Oplossing voor stromingsgeluid en waterslag in wateleidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 17:13
(had een vraag moeten zijn, zie nu dat het een topic is)

De hoofdleiding van onze nieuwbouw apparementen complex loopt door onze slaapkamer, nog voor de meter.

Nu hebben we de laatste tijd steeds meer last van allerlei geluiden:
- hoge fluittoon en "een radje dat draait" bij 1-2 kranen open
- een zwaarder kloppend geluid bij 4+ kranen open
- waterslag bij het (snel) sluiten van kraken en keramische kranen

Nu zegt de installateur: "is allemaal normaal niks aan te doen, zijn normale stromings geluiden, slaapkamer maakt het vervelend inderdaad"
- Nu snap zeker dat er wat geluid van leidingen zal zijn, maar dit lijkt me niet "normaal"

Herkennen jullie dit? hebben jullie oplossingen gevonden?

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 14-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Nee, dat is niet normaal.
Leiding voor de meter is van het waterleidingbedrijf, dus daar een klacht indienen.

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 14-10-2021 14:27 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 20:37
Is er een specifieke reden dat de hoofdleiding door jullie slaapkamer loopt? Dat lijkt me geen normale situatie, zeker niet in nieuwbouw.

Je moet ook niet bij de installateur zijn maar bij het regionale drinkwaterbedrijf. Voor de meter is die leiding immers van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Thanks ga ik ook even met waternet praten! Het loopt door een kamer omdat het via het soutterrain binnenkomt en het niet via de dragende muur kan die de 2 huizen scheidt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik weet niet of het mogelijk is, maar je kunt nadenken over het geluid te isoleren. kijk bv eens op akoustiekwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 04-05 16:46
@JohanB sorry dat ik dit topic een bump geef maar heb je dit al kunnen oplossen?

ik zit met hetzelfde probleem sinds ik hier woon, zodra de buren hun kraan vol open zetten (water stroomt hard) en dan ineens dicht doen (dus niet voorzichtig maar ineens dicht) hoor je ook zo'n harde knal.

Dit is erger als ze de keukenkraan dicht doen dan de douche kraan bijvoorbeeld.

Huurbaas probeerde een leiding vast te zetten maar dat heeft niet geholpe. hoe heb jij het verholpen?

ik hoor de knal in mijn slaapkamer in die muur, maar die hele muur open breken gaat hem niet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door mugenmarco op 09-05-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Nog niet helemaal opgelost. Maar dat deel lijkt “waterslag”. En daar kun je online redelijk makkelijk “dempers” voor vinden. Hoop dat het helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
JohanB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:03:
Nog niet helemaal opgelost. Maar dat deel lijkt “waterslag”. En daar kun je online redelijk makkelijk “dempers” voor vinden. Hoop dat het helpt!
Hoeft daarvoor niet de muur waar je de waterslag hoort open te breken om bij de waterleiding te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
Dempers moet je bij de tappunten installeren, dus bij de buren. Ik heb zelf overigens niet veel verschil gemerkt, dus manage je verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Zwartoog schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:43:
Dempers moet je bij de tappunten installeren, dus bij de buren. Ik heb zelf overigens niet veel verschil gemerkt, dus manage je verwachting.
Had je de dempers zelf geïnstalleerd of door een loodgieter? schijnbaar als je het niet goed doet komt er lucht tussen ofzo en dan dempt hij alsnog waardeloos. Denk ook dat de kwaliteit van de demper invloed heeft hierop?

welke demper had jij gekocht als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
mugenmarco schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Had je de dempers zelf geïnstalleerd of door een loodgieter? schijnbaar als je het niet goed doet komt er lucht tussen ofzo en dan dempt hij alsnog waardeloos. Denk ook dat de kwaliteit van de demper invloed heeft hierop?

welke demper had jij gekocht als ik vragen mag?
Deze van Plieger of Flamco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4SdxkrelpD3csQHu60ilEQ1ToY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML8HB2pzmjdwjbt9bqWUJQIO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik ook zeggen dat ik zelf de waterleidingen onvoldoende gebeugeld had in het begin. Wel vastgezet met clips, maar achteraf stevigere manieren geleerd met Flamco buisbeugels. Delen beter vastzetten heeft naar mijn gevoel een groter effect gehad dan waterslagdempers.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwartoog op 30-05-2022 22:54 ]

Pagina: 1