Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-11-2021
Hopelijk hebben jullie wijze raad voor mij.

Ik heb een laptop (HP Probook 450 G7) en via een dockingstation (i-tec USB-C Dual Display Dockingstation met 100w voeding) twee externe beelschermen aangesloten (2x philips 275E1S). Dockingstation aangesloten via USB-c poort. Die USB-c poort heeft een display poort. Beelschermen aangesloten met displayport kabels (1.2).

Beide beeldschermen werken wel, maar de resolutie blijft steken op 1920x1080 (i.p.v. 2560x1440). In windows is de maximale resolutie 1920x1080. Als ik één scherm aansluit via de HDMI poort dan krijg ik wel de juiste resolutie.

Volgens de specs zou het wel moeten kunnen.

Ik heb al verscheidene dingen geprobeerd zoals: updates downloaden, opnieuw opstarten, kabels opnieuw eruit en erin... HDMI kabel met een verloopstukje naar display port.

Ben inmiddels al meerdere dagen bezig om dit voor elkaar te krijgen, maar kom niet veel verder.

Heeft iemand een idee hoe ik beide monitoren op de juiste resolutie kan krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

je gebruikt DP 1.2 kabels, en een snelle google zegt dat je DP1.4 kabels moet gebruiken?
https://i-tec.pro/nl/produkt/c31dualdpdockpd-8/

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Volgens de gelinkte specs is de cpu een 10110u, Comet Lake. Die ondersteunt geen Displayport 1.4, maar maar versie 1.2.

Dan wordt het volgens de link van bratos dus niet ondersteund:
Resolutie:
DP 1.2 HBR2:
1 monitor – max. 4K/30Hz
2 monitoren – max. 2x 1080p/60Hz*

DP 1.4 HBR3:
1 monitor – max. 4K/60Hz
2 monitoren – max. 2x 1440p/60Hz*
2 monitoren – max. 2x 4K/30Hz*”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 07:50
Geen idee of de info van Coolblue klopt maar:
https://www.coolblue.nl/p...9xoCr4AQAvD_BwE#781633462

[quote]
De maximale beeldresolutie in pixels als je 2 monitoren op je docking station hebt aangesloten.
Full HD (1920x1080)
[/quote]

Dus mogelijk gewoon een beperking van je dock.

Blijkbaar is googlen op een productnaam geen garantie dat je een product krijgt met die naam O-)

[ Voor 9% gewijzigd door SavageNL op 14-10-2021 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
SavageNL schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:49:
Geen idee of de info van Coolblue klopt maar:
https://www.coolblue.nl/p...9xoCr4AQAvD_BwE#781633462

[...]

Dus mogelijk gewoon een beperking van je dock.
Je linkt een ander dock dan TS. Dat helpt niet echt...

Volgens wat uitzoekwerk moet de laptop met een extern dock gewoon "Drie DisplayPort-monitoren van 3840 × 2160 die zijn aangesloten op een optioneel dockingstation" aankunnen (pag 32 van de gebruiksaanwijzing)

Het dock kan 2 schermen aan met de volgende resoluties:
DP 1.4 HBR3:
1 monitor – up to 4K/60Hz
2 monitors – up to 2x 1440p/60Hz*
2 monitors – up to 2x 4K/30Hz*
(bron)

Dus dan blijven de DP kabels als enige spelbreker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
loeberce schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Je linkt een ander dock dan TS. Dat helpt niet echt...

Volgens wat uitzoekwerk moet de laptop met een extern dock gewoon "Drie DisplayPort-monitoren van 3840 × 2160 die zijn aangesloten op een optioneel dockingstation" aankunnen (pag 32 van de gebruiksaanwijzing)

Het dock kan 2 schermen aan met de volgende resoluties:
DP 1.4 HBR3:
1 monitor – up to 4K/60Hz
2 monitors – up to 2x 1440p/60Hz*
2 monitors – up to 2x 4K/30Hz*
(bron)

Dus dan blijven de DP kabels als enige spelbreker over.
Zoals ik al aangaf doet de laptop geen Displayport 1.4.

En ja, het is technisch mogelijk om via USB-C 2 Displayport-signalen te versturen naar een hub die dat omzet naar een signaal voor 3 monitoren.
Dan kun je dus 3 4K-monitoren aansturen.

