Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 05:51

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rDlQFz896czUrBHjK_GcMvI2OU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uquKTxPvg1BuCyFdzcTtPq8M.jpg?f=fotoalbum_small

Foto is van 02 Juli 2021 17:15uur.
Beschikbare (dak)ruimte
10,5M x 5.85M op 132° Zuid-Oost
Dakhelling is 45°
Schaduw
Schijnschoorsteen(en) + Installatie aan/afvoer
Jaarverbruik
3500kWh + 1000M3
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
De toekomst ingaan met een laag energieverbruik en goede overcapaciteit om wellicht in toekomst gasloos te gaan; Op dit moment hybride lucht/water warmtepomp + Douche WTW (2017).
Wie gaat het project uitvoeren
Lokaal installatiebedrijf.
Bijhouden van data
Belangrijk dat ik het kan en zal het zeker gebruiken; maar kan er ook zomaar maanden niet mee bezig zijn. (maar later wel de historie op wil vragen.)
Reeds verkregen offertes
2 stuks welke ik hieronder verder zal belichten in kopje "Toelichting"
Regio
Zeeland
Toelichting
Ben dus voornemens een PV-Installatie aan te schaffen; loze leidingwerk tot in de meterkast gerealiseerd bij de bouw. Kon destijds kiezen voor Glaswol isolatie en 4 Panelen (om aan de EPC te voldoen) of Unilin zonder panelen; voor dat laatste gekozen omdat ik die panelen er liever "later" in eigen beheer op zou willen laten leggen.

12stuks zou meer dan voldoende zijn; voornemens toch voor overcapaciteit te gaan van 2 blokken van 3x3 (=18) panelen (aan weerszijden van het dak (links en rechts)); zodat het esthetisch het beste erop ligt (puur mijn eigen inzicht); en er tevens geen probleem is met dakvenster + installatie aan- en afvoerpijp.

Twee lokale partijen over de vloer gehad:

Partij A:

18x Longi Solar 365 Wp Mono All Black LR4-60HPB-365
18x SolarEdge P401 Optimizers
1x SolarEdge SE6K Omvormer
SolarStell Montage
Deze Partij geeft een terugverdientijd aan van 4,5jaar

Partij B:

18x JinkoSolar Tiger Mono-facial All Black JKM345M-6TL3-B
18x SolarEdge S440 Optimizers
1x SolarEdge SE6K Omvormer
SolarConstruct Montage
Deze Partij geeft een terugverdientijd aan van 5,2jaar

Partij A kan kan ze in Januari plaatsen en Partij B in November (December en Januari zijn de slechtste "opwek"maanden.)

Partij A wil P401 Optimizers leveren die conform Solar Bouwmarkt een "uitlopend" model zouden zijn; nu kan ik sowieso niet zo snel vinden wat verschil is tussen de P en S-Series (behalve dat ze niet uitgewisseld mogen worden met elkaar).

Partij A valt E666 hoger uit dan Partij B; echter heb ik hier wel een beter gevoel bij en iets met "gunfactor" (voornamelijk wegens "transparantie").

Heb tevens offertes liggen van dezelfde partijen voor 12 stuks in Parallel / Serieoplossing; maar gaat mijn keuze (op dit moment) niet naar uit.

Graag advies; ook over hoeveelheid; keuze dakplanning; en aangereikte offertes met gekozen systemen en panelen... (zie ik iets over het hoofd wellicht?)

20*350ZO45°

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Bij beide opties verwacht ik een zeker opbrengst verlies vanwege optimizer-clipping. Hoeveel precies is beetje afhankelijk van hoe stijl het dak is... Maar mogelijk significant.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:31:
Bij beide opties verwacht ik een zeker opbrengst verlies vanwege optimizer-clipping. Hoeveel precies is beetje afhankelijk van hoe stijl het dak is... Maar mogelijk significant.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Zal je linkjes doorlezen; verder is het dak 45° en zal dit meteen toevoegen aan de Topicstart!

20*350ZO45°

• Ronald
Ben nu niet thuis, maar met relatief stijle daken wordt het opbrengst verschil tussen de 2 daken groot...

Oplossing is dan 80V optimizers, meer panelen of misschien zelfs beide. Betere keuze: Solaredge laten vallen, en van het verschil meer panelen aan een string omvormer hangen... Levert waarschijnlijk meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Waarom optimizers, is er veel schaduw? Wat is het nut. Partij A vindt ik tevens erg voorbarig positief over de terugverdientijd, 4,5 jaar lijkt me eigenlijk niet haalbaar, daar is Solaredge te duur voor. De panelen zijn daarentegen wel weer erg goedkoop dus hmm... het zou kunnen..

Ik zou persoonlijk investeren in een serieel systeem met een SMA en iets betere panelen, ben je goedkoper uit en heb je ook nog een beter systeem in zijn geheel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eens met @RobertV70

Die schaduw op dat tijdstip betekent alleen maar dat de zon op de andere kant van het dak komt.
En dat je daar verder kan gaan met opwekken.

3 fase string omvormer.
Begin met 18 op zuid oost en later breidt je dat uit met 18 op noord west op dezelfde omvormer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:10
Hoe kun je in een jonge woning met een hybride warmtepomp 1000 m3 gas per jaar verbruiken?
1000 m3 gas vind ik al veel voor een jonge woning met alleen CV ketel.
RobertV70 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:53:
Waarom optimizers, is er veel schaduw? Wat is het nut. Partij A vindt ik tevens erg voorbarig positief over de terugverdientijd, 4,5 jaar lijkt me eigenlijk niet haalbaar, daar is Solaredge te duur voor. De panelen zijn daarentegen wel weer erg goedkoop dus hmm... het zou kunnen..

