40 zonnepanelen op onze nieuwe woonark - wat te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 02:02
Hallo allemaal,

We gaan een mooi systeem op onze nieuwe ark leggen maar komen wel wat vraagtekens tegen. Als jullie mee zouden willen denken heel fijn!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/purheyXPxZHAKCd6PD4gRLupEFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hY1sAhBZgEGicBobH3XXIOnU.png?f=fotoalbum_large
luchtfoto huidige schip, nieuwe ark komt op dezelfde plek, pal noord-zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN4eN1BviCZvdr2_Jir7zJsaTZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0UT5DtY4ijoANWhyTkkaSgK.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het plattedak is 27 x 5, maar omdat er nog een goot omheen loopt en je er nog op moet kunnen is het effectief maar 4,20 meter breed tussen de goten. Als je er nog langs wil lopen is het nog minder en kan je ongeveer twee panelen van 1,8 meter kwijt. Het dak is 26,20 meter lang. Er passen er dan wel 40 op. Als ze groter worden veranderd de oriëntatie en wordt het opeens heel inefficiënt.
Let op: we willen de panelen (bij benadering) helemaal vlak leggen zodat ze vanaf de weg niet te zien zijn. Ik realiseer me dat dat rendement kost maar het ziet er nou eenmaal veel beter uit en we hebben de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgzaZmhe4pyQKp2oD6w7zmzdLfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l675Iq5kP3JXshMMmE4z2cnE.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
In de ochtend wat schaduw van de bomen aan de oostkant. Die zijn een meter of 8 hoog. Dat is tegen 11 uur wel weg.
In de middag een druppel schaduw van de schoorsteen.
Jaarverbruik
Circa 6000 kWh is het huidige verbruik. We verwachten dat dit in het nieuwe huis nog wat op gaat lopen. Daarnaast komt er een elektrische auto bij. Maar eigenlijk maakt dit niet zo veel uit. We willen het dak gewoon vol leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard 3 fase huisaansluiting van 25A
Budget en doel
We willen het dak vol leggen met panelen die een goede opbrengst hebben, ik dacht aan 380 WP of hoger. maximalisatie van het aantal watt per euro is niet perse noodzakelijk. Degelijk systeem met goede garantie is een pre. Hoeft dus geen budgetknaller te zijn. Budget is er voldoende, als het maar een goed systeem is.
Wie gaat het project uitvoeren
We laten het door een externe monteren.
Bijhouden van data
Wil het graag uit kunnen lezen via de app. Idealiter ook via Home Assistant maar het is geen harde eis.
Reeds verkregen offertes
Op solar bouwmarkt deze bij elkaar geklikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RiJCF0d5u065pJSMkdYln4wnS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKqB1SvDaukyieLiYmGE4Sat.png?f=fotoalbum_large
Regio
Nederhorst den Berg, op de grens van Noord Holland en Utrecht.
Regio
Ben benieuwd naar jullie opmerkingen / tips. De vragen die we hebben zijn:
  • Zou Solar Edge zin kunnen hebben in ons geval of is zo'n optimalisatie als SMA heeft ook ok?
  • Kan dat optimalisatie / schaduwsysteem van SMA met alle panelen werken of zitten daar speciale eisen aan?
  • Welk systeem zouden we kunnen gebruiken om de panelen vrijwel vlak op ons epdm dak te monteren?
* aangepast met wat aanvullende info

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:02
Je zegt standaard 3-fase aansluiting, dat is doorgaans 25A wat met een omvormer die volgens de specs tot 24A gaat te licht is (er moet ook nog een zekering tussen die selectief met de hoofdzekering moet zijn). Je hebt dan wel minimaal een 35A aansluiting nodig dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 14:01
Vlakliggend heeft ook als nadeel dat je ze vaak moet schoonmaken, al het vuil en regenwater blijft liggen koekt aan, wat de opbrengst naar beneden brengt.

Met een beetje dakrand en creatief gebruik maken van zichtlijnen (kijkhoogte vanaf de straat vs dakhoogte) zou je een dubbele oost/west schans op het dak kunnen leggen. Je hebt dan een veel minder zware omvormer, minder zware netaansluiting, je opbrengst is beter verdeeld over de dag, je hoeft minder vaak panelen te poetsen en je kan gebruik maken van een 'standaard' platdakoplossing. Ik zou serieus kijken of zoiets te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:31
Waarom zou je, bij bijna totaal gebrek aan schaduw, SolarEdge willen? Dat is nog eens 40x de kosten van een optimizer. Dat zou ik eerder besteden aan een paar schansen met toch een flauwe hellingshoek. Of is het dak al voorzien van een lichte helling / afschot?

