Hallo allemaal,
We gaan een mooi systeem op onze nieuwe ark leggen maar komen wel wat vraagtekens tegen. Als jullie mee zouden willen denken heel fijn!/f/image/hY1sAhBZgEGicBobH3XXIOnU.png?f=fotoalbum_large)
luchtfoto huidige schip, nieuwe ark komt op dezelfde plek, pal noord-zuid.
/f/image/r0UT5DtY4ijoANWhyTkkaSgK.png?f=fotoalbum_large)
Let op: we willen de panelen (bij benadering) helemaal vlak leggen zodat ze vanaf de weg niet te zien zijn. Ik realiseer me dat dat rendement kost maar het ziet er nou eenmaal veel beter uit en we hebben de ruimte.
/f/image/l675Iq5kP3JXshMMmE4z2cnE.png?f=fotoalbum_large)
In de middag een druppel schaduw van de schoorsteen.
/f/image/uKqB1SvDaukyieLiYmGE4Sat.png?f=fotoalbum_large)
We gaan een mooi systeem op onze nieuwe ark leggen maar komen wel wat vraagtekens tegen. Als jullie mee zouden willen denken heel fijn!
Foto's
/f/image/hY1sAhBZgEGicBobH3XXIOnU.png?f=fotoalbum_large)
luchtfoto huidige schip, nieuwe ark komt op dezelfde plek, pal noord-zuid.
/f/image/r0UT5DtY4ijoANWhyTkkaSgK.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het plattedak is 27 x 5, maar omdat er nog een goot omheen loopt en je er nog op moet kunnen is het effectief maar 4,20 meter breed tussen de goten. Als je er nog langs wil lopen is het nog minder en kan je ongeveer twee panelen van 1,8 meter kwijt. Het dak is 26,20 meter lang. Er passen er dan wel 40 op. Als ze groter worden veranderd de oriëntatie en wordt het opeens heel inefficiënt.Let op: we willen de panelen (bij benadering) helemaal vlak leggen zodat ze vanaf de weg niet te zien zijn. Ik realiseer me dat dat rendement kost maar het ziet er nou eenmaal veel beter uit en we hebben de ruimte.
/f/image/l675Iq5kP3JXshMMmE4z2cnE.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
In de ochtend wat schaduw van de bomen aan de oostkant. Die zijn een meter of 8 hoog. Dat is tegen 11 uur wel weg.In de middag een druppel schaduw van de schoorsteen.
Jaarverbruik
Circa 6000 kWh is het huidige verbruik. We verwachten dat dit in het nieuwe huis nog wat op gaat lopen. Daarnaast komt er een elektrische auto bij. Maar eigenlijk maakt dit niet zo veel uit. We willen het dak gewoon vol leggen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard 3 fase huisaansluiting van 25ABudget en doel
We willen het dak vol leggen met panelen die een goede opbrengst hebben, ik dacht aan 380 WP of hoger. maximalisatie van het aantal watt per euro is niet perse noodzakelijk. Degelijk systeem met goede garantie is een pre. Hoeft dus geen budgetknaller te zijn. Budget is er voldoende, als het maar een goed systeem is.Wie gaat het project uitvoeren
We laten het door een externe monteren.Bijhouden van data
Wil het graag uit kunnen lezen via de app. Idealiter ook via Home Assistant maar het is geen harde eis.Reeds verkregen offertes
Op solar bouwmarkt deze bij elkaar geklikt./f/image/uKqB1SvDaukyieLiYmGE4Sat.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Nederhorst den Berg, op de grens van Noord Holland en Utrecht.Regio
Ben benieuwd naar jullie opmerkingen / tips. De vragen die we hebben zijn:- Zou Solar Edge zin kunnen hebben in ons geval of is zo'n optimalisatie als SMA heeft ook ok?
- Kan dat optimalisatie / schaduwsysteem van SMA met alle panelen werken of zitten daar speciale eisen aan?
- Welk systeem zouden we kunnen gebruiken om de panelen vrijwel vlak op ons epdm dak te monteren?