Toon posts:

Laadsnelheid Lightningkabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 11:47
Sindskort ben ik via mijn werk in het bezit van een iPhone 13. Hier zit geen oplader bij. Geen probleem, ik wil er best eentje kopen. Bij een oplader staat ook bijna altijd aangegeven voor hoeveel vermogen hij al dan niet per poort geschikt is, dus prima, denk ik in ieder geval.

Als lader heb ik nu de Anker PowerPort III Mini USB-C Charger IQ 3.0 30 W Compact gekocht, welke de telefoon als het goed is op volle snelheid (27W) kan opladen.

Mag ik ervan uitgaan dat deze (met de kabel die bij de telefoon zit) in principe de iPhone met de volle 27W kan opladen? Is dat te verifiëren? Ik heb ook nog een vrij 86W MBP-lader (2018). Is deze ook geschikt om 27W te doen? Is dat nog te verifiëren?

En laders zijn volgens mij nog redelijk makkelijk te testen, door ze gewoon aan mijn Macbook te hangen en naar de laadsnelheid te kijken, maar hoe kun je bepalen hoe snel een usb-c naar lightningkabel is? Sommige zijn geadverteerd als 18W, wat voorheen voor zover ik weet de max was. Is het dan ook zo dat deze dus ook geen 27W zal doen, of wordt er enkel geadverteerd met 18W *omdat* dat toen de max was?

Oh ja, nog een laatste vraag, wat is in principe de laadsnelheid met USB-A-opladers, dus zonder USB-PD? 5W? Of kan de iPhone 13 ook gebruik maken van de oudere quick charge-technologieën op basis van USB-A? Ik heb bijvoorbeeld 2 opladers van Anker met een aangegeven capaciteit van 2,4A per poort (middels PowerIQ) en nog 2 opladers van Samsung met een opgegeven max van 2A, dus 10W (S8 en S10e).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Alle reacties

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:59
je bedoelt er zit geen blokje bij? als het goed is wel gewoon een lightning kabel.. (usb-c -> lightning)

...

• HarmoniousVibe
koentjuh1987 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:41:
je bedoelt er zit geen blokje bij? als het goed is wel gewoon een lightning kabel.. (usb-c -> lightning)
Ja, er zit wel een kabel bij, maar een deel van mijn vraag is eigenlijk hoe je kunt weten met welke snelheid een andere third party lightningkabel kan opladen? Ik had er bijvoorbeeld bijna eentje gekocht, maar toen zag ik dat die geadverteerd is met opladen met 18W.

En een ander deel van de vraag was dat, als ik die meegeleverde kabel gebruik, dat ik er dan ook vanuit mag gaan dat de iPhone met 27W op zal laden, mits de oplader dat aankan, of dat er ook nog incompatibiliteiten zijn tussen de verschillende merken? Of bijvoorbeeld de leeftijd (MBP 2018-lader vs 2021 Lightningkabel + iPhone)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

FreakNL

Well do ya punk?

https://appleinsider.com/...ging-but-only-temporarily
The higher charging speeds appear to be limited to the iPhone 13 Pro Max model, since DuanRui said that the base iPhone 13 Pro caps out at 20W.
Geloof niet dat je een Pro hebt? Dus:
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn voor jou om echt alles eruit te persen kun je dus prima af met een standaard 18W charger die je al eerder op het oog had.

Of:

https://us.anker.com/blog...%2013%20at%20high%20speed.
What Is the Best Wall Charger for iPhone 13?
Always check the output of a wall charger before buying! Remember the charger that used to be shipped with iPhone? It only had a 5W output so it charged your phone really, really slowly.

All of the new iPhone 13 series phones have Fast Charge and should be able to reach up to 50% battery capacity after just 30 minutes of charging (iPhone 13 Pro Max takes 35 minutes). The catch? That ancient 5W charger you’ve got lying around the house just isn’t going to cut it. For iPhone 13, you’re going to want a 20W charger to take full advantage of those fast charging speeds.