(Het is echter de vraag op welke resolutie dat is. De bandbreedte voor 3 4K-monitoren op 60hz is namelijk groter dan dat 2 Displayportaansluitingen op versie 1.2 samen kunnen leveren.)

Dat kan de laptop inderdaad. Maar deze hub niet.

Voor de juiste resolutie op beide monitoren zul je dus 1 monitor via de hub moeten aansluiten en de andere via de HDMI-uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Het gaat in ieder geval niet om 3x 4K schermen, maar 1x FHD en 2x QHD. Of zelfs maar 2x QHD als TS het interne scherm van de laptop niet gebruikt. Dat scheelt al fors in de brandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloen
Update van mijn zijde.

Als ik 1 beeldscherm heb aangesloten dan krijg ik wel de juiste resolutie. Dus ik denk dat het in de kabel zit.

Nu nog ff wachten totdat de juiste kabel is geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloen
loeberce schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:45:
Het gaat in ieder geval niet om 3x 4K schermen, maar 1x FHD en 2x QHD. Of zelfs maar 2x QHD als TS het interne scherm van de laptop niet gebruikt. Dat scheelt al fors in de brandbreedte.
In de praktijk gebruik ik de 2 QHD schermen voor werken op afstand en het FHD scherm voor videocalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
loeberce schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:45:
Zucht.

De (on)mogelijkheden van de dock zijn nu al 3x langsgekomen.

En je begint zelf over die niet nuttige mogelijkheid van 3 4k-schermen op de laptop. Ik leg uit hoe dat zit en dan is het weer niet goed. De laptop is niet de beperkende factor en de kabels ook niet. De laptop ondersteunt Displayport 1.2, dus dan hebben kabels voor versie 1.4 echt geen zin. (Bovendien is dat slechts een certificering zodat je zeker weet dat ze de datarate halen.)

Hou je gewoon bij de vraag en maak het niet ingewikkelder dan het is.

1) de interne monitor gaat helemaal niet over de usb-aansluiting, dus dat is niet van belang.
2) de dock kan het niet aan, de laptop kan gewoon 3 4K monitoren aan (al is dat niet op 60hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maloen
Maloen schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:49:
Update van mijn zijde.

Als ik 1 beeldscherm heb aangesloten dan krijg ik wel de juiste resolutie. Dus ik denk dat het in de kabel zit.

Nu nog ff wachten totdat de juiste kabel is geleverd.
De nieuwe kabels bieden niet de oplossing. Ik denk dat White Feather gelijk heeft. :(

Update:
Inmiddels contact gehad met de producent van de dock.
Unfortunately, your laptop's main GPU does not support DisplayPort 1.4 standards for docking stations. Intel's 10th Gen CPU (and its GPU) does support DisplayPort 1.2 when a docking station is used - and because of that maximal resolution (when 2 external monitors are connected) is 2x 1920x1080/60Hz.

Unfortunately, in this case, this is a limitation of Intel's GPU.
Op zoek naar een nieuw dock denk ik...

[ Voor 39% gewijzigd door Maloen op 26-10-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
Sorry als ik verkeerd lees, maar als White Feather en de dock producent beiden aangeven dat het probleem ligt in het feit dat je interne GPU max DP1.2 aankan, en dat dat de limiterende factor is, gaat een nieuw dock toch nog steeds niet helpen? Of ga je nu specifiek op zoek naar eentje die via USB-C werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Excalibaard op 26-10-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 17:42

Yuco

Womanizer!

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik sluit 2x identieke Dell schermen via display port kabels aan op een HP G5 dock en krijg 1 scherm niet in zijn native resolutie ingesteld. Het is niet specifiek 1 fysiek scherm waarbij het niet lukt, de situatie is inwisselbaar.

Situatie 1, 1 scherm aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka_--WQnP_N3Mx1W8qWAbTbdARM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkmUXlsQz9sI0vmTbDpfdVbf.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie 2, 2e scherm aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgi_YkxSJK52HMMCRkI_wq1kENA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObIRJHb96MoZh906kMknRoK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOs1ctEE_xbJdh_NHeWtB3qAcjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGn5VVkX9nZpvCtPqNDkmF5s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Dat is hetzelfde verhaal.

https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/c04168358.pdf

Pagina 6, bij DP 1.2 MF (multifunction).

