Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Condensproblemen multisplit Panasonic airco installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Polemic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-11 15:43
Ik heb in mei dit jaar in 5 binnenunits op 2 buitenunits laten installeren in mijn woning en dit als volgt:
- CU-2Z50TBE met daaraangekoppeld 1 CS-Z35XKEW (slaapkamer) en 1 CS-Z42XKEW (living)
en
- CU-3Z52TBE met daaraangekoppeld 3 CS-Z25XKEW (gastenkamer, kantoor en keuken).

De buitenunits zijn de nieuwste Etherea binnenunits.

Wanneer er eerst gekoeld wordt in de slaapkamer (bv latere namiddag), deze unit dan wordt uitgezet en in de vooravond dan wat wordt gewarmd in de living (zelfde buitenunit), dan onstaat er bij de unit in de slaapkamer (die dus al even uitstaat) gigantische condensatie van die aard dat zelfs het plafond erboven druipnat wordt (er vallen letlterlijk druppels naar beneden).

Volgens de verkoper is dit by design, omdat de unit door opdezelfde buitenunit te zitten, mee opwarmt en daardoor condensatie geeft. Ik vind dit echter een vreemde uitleg, omdat wij toch niet de eerste zullen zijn die in het tussenseizoen de toestellen op deze manier gebruiken en ik nergens deze klacht kon terugvinden. Ook in de handleiding wordt hier met geen woord over gerept.

Bij verder klagen, is uiteindelijk de importeur meegekomen die het volledige systeem gecheckt heeft en geen fouten kon vinden in de opstelling. Hij was zeer verbaasd over de hoeveelheid condensatie die er ontstond en zei dat hij dit in zijn vele jaren ervaring nog nooit had gezien...

Bij het meten van de luchstromen viel op dat de binnenunits meer vocht in de lucht hebben dan ze bij de insteek krijgen... Dit ging besproken worden met Panasonic Frankrijk. Maar in de plaats van een antwoord van hierop kreeg ik opnieuw een antwoord van de verkoper dat alles normaal is...

Graag had ik dan ook jullie insteek gehad, om te weten in welke mate dit gedrag normaal is, nu alles nog gedekt is door de garantie. Intussen is er condensatieschade rond alle binnenunits...

Met het verwarmingsseizoen nu bezig, vond ook de medewerker van de verkoper dat de buitenunits heel wat condens aanmaken, ik had hier ook al over geklaagd, maar het is mij onduidelijk of dit problematisch is. Vandaag produceerde 1 buitenunit in een tijdspanne van 4 uur bijvoorbeeld maar liefst 6 liter condenswater (met twee binnenunits draaiende).

Elke antwoord wordt bijzonder gewaardeerd! _/-\o_

Alle reacties

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:46

RvV

Volgens mij heb ik ook een 50TBE buitenunit maar dan met VKEW binnen units, die zijn een jaartje ouder.
Ik heb een unit in de slaapkamer en de ander in de keuken. Ik kan mij niet herinneren dat ik dat soort problemen ooit heb gehad. Op het moment dat je gaat verwarmen, waar en waarom moet de andere binnenunit dan koud worden? Bij mij is het zo dat wanneer ik de keuken op verwarmen zet, de unit in de slaapkamer ook warme leidingen krijgt. Omdat de ventilator niet draait merk je er niet zo veel van. Maar daar gaat echt geen vocht uit komen.
Het klinkt meer als of de andere unit gaat koelen op het moment dat je de living op verwarmen hebt staan? (Wat dus niet moet kunnen)

Y'24

• Polemic
Het probleem is in het tussenseizoen, de slaapkamer is zuidelijk en krijgt veel zon binnen en dan gebruiken we de energie van de zonnepannelen om al wat te koele zodat het niet te warm is om te slapen. Als we dan 's avonds TV kijken is het soms nog wat te koud en verwarmen we. Bij deze switch, nadat de slaapkamerunit al een halfuurtje uitstaat, onstaat er zeer heftige condensatie rond het toestel in de slaapkamer. De binnenunit wordt mee warm, ondanks dat deze uitstaat en veroorzaakt condens.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:37

Croga

The Unreasonable Man

Wij hebben hier zo'n 15 jaar 2 binnenunits op 1 buitenunit en dit verhaal nog nooit gehoord.

Condensafvoer staat los van binnen- en buitenunits. En als Één binnenunit staat te verwarmen en de ander uit dan doet de ander ook echt helemaal niets.

