Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:40
Ik heb wat advies nodig van jullie mede Tweakers. Door omstandigheden ben ik verder weg van mijn werk gaan wonen. Ik rij nu 160 km per dag. Momenteel met een private lease auto welke 31 januari afloopt. Ik krijg een kilometervergoeding a 0,19 cent. Autorijden vind ik niet erg alleen rijzen de kosten nu wel een beetje de pan uit. Ik lease voor een bedrag van 430 euro per maand zonder brandstof. Tanken kost mij ook zo'n 350 euro per maand. Totale kosten dus 780 euro. Totale kilometrage wat ik per jaar ongeveer rij zal rond de 40K zitten. Helaas kom ik niet in aanmerking voor een lease auto van de zaak.

Nu zijn er 2 scenario's:

- In januari een diesel kopen wat betreft de kilometers per jaar. Ik kan hier ongeveer +- 10K voor missen. Moet wel comfortabel zijn voor lange ritten. Dus een jong gebruikte occassion (V40, Megane) komt dan in aanmerking. Echter weet ik niet wat de ontwikkelingen gaan doen wat betreft de belastingen, afschrijving etc voor een diesel. Mileuzones ben ik niet zo bang voor aangezien ik dan voor een Euro 6 wil gaan. Het rijdt wel een stuk goedkoper dan mijn huidige auto voor woon werkverkeer. Voordelen van dit is dan ik een auto naar mijn eigen keuze heb dus qua comfort er goed bij zit. Nadeel is dat ik dan weer een eigen auto gebruik voor woon werkverkeer waardoor ik dus 40K per jaar wegzet op die auto.

- Ik kan een bedrijfsauto krijgen enkel voor woon werkverkeer (grijs kenteken auto). Wat mij betreft lijkt me dit de meest voordelige optie. Ik heb dan voor woon werk geen kosten. Echter lever ik wel flink in op comfort (Renault Kangoo). Ook moet de auto eerst thuis gebracht worden als ik bijvoorbeeld op bezoek wil bij een kennis of boodschappen doen. Ook krijg ik geen kilometervergoeding meer maar ik maak de kosten dan ook niet. Echter zal ik in januari als mijn private lease contract afloopt wel een andere auto moeten kopen, dus zal ik alsnog de uitgave moeten doen van de eerste optie.

Ik snap dat dit een persoonlijke keuze is, maar ik twijfel wat de meest verstandige / comfortabele keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:23
Die 19 cent per km. Hoeveel zie je terug op je loonstrookje?
Ik kom bij 40k km per jaar uit op 7600 euro vergoeding. Geen idee of dit incl of excl btw is.
Als je dit dus af haalt van je totale kosten voor je auto per jaar, dan vraag ik me af of je het wel goedkoper kan doen. Buiten de grijze kenteken wagen.

[ Voor 46% gewijzigd door Arunia op 14-10-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 17:44
Arunia schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:19:
Ik kom x160 X 31 (wisselend per maand uiteraard) op 942,40 euro uit. Weet even niet of dat incl of excl btw is.
Waarschijnlijk zonder, de reiskostenvergoeding voor 160km is namelijk 1084,27 bij 19ct/km.

[ Voor 14% gewijzigd door Fulgora op 14-10-2021 19:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24
Scenario 3: zoek een andere baan dichter bij huis. 80km enkele reis is prima voor een keertje, maar dag in dag uit gaat je opbreken, en als het je dan ook nog eens heel veel geld kost... Is dat helemaal geen optie voor jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Jeetje, je moet het maar willen, elke dag 80 kilometer rijden voor een enkele reis. Werk nu sinds 8 jaar op fietsafstand en zou niet anders meer willen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DePaul op 14-10-2021 19:30 ]

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
L - P - G

no brainer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:02
Mwah, mag er wel een beste tank in als je niet om de twee dagen wil vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
sigmundfreund schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Mwah, mag er wel een beste tank in als je niet om de twee dagen wil vullen.
reken maar eens uit wat die 5 minuten elke 2 dagen aan uurloon opleveren. Ik deed het met plezier :Y
En elk jaar mooi van de freebees nog een setje gratis schoenen ook 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:02
ybos schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:44:
[...]

reken maar eens uit wat die 5 minuten elke 2 dagen aan uurloon opleveren. Ik deed het met plezier :Y
En elk jaar mooi van de freebees nog een setje gratis schoenen ook 8) :+
Ik was vergeten dat mensen ook bij goede werkgevers kunnen zitten die betalen voor het tanken, kuch, reistijd vergoeden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:33
Wat ik zou doen is even een stapje terug en kijken wat je prioriteiten zijn - je hebt het over comfort en kosten en die gaan normaliter hand in hand omhoog. Welke is belangrijker? Welke andere zaken zijn belangrijk? Tijd? Onderhoudskosten?

Als kosten belangrijk zijn zou ik zonder blikken of blozen voor optie 2 gaan als de keus die 2 opties zijn. Zet daar een boodschappen auto C1 naast en je hebt erg weinig kosten. C1 is zo slecht nog niet als je aan het einde van de maand kijkt wat er op je bankrekening blijft. Vaak komen er dan alleen allemaal smoesjes voorbij die meestal te vertalen zijn als 'geen gezicht willen verliezen' in mijn woordenboek :+

Als comfort belangrijker is dan moet je een comfortabele auto kopen en dan kom je inderdaad uit op een Franse auto als je dan toch nog een beetje naar de portemonnee kijkt en niet verder nadenkt. Je komt dan sowieso absoluut niet op een V40 uit.

