rw3tq7mskk5XgNb47bG0sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWXZYBzQHlXs7veLz1ZkJ7k4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:28
Heb je ook al andere mogelijkheden onderzocht? Zoals een puls slaan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
DutchKel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:50:
Heb je ook al andere mogelijkheden onderzocht? Zoals een puls slaan?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een waterleiding via de buiten gevel. Ik kan hem wegwerken achter de bestaande pvc buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iSXG0l1du4ObMnFvK-f_5FmCRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSYZufCEvEo7KaLZqu2ArGQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Aan je vraagstelling te zien ben je geen heel handige klusser, en weet ik niet of je het wel moet doen om hoog op een ladder door een muur moet gaan staan boren.
Ik bedoel dit zeker niet lullig, maar vragen hoe lang je boor moet zijn en welke kant je op moet boren, getuigen niet van veel ervaring.
Waar overigens niks mis mee is, maar dan zou ik dit soort werk niet aan beginnen.

Wellicht is het een idee om bij die buurman aan te kloppen en vragen hoe hij het aangepakt heeft, en wellicht wil ie voor een kratje bier wel helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
Met wat tips moet mij dit lukken. Ben handig in klussen en heb veel gereedschap. Ik heb alleen nooit door zo'n dikke muur geboord en op zo'n hoogte. Bij de buurman werd wel een stijger gebruikt door een bedrijf. Ik wil dit klusje zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:46

Det

Nu ken ik je huis niet maar het zou mij niet verbazen als je, na een gat onder de dakgoot geboord te hebben, in of onder je zoldervloer uitkomt. Daar schiet je niet zo veel mee op. Ik zou denken dat je vanuit de punt van je zolder naar buiten moet gaan boren en dan zou het zo maar kunnen dat je onder de dakpannen uitkomt.

Maar goed; vraag je buurman hoe hij dit precies gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
En je hebt geen water aansluitingen op de benedenverdieping? Ik snap echt niet waarom je het water helemaal op zolder weg zou halen.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 14-10-2021 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 21:30
Misschien kun je die slang onder de dakpannen door halen en door de dakisolatie naar binnentoe halen? Dat lijkt me wat makkelijker. Dan zit je ook niet met het probleem dat die slang een knik van 90 graden moet maken als je het via een gat in de muur zou doen. Met die zwarte thyleenslang kun je geen scherpe hoeken maken, ik weet niet hoe dat met die witte slang uit jouw plaatje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 11:34
adesign schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:03:
Hoi, ik wil graag een gat boren onder de dakgoot van mijn eengezinswoning. Wie heeft er tips van hoe ik dit het beste kan doen? Moet dit van binnen naar buiten boren of andersom? Hoe lang moet die boor zijn voor een nieuwbouw huis muur? Kan het van buiten met de ladder of moet ik echt vanaf de een steiger gaan boren?

Mijn bedoeling is om een 16mm flexibele slang te laten lopen van mijn zolder naar mijn achtertuin. Ik heb namelijk geen waterkraan in mijn achtertuin en ook geen kruipruimte.

[Afbeelding]
Loodgieter bellen en bij de watermeter een aftakking met kraan laten maken. Zit lekker dicht bij je voordeur en de kans op nevenschade is minimaal.

Excuus ik had de post niet helemaal goed gelezen. Ipv bij de watermeter zou ik in het keukenkastje een aftakking maken en daar de slang op aansluiten. Dan kan hij via een open raam of deur naar buiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Woody179 op 14-10-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-05 19:02
mijn glazen bol zegt ts heeft de keuken aan de voorkant van zijn huis. (klopt dat ? )

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:03

Grvy

Bot

miciel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:57:
mijn glazen bol zegt ts heeft de keuken aan de voorkant van zijn huis. (klopt dat ? )
Heb je geen glazen bol voor nodig maar wel ogen.
adesign schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:47:
Ik heb geen kruipruimte en mijn keuken zit aan de voorzijde van het huis.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Biedt de eerste verdieping niet een makkelijkere optie om een aansluiting te maken? Bijvoorbeeld vanuit badkamer? Je zou dan een tapkraan binnen kunnen maken in een kamer aan de achterkant, waar je in de zomer een tuinslang op aansluit. Geen gedoe met bevriezen en makkelijker bij het aanleggen.
Daarbij ga ik ervan uit dat het water bedoeld is voor seizoensgebruik in de zomer, dus niet het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat zit er onder je dak?
Zit daar een kamer met een verlaagd plafond of is het open.