Voornamelijk het feit dat condens van de binnenunits überhaupt nooit bij de buitenunit uit komt, laat staan bij de andere binnenunit doet mij vermoeden dat er ergens iets serieus verkeerd aangesloten is bij je.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 08:07
Een warme unit of warme leidingen op de slaapkamer? Als je koude lucht gaat verwarmen kan het juist meer vocht bevatten, dus ik snap die condensatie niet helemaal?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Polemic
De installatie is al twee keer nagekeken en alles zou in orde zijn. De condens loopt wel degelijk correct naar buiten. Het is de lucht die condenseert door het eerst koude toestel en dan passief meewarmt met het toestel beneden.

Wat vinden jullie van de condensgeneratie nu bij verwarmen 6 liter op 4 uur?

• Polemic
Señor Sjon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:18:
Een warme unit of warme leidingen op de slaapkamer? Als je koude lucht gaat verwarmen kan het juist meer vocht bevatten, dus ik snap die condensatie niet helemaal?
De leidingen zijn volledig geïsolleerd... Bij het testen van airco's door de importeur meette hij de vochtigheidsgraad, zover ik het begrepen heb, hadden ze bij koelen een vochtigere lucht bij het uitblazen dan bij het inblazen. Ik heb gelukkig het telefoonnummer van deze man en hem gebeld, maar hij was even out door ziekte en zou mij begin volgende week iets laten weten. Maar de verkoper heeft reeds aan mij laten weten dat alles normaal en by design werkt....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 08:07
Polemic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:19:
De installatie is al twee keer nagekeken en alles zou in orde zijn. De condens loopt wel degelijk correct naar buiten. Het is de lucht die condenseert door het eerst koude toestel en dan passief meewarmt met het toestel beneden.

Wat vinden jullie van de condensgeneratie nu bij verwarmen 6 liter op 4 uur?
Dat getal zegt me weinig. Wel weet ik dat als de condensafvoer niet goed gaat, een airco stiekem veel water kan produceren op plekken waar je het niet wilt. Van dat getal schrik ik niet echt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Polemic
De condens bij het verwarmen is nu bij de buitenunit. Het was de bedoeling dat dit gewoon zou afdruppelen omdat ik geen zo'n hoeveelheden verwacht had... Maar om mijn kelder droog te houden en de muur niet continue nat te laten worden ben ik aan het kijken voor een oplossing waarbij het wegdruppelt in de afleiders van de goot. De binnenunits produceren nu geen condens (ik moet nu ook geen enkele ruimte koelen).

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:37
Gebeurt dit ook als je de tweede unit (waar de condens onstaat) laat verwarmen ?
Dat zou dus betekenen dat je de unit niet kan laten verwarmen, relatief kort na het koelen.
Het lijkt me dat dit zonder problemen moet kunnen...
En als er al veel condens ontstaat moet dit gewoon via de afvoer weg lopen, is die wel goed gecontroleerd ?

Pas overigens op met condensafvoer in een bestaande goot, ik las laatst dat iemand hierdoor heel veel geluid kreeg bij regen. De goot is een soort klankkast en door je afvoer die naar je binnenunit loopt hoor je het binnen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:46

RvV

Ah ok, dan snap ik hem misschien een beetje. De koude unit op de slapkamer is "ingevroren/nat/koud".
Op het moment dat je het zaakje uit zet en andere unit gaat verwarmen, dan worden de leidingen van de natte unit ook warm en gaat hij dat water verdampen. Maar nee. Geen last van gehad. Heb je al een extreem hoge luchtvochtigheid in huis ofzo?

Y'24

• Polemic
Plenkske schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:37:
Gebeurt dit ook als je de tweede unit (waar de condens onstaat) laat verwarmen ?
Dat zou dus betekenen dat je de unit niet kan laten verwarmen, relatief kort na het koelen.
Het lijkt me dat dit zonder problemen moet kunnen...
En als er al veel condens ontstaat moet dit gewoon via de afvoer weg lopen, is die wel goed gecontroleerd ?

Pas overigens op met condensafvoer in een bestaande goot, ik las laatst dat iemand hierdoor heel veel geluid kreeg bij regen. De goot is een soort klankkast en door je afvoer die naar je binnenunit loopt hoor je het binnen.
De condensatie onstaat rond het toestel. De plafond aan het toestel wordt helemaal nat. Dit komt niet uit de binnenunit.

De simulatie met eveneens warmen heb ik nog niet geprobeerd.

Dank voor de tip ivm afvoer.