My two cents; na je prioriteiten ga er dan eens 2 a 3 opties bij verzinnen even wat verder onderzoek doen, dan kom je er bijv. achter dat Ford Fiesta dezelfde motor heeft als een Volvo V40 (dacht ik) en dat tijd misschien wel je rijkste bezit is en dat als je het aandurft motor rijden misschien ook wel wat is. Ik ga tenminste met plezier op 2 wielen naar het werk :D

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 14-10-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
160km per dag... wow. Mijn werk is verder van mij vandaan verhuisd waardoor ik op 50km per dag zit (anderhalf uur per dag in de auto). Dat was eerst de helft.

En ik zit soms al te denken om iets te zoeken dat dichterbij is _O- Momenteel werk ik nog regelmatig thuis waardoor het wel gaat (2 dagen per week op kantoor), maar als ik elke dag anderhalf uur in de auto zit, of als het drukker op de weg wordt met een beetje pech 2 uur per dag, dan word ik dat echt zat.

Heb dat vroeger weleens gedaan en ben toen na een jaar voor mijn werk verhuisd omdat ik het niet meer volhield.

Jouw reisafstand zou ik niet eens overwegen...

Nu woon ik in de omgeving van Rotterdam en is het vooral filerijden en daar word ik zo ontzettend chagrijnig van :$ Het is dat het op een scooter of fiets ook veel te lang duurt, anders zou ik dat proberen.

Maar ja, ik wil eigenlijk niet langer dan 30 min erover doen van mijn huis naar kantoor. 50km per uur fietsen gemiddeld gaat wat lastig worden, ben geen wielrenner :+

Anyways, bla. 160km per dag moet je niet willen. Verhuis terug of zoek een andere baan. Brandstof gaat alleen maar duurder worden, autorijden zal steeds meer ontmoedigd worden, etc. Die afstand gaat jou opbreken binnenkort, alleen al financieel.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Italioboy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:14:
Echter lever ik wel flink in op comfort (Renault Kangoo).
Ik heb jaren in een Renault Kangoo gereden en behalve de windgevoeligheid vond ik hem hartstikke comfortabel. Voor mij zelfs beter dan zo'n lage en krappe V40 :P Maar goed, ik ben 1m89 lang en zit bij een V40 bijna op de achterbank. Een V60 is wel prima, maar ja die kost ook centjes.

In de Kangoo zit je lekker rechtop, wat juist goed is bij lange afstanden.

Rij zelf in een Toyota Auris en vind hem eigenlijk niet comfortabel. Veel te laag en ik kijk tegen het dak aan. Sterker nog, ik voel wel wat voor een busje in de familie uitvoering ;) Alleen verkopen ze heel slecht in Nederland, waardoor sommige modellen helemaal niet meer verkocht worden hier.

Ik kijk op vakantie altijd jaloers naar die Belgen en Duitsers met hun busjes. Hier in NL wil iedereen per se een SUV en daar de hoofdprijs voor betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 14-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:40
Arunia schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:19:
Ik kom bij 40k km per jaar uit op 7600 euro vergoeding. Geen idee of dit incl of excl btw is.
Als je dit dus af haalt van je totale kosten voor je auto per jaar, dan vraag ik me af of je het wel goedkoper kan doen. Buiten de grijze kenteken wagen.
Volledig terug op de loonstrook. Onbelast.
upje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:26:
Scenario 3: zoek een andere baan dichter bij huis. 80km enkele reis is prima voor een keertje, maar dag in dag uit gaat je opbreken, en als het je dan ook nog eens heel veel geld kost... Is dat helemaal geen optie voor jou?
Voorlopig even geen optie. Ik heb het erg naar mijn zin daar.
sigmundfreund schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Ik was vergeten dat mensen ook bij goede werkgevers kunnen zitten die betalen voor het tanken, kuch, reistijd vergoeden. :+
Reistijd wordt vergoed met het eerste uur voor jezelf.
Furion2000 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:10:
Wat ik zou doen is even een stapje terug en kijken wat je prioriteiten zijn - je hebt het over comfort en kosten en die gaan normaliter hand in hand omhoog. Welke is belangrijker? Welke andere zaken zijn belangrijk? Tijd? Onderhoudskosten?

Als kosten belangrijk zijn zou ik zonder blikken of blozen voor optie 2 gaan als de keus die 2 opties zijn. Zet daar een boodschappen auto C1 naast en je hebt erg weinig kosten. C1 is zo slecht nog niet als je aan het einde van de maand kijkt wat er op je bankrekening blijft. Vaak komen er dan alleen allemaal smoesjes voorbij die meestal te vertalen zijn als 'geen gezicht willen verliezen' in mijn woordenboek :+

Als comfort belangrijker is dan moet je een comfortabele auto kopen en dan kom je inderdaad uit op een Franse auto als je dan toch nog een beetje naar de portemonnee kijkt en niet verder nadenkt. Je komt dan sowieso absoluut niet op een V40 uit.