Als afstand tot de ladder een probleem is, zou je met 2 boren kunnen werken, eerst een 20cm er in jassen, en daarna de 40/60cm er achter aan.

Zorg dat je binnen een afsluiter maakt, zodat je in de winter de leiding kan afsluiten. Afsluiter dicht en kraan beneden open en al het water is er uit.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59
Ik zou geen voorstander zijn van een dergelijke oplossing. Maar als je het doet, houd er dan rekening mee dat een dergelijke leiding niet tegen uv straling kan en dus minimaal in een mantelbuis moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zou een 'echte' buis pakken en deze in een RVS goot wegwerken. Maar hoe dan ook blijft het een geïmproviseerd imo.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 14:16
Zie ik rechts op de foto een regenpijp in je tuin? Waar wil je het water voor gebruiken? Als dit beregening van je tuin is zou je er ook over na kunnen denken om een regenton met overloop te plaatsen aan je regenpijp. Dompelpompje erbij en gratis regenwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 20:36
ik weet niet hoe groot je tuin is, maar als deze enigszins aanzienlijk is zou ik misschien een waterput laten slaan, pompje er op en klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:03
Aftappen vd buren links met een watermeter er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 19:35
hpmkruit schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:12:
Zie ik rechts op de foto een regenpijp in je tuin? Waar wil je het water voor gebruiken? Als dit beregening van je tuin is zou je er ook over na kunnen denken om een regenton met overloop te plaatsen aan je regenpijp. Dompelpompje erbij en gratis regenwater!
Dat zou ook mijn voorkeur hebben :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen kruipruimte..? ook geen enkele mogelijkheid om onder de vloer te geraken?

als er een beetje ruimte zou zijn en wel een luik.. kan je misschien wel onderlangs..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Heeft de achtertuin tegenwoordig nog groen dan? ;) :+

De gevel zal 10cm baksteen, 4cm lucht, 16 cm isolatie en 9-12 cm binnenblad zijn, afhankelijk van bouwmethode. Als het binnenblad prefab beton is heb je een boorhamer nodig, die eigenlijk weer veel te lomp is voor baksteen.

Maar goed, een waterleiding van boven naar beneden halen? Kan je dat niet de plint doen? Sleuf voor waterleiding in de deklaag van de vloer? Het is wel een McGyver oplossing om vanaf zolder wat er te gaan halen. Helpt ook niet echt mee met de waterdruk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35
Door de achterdeur zie ik je keuken. Kan je echt niet vanaf daar iets in de wand frezen en een mooie aansluiting in je tuin maken? Is inderdaad wel wat meer werk maar heel veel mooier en makkelijker/veiliger (geen hoogte). Desnoods achter een dikke plint o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 13:47

Zenix

BOE!

JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:02:
Misschien kun je die slang onder de dakpannen door halen en door de dakisolatie naar binnentoe halen? Dat lijkt me wat makkelijker. Dan zit je ook niet met het probleem dat die slang een knik van 90 graden moet maken als je het via een gat in de muur zou doen. Met die zwarte thyleenslang kun je geen scherpe hoeken maken, ik weet niet hoe dat met die witte slang uit jouw plaatje is.
Ik heb een vergelijkbare dakgoot en airco op zolder. Gat in het dakbeschot gemaakt en de slangen lopen netjes achter de dakgoot. Een gat boren in het dak is een stuk simpeler en die paar meter maakt ook niet veel uit. Dan zie je ook geen gat op de gevel, dus een stuk netter.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 15-10-2021 12:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

