Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudiacv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-11-2021
Beste Lezer,

Ik heb een probleem/vraag over mijn cv installatie in combinatie met vloerverwarming.

Ketel: vailant vhr nl 30-34/5-5 r4 (opentherm ingesteld)
Vloervarmingspomp: wilo para 25/6-43/SCU
Thermostaat: plugwise Lisa 2x en adam naast de ketel

Vraag 1:
De vloer beneden is steeds warm ook al staat de thermostaat niet aan. Kan dit zijn doordat de vloerverwarming warmte onttrekt uit de ketel ? en zou ik dit kunnen takkelen door een pompschakelaar ? pomp staat op snelheid 1, stand midden (horizontaal) we hebben zowel beneden als op de eerste verdieping vloerverwarming alle twee zijn ze warm

Vraag 2: doormiddel van plugwise willen we zone regeling gaan toepassen. Beneden word alles geregeld door 1 zone dus 7 groepen gestuurd door 1 slimme thermostaat.
Boven willen we dit per slaapkamer gaan doen. 5 groepen 5 slimme thermostaten. Nou heeft iemand mij verteld dat op de vloerverwaming verdeler altijd de bestaande thermostaat knop moet blijven zitten omdat hier de temperatuur van de verdeler mee bewaakt word. Onder de thermostaat knop n de verdeler zouden we dan een nieuwe thermostaat moeten plaatsen met hier de slimme knop op. Klopt dit ? dit zou dan alleen gelden voor beneden neem ik aan.

Vraag 3: we hebben flowmeters op installatie. Nou heb ik gelezen dan deze rond de 2/3 moeten staan. 1 flowmeter lijkt niet te werken. Ik heb allee leidingen apart van elkaar ontlucht en de druk van de vloerverwarming verdeler op 2 gezet de flowmeter lijkt niets te doen hoe kan dit en wat kan ik hier aan doen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:33
ik kan niet alles volgen wat je nu wil, maar kan wel dit vertellen.

1. thermostaat geeft aan dat het uit staat (dus temperatuur waar hij hangt is de ingestelde temperatuur op thermostaat).
dan staat de ketel ook uit en kan er geen warmte de vloer in gaan. :?
maar vloerverwarming, dat is al snel 1000kilo+ beton verwarmen.
dat duurt soms wel 24+ uur voordat het weer is afgekoeld.
vloerverwarming is langzame verwarming, in op warmen en in afkoelen.

2. jep de termostaat knop is meestal wel nodig.
gewoon omdat dit de beveiliging is dat de vloer nooit te heet word.
gasketel kan 80 graden water leveren, maar een vloer die warmer is als 38 of 45 graden, dat is helemaal niet tof.
(38 graden voor de oppervlakte temperatuur, anders heb je last van zweet voeten.
en 45 graden is dan vaak de max wat het water dat de vloer in gepompt word is.)
allen door dat het vloerverwarming is, en vloerverwarming erg langzaam is.
dat gaan regelen met zonne's, het is bijna nutteloos om dat te doen.
zeldzaam dat het comfortabeler is of zuiniger. :?
(het zit vaker tussen de oren van mensen als dat het echt zo is.)
denk er even goed over na of je dit wel wil en wat je eigenlijk wil bereiken wel met zone regeling.

3. flowmeter's op 2/3, dat is ongeveer.
belangrijker is dat ze allemaal op de zelfde stand staan. soms is dat 1/3 soms 2/3.
het water moet goed verdeeld worden, de stand zelf is minder belangrijk.
1 flowmeter die het niet doet, dat is niet goed.
klinkt als een verstopping. :?
(maar pas op, flowmeters kunnen ook vast zitten of kapot gaan.
al geprobeerd er rustig tegen aan te tikken met een schroeven draaier?
kan gewoon zijn dat het een beetje vast zit.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudiacv
Hoi

Bedankt voor je reactie.