One of the smallest chargers out there right now is Anker Nano Pro. It’s 45% smaller than an original 20W charger but has the same super-fast output to charge your iPhone 13 at high speed. It’s also powerful enough to charge AirPods, iPads, and Apple Watch.
pricewatch unsorted: Anker PowerPort III Nano-20W Version EU Oplader - Wit

Of maak een keuze hieruit:
https://www.coolblue.nl/t...KaymIk1V3fHRoCwe0QAvD_BwE

https://www.coolblue.nl/t...power-delivery-2-0-en-3-0

Over je andere vragen, volgens mij is dat allemaal backwards compatible. Je kunt zelfs je iPhone 13 met een antieke 5W lader opladen (waar iedereen er 100 van heeft liggen) icm een USB-A -> USB-C kabel.. Zal alleen langzaam gaan.

[Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2021 09:02]

• HarmoniousVibe
FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:51:
https://appleinsider.com/...ging-but-only-temporarily

[...]

Geloof niet dat je een Pro hebt? Dus:
Tenzij er zwaarwegende redenen zijn voor jou om echt alles eruit te persen kun je dus prima af met een standaard 18W charger die je al eerder op het oog had.

Of:

https://us.anker.com/blog...%2013%20at%20high%20speed.

[...]

pricewatch unsorted: Anker PowerPort III Nano-20W Version EU Oplader - Wit

Of maak een keuze hieruit:
https://www.coolblue.nl/t...KaymIk1V3fHRoCwe0QAvD_BwE

https://www.coolblue.nl/t...power-delivery-2-0-en-3-0
Bedankt! Ik had dus ergens gelezen dat de 13 met 27W kon opladen, maar had wellicht het woord "Pro" over het hoofd gezien. Op gsmarena staat overigens wel dat ook de normale 13 met 22-25W kan opladen, maar dat verschil is het al minder waard inderdaad. Ik heb dus de 30W-versie van de Anker die je linkte gekocht. Deze zou ik nog kunnen retourneren voor de goedkopere 20W, maar aan de andere kant is USB-C future proof genoeg lijkt me.

En qua kabel maakt het dus niet zoveel uit wat ik pak? Ik dacht eerst namelijk dat de kabel niet meedoet in de "handshake", maar ik heb voor de test ook eens een andere USB-C naar USB-C-kabel tussen de lader en mijn MBP gedaan en de charging speed valt dan terug van 86W naar 60W. Dit zijn natuurlijk vermogens van een andere orde dan die voor de telefoonladen, maar ik zie dus wel een aantal kabel die adverteren met 18W. Nu is het verschil tussen 18 en 22-25W niet enorm, maar het zou toch zonde zijn als ik die niet mee kan pakken als ik toch al een aantal nieuwe kabels nodig heb.
FreakNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:51:
Over je andere vragen, volgens mij is dat allemaal backwards compatible. Je kunt zelfs je iPhone 13 met een antieke 5W lader opladen (waar iedereen er 100 van heeft liggen) icm een USB-A -> USB-C kabel.. Zal alleen langzaam gaan.
Dus in principe kan ik de iPhone 13 met 5V*2.4A = 12W opladen over USB-A -> Lightning met mijn oudere Anker-opladers?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

FreakNL

Well do ya punk?

Mmmm, het antwoord op je vraag over vermogen van kabels moet ik je echt schuldig blijven! Daar heb ik weinig verstand van.. Ik weet wel dat langere kabels trager opladen (weerstand), maar dat is meer praktijk-ervaring dan dat ik de techniek erachter echt begrijp :)

Misschien dat andere tweakers daar meer verstand van hebben?

Je kan je iPhone wel gewoon laden met je 5V*2.4A = 12W icm USB-A -> Lightning.. Zal trager zijn. Maar als dat bijvoorbeeld in je slaapkamer is heeft hij toch tijd zat..

Hier kan je wel een schatting uit opmaken:

https://www.phonearena.co...eed-test-magsafe_id135475
In our testing, using the Apple MagSafe charger, it took about 2 hours and 45 minutes to fully charge up an iPhone, and that's a full hour more than with Apple's 20W charging brick and a wire. But that number really depends on what charging brick you connect your MagSafe charger to. Other tests have shown that using Anker's 30W chargers connected to MagSafe resulted in faster speeds and a full charger reached in 2 hours and 15 minutes.