• Polemic
RvV schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:38:
Ah ok, dan snap ik hem misschien een beetje. De koude unit op de slapkamer is "ingevroren/nat/koud".
Op het moment dat je het zaakje uit zet en andere unit gaat verwarmen, dan worden de leidingen van de natte unit ook warm en gaat hij dat water verdampen. Maar nee. Geen last van gehad. Heb je al een extreem hoge luchtvochtigheid in huis ofzo?
De leidingen zijn wel volledig geïsoleerd, dit werd al een paar keer nagekeken.

Toen ze kwamen testen was het al een paar dagen goed droog en zat de binnenhuisvochtigheid op 40 %.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:37
Polemic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

De condensatie onstaat rond het toestel. De plafond aan het toestel wordt helemaal nat. Dit komt niet uit de binnenunit.

Toch apart dat het na een half uur nog zó koud is rond het toestel dat je dus zoveel condens krijgt. Je zou het misschien ook nog kunnen proberen met een andere uitblaasrichting ?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:41

FD2

Polemic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Maar zelfs tijdens het koelen mag er niet zoveel water aanwezig blijven in de binnenunit dat je er uren later last van krijgt.
En een ruimte waar gekoeld wordt hoort ook gortdroog te worden. Waar komt dan die condens vandaan ?
Ga eens kijken of er überhaupt wel condens wordt afgevoerd bij die binnenunit.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Polemic
FD2 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Maar zelfs tijdens het koelen mag er niet zoveel water aanwezig blijven in de binnenunit dat je er uren later last van krijgt.
En een ruimte waar gekoeld wordt hoort ook gortdroog te worden. Waar komt dan die condens vandaan ?
Ga eens kijken of er überhaupt wel condens wordt afgevoerd bij die binnenunit.
De condensafvoer verloopt allemaal goed, dat is getest. Het is het plafond rond de airco die condenseert...

• FD2

FD2

Polemic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

De condensafvoer verloopt allemaal goed, dat is getest. Het is het plafond rond de airco die condenseert...
Met alle respect naar jou toe; volgens mij ben je geen techneut.

Je kan condens krijgen indien relatief vochtige lucht in contact komt met een relatief koud oppervlak.
De lucht in die ruimte moet relatief droog zijn want jij zegt dat je condens hebt afgevoerd.
Waarom zou dat plafond relatief koud zijn, want je had zelfs de behoefte om te koelen.

Iets klopt er niet !
En ik denk dat je WCeend niet moet vragen of WCeend het goed gedaan heeft.
Kijk hoe die condensafvoer loopt, en hang er een afwasteiltje of pet-fles onder.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Polemic
Dit is het antwoord van de verkoper:

"Wat het vocht betreft : De toestellen kunnen geen vocht maken en via de afvoer kan ook geen extra vocht aangezogen worden, enkel de in de ruimte aanwezige vochtigheid circuleert of bleeft kleven aan de ijskoude wisselaar van de binnenunit.

Er werd overlegd en verschillende tests gedaan bij onze leverancier en bij ieder toestel kunnen ze het zelfde creeren zoals bij u gebeurt.

Door diep te koelen en erna direct te verwarmen verdampt de natte batterij zodanig snel en slaat het op de koude muren errond. Dit is dezelfde conclusie zoals vorige keer helaas en is ook bij andere merken zo.

In bijlage foto’s van een test die ik zonet deed in onze burelen met een Vaillant Airco : net het zelfde (helaas).

De enige raad die ik u kan geven is zelfde zoals vorige keer : niet te snel overschakelen van koelen naar verwarmen (1 uur tussen laten). Omgekeerd is geen probleem."

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36
Hangen de units niet gewoon te dicht onder het plafond?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar condensatie ontstaat alleen bij koelen, niet bij verwarmen. Dus of iets moet op de slaapkamer ontzettend koud worden tijdens het verwarmen van de woonkamer. Of er ontstaat een blok ijs in de binnenunit bij het koelen die door het verwarmen sneller smelt dan afgevoerd kan worden. Laatste lijkt me nog wel aannemelijk als de afvoer van de binnenunit niet afdoende is.

• FD2

FD2

Polemic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:38:
Dit is het antwoord van de verkoper:

"Wat het vocht betreft : De toestellen kunnen geen vocht maken en via de afvoer kan ook geen extra vocht aangezogen worden, enkel de in de ruimte aanwezige vochtigheid circuleert of bleeft kleven aan de ijskoude wisselaar van de binnenunit.

Er werd overlegd en verschillende tests gedaan bij onze leverancier en bij ieder toestel kunnen ze het zelfde creeren zoals bij u gebeurt.

Door diep te koelen en erna direct te verwarmen verdampt de natte batterij zodanig snel en slaat het op de koude muren errond. Dit is dezelfde conclusie zoals vorige keer helaas en is ook bij andere merken zo.

