Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp nodig om keuze te maken uit 3 pc's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Beste,

Momenteel ben ik opzoek naar een nieuwe computer voor mijn ouders. Mijn ouders doen beetje interneten/spelletjes op de browser en filmpjes kijken of af en toe foto boeken maken.

hun oude PC is beetje end of life (minimaal 7 jaar oud) en ze willen een nieuwe die wel een aantal jaren mee kan gaan uiteraard. De oude schijf is een HDD 3,5 inch die ik graag wil overzetten naar de nieuwe PC. Dit is geen echte eis, maar zou leuk zijn.

Nu kwam ik op de volgende 3 machines uit:

https://tweakers.net/pric.../1725052;1751466;1751472/

Enigste verschil is de chipset als we het even simpel bekijken. De AMD chipset heeft hogere snelheden, maar als ik kijk de chipsets vergelijk dan komt de intel net 1-2 puntjes boven de AMD op performance gebied.

Welke van de machines zou het beste zijn op chipset gebied? Ik denk de AMD als ik ze in pricewatch zie, maar op de scores zie ik Intel net wat beter scoren.

Buiten dat, weet iemand het verschil tussen de 2 ASUS machines? Type en prijs is anders, maar specs zijn het zelfde?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Internetten, foto boeken maken en af en toe wat spelletjes via de browser

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

500-700 kosten daar tussen in

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ja oude HDD schijf

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

N.V.T

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

N.V.T

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Beetje hulp om de juiste keuze te maken

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Beetje hulp om de juiste keuze te maken

Bedankt alvast :)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5600G heeft krachtiger interne videochip.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 15:36
Ik zou voor de AMD gaan. Qua desktop prestaties is het in principe gewoon allemaal hetzelfde, maar de AMD heeft een wat snellere videochip. (zoals @Hackus ook al zegt)
Dat kan nog wel eens van pas komen.

Zie ook dat je een oude harde schijf mee wil nemen? Dat zou ik dan weer niet doen. Harde schijf is ook het geld niet meer tegenwoordig, datarecovery wel. Dat kost bakken met geld.
Ik zou dat risico niet nemen. Je kan natuurlijk wel alles gewoon overzetten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Welke monitor heb/wil je? Als dat een 4K monitor is dan is het alle drie niks.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Uszka schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:27:
Welke monitor heb/wil je? Als dat een 4K monitor is dan is het alle drie niks.
De AMD zal die 4K gewoon op 60Hz aankunnen, de cpu regelt dat en die doet dat gewoon op 60Hz.

Net als de Intels overigens. De fabrikant zegt wel HDMI 1.4, maar de systemen worden ook met Comet Lake geleverd (generatie 10) en die kunnen nog geen HDMI 2.0 aan. De 11e generatie die TS heeft gelinkt doen wel HDMI 2.0, dus dat zal ook uit de HDMI-poort komen.

Is een NUC niets? Vele malen kleiner en krachtig genoeg. Jammer dat ze zo slecht leverbaar zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:45
Het enige nadeel van die 3 computers is dat ik vraagtekens zet bij hoe goed ze ooit geüpgrade kunnen worden in de toekomst. Dat is het nadeel van die kleine kasten en voedingen. Vaak niet rendabel.

Maar als het alleen voor lichte spellen is dan is de AMD de beste optie.
En wat die oude harde schijf betreft. Er zit 512 Gb in en de kans is groot genoeg dat dat veel groter is dan de oude harde schijf. Daar kan je alles op overzetten. En voor 50 euro heb je een losse 512 GB SSD die je als 2e kunt aansluiten.

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Bedankt voor alle antwoorden.

ADM is zo te lezen eigenlijk alleen beter voor gaming. Nu gamen mijn ouders niet behalve paar spelletjes op de browser. Dit maakt dus voor hun weinig uit :) En ze gebruiken nog een scherm die VGA/DVI heeft (oud scherm, maar vervangen ze nog niet).

Schijf wil ik overzetten als extra opslag voor nood. Ze kunnen denk ik vooruit met 512GB, maar stel over 2-3 jaar zit het vol en ze willen geen nieuwe bij kopen dan heb ik alvast iets klaar staan als pure nood. Niet dat ze dit moeten gaan gebruiken voor hun OS uiteraard.

Ik laat mijn ouders kiezen welke ze mooi vinden of die beter past bij hun prijs, aangezien ze toch niet echt gamen op browser spelletjes na.

Iemand enig idee wat het verschil is tussen de ASUS pc? Behalve prijs dan.
Pagina: 1