Ik zou persoonlijk investeren in een serieel systeem met een SMA en iets betere panelen, ben je goedkoper uit en heb je ook nog een beter systeem in zijn geheel.
denk ik ook
Ronald schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:40:
Ben nu niet thuis, maar met relatief stijle daken wordt het opbrengst verschil tussen de 2 daken groot...

Oplossing is dan 80V optimizers, meer panelen of misschien zelfs beide. Betere keuze: Solaredge laten vallen, en van het verschil meer panelen aan een string omvormer hangen... Levert waarschijnlijk meer op.
TS wil deze 18 panelen op 1 dakvlak toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
Zo is dat inderdaad ook te interpreteren, @Richard kun je bevestigen?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:42:
Hoe kun je in een jonge woning met een hybride warmtepomp 1000 m3 gas per jaar verbruiken?
1000 m3 gas vind ik al veel voor een jonge woning met alleen CV ketel.
Betreft een ID Base Cube + Cool Cube in een woning van bijn 800m3.
18 Panelen in Portrait opstelling op één dakvlak van 45° dakhelling gesitueerd op 132° Zuid-Oost (confom foto).

3x3 aan de rechterzijde (rechts van dakraam) en 3x3 aan linkerzijde (waar op de foto de schaduw van de schijnschoorsteen loopt).

@Ronald dit is tevens de bevestiging waar jij naar vroeg. Dakvlak op Noord West (voorzijde woning) zal ik nooit voorzien van panelen (esthetisch)

20*350ZO45°

• Ronald
@Richard Met excuses: dan is het hele optimizer clipping verhaal niet relevant. Mijn interpretatiefout.

Over de esthetiek ben ik het gewoon niet eens. De woningbouw hier in de omgeving heeft een hele wijk op alle 4 hoeken van de windroos volledig vol gelegd, en dat ziet er waanzinnig netjes uit.
Voor en na in 1 shot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovTZ2-f06zTB1029tDadNc9V4nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQI4lLxIrenuPI1XUjuIbj7E.png?f=fotoalbum_large
Jacob Catsstraat kijkende op Bosboomstraat te Heerhugowaard.

Die woningen die nog niet aangepast waren toen Streetview langs kwam zijn inmiddels ook omgebouwd.
https://www.google.com/ma...330641,162m/data=!3m1!1e3

Maargoed, met jouw dak zou dat wel een behoorlijk grote investering zijn, die zichzelf privé niet snel terugverdient (maar uiteindelijk wel)

Met zoveel dakruimte ben je voordeliger uit om een paar panelen extra te leggen in combinatie met een stringomvormer dan met SolarEdge.

Zorg wel dat je voldoende opwek hebt om die laatste 1000m3 ook via een Warmtepomp te doen. Daarvoor heb je heel ruw 1000*8/3.6=2200 kWh extra nodig. Elektrische auto?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Die schoorsteen midden op het dak zou ik weghalen als dat kan. Ventilatie kan met ventilatiepan:
https://www.bol.com/nl/nl...hHkA.2_17.19.ProductTitle

En de CV-ketel wou je vervangen door een warmtepomp.

Zonder schoorsteen krijg je naar mijn mening een veel mooier dak, en veel meer panelen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:10
Betreft een ID Base Cube + Cool Cube in een woning van bijn 800m3. .
Ik heb in een woning uit 2004 van 585 m3 (inclusief nauwelijks verwarmde garage) of ruim 500 m3 excl garage. Thermisch vrijstaand, alleen de garage zit vast aan de woning van de buren. Ik heb ook een jaartje een hybride warmtepomp gehad. Een net iets lichter model als jij maar maakte er wel warm tapwater mee.
Dat jaar bleef er een gasverbruik van 250 m3 over.

Ik ben er van overtuigd dat die Cube tot meer gas besparing in staat is dan tot nu toe gebeurt is. Laat je hem van oktober tot april wel 24/7 werken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Esthetisch is jouw voorbeeld @Ronald natuurlijk keurig; maar als er gewerkt moet worden als een "legpuzzel" om alles rond pijpjes en dakramen te krijgen vind ik het soms afbreuk doen aan een woning.

@Dre Die Schoorsteen weghalen is (op dit moment) geen optie; is nu de aan en afvoer van BaseCube en aan- en afvoer CoolCube
busscherski schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat die Cube tot meer gas besparing in staat is dan tot nu toe gebeurt is. Laat je hem van oktober tot april wel 24/7 werken?
Ik stook juist nooit. Behalve als het vriest dat het kraakt; maar dit is misschien meer een vraag voor Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

afgelopen jaar was het:
D 185
J 220
F 167
M 129
A 82
M 43
J 9
J 9
A 10
S 10

20*350ZO45°

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 07:03
Misschien niet direct relevant, maar een klein beetje schaduw op een paneel in een string kan al voor behoorlijke reductie van prestatie zorgen.

https://www.youtube.com/watch?v=AbxHoQF4ADk

Natuurlijk hangt het af van de configuratie van de bypassdiodes in het gebruikte paneel.

Met power optimizers of microinverters heb je hier dus geen last van.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Pagina: 1