Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Smart home lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 17:14
Goedemiddag,

Ik maak thuis gebruik van de Google Assistent en wil nu alle lampen daarop aansluiten.
Nu zit ik dus te kijken naar lampen, ik lees overal dat HUE de beste keuze is, maar ook meteen de duurste.
Nu zie ik bijvoorbeeld ook smart lampen bij bijvoorbeeld Action, LIDL, Ikea etc etc..

Is het verschil voor HUE echt het geld waard? Of kan ik net zo goed die van de Action nemen?
Als ik mijn hele huis vol wil hangen met smart lampen, dan kost t nogal wat met HUE 8)7

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik heb het vaker gemeld, zorg voor fysieke schakelaars! Niet alleen vanuit App of Google Assistant besturing. En Hue is de standaard, praat met alles en werkt gewoon altijd. Hoewel als ik nu zou beginnen (heb het hele huis vol Hue) zou ik voor Ikea gaan. Praktisch dezelfde compatibility maar betere prijs.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In de regel zijn de Hue lampen zeker erg goed maar andere zijn naam mijn idee echt niet onbruikbaar. Zelf heb ik geen enkele problemen met mijn Tradfri lampen.

Ook zou je kunnen overwegen om niet alleen smart lampen te gebruiken maar ook domme lampen met een smart module. Voordeel is dat het goedkoper is als je meerdere lampen toch gelijk wilt aansturen, je grotere keuze hebt in lampen (bijvoorbeeld qua lichtkwaliteit, stralingshoek etc) en het ook niet zo kostbaar is als je de lamp moet vervangen (want ook led heeft niet het eeuwige leven).

Belangrijk ding om bij stil te staan is wel het type verbinding. Hue , Lidl en Tradfri zijn Zigbee waar die van de Action volgens mij Wifi zijn. En de meeste Wifi lampen hebben dan weer de cloud (en dus internet) nodig om te werken. In ieder geval uit de doos, sommige kan je voorzien van alternatieve (cloudloze) firmware.

Daarnaast is het van belang waarmee je ze gaat aansturen. Veel controllers zijn echt alleen een bridge en doen verder alles in de cloud. Hue en Tradfri doen dit niet. Ook ondersteunen ze niet allemaal alle devices van andere merken. Wil je echt alle vrijheid kan je naar een oplossing als Home Assistant met Zigbee2MQTT (of andere Zigbee implementatie) kijken. Dan is echt eindeloos wat je kunt koppelen maar maakt het ook wat geavanceerder om op te zetten. Niet in het gebruik, dat heb je zelf in de hand.