Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 01:03
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2018. Isolatie is top. Alleen heb ik een koude vloer. Nu hoef ik bijna niet te stoken (in oktober, 0 keer gestookt, huis blijft op de een of andere manier +19,5 graden, vaak zelfs 20 graden, thermostaat staat op 19 graden).
Toch voelt de vloer wat koudig, hij is zo'n 2 graden kouder. Hoe ik dit weet, heel simpel, ik heb er een thermometer opgelegd, als ie halverwege staat, dan is ie gewoon 20 graden, als ik hem op de vloer leg, is ie ~18 graden.

Vloer is geisoleerd met piepschuim, heel dik (hoe dik, weet ik niet, ik vermoed 40cm). Er is geen bodemisolatie of bodemfolie.

Huis staat op zandgrond. Kruipruimte is 58cm nog van over. Als ik een week lang geen chocolade eet, kan ik er onderdoor.

Hebben jullie tips om de vloer iets warmer aan te laten voelen. (zelf loop ik op slippers, heb scheve voeten, maar mijn kinderen zijn er iets te jong voor, het is ook voor de gasten denk ik niet fijn).

Is bodemfolie / bodemisolatie een optie? moet ik tonzon stralingsfolie ofzo onder het piepschuim plakken? Andere tips? Me er bij neerleggen?

Oja, het is een tegelvloer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
Vloerverwarming of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
Op hoeveel graden staat ie ingesteld, los van de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als het iets kouder wordt gaat de vloerverwarming aan en wordt de vloer automatisch warmer.

Hier ook vloerverwarming (ongeisoleerde vloer). Maar op dit moment hoeft de verwarming amper aan (hoekhuis 1970), waardoor de vloer wat koud aanvoelt nog.

[ Voor 46% gewijzigd door NIMIC op 14-10-2021 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat is een beetje het probleem van de nieuwe goed geïsoleerde woningen. Heb het zelf ook in bepaalde mate. Meestal als het echt winter wordt gaat dit over.
Ik zou beginnen met tapijt leggen in plaats van tegels, dat voelt een stuk warmer aan c.q. geleidt minder snel warmte uit je voeten, want écht koud is de vloer niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 14-10-2021 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
Jouw huis zal waarschijnlijk zó goed geïsoleerd zijn dat de vloerverwarming vooralsnog nauwelijks aan hoeft te slaan. Straks wordt het kouder en dan zal hij wel moeten verwarmen. Optie zou zijn om nu al de verwarming hoger te zetten echter kun je dan een sauna gaan krijgen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Met die goede isolatie van de vloer zelf zal bodemfolie weinig of geen invloed hebben op de temperatuur van de vloer.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Het enige dat je nu kan doen is even kort de verwarming opstoken zodat de 'kou' uit de vloer gaat. Ik heb/had dat probleem ook en heb een 'boost' programma gemaakt dat gedurende 15 minuten de temp van de woonkamer +2 doet tot een max van 23 graden. Over het algemeen werkt dat prima maar meer dan 1 keer per dag kan ik dat eigenlijk niet doen i.v.m. afkoel tijd.
JukeboxBill schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:32:
Met die goede isolatie van de vloer zelf zal bodemfolie weinig of geen invloed hebben op de temperatuur van de vloer.
Daar kan je je aardig op verkijken, als de lucht in de kruipruimte relatief veel vocht bevat kan condensatie hiervan flink wat warmte onttrekken, met name als dat een cyclus wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 14-10-2021 14:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Hebben we het hier over een appartement of eengezinswoning?

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Tocht, koudeval van ramen, slechte isolatie.
Nou denk niet dat je een probleem met isolatie hebt, echter kom je niet zomaar af van koudeval. Nieuwe woningen hebben vaak grote ramen. Zelfs met HR++(+) krijg je op een gegeven moment toch echt koudeval.

Tocht zal je ook niet zo snel last van hebben, maar een voordeur die minuutje open en dicht gaat verlies je een hoop warmte mee. Warmte stijgt, kou zakt. Zonder verwarming kom je hier niet zomaar vanaf.

Op een gegeven moment is het gevoelsmatig koud en zal je moeten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter
MitchellHearth schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:30:
Jouw huis zal waarschijnlijk zó goed geïsoleerd zijn dat de vloerverwarming vooralsnog nauwelijks aan hoeft te slaan. Straks wordt het kouder en dan zal hij wel moeten verwarmen. Optie zou zijn om nu al de verwarming hoger te zetten echter kun je dan een sauna gaan krijgen :P
Ja, dit klopt echt.
MitchellHearth schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:30:
Ja zelfs in de winter vind ik hem soms koud, doordat het zo goed geïsoleerd is. Kom ik echter naar het raam, dan voel je pas echt hoe koud een stuk vloer is, waar net geen stukje vloerverwarming is.
DukeBox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:38:
Het enige dat je nu kan doen is even kort de verwarming opstoken zodat de 'kou' uit de vloer gaat. Ik heb/had dat probleem ook en heb een 'boost' programma gemaakt dat gedurende 15 minuten de temp van de woonkamer +2 doet tot een max van 23 graden. Over het algemeen werkt dat prima maar meer dan 1 keer per dag kan ik dat eigenlijk niet doen i.v.m. afkoel tijd.

