Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:34
Foto's
Zie foto: betreft hoekhuis, bovenkant is het noorden. Dak is circa 6 graden schuin richting het noorden (bovenkant op de foto is lager dan de onderkant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKe2xoNMc-CULTQTkM6kLrOaaG8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f5DjqdSsb4bGvSf0mnuP7zde.jpg?f=user_large
Schaduw
Ja:
- afkomstig van dakdoorvoer/schoorsteen
- vierkante lichtkoepel circa 20cm hoog. Niet te strak eromheen leggen moet voldoende zijn.
Jaarverbruik
Huidig verbruik circa 2350kwh. Echter zal dit (fors) gaan stijgen door koken op inductie, montage airco 4 binnenunits en op termijn een warmtepomp en EV.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Vanwege bovenstaande zaken gaan we over naar 3*25a.
Budget en doel
Tja, zo duur als noodzakelijk maar zo goedkoop mogelijk. Rond de 8k ext btw is wel de max.
Wie gaat het project uitvoeren
Inclusief montage. In de ruimte onder de schoorsteen/dakdoorvoer kan de omvormer opgehangen worden. Ik laat hier door de elektricien een werkschakelaar plaatsen (voldoende zwaar afgezekerd en 3 fase kabel).
Bijhouden van data
Via een app, geen uitgebreide wensen.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: geen legplan, geen verwachte opbrengst, gebruik van optimizers (mijn inziens niet nodig).
24*380=9120kwh voor €6946. Prijs per kwh ex btw=€0.76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UEE7qx3EhR0-6QPFa5iU8hKU98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSBoXP5CswXwfYAvEPftT2Cq.png?f=fotoalbum_large

Offerte2: legplan oost/west op van die schuine 'hoedjes'. 3 Tygo optimizers voor de panelen rondom de schoorsteen.
21*375=7875kwh voor €6929. Prijs per kwh ex btw=€0.88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2DHatuUI8oKhLSnWiKpAwHSRrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulC1B7GnNSP3EXFemJ4eukE4.png?f=fotoalbum_large

Offerte3: 26*375=9750kwh voor €9010. Prijs per kwh ex btw=€0.92
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkD6EYTva4DbBhNbApotttFDE1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkhALnGMh4RikCHJ0NgW3Nsn.png?f=fotoalbum_large
Regio
Midden-Nederland.

Tips/opmerkingen, roep gerust :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 19:15
3e offerte is prima, echter vraag ik me af wat voor legplan dat is, kan er geen kaas van maken. Ik ben erg benieuwd wat de installateur hierover kan vertellen. Offerte 3 is wel erg duur door de overmatig dure panelen, dat kan echt wel goedkoper en met vergelijkbare garanties, kijk maar eens bij REC.

Beide andere offertes zou ik niets mee doen, willen scoren met optimizers maar snappen zelf waarschijnlijk niet waarom. Ten noorden van die schoorsteen of pijp moet je simpelweg geen panelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

In theorie vind ik juist offerte 1 het beste (buiten dat ze nog even een legplan moeten opleveren), beste prijs kwaliteit verhouding en zo erg is het niet om minder te betalen om soleredge te hebben, als deze nu duurder was dan zou ik zeker nee zeggen.
Misschien is nog het beste om te vragen of offerte 3 ook minder dure panelen kan leveren.
Zo niet dan zou ik ergens anders nog een offerte opvragen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

@Ronald jij een idee hierover? Dit aangezien ze (onnodig) solaredge aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
@MetalfanBlackness Ben jij hetzelfde als @slagroomsoes :?

Offerte 1 is Solar Bouwmarkt gok ik zo. Die kun je vragen te installeren wat je wil. Ik weet niet hoe je de vraag aan hun geformuleerd hebt, maar als je 'schaduw' ergens in de vraagstelling hebt staan springt alles en iedereen in zonnepaneelland in de Micro of SolarEdge stand.

Je kunt de prijs zelf zien voor een string systeem. Klik alle Solaredge delen eraf, en zet er een Goodwe of SMA 6/7/8 kW bij (Ik denk dat 8kW aan de ruime kant is voor een dak dat licht noord helt; Dit kun je vrij eenvoudig verifiëren met Sunny Design)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Nee dat ben ik niet, maar ik had een fout gemaakt door te reageren dat optie 1 in mijn optiek de beste was en ik vond dat er iemand met kennis (en ik hecht veel waarde aan jouw mening zeker als het gaat om solaredge) hier beter iets van kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:45
@slagroomsoes
vind dat je aardig goed je huiswerk hebt gemaakt.
echt heel veel verbeteren word lastig. ;)
dus ik heb alleen maar wat kleine puntjes, waar je over na mag denken.

1 fase of 3 fase.
lastig, genoeg mensen die doen wat jij wil, kunnen dit aardig goed nog steeds op 1fase doen.
EV laden, ach hij staat toch wel 14 uur voor de deur, dat kan met gemak met 3kW ladertje.
(3x14=38kWh = 160+ kilometer per dag rijden, en dat is stiekem best veel als je in het midden van het land woont.
en er zijn ook nog weekenden om de accu nog voller te krijgen)
en ook koken, als je maar 60cm plaats hebt voor een gewone kook plaat van 4 pitten, dan gaat dit ook zonder problemen op 1 fase.
en 9kW warmtepompen, die gebruiken maar +/-2kW elektrisch.
dus dat valt aardig mee.
het is dus niet altijd zomaar nodig om naar 4 fase te gaan, je kunt eenvoudig je 1x35A laten omzetten naar 1x40A (als nodig, maar denk het niet eens)

voor het leveren, kun je wel naar deze kijken:
neem 2x een 1fase omvormer van 3 of 3,6kW.
die kunnen nu op je 1 fase aansluiting en straks verdeeld over 2 fase aangesloten worden.
(dan kun je altijd nog over gaan naar 3 fase als het toch nodig blijkt te zijn.)
een 3 fase omvormer werkt het beste als je er 14-20 panelen per mpp op aansluit, en hebben 2 mpp's dus eigenlijk 28-40 panelen voor nodig.
een 1fase wil het liefst 10-13 panelen per mpp, en heb je ook in 1 mpp varianten.
prijzen zullen elkaar niet veel ontlopen.

alleen dit is wel een beetje persoonlijk, en ongeveertjes.
maar denk er even over na, er is toch op 1fase al zoveel mogenlijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
Bedankt allen, het wordt optie 1. Prettig contact met dit bedrijf gehad en zeer netjes geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Let even op welke je optimizers je krijgt.
Er staat P401 met daarachter P400
De 2e heeft een te lage kortsluitstroom.

De clickfit evo die geselecteerd is, is geschikt voor jouw dak?

Mijn vertrouwen is al geschaad als het in het offerte traject al mis gaat….

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2021 04:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Gecheckt: P401 it is en de clickfit evo hadden ze in de offerte gezet maar gebruiken klemmen voor kalzip dak. Er wordt dus niet geschroefd in mijn dak.

Thanks nogmaals, erg fijn dat je kritisch bent.
Pagina: 1