Samsung TV voor lichte ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV. Momenteel hangt er een Samsung 40Mu6100 smart TV, maar die is toch wat aan de kleine kant en, omdat TV kijken vaak ook overdag gebeurt in een zonnige kamer, komt de TV qua helderheid ook wat te kort.

De grootste maat die ik kwijt kan is 50 inch. De TV hangt in een meubel en daar is gewoon geen ruimte voor meer. De baas in huis wil weer een Samsung, want ze vindt die afstandsbediening zo handig, dus...

Zoonlief heeft een PS4, maar die staat tegenwoordig niet heel vaak meer aan en gaming-features interesseren me eigenlijk ook niet zo.

Nu lees ik allerlei sites over local dimming, mini-led, helderheid die in de afgelopen jaren juist achteruit gegaan is bij Samsung, etc. dus zie ik door de bomen het bos niet meer.

Budget vind ik in eerste instantie niet het belangrijkste, maar prijs/kwaliteit is natuurlijk fijn. Ik zie bijvoorbeeld het topmodel van 2021 de 50QN93A voor 1200 tot 1400 staan en dan de Q80T voor 750. Dat is een enorm prijsverschil.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Beste antwoord (via Blihi op 16-10-2021 12:59)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je betaalt bij lcd's hoofdzakelijk voor betere HDR prestaties gevolgd door motion(controle).

Let op bij het vergelijken op Rtings. Modellen van met name Samsung verschillen per continent en kleinere formaten presteren anders dan de grotere. De EU Q80T heeft niet dezelfde kijkhoek- en reflectiefilter. De 50 inch heeft een 60Hz paneel met een lagere piekhelderheid. Voor de 50 inch QN9xA geldt ook een fors lagere helderheid en geen ultra viewing angle (dus vergelijkbaar met je huidige tv en Q80T/A).

De Q80T zal al een vooruitgang zijn. De QN9xA biedt een hoger contrast, effectiever reflectiefilter, scherpe motion(controle) en betere gaming features (4K120, VRR). Vraag om de beste prijs bij Kamera-Express, Apollo, Fransdesmet of Vonburgtv en bepaal of de QN9xA de meerprijs waard is voor jouw gebruik. Nieuwe modellen hebben altijd belachelijk prijzen waar genoeg vanaf kan. Je kan de Q80A voor iets extra ook nog overwegen. Het is exact dezelfde tv als de Q80T, maar dan met nieuwe solar remote en vernieuwde Tizen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 21:13
Het verschil in die tv's is ook best groot qua beeldkwaliteit. De QN90 (of 93) haalt een veel hogere (piek)helderdeheid die zo maar 2 tot 3x hoger is in HDR en SDR. Local dimming is veel beter, dus beter contrast. Local dimming is voor bij HDR beeld belangrijk.

Hier een vergelijkingstabel tussen de 2 https://www.rtings.com/tv...51?usage=1&threshold=0.10
De Q80T is een goede tv, de QN93 een veel betere tv. Of je dat het prijsverschil waard vindt is een tweede. Als je voor de beste kwaliteit wil gaan en budget niet perse een factor is, dan lekker voor een echte high-end tv gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 14-10-2021 09:07 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Modellen van vorig jaar zijn altijd goedkoper. Vaak koop je beter het model van vorig jaar, omdat er weinig verandert. Maar... dit jaar is er juist veel veranderd, en dat maakt de keus toch een stuk lastiger, want de nieuwe televisies hebben minileds. Bovendien is de 90-serie bij Samsung altijd beter dan de 80-serie bij Samsung De QN93 is dan ook echt een heel wat betere televisie dan de Q80T.

Persoonlijk vind ik de prijs van de QN93A te hoog nu er OLED's voor veel minder te krijgen zijn, maar ik begrijp uit je verhaal dat het geen OLED gaat worden. Daarmee is het wat het is, de QN93A behoort tot het beste wat Samsung te bieden heeft, en daar vragen ze een bedrag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Oh, dat is ook belangrijk inderdaad. Ik heb TV van KPN, dat betekent dat ik dus helemaal geen kabel heb en altijd via de settopbox of via de App op de TV moet kijken. Daarnaast is het vooral Netflix wat hier aan staat.

Die vergelijkingstabel helpt zeker, thanks. Ik zou eigenlijk de huidige TV daar ook eens naast moeten zetten. Het is evident dat de verschillen groot zijn, maar het is een lastige keuze.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 21:13
Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:24:
Ik zou eigenlijk de huidige TV daar ook eens naast moeten zetten. Het is evident dat de verschillen groot zijn, maar het is een lastige keuze.
Alstu: https://www.rtings.com/tv...24?usage=1&threshold=0.10. De Q80T is ongeveer een keer zo helder in SDR als de MU6100 (De MU6100 heeft geen HDR ondersteuning). Voor de rest is de MU6100 echt een budgetmodel, wat je vooral terugziet in het feit dat er geen enkele vorm van local dimming aanwezig is, wat dus een belabberd contrast oplevert. De Q80T is al een flinke stap vooruit.

[ Voor 29% gewijzigd door Hulleman op 14-10-2021 11:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Je betaalt bij lcd's hoofdzakelijk voor betere HDR prestaties gevolgd door motion(controle).

Let op bij het vergelijken op Rtings. Modellen van met name Samsung verschillen per continent en kleinere formaten presteren anders dan de grotere. De EU Q80T heeft niet dezelfde kijkhoek- en reflectiefilter. De 50 inch heeft een 60Hz paneel met een lagere piekhelderheid. Voor de 50 inch QN9xA geldt ook een fors lagere helderheid en geen ultra viewing angle (dus vergelijkbaar met je huidige tv en Q80T/A).

De Q80T zal al een vooruitgang zijn. De QN9xA biedt een hoger contrast, effectiever reflectiefilter, scherpe motion(controle) en betere gaming features (4K120, VRR). Vraag om de beste prijs bij Kamera-Express, Apollo, Fransdesmet of Vonburgtv en bepaal of de QN9xA de meerprijs waard is voor jouw gebruik. Nieuwe modellen hebben altijd belachelijk prijzen waar genoeg vanaf kan. Je kan de Q80A voor iets extra ook nog overwegen. Het is exact dezelfde tv als de Q80T, maar dan met nieuwe solar remote en vernieuwde Tizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Thanks. Ik had inderdaad al gezien dat de EU versie van de MU6100 eigenlijk de Amerikaanse MU6300 is. Althans, die klopt qua uiterlijk en afstandsbediening wel. Ook heeft mijn TV wel HDR (dat zegt ie tenminste, dan komt er een HDR symbool in het menu en kun je minder instellen)

Dat verschil per maat van de TV stoort me ook wel. Ik las dat de 80A weer een ander type paneel (IPS) is dan de 80T (VA), maar begrijp ik het nu goed dat dat juist weer alleen voor de Amerikaanse modellen geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
HDR accepteren en meerwaarde bieden maakt nogal een verschil. Zonder WCG, (goede) local dimming en hoge helderheid zal HDR beeldproblemen geven. Op Netflix wordt het geforceerd doorgegeven. Als de hardware dan niet toereikend is krijg je te maken met fletse kleuren of een te donker beeld e.d. De Q80T biedt het minimale voor HDR en de 50'' QN9xA iets meer. 50 inch is in alle gevallen altijd VA (én de EU Q80A is nog steeds VA).

Het grootste verschil zal dimming controle zijn (48 vs 448 zones). Dat zorgt voor dieper zwart, minder blooming en impactvoller HDR. De helderheid zal verder iets hoger zijn, maar niet op het niveau van de 55+ inch. Verder natuurlijk het 120Hz paneel (dat ook iets meer licht zal absorberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat van een te donker beeld herken ik inderdaad. Sommige series zijn extreem lastig te volgen omdat ze gewoon heel donker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het is uiteindelijk de 50QN93A geworden.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:39
Blihi schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:00:
Het is uiteindelijk de 50QN93A geworden.
@Blihi, weet jij / kan jij zien of de voet van deze samsung te gebruiken is op andere tv’s met Vesa 400 gaten?
(Ofwel, zit de voet aan de vesa-gaten bevestigd of op een andere manier?)

Mijn vriendin is fan van de voet. Die is op marktplaats makkelijk te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee, die voet is samsung specifiek

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:39
Blihi schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:01:
Nee, die voet is samsung specifiek
Super, bedankt! Gaat die optie van het lijstje :)
Pagina: 1