In bijlage foto’s van een test die ik zonet deed in onze burelen met een Vaillant Airco : net het zelfde (helaas).

De enige raad die ik u kan geven is zelfde zoals vorige keer : niet te snel overschakelen van koelen naar verwarmen (1 uur tussen laten). Omgekeerd is geen probleem."
Nog een vraag: Wat is de constructie van dat plafond ?
Is het
een dragende vloer van beton,
of zachtboard tegen een balklaag onder een plat dak.

We missen informatie want technisch gezien klopt het verhaal van geen kanten.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:11
Septillion schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:18:
Maar condensatie ontstaat alleen bij koelen, niet bij verwarmen. Dus of iets moet op de slaapkamer ontzettend koud worden tijdens het verwarmen van de woonkamer. Of er ontstaat een blok ijs in de binnenunit bij het koelen die door het verwarmen sneller smelt dan afgevoerd kan worden. Laatste lijkt me nog wel aannemelijk als de afvoer van de binnenunit niet afdoende is.
Zoals ik het begrijp is de verdamper nat van het koelen. Wanneer deze dan warm wordt door over te schakelen op de stand verwarmen gaat deze zeer vochtige warme lucht blazen/stomen wat condenseert op de muren/plafond die zo'n 19 graden zijn na het koelen. Mijn L/L kan alleen koelen dus misschien dat iemand dat hier kan testen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 21:29
Bij bepaalde merken multi split, vindt flinke "bleeding" plaats, als er bijvoorbeeld maar één van de drie units verwarmt, omdat de buiten unit zijn druk kwijt moet.

Dat betekent, dat er door de binnenunit die uit staat, wel koudemiddel stroomt. Heet koudemiddel. Maar de ventilator blijft uit.

Doordat dit heet is en binnenunits vaak te dicht bij het plafond worden gehangen (instructie van leverancier, dan hangt de unit bij een normaal Nederlands huis bijna halverwege de muur), vormt zich dus warme lucht boven de unit, slaat tegen het relatief koude oppervlak van het plafond en voila, condensatie.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• FD2

FD2

Gieliovd520 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:16:
Bij bepaalde merken multi split, vindt flinke "bleeding" plaats, als er bijvoorbeeld maar één van de drie units verwarmt, omdat de buiten unit zijn druk kwijt moet.

Dat betekent, dat er door de binnenunit die uit staat, wel koudemiddel stroomt. Heet koudemiddel. Maar de ventilator blijft uit.

Doordat dit heet is en binnenunits vaak te dicht bij het plafond worden gehangen (instructie van leverancier, dan hangt de unit bij een normaal Nederlands huis bijna halverwege de muur), vormt zich dus warme lucht boven de unit, slaat tegen het relatief koude oppervlak van het plafond en voila, condensatie.
Vandaar dus mijn vraag "Wat is dat plafond ?"
Maar een plafond dat in de middag in een kamer zat die gekoeld moest worden, dat is een paar uur later niet zo koud dat er zich condensatie vormt door bleeding.
Koude lucht zakt uit, dus dat plafond is het laatste deel van de kamer dat gekoeld gaat worden, en 'no way' dat je in een paar uur een betonnen plafond significant kan afkoelen.

Ik denk dat die opvangbak van die binnenunit vol met condenswater staat en dat er daarna bleeding optreedt.

• Jim423
Als die binnenunit echt ''stoomt'' maakt het natuurlijk niet uit of dat plafond 10 of 20 graden is daar krijg je wel druppels op dan. Wel jammer dat multisplit systemen zoveel issues hebben dan hang je toch liever 5 buitenunits.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Septillion schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:18:
Als ik mijn Daikin Perfera units (heb het eens om te testen gedaan toen ik ze net had) vol gas laat koelen een uur, en ze dan op vol verwarmen zet, duurt het een kwartier of zo voordat ze warme lucht beginnen te blazen, en heb ik ook dat de eerste 10 minuten enorm vochtige benauwde lucht eruit komt. Maar geen druppels aan plafonds of zoiets, en een scenario wat natuurlijk compleet losgeslagen is van realiteit.

