Hoe beveiligd opstarten voor migratie naar Win11?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Attack
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-09 21:28
Hoi allemaal,

Volgens de statuscontrole moet mijn pc beveiligd opstarten ondersteunen alvorens win 11 te verkrijgen.
Ik heb een aantal schijven in mijn pc waarvan mijn windows op een MBR indeling staat alsook een andere schijf waar al mijn studiosamples en Daw op staat. Alle andere schijven staan GPT. In bijlage gaat het over Schijf 0 (samples) en schijf 3 (win)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hawG-G5W4apbCW_rmzBlp76DyyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfVq5c5Ld3ozVrQwd7HRVYWT.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn bios heb ik 2 mogelijkheden Legacy/Uefi of Uefi. In de huidige stand staat hij op Legacy/Uefi

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik beide schijven overzet naar GPT zonder dataverlies alvorens ik het bios aanpas naar Uefi.

Alvast bedankt.
Mvg

Beste antwoord (via Blue_Attack op 17-10-2021 21:55)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
Blue_Attack schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:51:
Hoi allemaal,

Volgens de statuscontrole moet mijn pc beveiligd opstarten ondersteunen alvorens win 11 te verkrijgen.
Ik heb een aantal schijven in mijn pc waarvan mijn windows op een MBR indeling staat alsook een andere schijf waar al mijn studiosamples en Daw op staat. Alle andere schijven staan GPT. In bijlage gaat het over Schijf 0 (samples) en schijf 3 (win)

[Afbeelding]

In mijn bios heb ik 2 mogelijkheden Legacy/Uefi of Uefi. In de huidige stand staat hij op Legacy/Uefi

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik beide schijven overzet naar GPT zonder dataverlies alvorens ik het bios aanpas naar Uefi.

Alvast bedankt.
Mvg
Dat is in dit topic besproken: [Windows 11] Ervaringen & Discussie je kan dit doen met Disk converteren met mbr2gpt

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Blue_Attack schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:51:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

Alvast bedankt.
Mvg
Dat is in dit topic besproken: [Windows 11] Ervaringen & Discussie je kan dit doen met Disk converteren met mbr2gpt

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Attack
HKLM_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:55:
[...]

Bedankt ! ik heb met de opdracht mbr2gpt /validate geprobeerd en voor mijn windows 10 schijf gaf dit geen problemen. Echter bij mijn schijf 0 ging dit niet. ik heb wat schrik als ik alles omzet ik niet meer aan mijn schijf 0 geraak die nog in MBR staat dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Alleen je OS schijf moet goed staan

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar...je hebt toch een backup? Als jouw DAW en samples zo belangrijk zijn voor je dan moet je daar zuinig mee zijn, niet te veel kloten met die schijf waar dat allemaal op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

Maar...je hebt toch een backup? Als jouw DAW en samples zo belangrijk zijn voor je dan moet je daar zuinig mee zijn, niet te veel kloten met die schijf waar dat allemaal op staat.
Idd, altijd zorgen voor een backup voor je met je schijven gaat klooien.

In de backup wereld geldt 1=geen dus minimaal 2 kopieën naast het origineel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Attack
HKLM_ schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:51:
Alleen je OS schijf moet goed staan
Dus als ik het goed versta moet ik enkel mijn windows schijf naar GPT omzetten en het bios naar UEFI zetten om beveiligd opstarten te kunnen selecteren ?
En kan ik dan nog aan schijf die MBR staat ?
Sorry voor de vragen maar hier heb ik te weinig kennis over.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alleen 'Win 11' zegt zo erg weinig, er gaan de komende jaren wel meer topics komen die iets met Win11 te maken hebben :+ Ik pas de titel dus wat aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Attack
F_J_K schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:29:
Alleen 'Win 11' zegt zo erg weinig, er gaan de komende jaren wel meer topics komen die iets met Win11 te maken hebben :+ Ik pas de titel dus wat aan.
Bedankt , mijn excuses 8)7

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Blue_Attack schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Dus als ik het goed versta moet ik enkel mijn windows schijf naar GPT omzetten en het bios naar UEFI zetten om beveiligd opstarten te kunnen selecteren ?
En kan ik dan nog aan schijf die MBR staat ?
Sorry voor de vragen maar hier heb ik te weinig kennis over.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg
Peter
Dat moet inderdaad geen problemen opleveren. Wat ik bij mijn desktop heb gedaan is de overige schijven even loskoppelen en na de installatie weer koppelen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue_Attack
Iedereen bedankt alles is omgezet en is klaar voor de update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPeLURfauslPs-4E_Is2xsjli-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYZIaJ8eU6UohJNALVVeJNp8.jpg?f=fotoalbum_large

Grtz
Peter
Pagina: 1