My two cents; na je prioriteiten ga er dan eens 2 a 3 opties bij verzinnen even wat verder onderzoek doen, dan kom je er bijv. achter dat Ford Fiesta dezelfde motor heeft als een Volvo V40 (dacht ik) en dat tijd misschien wel je rijkste bezit is en dat als je het aandurft motor rijden misschien ook wel wat is. Ik ga tenminste met plezier op 2 wielen naar het werk :D
Er staat een uitstekende woon werk motor in de garage, maar die gebruik ik daar liever niet voor.
Lethalis schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:33:
160km per dag... wow. Mijn werk is verder van mij vandaan verhuisd waardoor ik op 50km per dag zit (anderhalf uur per dag in de auto). Dat was eerst de helft.

En ik zit soms al te denken om iets te zoeken dat dichterbij is _O- Momenteel werk ik nog regelmatig thuis waardoor het wel gaat (2 dagen per week op kantoor), maar als ik elke dag anderhalf uur in de auto zit, of als het drukker op de weg wordt met een beetje pech 2 uur per dag, dan word ik dat echt zat.

Heb dat vroeger weleens gedaan en ben toen na een jaar voor mijn werk verhuisd omdat ik het niet meer volhield.

Nu woon ik in de omgeving van Rotterdam en is het vooral filerijden en daar word ik zo ontzettend chagrijnig van :$ Het is dat het op een scooter of fiets ook veel te lang duurt, anders zou ik dat proberen.

Maar ja, ik wil eigenlijk niet langer dan 30 min erover doen van mijn huis naar kantoor. 50km per uur fietsen gemiddeld gaat wat lastig worden, ben geen wielrenner :+

Anyways, bla. 160km per dag moet je niet willen. Verhuis terug of zoek een andere baan. Brandstof gaat alleen maar duurder worden, autorijden zal steeds meer ontmoedigd worden, etc. Die afstand gaat jou opbreken binnenkort, alleen al financieel.
Ik heb deze afstanden al eerder gereden. Zo'n 5 jaar, was niet echt een probleem voor mij. Echter wordt het nu lijkt maar drukker en drukker op de weg. Dus elke dag wel file waar ik dat voorheen niet zo ervaarde.

Ik ga jullie adviezen eens in beraad nemen. Wellicht dat optie 3 dan een andere baan zoeken word :+ Optie 2 lijkt mij voor nu de makkelijkste keuze. Mocht ik het vele rijden echt zat worden dan is het zoeken van ander werk natuurlijk de beste optie. Ik hou dan wel mooi die 10K in de zak en kan voor de ritjes boodschappen en naar de voetbal inderdaad wel met een C1 oid doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Optie twee en dan kijken voor iets dichterbij huis werken of dichter op je werk gaan wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt het grappig dat mensen komen met "80km enkele reis is teveel" zonder te weten waar het is....

80km in de randstad zou ik ook nooit aan beginnen. Maar ik heb weinig moeite met iedere dag 80km van Budel naar Heerlen rijden. Alles is relatief....

Wat de keuzes betreft; je stelt dat de Kangoo het nadeel van minder comfort heeft. Realiseer je goed dat het ni feite een Megane is met een iets hogere opbouw. Qua wegligging nagenoeg hetzelfde, alleen een iets hoger zwaartepunt en dus wat gevoeliger voor wind. Aan de andere kant ook een hoger plafond dus je zit wat rechter op in de auto. Ik denk dat het qua minder comfort wel mee valt.
Het allergrootste voordeel van optie 2 is nog wel: Als er iets aan de hand is met de auto is het niet jouw probleem. En dat voelt zo lekker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als je budget 10K is zou ik gewoon gaan dieselen en deze dan in 5-6 jaar afschrijven naar 0. Dan hoef je je ook niet druk te maken over restwaarde. Milieuzones worden volgens mij voor een Euro6 diesel pas een ding in 2030.

Het nadeel van een diesel is momenteel de hoge afschrijving. Dus nu een nieuwe diesel kopen is verre van verstandig. Nu een diesel in het segment van 10k kopen is een prima keuze als je accepteert dat je deze in 5 tot 7 jaar naar naar 0 afschrijft. Elke euro die je er in 2026/2027/2028/etc nog voor krijgt is meegenomen.

Voor jouw budget koop je een prima recente C4 Cactus:
https://www.autotrader.nl...c4-cactus&fuelType=diesel
Ik heb deze auto zelf gereden:
- Zeer zuinig in de brandstof (1 op 22)
- Ruim in zijn klasse (veel groter dan een Golf bijvoorbeeld)
- Betrouwbare PSA diesel
- Licht van gewicht dus weinig MRB
- Weinig fratsen dus er kan ook weinig stuk

Heb hem met pijn in het hart weggedaan en ook alleen maar omdat ik een auto kocht met minstens zoveel karakter. Voor een Qashqai had ik hem niet weggedaan ;)

De hoge afschrijving is voor jou ook een voordeel, want je koopt nu MEER auto voor MINDER.

https://www.autokopen.nl/...l-autos-geen-probleem-391
Vanaf 2025: opschuiving euronormen
verkeersbord-milieuzone-blauw-vanaf-2025-diesel-personenauto-bestelwagen
Blauwe milieuzone vanaf 2025

Dieseltechniek wordt door de jaren heen steeds schoner. In de Europese Unie gaan steeds striktere euronormen gelden. Het kabinet wil daarom iedere paar jaar de milieuzone-eisen opschuiven richting strengere euronormen. Dit wordt voor het eerst voorzien per 2025.