[...]

Daar kan je je aardig op verkijken, als de lucht in de kruipruimte relatief veel vocht bevat kan condensatie hiervan flink wat warmte onttrekken, met name als dat een cyclus wordt.
Dit vind ik wel een goede tip. Thanks.
Ik zal wel een keertje een hydrometer in de kruipruimte gooien. Kijken hoe vochtig het daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter
Lelletje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:29:
Op hoeveel graden staat ie ingesteld, los van de thermostaat?
19 graden
com2,1ghz schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:47:
Hebben we het hier over een appartement of eengezinswoning?

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Tocht, koudeval van ramen, slechte isolatie.
Nou denk niet dat je een probleem met isolatie hebt, echter kom je niet zomaar af van koudeval. Nieuwe woningen hebben vaak grote ramen. Zelfs met HR++(+) krijg je op een gegeven moment toch echt koudeval.

Tocht zal je ook niet zo snel last van hebben, maar een voordeur die minuutje open en dicht gaat verlies je een hoop warmte mee. Warmte stijgt, kou zakt. Zonder verwarming kom je hier niet zomaar vanaf.

Op een gegeven moment is het gevoelsmatig koud en zal je moeten stoken.
Eengezinswoning, rijwoning, rijtjeshuis, buren-links-rechts-huis ;).

Koudeval is denk ik ook aan de hand. Huis wordt nog met mechanische ventilatie geventileerd. Roosters boven het raam staan open, omdat dat moet, anders wordt de co2 te hoog.
Overigens doe ik de roosters voor het slapen gaan wel dicht, zodat de lucht in de woonkamer stilstaat.

Huis is trouwens aan alle kanten zo goed geïsoleerd dat ik op verdieping 1 en 2 de kachel altijd uit heb staan. (heel het jaar door 20+ graden).
Alleen die vloer...
Ik hoor dus gemengde verhalen over bodemfolie. Misschien toch maar proberen, kost ongeveer 100 euro en een weekendje werk... Scheelt dat echt een hoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Overigens maakt het ook veel uit wat je op de vloer hebt liggen.

Voorheen had ik plavuizen, die voelden een stuk koeler aan dan mijn huidige pvc laminaat ondanks dat de temperatuur eigenlijk niet verschilt. In de zomer het zelfde en dat was dan juist lekker dat de vloer koeler aanvoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zou ook denken aan de verwarming 10 minuten wat omhoog te draaien, wat voor de momenten dat je met blote voeten wil rondlopen. Veel warmte zal je niet verliezen, als de rest van het huis al warm genoeg is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Wat voor vloerbedekking hebben we het hier over, plavuizen zullen zoals al genoemd veel kouder over komen dan bv pvc, dus waarom niet pantoffels / slofsokken aan totdat het echt winter wordt?

Wij hebben een huis uit 2012 en ook goed geïsoleerd dus ook nog niet gestookt, maar wij lopen wel al op sloffen / pantoffels rond omdat de vloer nu eenmaal niet warm is. Wij hebben geen vloerverwarming trouwens dus ook als we stoken hebben we gewoon sloffen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Je vloer even 10 min opwarmen heeft niet heel veel zin lijkt mij. Als het in beton ligt, dan is het een behoorlijke massa wat opgewarmd moet worden. Dat red je niet met 10 min.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
e ik ga je een linkje sturen. kijk maar even. ik weet natuurlijk niet of dit ook bij jouw speelt.
https://www.youtube.com/watch?v=tk51CewajcM als je tempex nat is je isolatie minder.
een bodemfolie zou bij jouw wel zinvol zijn. tonzon onder het tempex kan ook nog. met tempex pluggen.
is ook nog een flimpje van maar ik die niet zo snel vinden. ik adviseer je de vloer extra te isoleren.
maar ook moet je wel een beetje stoken. zodat je vloer warmer aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Possible schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:23:
Je vloer even 10 min opwarmen heeft niet heel veel zin lijkt mij. Als het in beton ligt, dan is het een behoorlijke massa wat opgewarmd moet worden. Dat red je niet met 10 min.
Het hoeft ook niet veel op te warmen.