Heeft bij mij niet echt met afvoer te maken (die werkt helemaal top), maar meer met een extreem scenario. Misschien blijft er bij OP toch een hoop water staan in de unit na koelen, die je zo misschien niet ziet (scheve muur oid?))
Jim423 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Zoals ik het begrijp is de verdamper nat van het koelen. Wanneer deze dan warm wordt door over te schakelen op de stand verwarmen gaat deze zeer vochtige warme lucht blazen/stomen wat condenseert op de muren/plafond die zo'n 19 graden zijn na het koelen. Mijn L/L kan alleen koelen dus misschien dat iemand dat hier kan testen?
Dat komt dus eigenlijk overeen met wat ik al een tijd geleden getest heb. Dat condenswater zal natuurlijk grotendeels afgevoerd worden normaliter, maar ja water is water, en dat zal niet allemaal even verdwijnen in de periode dat je stopt met koelen en wil gaan verwarmen, maar zo veel als OP heeft lijkt me niet echt helemaal normaal.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Jim423
Maar de verkoper heeft hetzelfde met zijn Vailliant (fotos?), die zal toch ook niet scheef hangen en een slechte afvoer hebben?

Misschien kun je eens koelen en daarna uitzetten in het gastenverblijf om te zien of het daar ook optreedt?

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 15-10-2021 13:19 ]

• Polemic
Bedankt iedereen voor het reageren.

Het plafond betreft een betonnenvloer van ongeveer 10 cm. Gieliovd520 dankjewel voor je reactie, ik denk inderdaad dat het met bleeding te maken hebt zoals jij het beschrijft. Ik zal dan maar mijn gedrag aanpassen en niet op dezelfde unit kort na elkaar koelen en verwarmen.

Ik zou ook graag de werking wat beter begrijp van de mulitsplit unit en vond dit nergens terug. Ik zie zowel bij de buitenunit als de binnenunit ratings staan voor energie (scop/seer). Moet ik deze samen lezen?

• Koendah
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-11-2021
Als ik het goed begrijp is er dus geen concrete oplossing voor het probleem?
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem.
In augustus dit jaar 4 binnenunits met 2 buitenunits laten installeren, allen Daikin Stylish.
1 in de woonkamer en 3 op de slaapkamers. De binnenunit in de woonkamer zit samen met een binnenunit van een slaapkamer op dezelfde buitenunit.
Wanneer ik in de woonkamer ga verwarmen met de airco wordt de binnenunit in de slaapkamer ook warm. Dit wordt veroorzaakt door “bleeding”, maar daardoor wordt deze (inactieve) unit behoorlijk warm.
Na enige tijd ontstaat op de slaapkamer boven de unit condens en, net zoals jij aangeeft, dan hangen de druppels aan het plafond. Vreemd omdat die unit zelf niet aan staat en ook daarvoor niet gebruikt is (noch koelen noch verwarmen).
De installateur is al meerdere keren langsgekomen om een mogelijke oorzaak te vinden maar tot nog toe zonder resultaat.
Dat er condens in de unit zou staan is uitgesloten, al het leidingwerk gecontroleerd en zelfs de buitenunit is vervangen.
Bij de andere 2 binnenunits die samen op de andere buitenunit aangesloten zijn doet het probleem zich op geen enkele manier voor. De units op de 3 slaapkamers zijn allemaal op dezelfde afstand tot het plafond geïnstalleerd.
Binnenkort komt de installateur samen met iemand van Daikin zelf langs om te kijken of ze een oorzaak kunnen vinden.
Ik ben benieuwd wat daar uitkomt…

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:05
@Koendah Wat is er uit het gesprek met de installateur gekomen? Dezelfde uitkomst als @Polemic? Dus niet kort na elkaar verwarmen en koelen?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:42
Wanneer je de unit die heeft staan koelen daarna een tijdje laat ventileren (gewoon blazen dus, zonder koelen of verwarmen) dan zal de unit aan de binnenkant rustig kunnen opdrogen.
Dit voorkomt dat de boel binnenin nog nat is wanneer je elders gaat verwarmen en de betreffende unit dus ook opwarmt. Door dat laatste krijg je zeer vochtige warme lucht waaruit heel makkelijk condensatie ontstaat.

Door eerst te ventileren droogt de binnenkant van de unit op een normale temperatuur, waardoor dus wel vochtige maar geen warme lucht wordt geproduceerd. Daarnaast verdamp je dat water met veel meer ventilatielucht waardoor de vochtigheid ervan minder omhoog zou gaan. En je verdeelt ook nog eens de temperatuur in de kamer gelijkmatiger, waardoor je plafond minder lang steenkoud blijft en de temperatuurverschillen sneller verminderen. Al die effecten zouden moeten helpen.

• redhead1980
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-10 13:22
@Polemic wat is nu uiteindelijk de conclusie/oorzaak?

• FrCi
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-06-2024
Beste,
Wij hebben hetzelfde probleem.
Hoe is dit destijds bij jullie opgelost?

Groeten
Pagina: 1