Ik zou de TS willen adviseren om nog eens een nachtje te slapen over dit plan. Ik vind het op z'n zachtst gezegd een knullige oplossing die gelijk een lading problemen met zich meebrengt op korte of lange termijn. Een oplossing die op een gebruikelijke manier wordt uitgevoerd zal wellicht meer kosten, maar als ik ooit een huis moet kopen en ik zie zo'n oplossing dan ben ik gelijk bang voor ander kluswerk dat is uitgevoerd. Het doet me denken aan mensen die een coaxkabel van beneden naar boven willen en die gewoon buitenlangs laten lopen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 12:59
Sharky schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:12:
Het doet me denken aan mensen die een coaxkabel van beneden naar boven willen en die gewoon buitenlangs laten lopen.
Dat is toch super handig! Buiten nog even een splitter maken zodat je in de tuin ook tv kan kijken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:55
@adesign Meten is weten. Dikte van de muur kun je meten bij de voordeur of bij een openslaand raam. Onderkant vloer naar de zolder kun je meten (binnen en buiten) vanaf bovenkant openslaand zolderraam - daarmee kun je bepalen waar je moet beginnen met boren en welke hoek je nodig hebt. Van binnen naar buiten boren zal gezien de hoek (naar beneden) en de ladder altijd makkelijker zijn dan van buiten naar binnen (omhoog) boren.

Zou je boven de zoldervloer uit willen komen (waarschijnlijk kom je vanaf een verwarmingsketel oid) dan de dikte van die vloer meten in het trapgat. Hoek naar buiten bepalen en kijken of je op een werkbare plaats (niet in de goot) uitkomt. Secuur werken, goot repareren zit je niet op te wachten.... Met dikte muur en hoek kun je (Pythagoras) de lengte van de boor uitrekenen. Overigens zie ik dat je buurman de leiding in een slagvaste buis heeft gehangen, misschien niet onverstandig....

En wat al eerder gezegd is: Zorg voor een (bereikbare!) aftapkraan op je bovenverdieping, niet om water uit te laten lopen maar om lucht in te laten zodat het er in de tuin uitloopt. Gebruik die ook regelmatig - ik heb er deze winter 2 moeten vervangen vanwege aantasting door kalk na ze een paar jaar niet open en dicht gedraaid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:15
Waterput slaan en via een hydrofoor de tuin sproeien? Gaat hier prima.

Wel een bizarre ontwerpfout overigens om achtertuinen op te leveren zonder kraan. Alsof ze willen dat je achtertuin betegeld blijft :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-05 19:02
Zwartoog schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:22:

Wel een bizarre ontwerpfout overigens om achtertuinen op te leveren zonder kraan. Alsof ze willen dat je achtertuin betegeld blijft :?
dat is inderdaad wel een betere optie. dan zo.n waterleiding in een afschermhuls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53