Edit: ik las eroverheen. Je hebt wel wat schaduw - dan zou ik eerder de panelen aan de oostkant op een eigen string zetten, en de andere panelen op andere string(s). Misschien moet je zelfs met twee omvormers werken (van 1 fase?) om zo meer strings te kunnen realiseren en te kunnen profiteren van lagere opstartspanning van de 1-fase omvormers.

[ Voor 41% gewijzigd door Gramser op 14-10-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:13:
Je zegt standaard 3-fase aansluiting, dat is doorgaans 25A wat met een omvormer die volgens de specs tot 24A gaat te licht is (er moet ook nog een zekering tussen die selectief met de hoofdzekering moet zijn). Je hebt dan wel minimaal een 35A aansluiting nodig dus.
Ja, of gewoon een lichtere omvormer. Ding gaat met die vlakke hoek toch bij lange na niet het maximale vermogen halen. En anders Oost-West. Het idee is dat PV geld opleverd, niet meer kost. Zeker niet voor die paar piekuren per jaar. Lekker aftoppen, kan wel wat lijen met een meerprijs van EUR800/jaar.

Edit: wat @T_knoop zegt dus.

@Anoniem: 37297 Ik mis hoe het dak eruit ziet: de vorm en helling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
Om goed mee te kunnen denken. Is het misschien wel handig om te melden waarom je bij een netto breedte van 420cm op een paneel lengte van 180cm uit komt. (420/2 = 210cm)

Goede combine tussen esthetisch en toch wat makkelijker schoon te houden zou je Oost-West in portrait kunnen overwegen. Dan krijg je een soort flauw dakje.

Voor de montage zijn er in grote lijnen eigenlijk twee keuzes:
Speciale EPDM montage ankers (schroeven en weer afdichten). https://www.dakenmarkt.nl...wRJMrVnu53XAaApxFEALw_wcB
Ballast gebruiken. Verdwijnt onder die (dakjes), maar is totaal wel zwaarder uiteraard.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
Dank voor jullie input! Even een verzamelreactie:
- De aansluiting is inderdaad 25A
- het is een volledig plat dak
- netto breedte van 360 is om te zorgen dat je nog langs de zonnepanelen kan lopen als je het dak op moet, zonder door de goot te kruipen.

We hebben eigenlijk geen dakrand en als we kijken naar een hellingshoek van 15 graden, wat volgens mij de "standaard" is vinden we het te veel in zicht. Wat zou kunnen is monteren onder 5 graden landscape, dan maken we nog net een beetje ruimte voor ballast onder de panelen.

Even rekenen:

Vlakke montage
40 panelen x 390 WP x 87% rendement = 13,572 kW maximum output.

Montage landscape, zuid, 5 graden
40 panelen x 390 WP x92% rendement = 14,352 kW maximum output.

Montage landscape, oost-west, 5 graden
35 panelen x 390 WP x 88% rendement = 12,012 kW maximum output.

Loopt allemaal niet zo gek veel uit elkaar.
Zou je dan in al deze gevallen een iets kleinere omvormer kunnen nemen bijvoorbeeld de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40? Die past dan goed op de bestaande aansluiting. Dan topt hij een beetje af als het hoog zomer zonnefeest is, maar dat is te overzien.

Zit ik alleen nog met de schaduw.
Zo'n SMA heeft shadefix maar moet je dan ook nog meerdere strings aanleggen of zou solaredge toch nut kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:31
Kun je simuleren / aangeven hoeveel panelen in de schaduw van die boom gaan komen? Beetje zonde om 40 panelen met een optimizer uit te rusten als er maar een paar panelen in de schaduw vallen. Dan kun je ook met een Tigo op die panelen werken, of ervoor kiezen dat een string even wat minder opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50
Van Sunny design mag je - met wat waarschuwingen - 2x20 Trina 390 in Oost-West onder 10 graden hoek (meeste portrait legsystemen zijn 10) aan een 10KW omvormer hangen.