1
Ik vraag mij of hoe het kan dat de vloer beneden en boven warm is zonder dat de ketel aanstaan of de thermostaat om warmte vraagt ? Ik wil graag voorkomen dan mijn vloer warm is als hier geen behoefte voor is.

2 moet ik dan mijn slimme knop plaatsen na de thermostaat knop ?

3 nog geen tijd voor gehad maar ga ik even proberen. De groep is wel helemaal schoon en zonder lucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:07
Als je warm water tapt , om te douchen bijvoorbeeld worden dan de aanvoer leidingen van je verdelers ook warm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Ramon_1984 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:04:
Als je warm water tapt , om te douchen bijvoorbeeld worden dan de aanvoer leidingen van je verdelers ook warm ?
Goede om te checken, dacht precies hetzelfde ;-). Zelf een keer de 3-weg klep stuk gehad van de CV, bleef halverwege steken. Na het douchen waren verwarmingen warm midden in de zomer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
Heb je niet toevallig WAR regeling aan staan?
Anders optie kan niet anders dan je thermonstaat instructies geeft om de ketel te starten.

Vloerverwarming wordt niet warm als de ketel geen warmwater aanlevert, dus de oorzaak moet je bij de ketel vinden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:33
Claudiacv schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:37:
Hoi

Bedankt voor je reactie.

1
Ik vraag mij of hoe het kan dat de vloer beneden en boven warm is zonder dat de ketel aanstaan of de thermostaat om warmte vraagt ? Ik wil graag voorkomen dan mijn vloer warm is als hier geen behoefte voor is.
ik denk dat de thermostaat waarschijnlijk de afgelopen 24 uur wel even warmtevraag heeft gehad.
hier door is de vloer warm geworden, en duurt lang voordat die weer is afgekoeld.

beste oplossing, vloerverwarming uitzetten en weer radiatoren ophangen, maar dat zul je wel waarschijnlijk niet willen.
vloerverwarming, als die koud is dan kan het 2 uur duren (of meer afhankelijk van de opbouw van de vloer) voordat er eindelijk warmte de ruimte in komt, en dan nog kan het meerdere uren duren voordat de ruimte warm is.
dus je kunt niet even de ruimte verwarmen met vloerverwarming, dat moet je een eind van te voren gaan plannen.
dit geld ook voor het afkoelen, kan soms wel 24 uur duren.
en dit maakt alle regeling die je wil lastig, tot aardig onzinnig.
2 moet ik dan mijn slimme knop plaatsen na de thermostaat knop ?
of hij er voor zit of er na, dat maakt niet veel uit.
zolang de thermostaat knop maar blijft.
3 nog geen tijd voor gehad maar ga ik even proberen. De groep is wel helemaal schoon en zonder lucht
er kan soms een micro lucht belletje er aan blijven hangen, een beetje voorzichtig tikken maakt dat los.

(een war regeling of een hangende 3weg klep, het is zeker niet onmogelijk.
kun je zeker checken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mr_evil08 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:27:

Vloerverwarming wordt niet warm als de ketel geen warmwater aanlevert, dus de oorzaak moet je bij de ketel vinden.
Of thermostaat.

Verder eens met de rest. Vloer duurt lang voordat hij afkoelt. Dus als hij warm is, kan dat zijn door warmte vraag van uren daarvoor.

@Claudiacv moet even voor zichzelf beter in beeld brengen wanneer die vloer warm wordt. En dat is dan uiteraard als de ketel aan is geslagen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Driewegklep kan je binnen 30 seconden controleren: houdt je hand op de uitgaande (koude) cv leiding en laat iemand ergens een warmwaterkraan open draaien. Wordt die leiding warm dan is de 3 weg klep naar zijn grootje. Hoe vaak ik dat al mee heb gemaakt met onze Nefit Turbo zijn niet op twee handen te tellen...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudiacv
Ik heb even getest met het warme water aanzetten. de aanvoerleiding naar de vloerverwarming verdeler is idd warm.