Osxy

Holy crap on a cracker

Onze vorige (nieuwbouw) woning had standaard geen kraan buiten, dit was meerwerk (die vrijwel iedereen nam). Verdienmodelletje.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Puls slaan is niet altijd een oplossing. Hoewel bronwater uitstekend smaakt, zit er hier in de buurt zoveel ijzer in het water dat afrastingen roestig worden (niet alleen qua kleur maar uiteindelijk ook echt versneld wegroesten) en stenen en tegels bruin. Dat wil je echt niet hebben...... Puls alleen daar waar het bronwater geschikt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 02:05
Osxy schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Onze vorige (nieuwbouw) woning had standaard geen kraan buiten, dit was meerwerk (die vrijwel iedereen nam). Verdienmodelletje.
Hier ook, vragen ze €500 euro voor :(
Doen we lekker niet. Keuken zit aan de juiste kant dus na oplevering gaat er gewoon een boormachine in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Tsja, kijk eens wat bv een vorstvrije buitenkraan kost en je bent zo een paar honderd euro verder als je het zelf doet aan materiaal en werk. Dingen die moeilijk zelf te doen zijn in de ruwbouw lekker mee laten nemen door de aannemer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Señor Sjon schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:39:
Tsja, kijk eens wat bv een vorstvrije buitenkraan kost en je bent zo een paar honderd euro verder als je het zelf doet aan materiaal en werk. Dingen die moeilijk zelf te doen zijn in de ruwbouw lekker mee laten nemen door de aannemer.
Iets roepen dat het duur is is makkelijk, komt er achteraf een goedkoop buitenkraantje aan die niet vorstvrij is maar wel lekker goedkoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:39:
kraan varieert een beetje welke je wilt maar goed, maar het er er bij invouwen in de ruwbouw is het echt geen 500 euro extra waard..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:27
Dit dus, je gaat je tuin toch niet bewateren met kraanwater? Perfecte plaats voor een grote regenton rechts van de deur... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
regenton? Ik zou gaan voor een stuk groter reservoir. Ik zou ergens een IBC container kopen van 1000L, die vind je vaak ruim onder de €100. Daar zet je een leuke ombouw omheen van wat tuinhout of je graaft hem in. Dan heb je een tank van 1000L waar je de regenpijp op aansluit. Mocht je een keer tekort komen, dan leg je voor die ene keer in het jaar even een tuinslang van je keuken naar je IBC en je gooit er 1000L in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat iedereen over een regenton begint: laat @adesign eerst even vertellen wat zijn uiteindelijke doel is, waarom ie een kraan in de achtertuin wil. Beregening is niet altijd de enige reden.et een regenton kun je een hogedrukreiniger niet echt voeden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 23:18
T stuk 16 bij de buren er tussen persen en de aftakking met kraan aan je eigen muur monteren, geef je je buren paar keer per jaar een BBQ met gemeente pils ( van hun eigen water uiteraard) en hoef je niet zoveel werk op je hals te halen.

Of iemand met verstand van kennis er naar laten kijken, misschien is er nog een veel betere optie dan zo'n flexibele buis helemaal vanaf zolder te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
leecher schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:00:
[...]
regenton? Ik zou gaan voor een stuk groter reservoir. Ik zou ergens een IBC container kopen van 1000L, die vind je vaak ruim onder de €100. Daar zet je een leuke ombouw omheen van wat tuinhout of je graaft hem in. Dan heb je een tank van 1000L waar je de regenpijp op aansluit. Mocht je een keer tekort komen, dan leg je voor die ene keer in het jaar even een tuinslang van je keuken naar je IBC en je gooit er 1000L in.
Wat is nou 1000L water? Zijn nog geen 100 emmertjes. Doe het dan serieus en neem een ondergrondse opslag, daarmee voorkom je ook dat je regenwater het riool in spoelt. Zie bijvoorbeeld hier.. Bij grote reservoirs denk ik ook meteen aan koppelen met een warmtepomp maar da's een ander onderwerp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
Los van de hele discussie over de meest exotische oplossingen… via Amazon heb ik een set van drie boren a 1.000 mm gekocht voor twee tientjes.

Moest zelf voor een stroomleiding onder de dakgoot schuin omhoog achter het knieschot uitkomen en dat is toch wel een eindje 😉

Boren is wel een drama wanneer er voor je boormachine nog een meter uitsteekt trouwens. Eerst voorboren met een kortere boor is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
DjoeC schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Wat is nou 1000L water? Zijn nog geen 100 emmertjes. Doe het dan serieus en neem een ondergrondse opslag, daarmee voorkom je ook dat je regenwater het riool in spoelt. Zie bijvoorbeeld hier.. Bij grote reservoirs denk ik ook meteen aan koppelen met een warmtepomp maar da's een ander onderwerp...
Het zal, maar die ondergrondse tanks vind je niet zo snel voor 5 cent per liter opslag terwijl je over die IBC's struikelt. Afhankelijk van de smaak van de TS kan je voor de nieuwprijs van een dergelijke 'echte' tank een leiding in je vloer laten frezen en een nieuwe vloer neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou kijken wat een raketboring kost, daar word je uiteindelijk veel gelukkiger van dan van een halfgare buis achter een PVC-pijp. Kijk of er een stel buren mee willen doen en de prijs zal vast wat vriendelijker worden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1