Foto's
:strip_exif()/f/image/uquKTxPvg1BuCyFdzcTtPq8M.jpg?f=fotoalbum_small)
Foto is van 02 Juli 2021 17:15uur.
Beschikbare (dak)ruimte
10,5M x 5.85M op 132° Zuid-OostDakhelling is 45°
Schaduw
Schijnschoorsteen(en) + Installatie aan/afvoerJaarverbruik
3500kWh + 1000M3Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
De toekomst ingaan met een laag energieverbruik en goede overcapaciteit om wellicht in toekomst gasloos te gaan; Op dit moment hybride lucht/water warmtepomp + Douche WTW (2017).Wie gaat het project uitvoeren
Lokaal installatiebedrijf.Bijhouden van data
Belangrijk dat ik het kan en zal het zeker gebruiken; maar kan er ook zomaar maanden niet mee bezig zijn. (maar later wel de historie op wil vragen.)Reeds verkregen offertes
2 stuks welke ik hieronder verder zal belichten in kopje "Toelichting"Regio
ZeelandToelichting
Ben dus voornemens een PV-Installatie aan te schaffen; loze leidingwerk tot in de meterkast gerealiseerd bij de bouw. Kon destijds kiezen voor Glaswol isolatie en 4 Panelen (om aan de EPC te voldoen) of Unilin zonder panelen; voor dat laatste gekozen omdat ik die panelen er liever "later" in eigen beheer op zou willen laten leggen.12stuks zou meer dan voldoende zijn; voornemens toch voor overcapaciteit te gaan van 2 blokken van 3x3 (=18) panelen (aan weerszijden van het dak (links en rechts)); zodat het esthetisch het beste erop ligt (puur mijn eigen inzicht); en er tevens geen probleem is met dakvenster + installatie aan- en afvoerpijp.
Twee lokale partijen over de vloer gehad:
Partij A:
18x Longi Solar 365 Wp Mono All Black LR4-60HPB-365
18x SolarEdge P401 Optimizers
1x SolarEdge SE6K Omvormer
SolarStell Montage
Deze Partij geeft een terugverdientijd aan van 4,5jaar
Partij B:
18x JinkoSolar Tiger Mono-facial All Black JKM345M-6TL3-B
18x SolarEdge S440 Optimizers
1x SolarEdge SE6K Omvormer
SolarConstruct Montage
Deze Partij geeft een terugverdientijd aan van 5,2jaar
Partij A kan kan ze in Januari plaatsen en Partij B in November (December en Januari zijn de slechtste "opwek"maanden.)
Partij A wil P401 Optimizers leveren die conform Solar Bouwmarkt een "uitlopend" model zouden zijn; nu kan ik sowieso niet zo snel vinden wat verschil is tussen de P en S-Series (behalve dat ze niet uitgewisseld mogen worden met elkaar).
Partij A valt E666 hoger uit dan Partij B; echter heb ik hier wel een beter gevoel bij en iets met "gunfactor" (voornamelijk wegens "transparantie").
Heb tevens offertes liggen van dezelfde partijen voor 12 stuks in Parallel / Serieoplossing; maar gaat mijn keuze (op dit moment) niet naar uit.
Graag advies; ook over hoeveelheid; keuze dakplanning; en aangereikte offertes met gekozen systemen en panelen... (zie ik iets over het hoofd wellicht?)
20*350ZO45°
/f/image/SQI4lLxIrenuPI1XUjuIbj7E.png?f=fotoalbum_large)