Vanaf dat jaar kunnen steden ervoor kiezen om een groene of blauwe zone in te voeren. Laatstgenoemde gaat daarbij gelden voor diesels die voldoen aan euronorm 5 of hoger. Dat zijn personenauto’s gebouwd vanaf september 2009 en bestelwagens vanaf september 2010. Wil je een dieseloccasion aanschaffen die ook in de periode ná 2025 milieuzone-bestendig is, kies dan uit de voorraad hieronder.

Milieuzones personen/bestelwagens op diesel vanaf 2025
Soort milieuzone Toegankelijk met euronorm Ofwel: met bouwjaar Toegestane dieselmodellen
Groene zone 4 of hoger vanaf 2005 klik hier naar voorraad
Blauwe zone 5 of hoger vanaf 2010* klik hier naar voorraad
* personenauto’s vanaf september 2009, bestelwagens vanaf september 2010

Let op, vanaf 2025 krijgen gemeenten ook de mogelijkheid om een Zero Emission zone in te stellen. In zulke gebieden mogen helemaal geen diesel- of andere brandstofauto’s meer komen. Amsterdam bijvoorbeeld wil (overigens pas in 2030) alleen nog elektrische en waterstofvoertuigen binnen de bebouwde kom toelaten. Kom je daar vaak, dan wordt het tegen die tijd dus zaak om over te stappen op zo’n uitstootloze auto.
Nu kan dat natuurlijk nog scherper worden gesteld, maar ik verwacht dat met een euro 6 diesel zeker niet VOOR 2025. Dus tot en met 2024 zit je sowieso goed.. En ik denk dat je met je euro 6 diesel zeker tot 2030 de stad in mag.. En zo niet, hoe vaak moet je in de stad zijn? Misschien dat je die paar jaar nog wel kan overbruggen/alternatieven kan verzinnen.. Ik kom sowieso niet graag in de binnenstad met mijn auto. Rotterdam ligt op fiets/OV afstand en Amsterdam en Utrecht heb ik niks te zoeken en anders doe ik het met een P&R...

[ Voor 118% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2021 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Volgens ANWB zou je een V40 diesel van 2015 voor ongeveer 21 cent per kilometer kunnen rijden. Als je een lichte rechtervoet hebt, kun je ongeveer uitkomen met de 19 cent/km vergoeding.

Als je nu een diesel koopt, moet je:

(a) niet teveel betalen. De autohandel is momenteel erg heet en de prijzen liggen hoog. Maar een diesel in NL is en blijft een moeilijk verkoopbare auto, dat wordt alleen maar erger, en de prijs moet ernaar zijn. Jij of een exporteur.

(b) afschrijven tot bijna 0.

(c) rekening houden met toenemende problemen rond mileeuzones. Als je bijvoorbeeld een Euro-4 diesel hebt, mag je Antwerpen niet meer in. Kwestie van tijd dat veel meer steden dit gaan overnemen en die Euro4 ook Euro5 wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 15-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
DePaul schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:29:
Jeetje, je moet het maar willen, elke dag 80 kilometer rijden voor een enkele reis. Werk nu sinds 8 jaar op fietsafstand en zou niet anders meer willen :)
Kijk als je naar de randstad reist, dan kun je wel ergens een huis kopen met ruimte, zonder dat je miljonair hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het zou mij fijn lijken zelf de auto te bezitten; ik denk dat telkens eerst naar huis moeten en toch een tweede auto moeten beheren (banden/garage/stalling/risico) de mindere optie is.
Goedkoop en comfortabel relatief lange afstanden rijden; dan wordt betrouwbaarheid ook belangrijk. Concreet: Toyota Avensis Diesel, Honda Civic Diesel? Ik rij zelf op LPG, met 40k per jaar is dat sowieso het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:16
Ik zou gewoon een diesel nemen. Afschrijving heb je inderdaad, maar vergeet niet dat je voor 10K een auto koopt welke nieuw 25-30K heeft gekost. De grootste klap is er al af. Daarnaast rijd je zuiniger en is de brandstof goedkoper. En met een Euro 6 motor kom je overal de stad wel in.

En wat betreft 80 km, dit is natuurlijk relatief. Ik heb een aantal jaren vanuit Twente op en neer gereden naar Zwolle. Binnendoor net geen 60 km, over de snelweg ruim 86. Maar qua tijd kostte het beide een klein uurtje enkele reis. Een vriend van me werkt nu in Zwolle en die doet dit met een diesel Megane.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

ybos schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:38:
L - P - G W - E - G

no brainer :Y
Je bent een halve vrijwilliger als je zoveel gaat rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2021 09:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

@t_captain met zijn budget is er geen enkele reden om een euro-4 diesel te rijden. Er zijn gewoon euro-6 diesels te koop voor dat geld. En ja, die schrijf je af naar 0. Maar is dat een probleem op een relatief laag bedraag van 10k? Schrijf het in 5 jaar af naar 0 is het nog maar 2k per jaar aan afschrijving, dat is 166 per maand.. Peanuts...