@meifter ik zou eerder je thermostaat op 20 zetten. 19 graden is met wat zoninstraling in een modern huis zo gepiept, dan blijft je vloer dus koud.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-09 10:48
Dit is nou precies iets waar sloffen een eenvoudige, goedkope en "duurzame" oplossing voor zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Van die lekkere dikke huissokken met anti-slip zool.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Hier een 2020 nieuwbouw met vloerverwarming (warmtepomp) en een PVC vloer. Ondanks dat er nog amper gestookt hoeft te worden voelde ook hier de tegelvloeren in de badkamer/wc de laatste tijd wat frisjes aan. Heb de thermostaat gewoon een uur per dag op 22 staan voor we opstaan (6.00-7.00) en dat is net voldoende om het koude gevoel van de tegelvloeren weg te nemen gedurende de dag. En dat is dan met lage temperatuur verwarming. Ik gok dat als je datzelfde doet het net iets aangenamer aanvoelt gedurende de dag. Desnoods halverwege de middag nog een keer kort herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat kan niet kloppen. De vraag is waar de thermostaat van de vloerverwarming op in is gesteld. Die zit dus op de verdeler. Doorgaans is dat 30 a 40 graden.
Niet je thermostaat in je woonkamer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Verder is deze periode van het jaar inderdaad een 'lastige'. Ik heb mijn CV nog helemaal niet aangehad zelfs, met als gevolg dat ook mijn vloer (bijna oncomfortabel) koud is. Binnenkort gaat de CV hier wel aan hoor. Maar dit jaargetijde / weertype zorgt er inderdaad vaak voor dat de temperatuur in de woonkamer net hoog genoeg is en blijft om je vloer koud aan te laten voelen.

Een oplossing daarvoor is al gegeven. Gedurende de dag en nacht niet stoken maar af en toe een boost die 'afdwingt' dat je vloer wordt opgewarmt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

En als het buiten kouder wordt, het dan weer aan de thermostaat over laten. Want die mag dan doen waar hij goed in is: moduleren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Dit probleem hadden wij ook. De oplossing was de aanvoertemperatuur omlaag, uitstroom temperatuur van elke groep gelijk afstellen en de zelflerende functionaliteit van de (Atag) thermostaat aanzetten. Dat laatste kon alleen in het installateurs menu. Zonder zelflerende functie gaat de verwarming te laat aan en te laat uit omdat de vloer erg veel massa heeft.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
DukeBox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:38:

[...]

Bij condenseren van waterdamp komt er juist warmte vrij.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik heb een soortgelijk "probleem", in die zin dat ik primair met een lucht/lucht-warmtepomp stook. Wat ik doe is de T(aanvoer) op de gasketel naar 30 graden en de thermostaat gewoon heel hoog zetten. Met een Ta van 30 wordt het nooit heel warm, maar haal je wel de kou uit de vloer. Dat is precies wat ik wilde en dat is wellicht ook wat jij zou kunnen doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:27
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:11:
Ik heb een soortgelijk "probleem", in die zin dat ik primair met een lucht/lucht-warmtepomp stook. Wat ik doe is de T(aanvoer) op de gasketel naar 30 graden en de thermostaat gewoon heel hoog zetten. Met een Ta van 30 wordt het nooit heel warm, maar haal je wel de kou uit de vloer. Dat is precies wat ik wilde en dat is wellicht ook wat jij zou kunnen doen.
Niet helemaal ontopic maar ik heb sinds kort vloerverwarming en de thermostaatknop bij de verdelen maakt erg veel geluid. Je hoort dat het water wordt afgeknepen. Ik denk dat jouw oplossing hierboven, aanvoertemp verlagen, ook voor mij een oplossing is. Heb de aanvoer nu op 35 graden in mijn CV ingesteld en de thermostaatknop helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GoEV6 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:31:
..en de thermostaatknop bij de verdelen maakt erg veel geluid.
9 van de 10 keer zit die dan verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DukeBox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

9 van de 10 keer zit die dan verkeerd om.
Hoe bedoel je verkeerd om? Het lijkt op een reguliere radiatorknop. Die kan er toch maar op 1 manier op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GoEV6 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:45:
Hoe bedoel je verkeerd om? Het lijkt op een reguliere radiatorknop. Die kan er toch maar op 1 manier op?
Niet de knop maar het ventiel.

Zie het pijltje voor de stroomrichting.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Front/150914/7efee8fa-9d5c-41b0-82a3-9d1b8501c8ff.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 15-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DukeBox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Niet de knop maar het ventiel.

Zie het pijltje voor de stroomrichting.
[Afbeelding]
Oké dank voor je tip. Ga als ik thuis ben gelijk kijken. 👍

@DukeBox pijltje gaat omlaag richting de pomp, is dat de bedoeling?

[ Voor 8% gewijzigd door GoEV6 op 15-10-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GoEV6 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:50:
@DukeBox pijltje gaat omlaag richting de pomp, is dat de bedoeling?
Hij moet voor je verdeler zitten, het is de aanvoer temp. begrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DukeBox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Hij moet voor je verdeler zitten, het is de aanvoer temp. begrenzer.
Ja daar zit ie met pijl om laag dus in de stroomrichting van het water. Geluid is nu overigens weg nu de thermostaat helemaal open staat en temp in cv is begrenst op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GoEV6 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:30:
.. en temp in cv is begrenst op 35 graden.
Als je een stemen vloer hebt of verlijmd (pvc) laminaat kan die wel hoger (40/45).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
DukeBox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Als je een stemen vloer hebt of verlijmd (pvc) laminaat kan die wel hoger (40/45).
Verlijmd pcv.Zal is kijken of we het op deze temp wamr krijgen en houden. Kan altijd nog omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja herkenbaar. Ik heb ook nog een convectorput. Die draai ik dan dicht om de vloerverwarming meer te laten doen.

Theo

Pagina: 1