De waarschuwingen zijn er omdat dat in de simulatie 1.7% aftop verlies geeft. Is dat erg? Nee.
De 15kW is maar liefst 500 euro duurder... Dat is heeeeeeeeeeeeeel veel stroom die hij terug moet winnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
@10us10 Hou je er rekening mee dat een "dakje" met 7graden minder hoog komt dan een "schans" met 5 graden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
Gramser schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:40:
Kun je simuleren / aangeven hoeveel panelen in de schaduw van die boom gaan komen?
Ik ga een opzetje maken in het sketschup model en hier posten, moet lukken om daar een aardige inschatting mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
ice-T106 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:44:
@10us10 Hou je er rekening mee dat een "dakje" met 7graden minder hoog komt dan een "schans" met 5 graden?
En we gaan ook de hoeken nog even optimaliseren. Kom ik ook op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 16:12
Ik zou als kleine toevoeging willen aangeven dat je een omvormer kan kiezen die ook een auto kan opladen. Daarmee kun je zelfgebruik van stroomproductie maximaliseren. Dat is handig voor wanneer de salderingsregeling vervalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Zou Solar Edge zin kunnen hebben in ons geval of is zo'n optimalisatie als SMA heeft ook ok?
Nee niet nodig, zorgt er alleen maar voor dat er meer kapot kan.
Invisible_man schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:13:
Je netaansluiting upgraden naar 3 x 35A kost ongeveer 700 euro per jaar extra, dat zeker niet doen.
Dan kun je nog beter 2 omvormers van 6 of 8 kW hangen of gewoon aftoppen.

Als je selectiviteit belangrijk vindt klopt het wat je schrijft. Zelf zie ik totaal het nut niet van selectiviteit bij terugleverende apparatuur en lijkt me dit een prima situatie om er voor te kiezen om er vanaf te zien.
Maar goed, het is een controversieel onderwerp. @10us10 zoek zelf even in het grote PV topic op selectiviteit en bepaal zelf wat je er van vind. Beter hier geen discussie over starten, 50% van tweakers vindt selectiviteit noodzakelijk en 50% vindt het onnodig bij terugleverende apparatuur.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
T_knoop schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:25:
Vlakliggend heeft ook als nadeel dat je ze vaak moet schoonmaken, al het vuil en regenwater blijft liggen koekt aan, wat de opbrengst naar beneden brengt.

Met een beetje dakrand en creatief gebruik maken van zichtlijnen (kijkhoogte vanaf de straat vs dakhoogte) zou je een dubbele oost/west schans op het dak kunnen leggen. Je hebt dan een veel minder zware omvormer, minder zware netaansluiting, je opbrengst is beter verdeeld over de dag, je hoeft minder vaak panelen te poetsen en je kan gebruik maken van een 'standaard' platdakoplossing. Ik zou serieus kijken of zoiets te realiseren is.
Ja zoiets. Een oost-west helling van 4 graden moet toch minstens wel kunnen? En dan van die clips erbij om de waterafvoer te verbeteren https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html (ook via Aliexpress)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
Bezonning
Ok, in tegenstelling tot de verwachting valt de schaduw extreem mee. Tussen oktober en april is er schaduw tot 9:00 in de ochtend. De schoorsteen van de houtkachel geeft wat schaduw vanaf een uur of 12. Wel het hele jaar door.
Mijn inschatting is dus dat solar edge echt niet nodig is. Moeten we nog iets doen voor de schoorsteen van de houtkachel of loopt dat niet zo'n vaart?

Hellingshoek
Onder een hoek van 4 graden wil je de panelen verder van de rand houden om ze uit het zicht te houden. Dan kan je er 36 plaatsen, portrait oost-west of 35 landscape oost-west. Dat laatste lijkt het beste, daarmee maak je wat minder hoogte.

auto laden
We hebben al een new-motion laadpaal voor de deur staan dus dat is afgedekt. Als het salderen er uit gaat kunnen we nog een sunny home manager toevoegen begrijp ik.

selectiviteit
De hele selectiviteit zijn we al eens doorgegaan gezien de stoppenkast die straks in de ark zit en de hoofdzekering en aardlekken in de kast op de wal. Met een wat kleinere omvormer moet het geen issue meer zijn.

Clips
Die clips gaan er op voor de afwatering. Top-tip.

montagesysteem
Moet ik alleen nog een montagesysteem vinden waarmee je kan monteren op 4/5 graden... Of kan dat gewoon met een systeem wat je ook op een pannendak gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
kom ik uit op dit systeem (of vergelijkbaar natuurlijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMsVWUiGWmweaBBSoS8njAYaSqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWVRlSCf8sDpPZdpFT9bIFfi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Moeten we nog iets doen voor de schoorsteen van de houtkachel of loopt dat niet zo'n vaart?
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1