Met zijn kilometrage is het gewoon een no-brainer, gewoon dieselen en afschrijven naar 0. Als je een benzine-auto koopt van 10k zal deze ook afschijven naar 4k in 5 jaar tijd, dus het verschil in afschrijving is maar 6k, oftewel 100/maand (of 1200/jaar) in het voordeel van de benzine.

40k benzine is ( 40k / 16 ) * 1,85 = 4625 per jaar
40k diesel is (40k / 20 ) * 1,50 = 3000 per jaar

Voordeel diesel is 1600 euro en dan reken ik nog in het voordeel van benzine want 1 op 16 met een benzine is optimistisch en meer dan 1 op 20 is met een beetje diesel wel te doen. Dus dan wordt het verschil nog groter.

Rekening houdend met hogere afschrijving is de diesel alsnog 400 per jaar goedkoper, minimaal. Nu is de MRB natuurlijk hoger bij diesel, dus dat kruipt alweer naar elkaar toe. Maar zoals gezegd, in verbruik ben ik zeer conservatief geweest en qua afchrijving is 0 natuurlijk wel het alleruiterste, misschien krijg je er nog wel 1k voor..

Laat ik het anders zeggen, als ik de TS was met zo'n kilometrage per jaar zou ik het wel weten, dan werd het een C4 Cactus diesel uit 2016/2017. :+

Voor de topicstarter:

Er zijn zeer handige tools beschikbaar op internet waar je een kentekent invult en daarbij de aanschafprijs, kilometrage en verwacht bezitsduur. Die rekenen tot de cent uit hoeveel je maandelijkse kosten zijn. Dat klopt natuurlijk niet (ze weten niet of je schade gaat rijden, wat de brandstofprijzen zullen doen en of je veel motorische pech gaat krijgen) maar het is wel zeer handig om een beetje inzicht te krijgen en het verschil tussen diesel/benzine te berekenen (moet je wel eerlijk doen dus dezelfde auto;s vergelijken)

https://www.anwb.nl/auto/autokosten
https://www.autoweek.nl/kostenberekening/

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Financieel is diesel inderdaad een no brainer. Benzine middenklasser 80km enkel lichte rechtervoet, wel spitsverkeer, je moet rekenen op verbruik 1:14 a 1:15. 12 a 13 cent/km.

Diesel in die klasse, 1:22 = 7 cent/km. Scheelt 2000 euro per jaar aan brandstof.

Je moet het wel willen. Hier is de diesel omgewisseld naar een PHEV omdat luchtkwaliteit in stedelijke gebieden en eigenlijk de hele randstad en heel zuid Nederland wel een dingetje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ideologisch geef ik je helemaal gelijk.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het minder scheelt dan ik dacht.

Ik heb deze twee Cactussen vergelijken
Benzine:
https://www.autotrader.nl...4-cactus&fuelType=benzine
Diesel
https://www.autotrader.nl...c4-cactus&fuelType=diesel

met de ANWB tool en de kilometrages van de TS en dan 5 jaar bezitsduur. Daar is maar een licht voordeel voor de diesel. En dan gaat het om een diesel die al zeer laag in de MRB zit. Aan de andere kant, als je nog eens 5K extra rijdt wordt het voordeel voor de diesel alleen maar groter. En de brandstofprijzen gaan alleen maar verder stijgen, in dat geval is minder verbruik altijd beter. Als je langer doorrijdt dan 5 jaar is het ook in het voordeel van de diesel.

Wat natuurlijk ook nog kan is dat diesel straks duurder is dan benzine (vanwege de (al dan niet terechte) hetze), dan ben je weer wel in de aap gelogeerd.

Linksom of rechtstom kost auto-rijden gewoon geld.

Ik ben in de gelukkige omstandheid dat zowel mijn vriendin als ik op fietsafstand van het werk wonen, op loopafstand van fatsoenlijk OV en op 10-15 minuten OV van 2 intercity-stations. Wij hebben onze auto dan ook puur voor de fun en natuurlijk voor het gemak en wat familie in buitengebieden. Dan mag het ook wat meer kosten aan brandstof, niet alles in het leven heeft een financiële drijfveer. En mochten we in financiële shit komen kan hij gewoon de deur uit.. Ik zou niet met de TS willen ruilen, bij dat soort kilometrages hoort een lease-auto. Ik ga in ieder geval persoonlijk nooit meer zoveel kilometers rijden voor een baas zonder dat daar een lease-auto (of anderzijds fikse vergoeding) tegenover staat. Sowieso is 19 cent niet meer van deze tijd (wij krijgen .31, dat is grofweg .25 netto, al jaren) en zelfs dat dekt het meestal niet af, een beetje auto doet (alles meegerekend) al snel 30 tot 40 cent per KM.

