Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het volgende: ik heb alz ZZPer regelmatig onkosten zoals reiskosten. Dit wrdt geboekt als kosten en over deze onkosten betaal ik dus geen inkomstenbelasting. Mijn opdrachtgever vergoed mij 100% van deze kosten, wat dus wel weer in de omzet terecht komt en waar ik dus wel inkomstenbelasting over moet betalen. Dus eigenlijk betaal ik wel een deel van de onkosten terwijl deze volledig vergoed worden. Zie ik iets over het hoofd of kan ik beter mijn opdrachtgever alles direct laten betalen zodat het niet in mijn administratie zit en ik er dus geen inkomstenbelasting over hoef te betalen?

Beste antwoord (via doubleduh op 14-10-2021 11:24)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoals de posters boven mij ook aangeven haalt het niks uit. Neem de volgende 2 voorbeelden.

Factuur: 1000, kosten van 100 worden direct door opdrachtgever betaald, opdrachtgever betaald totaal 1100,-, (1000,- aan jou, 100 direct aan andere partij voor kosten ) jij hebt 1000,- winst waar je belasting over betaalt.

Situatie waar jij de kosten doorfactureert

Factuur 1100,-, jij hebt 100,- kosten, opdrachtgever betaalt 1100,-, jij hebt 1000,- winst waar je belasting over betaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 14-10-2021 10:05 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 17:04
Je betaalt belasting over winst, niet omzet. De onkosten trek je van de vergoeding af, dus per saldo kom je op nul uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:29
Zie ik iets over het hoofd of kan ik beter mijn opdrachtgever alles direct laten betalen zodat het niet in mijn administratie zit en ik er dus geen inkomstenbelasting over hoef te betalen?
Hoe zit het niet in je administratie?

Of er nou in je factuur:
Diensten: 100 euro
Kosten: 10 euro

of:
Diensten: 110 euro

staat maakt verder toch niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoals de posters boven mij ook aangeven haalt het niks uit. Neem de volgende 2 voorbeelden.

Factuur: 1000, kosten van 100 worden direct door opdrachtgever betaald, opdrachtgever betaald totaal 1100,-, (1000,- aan jou, 100 direct aan andere partij voor kosten ) jij hebt 1000,- winst waar je belasting over betaalt.

Situatie waar jij de kosten doorfactureert

Factuur 1100,-, jij hebt 100,- kosten, opdrachtgever betaalt 1100,-, jij hebt 1000,- winst waar je belasting over betaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 14-10-2021 10:05 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:05
doubleduh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:48:
Het volgende: ik heb alz ZZPer regelmatig onkosten zoals reiskosten. Dit wrdt geboekt als kosten en over deze onkosten betaal ik dus geen inkomstenbelasting. Mijn opdrachtgever vergoed mij 100% van deze kosten, wat dus wel weer in de omzet terecht komt en waar ik dus wel inkomstenbelasting over moet betalen. Dus eigenlijk betaal ik wel een deel van de onkosten terwijl deze volledig vergoed worden. Zie ik iets over het hoofd of kan ik beter mijn opdrachtgever alles direct laten betalen zodat het niet in mijn administratie zit en ik er dus geen inkomstenbelasting over hoef te betalen?
Rekenvoorbeeld:

* 1000 euro onkosten
--> fiscale winstlast 1000 euro

* 1000 euro aan klant gefactureerde kosten
--> omzet, en daarmee fiscale winstbijdrage 1000 euro

Je bent dus neutraal voor wat bertreft de belastbare winst. Dat komt omdat je zakelijke kosten uit de winst voor belasting betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
Duidelijk, bedankt voor de antwoorden!
Pagina: 1