Inmiddels heb ik vanmiddag de stekker van de pomp er uit getrokken om te kijken of de leidingen kouder werden dit is het geval.

Wij douchen vaak in de avond en toen wij in de ochtend ons bed uit kwamen waren alle vloeren warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
Claudiacv schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:04:
Inmiddels heb ik vanmiddag de stekker van de pomp er uit getrokken om te kijken of de leidingen kouder werden dit is het geval.
Stekker uit de pomp trekken is vrij logisch dat de vloer niet meer warm wordt, daarmee verbreek je abrupt je flow, alsware dat je de kraan dichtdraait.

Maar als de ketel gestopt is met stoken en je hebt vloerverwarming dan worden de leidingen ook koeler als je de pomp uitzet omdat de vloer nog een tijd "nagloeit"

Je kan dit ook gewoon op de ketel zien, kijk op de display of die stookt.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2021 19:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Claudiacv schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:04:
Ik heb even getest met het warme water aanzetten. de aanvoerleiding naar de vloerverwarming verdeler is idd warm.

Wij douchen vaak in de avond en toen wij in de ochtend ons bed uit kwamen waren alle vloeren warm.
Vermoedelijk is toch je driewegklep niet helemaal 100% meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudiacv
@Ramon_1984 is er een manier dat ik dat goed kan testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

ds23man schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:38:
Driewegklep kan je binnen 30 seconden controleren: houdt je hand op de uitgaande (koude) cv leiding en laat iemand ergens een warmwaterkraan open draaien. Wordt die leiding warm dan is de 3 weg klep naar zijn grootje. Hoe vaak ik dat al mee heb gemaakt met onze Nefit Turbo zijn niet op twee handen te tellen...
Op deze manier. Je kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat je driewegklep (of motor) kaduuk is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Claudiacv schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:16:
@Ramon_1984 is er een manier dat ik dat goed kan testen ?
Zie opmerking @ds23man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heel veel oudere Danfoss 3 weg kleppen werken met een rubberen bal als klep. Die degradeert met interne lekkage als gevolg. Motortje gaat mooi heen en weer maar de interne afdichting doet niets meer...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudiacv
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Als het goed is komt er binnenkort een installateur om de 3 wegklep te vervangen.
de flowmeter heb ik schoon gemaakt en werkt inmiddels weer.

Nu zit ik alleen nog met he vraagstuk waar nou precies de thermostaat kraan geplaatst moet worden. is dit om de warme aanvoerleiding of kan dit ook op de retour leiding ?

ik heb begrepen dat voor de optimale zuinigheid van de ketel de retour temperatuur 20 graden lager moet zijn dan de aanvoer. zou er dan niet zowel op de aanvoer als of de retour leiding een thermostaat kraan moeten ?

graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 17:44
Claudiacv schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:26:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Als het goed is komt er binnenkort een installateur om de 3 wegklep te vervangen.
de flowmeter heb ik schoon gemaakt en werkt inmiddels weer.

Nu zit ik alleen nog met he vraagstuk waar nou precies de thermostaat kraan geplaatst moet worden. is dit om de warme aanvoerleiding of kan dit ook op de retour leiding ?

ik heb begrepen dat voor de optimale zuinigheid van de ketel de retour temperatuur 20 graden lager moet zijn dan de aanvoer. zou er dan niet zowel op de aanvoer als of de retour leiding een thermostaat kraan moeten ?

graag advies.
Een heel late reactie. Maar als je elders warmte vraagt in je huis dan zal de vloerverdeler ook gevoed worden met warmte. Dus die vloerverdeler zal je moeten kunnen afsluiten. Dat kan door ook automaten op je groepen te zetten op de vloerverdeler en een 'plug' op je pomp. Bij geen warmte vraag elders en geen warmte vraag in de ruimte waar je vloerverwarming zit zal de pomp afgeschakeld worden (stroom besparing) en de groepen dicht (geen warmte verlies je vloer in)
Pagina: 1