En dan heb ik het nog niet eens over tijd. Ik heb 8 jaar lang in de deta gezeten en toen ik hier ging werken (10 minuten fietsen) merkte ik pas hoeveel tijd ik verloren heb door de jaren heen. Daar heb ik mijn lease-auto (achteraf gezien, toen deed het wel wat pijn) met plezier voor ingeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-07 16:58
Omdat je best veel kilometers maakt, zou een elektrische auto ook voordeliger kunnen zijn. Voor mij persoonlijk zou de lagere CO2 uitstoot ook belangrijk zijn, maar dat ligt voor iedereen anders natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Lethalis schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:33:

Zoek jij nieuw werk voor TS?

Altijd leuk die mensen die gelijk roepen dat je dichtbij huis moet werken, maar dan krijgen we overal een Randstad met enorme kantoorkasten naast de woonwijken. In heel veel mooie dorpen is simpelweg niet het type werk beschikbaar wat je wil uitvoeren. Dan zul je moeten reizen. .
Het is wel héél makkelijk om vanaf de zijlijn te zeggen: 160 km moet je niet willen, verhuis maar of zoek ander werk.

Dat heb jij toch ook nog niet gedaan?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Ik zou iets in de richting van een Ford Focus kopen, en daarbij een LPG installatie laten inbouwen, dan zou je onder de 10k klaar moeten zijn, de 'iets' hogere wegenbelasting heb je met je eerst tank LPG alweer terug verdiend, en de LPG installatie binnen een jaar (tenopzichte van rijden op benzine).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:52
Parkeergelegenheid op eigen grond? In dat geval een laadpaal installeren en/of zorgen dat je werkgever dat doet (met wisselende werklocaties wellicht geen optie). Met 160km per dag kan je uit met een Ioniq 38kWh. Deze koop je jong gebruikt voor €24.500, zelfs met een stukje krediet erbij zal dat met dit kilometrage een stuk goedkoper zijn dan private lease.

Uitgaande van een bezitduur van 5 jaar zou ik uitgaan van:
  • Afschrijving €275 (o.b.v. 20%/jaar ivm 40kkm/jaar)
  • Verzekering €60 (all-risk, afhankelijk van SVJ
  • Onderhoud €45
  • Energie €139 (6km/kwh, €0,25/kWh)
  • Wegenbelasting €0
  • Rente €40 (3% over ca €15k)
Totaal €559 en dus €0,17/km incl. "brandstof".

Aangezien je iedere dag zou moeten laden zou ik deze optie alleen overwegen als je op eigen terrein kunt laden.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 15-10-2021 11:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gewoon dieselen. Auto (met motor) zoeken waar er verschrikkelijk veel van rondrijden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
Nog even los van het feit dat een woning zoeken op dit moment niet per se heel makkelijk is, laat staan wenselijk voor het financiële plaatje.

Ik heb zelf ook altijd veel reistijd gehad, toen woonde in Zeeland en werkte ik in Rotterdam. Dan zit je ook aan ~200km per dag en dat is niet voor iedereen. Ik had er zelf niet zoveel problemen mee. Ben sindsdien wel iets dichterbij de bewoonde wereld gaan wonen, maar nog steeds moet ik flink ver rijden om bij een klant te komen. Scheelt wel dat het nu mijn eigen klanten zijn en niet die van de baas :+
Maar is thuiswerken helemaal geen optie? Natuurlijk moet het maar net kunnen i.v.m. het type werk dat je doet, maar ik ga zelf echt niet meer volledig terug naar kantoor. Twee dagen per week max en de rest vanuit huis.

Zelf zit ik overigens ook een beetje in dubio wat ik met vervoer ga doen, want mijn huidige auto (diesel) is eind v/h jaar afgeschreven, dus die ga ik de deur uit doen. Ik ben dus van plan veel minder te gaan rijden en twijfel nog steeds een beetje tussen benzine (geen hybride) en elektrisch. Ik neig nog heel erg naar benzine.

[ Voor 15% gewijzigd door Kwistnix op 15-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou voor optie twee gaan. Vroeger kon je ook nog wel een boodschap maken met zo'n auto onderweg zolang je km registratie maar klopt (er liggen vast wel supermarkten op die 160 km aan weg) maar tegenwoordig hangen overal camera's. Dus ik weet niet hoe ze daar nu mee omgaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:44:
[...]
Altijd leuk die mensen die gelijk roepen dat je dichtbij huis moet werken, maar dan krijgen we overal een Randstad met enorme kantoorkasten naast de woonwijken. In heel veel mooie dorpen is simpelweg niet het type werk beschikbaar wat je wil uitvoeren. Dan zul je moeten reizen. .
Het is wel héél makkelijk om vanaf de zijlijn te zeggen: 160 km moet je niet willen, verhuis maar of zoek ander werk.

Dat heb jij toch ook nog niet gedaan?
Dat heb ik dus al wel gedaan... ik ben destijds verhuisd voor mijn vorige baan vanwege de reistijd. Verhuizen zou ik nu niet meer zo snel doen (in de huidige markt en ik heb nu een gezin), maar omdat ik al in de randstad woon, zou ik dan simpelweg een andere baan zoeken in de buurt.

En andersom heb ik ook een aantal kansen laten liggen omdat ik geen zin had om lang te reizen. Dus ik pas mij eigenlijk continu aan om te voorkomen dat die reistijd te lang wordt. Kortom: als baan A geweldig is, maar ik moet elke dag 3 uur in de auto zitten, dan kies ik eerder voor baan B die misschien wat minder geweldig is die wel in de buurt zit.

Deels komt dat ook omdat ik met een gezin niet meer in staat ben om lang erover te doen. Mijn vrouw werkt ook en ik moet bijvoorbeeld ook mijn kind van de BSO kunnen ophalen. Ik kan daar moeilijk 's avonds om 8 uur komen aankakken ;)

Dus dat mooie dorp is dan maar jammer. Geen optie voor mij. Ondanks dat ik er best zou willen wonen, want ik kan eigenlijk niet zo goed tegen de drukte in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb zelf een 2012 megane diesel gereden (toen nieuw). Reed prima, makkelijk 1000 km op een tank en reed 50k km per jaar (140km enkele reis bij een klant). Had na 150k km geen gek onderhoud gehad. Zou voor de lange termijn wel iets afspreken met thuiswerken of in de buurt overnachten. Geen idee welke regio je zit, maar ik moest 140km dwars door de randstad en mij brak het wel op na een jaar (en was toen nog jong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
assje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:01:
[..]
  • Energie €139 (6km/kwh, €0,25/kWh)
[..]
25 cent/kWh.. Waar kan ik een contract afsluiten voor dat bedrag? Doe ik meteen!!
Mogelijk heb jij het nieuws gemist..de afgelopen weken.. maar ik kom bijna op de helft meer op per kWh bij diverse aanbieders. Dan is je berekening ook ineens anders.
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,5270
Daltarief (per kWh)
€ 0,4039
Via: https://www.greenchoice.nl/tarieven/
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,4169
Daltarief (per kWh)
€ 0,3831
Via: https://www.oxxio.nl/klant-worden/energie

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:52
DonJunior schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:59:
25 cent/kWh.. Waar kan ik een contract afsluiten voor dat bedrag? Doe ik meteen!!
Mogelijk heb jij het nieuws gemist..de afgelopen weken.. maar ik kom bijna op de helft meer op per kWh bij diverse aanbieders. Dan is je berekening ook ineens anders.
Tja ik rekende tot een paar maanden geleden met €0,21/kWh, als je nu een contract af moet sluiten is het inderdaad een stuk hoger. Rekenen met de huidige tarieven is ook niet perse reëel, het is de vraag hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Bovendien geldt precies hetzelfde voor de brandstofprijzen en als je in de vergelijking dan ook rekent met een benzineprijs van €2/L dan wordt het plaatje alleen maar beter.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Wat ik heb gedaan is een oldtimer gaan rijden. Heb vorig jaar een audi 100 gekocht op LPG van 1982 en die wordt in oktober volgend jaar belastingvrij. En tja men roept is een oude auto veel onderhoud. Drama. Tja nee, Een auto die niks heeft, simpelweg omdat het gewoon goed ontworpen is denk ik. Op benzine, Kjet injectie doet die 1 op 11,5 gecombineerd. En stadsverkeer 1 op 10,5. Op gas 1 op 7/8. Nu nog even wegenbelasting, volgend jaar niet meer. Wat je moet doen is af en toe wat nieuwe olie geven, distributieriem al zelf gedaan, is niet zo complex, is maar een 10 klepper en alle ruimte in de motorruimte. En tja af en toe de remmen. Verder alles eenvoudig, ondanks de techniek. Heb cruise control, ABS, alle ramen elektrisch, opendak, Dus ook lekker in de zomer om mee te rijden. En je cruised over de weg met de 5 cilinder. Ik denk dat je simpelweg kunt zeggen de beste sedan ooit gebouwd. Banden hebben een fatsoenlijke betaalbare maat 205/60/15, dus ook niet duur. De gasverstuiver is speciaal een voor kjet. Dus ook die geeft geen problemen. Brilliant gewoon. Grootste deel van de auto is verzinkt, dus roesten doen ze ook niet. En laatst een deurklink afgebroken, nieuwe besteld en zat er binnen 10 minuten op en hoefde niet eens het deurpaneel aan de binnenkant eraf te schroeven. Geniaal toch. En tja automaat en 2.2 wil ook wel. Van de week in Duitsland eens getest, op benzine bleef die net onder de 210 hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Fantastisch zo’n topic. Alles komt voorbij, Benzine, Diesel, Hybride, PHEV, volledig elektrisch, oldtimer…

De TS is nog verder van huis nu…..

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
FreakNL schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:52:
Fantastisch zo’n topic. Alles komt voorbij, Benzine, Diesel, Hybride, PHEV, volledig elektrisch, oldtimer…

De TS is nog verder van huis nu…..
Terwijl het meest voor de hand liggende en goedkoopste een tweedehands diesel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
warhamstr schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Terwijl het meest voor de hand liggende en goedkoopste een tweedehands diesel is.
Dat is jouw mening, optie 2 is de goedkoopste, dan leg je het risico van de woonwerk km's en alle bijbehorende kosten bij je baas...en koop je zelf voor privé de auto die het beste bij je situatie past.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:32
Hmmm timing.
Als dit topic 2 maanden geleden was had ik mijn vorige zakelijke auto aangeboden die ik verkocht heb voor 9K aan een dealer.
V40 diesel perfect onderhouden inclusief zomer- en winter-banden set. Oke hij had 1.9 ton gelopen (in een paar jaar), maar dat was vooral snelweg en netjes altijd zijn beurten gehad. Je had er weinig kosten aan gehad behalve de distributie-riem die 50K later aan de beurt was.

De reden dat ik hem ingeruild heb voor een EV was juist dat ik geen 44K meer per jaar reed :)
Die auto haalde met gemak 1:22 op de snelweg met 100, 1:24/25 als je je best deed

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 15-10-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Oogje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

Dat is jouw mening, optie 2 is de goedkoopste, dan leg je het risico van de woonwerk km's en alle bijbehorende kosten bij je baas...en koop je zelf voor privé de auto die het beste bij je situatie past.
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Maar ik zou nooit zoveel willen inleveren op comfort en gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik krijg een kilometervergoeding a 0,19 cent.
Ik zou eens met je werkgever gaan praten of ie het niet met een factor 100 kan verhogen. Hier kun je nog niet voor lopen. :+

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10

DropjesLover

Dit dus ->

LPG heeft zeker z'n charme, maar er staan domweg weinig LPG bakken (met <2 ton kilometers) te koop.
Dat betekent dus niet alleen auto kopen maar ook zelf (laten) inbouwen.
Met deze kilometers moet het wel een comfortabele auto zijn, minimaal niveau Megane. Gezien de verwachte kilometers ook nog eens met ~1 ton op de klok. Hoe dan ook zit je aan een auto van minimaal 10k, maar eerder zelfs van 20k, ook in diesel...

80km is maar 1 ding, maar ik lees ook dat de reistijd fors meer dan 1 uur is.
In het kort, mij is dat de tijd niet waard. Hoogstens wanneer je gebruik kan maken van de trein, en je werk en huis 10 minuten van het station is. Dan loop je de deur uit, gaat zitten en een uurtje ontspannen, beetje muziek, boekje, Netflix, in ieder geval niet de hele tijd opletten en bezig zijn zoals in de auto.
Laat staan wanneer je een jong gezin hebt en domweg zit met kinderdagverblijf die dicht gaan om 18:00 en die stress.

Andere baan of verhuizen naar dichter bij je werk. Je hoeft niet meteen te verhuizen, je kan de tijd nemen. En misschien (aangezien het de provincie is) kan je via je werk / collega's ook wel beter op de hoogte zijn van de lokale huizenmarkt of bijv. nieuwbouwprojecten.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 15-10-2021 14:08 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:51
t_captain schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:04:
Financieel is diesel inderdaad een no brainer. Benzine middenklasser 80km enkel lichte rechtervoet, wel spitsverkeer, je moet rekenen op verbruik 1:14 a 1:15. 12 a 13 cent/km.

Diesel in die klasse, 1:22 = 7 cent/km. Scheelt 2000 euro per jaar aan brandstof.

Je moet het wel willen. Hier is de diesel omgewisseld naar een PHEV omdat luchtkwaliteit in stedelijke gebieden en eigenlijk de hele randstad en heel zuid Nederland wel een dingetje is.
Als je puur financieel kijkt dan is een Prius minstens zo'n no-brainer als een diesel. Kleine verschil dat er nog is tussen verbruik + wegenbelasting verdien je makkelijk terug in onderhoud.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
afhankelijk van waar je precies woont en redelijk kantoor uren moet maken zou trein ook alternatief kunnen zijn. treinvrij abo is 350 euro.. enige nadeel is dat je dan nog steeds zelf een auto moet hebben voor je prive ritten..

of deels thuiswerken. Het 5 dagen naar kantoorprincipe is gezien de corona wel heel oudbollig (helaas wel realiteit bij diverse werkgevers). Maakt je berekening mogelijk gelijk anders.. heb die optie zo snel niet zien passeren..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Typisch Tweakers dit.

TS geeft aan het naar z'n zin te hebben bij de werkgever, en op z'n plekje, maar hij zal koste wat kost moeten verhuizen of van werkgever wisselen.

Of er komen bizarre suggesties langs zoals een Audi van het jaar kruik. Of lekker iedere dag gaan treinen (verschrikkelijk, zeker als je de gehele rit een mondkapje om mag).

Aan TS, gewoon een redelijk courante B-segmenter scoren. Daar liggen nooit enorme slurpers in, ze zijn vaak licht, en als je er een koopt zonder al te luxe opties ook niet duur in onderhoud. En aangezien je vooral snelweg rijdt, zal die 40k per jaar niet al te hard aantikken. In ons bedrijf heb ik 108jes en Twingo's er meer per jaar zien doen, no sweat. Qua comfort zou ik je die niet aanraden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroenneman op 15-10-2021 19:54 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfa Giulia Quadrifoglio ziet er prachtig uit en rijd heerlijk die 80km vliegt aan je voorbij en je zit in comfortabel leren zetels en hebt vermogen te over.

De brandstofkosten zijn werkelijk bizar als je echt je best doet haal je krap 1 op 12, ook zijn de onderhoudskosten en verzekeringskosten zeer behoorlijk, eigenlijk kan je dit onmogelijk rijden voor minder dan 10K en als ik het teruglees is dit een van de slechtste adviezen ooit.
Pagina: 1