Je hebt een Intel UHD 620, die heeft alleen DP 1.2.

En Alternate mode over USB-C kan op 2 manieren Displayport uitsturen.
Er zijn 4 pinnen in de connector waarover dit signaal gestuurd kan worden.

Mogelijkheid 1) Er wordt zowel een Displayport-signaal als een USB 3.0-signaal overheen gestuurd (Multifunction). Dan zijn er 2 pinnen voor USB 3.0 en 2 voor het videosignaal.
Mogelijkheid 2) Er wordt alleen Displayport over de connector gestuurd, alle 4 de pinnen zijn dan voor het videosignaal en de volledige bandbreedte van de Displayport-versie die de laptop ondersteunt wordt uitgestuurd.

Veruit de meeste docks werken volgens mogelijkheid 1. Anders zou je namelijk een dock hebben waarop je USB-apparatuur en je netwerk over USB 2.0 zou sturen (In een Displayport-signaal kan er tot 1 Mbit/s aan usb-2.0-data meegestuurd worden.)

Blijkbaar kun je ergens High-res mode aanzetten:

https://www.reddit.com/r/...c_g5_dock_to_output_dual/

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 15-11-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakr
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 07:15
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn HP USB-C Dock G5 i.c.m. een zakelijke HP Elitebook 850 G7, ik kan dus niet bij de BIOS.

Alle drie de schermen zijn FHD (1920x1080) en werken afzonderlijk prima. Het maakt niet uit wanneer ik kabels wissel etc. Alle schermen werken prima totdat ik het laatste scherm aansluit, het laatste scherm aangesloten krijgt namelijk een lagere resolutie. De overige twee schermen blijven wel in de juiste resolutie, ik heb al geprobeerd om te wisselen tussen aansluitingen zonder succes.

Is hier nog een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Los usb c naar display port kabeltje

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 19:18
Tweakr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:12:
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn HP USB-C Dock G5 i.c.m. een zakelijke HP Elitebook 850 G7, ik kan dus niet bij de BIOS.

Alle drie de schermen zijn FHD (1920x1080) en werken afzonderlijk prima. Het maakt niet uit wanneer ik kabels wissel etc. Alle schermen werken prima totdat ik het laatste scherm aansluit, het laatste scherm aangesloten krijgt namelijk een lagere resolutie. De overige twee schermen blijven wel in de juiste resolutie, ik heb al geprobeerd om te wisselen tussen aansluitingen zonder succes.

Is hier nog een andere oplossing voor?
Wellicht nieuw topic starten hiervoor en daarbij aangeven wat voor soort kabels je gebruikt (link je ze door, allemaal vanuit de docking, hdmi of DP, hoe sluit je de laptop aan op de docking, etc)
Je geeft echt te weinig informatie, daarbij zit er een limiet op hoeveel schermen je waarmee kunt aansturen, het is helaas niet onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakr
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 07:15
ShAd0w schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:32:
[...]

Wellicht nieuw topic starten hiervoor en daarbij aangeven wat voor soort kabels je gebruikt (link je ze door, allemaal vanuit de docking, hdmi of DP, hoe sluit je de laptop aan op de docking, etc)
Je geeft echt te weinig informatie, daarbij zit er een limiet op hoeveel schermen je waarmee kunt aansturen, het is helaas niet onbeperkt.
Inderdaad allemaal aangesloten via de docking. 1x HDMI, 2x DP. De laptop is aangesloten via de USB-C op de docking. Ik heb ook geprobeerd via USB (SuperSpeed) de monitor te verbinden met de dock zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 19:18
Tweakr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:51:
[...]

Inderdaad allemaal aangesloten via de docking. 1x HDMI, 2x DP. De laptop is aangesloten via de USB-C op de docking. Ik heb ook geprobeerd via USB (SuperSpeed) de monitor te verbinden met de dock zonder succes.
Dan zit je óf aan het limiet van de USB-C connectie die, door jouw hardware, niet hoger gaat dan DP1.2.
Of je moet IT Support vragen van je zakelijke laptop om in het bios de setting aan te passen, dat kan wellicht helpen:
https://support.hp.com/us-en/document/c06575423

Edit:
typo
Pagina: 1