And compared to a standard 7.5W Qi charger, that takes about 3 hours and 15 minutes for a full charge, so it's safe to say that's not all that much of a difference (30 minutes more compared to MagSafe with Apple's 20W).
Draadloos laden op 7.5w duurt 3 uur en 15 minuten, dus je bedraade 12w lader zal er (bierviltje) 2.5 uur over doen ofzo?

[Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2021 09:36]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iPhone 13 pro kun je niet geheel volladen met 12W iPad lader. Hij zal vaak stoppen met laden " Opladen uit" melding. met 20w lader gaat het prima

[Voor 11% gewijzigd door Hackus op 14-10-2021 16:34]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 11:38
Hackus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:33:
iPhone 13 pro kun je niet geheel volladen met 12W iPad lader. Hij zal vaak stoppen met laden " Opladen uit" melding. met 20w lader gaat het prima
Kan me dat niet voorstellen. In dit hulpartikel wordt er niets over gezegd: https://support.apple.com/en-us/HT202105.

Heb je bronnen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volkan1984 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Kan me dat niet voorstellen. In dit hulpartikel wordt er niets over gezegd: https://support.apple.com/en-us/HT202105.

Heb je bronnen?
Wat wil je met een stuk uit 2020 aanduiden ?
Ik spreek uit eigen ervaring, zo geldt het ook voor iPad2021 waar je een 20w lader bij krijgt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Volkan1984
Hackus schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Wat wil je met een stuk uit 2020 aanduiden ?
Ik spreek uit eigen ervaring, zo geldt het ook voor iPad2021 waar je een 20w lader bij krijgt
Een stuk uit 2020, dus van vorig jaar, van Apple zelf. Daar heb ik wat meer vertrouwen in dan een random tweaker die wat roept op basis van persoonlijke ervaring. *Mijn* ervaring is dat ik nooit last heb gehad van wat jij beschrijft.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volkan1984 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:01:
[...]

Een stuk uit 2020, dus van vorig jaar, van Apple zelf. Daar heb ik wat meer vertrouwen in dan een random tweaker die wat roept op basis van persoonlijke ervaring. *Mijn* ervaring is dat ik nooit last heb gehad van wat jij beschrijft.
Ik geef mijn ervaring weer. Als dat voor jou niets waard is, tja. Jij kunt zeker ook je iPad laden met 5w lader. Zeg gewoon dat jij dit niet zo hebt ervaren, maar beweer niet met tekst van Apple mijn onrecht te bewijzen.
btw; mijn 12 mini kon er wel geheel mee opladen
End of story

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 17-10-2021 19:11]

• Volkan1984
Hackus schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Ik geef mijn ervaring weer. Als dat voor jou niets waard is, tja. Jij kunt zeker ook je iPad laden met 5w lader. Zeg gewoon dat jij dit niet zo hebt ervaren, maar beweer niet met tekst van Apple mijn onrecht te bewijzen.
btw; mijn 12 mini kon er wel geheel mee opladen
End of story
Ik vraag gewoon netjes op basis waarvan jij bepaalde uitspraken doet. Aangezien je uitspraken doet die anderen wellicht zien als waarheid. Dus om anderen niet te verwarren vraag ik dus gewoon hoe je aan die informatie komt. Dus doe maar kalm aan.

• Scooter18
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 13:06
Weten jullie welke snellader je het beste kan kopen voor de nieuwe Iphone 14? Ik heb deze sinds kort, maar vind de snelladers van apple vrij duur.

Heb nu deze snellader gekocht dit tot 20w ondersteund. Maar kan je misschien ook een 30w lader kopen en laad die dan nog sneller op?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scooter18 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:33:
Weten jullie welke snellader je het beste kan kopen voor de nieuwe Iphone 14? Ik heb deze sinds kort, maar vind de snelladers van apple vrij duur.

Heb nu deze snellader gekocht dit tot 20w ondersteund. Maar kan je misschien ook een 30w lader kopen en laad die dan nog sneller op?
iPhone 14 laadt maar met 25w dus snellere lader dan dat heeft weinig nut.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee