Google Adsense wil een Amerikaanse belastingsverklaring

Pagina: 1
Acties:
  • 2.211 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:10

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik heb al een jaartje of 10 Google Adsense draaien. Zeker geen vetpot, maar wel mooi een beetje inkomsten erbij.

Maar sinds begin dit jaar kreeg ik e-mails van Google dat ik een belastingsverklaring moest invullen vanwege de Amerikaanse wet. Erg interessant voor hun, maar ik ben ook gewoon een individueel particulier die niks met Amerika heeft, en puur vanuit Europa en Nederland opereer. En dat weten ze best, want mijn land staat ook gewoon op Nederland. Ik heb AdSense draaien op een naam@domein.nl-achtig mailadres die ik járen geleden ervoor heb aangemaakt, en waarmee ik bij AdSense inlog.

Blijkbaar willen ze nu een hoop van mij weten, en dus dwingen ze mij een belastingsformulier in te vullen, waarbij ik uitkom op een Form W-8BEN formulier.

Bovenaan AdSense staat nu:

Uw betalingen worden momenteel ingehouden. Er is een actie vereist om de inhouding op te heffen.

Nu vroeg ik mij af: Hebben meerdere mensen dit gehad? En wat zijn hun ervaringen?

En dan nog iets:

Waar controleren die verificatie-mensen op? Ze willen blijkbaar extra gegevens zien om te kunnen verifiëren dat ik het ben. Ik stuur ze dus een kopie van mijn ID-kaart die ik aangemaakt heb vanuit de Kopie-app van de Rijksoverheid, dus dat moet prima zijn. Maar al twee keer weigeren ze het ingevulde W-8BEN formulier omdat de naam niet klopt, terwijl die op het formulier EXACT overeenkomt met mijn ID-kaart.

Eerste keer faalde omdat ik blijkbaar de 'y' en de 'ij' gebruikte.
Hoe hebben anderen dat formulier ingevuld?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1027889

Ik heb ooit een formulier W-8BENE ingevuld voor een ondernemer, dit formulier zal vergelijkbaar zijn maar ik heb nooit gehoord van problemen na inleveren van het formulier. Voor de IRS moet Google aantonen dat jij geen Amerikaans staatsburger bent zodat zij geen belasting hoeven in te houden op betalingen naar het buitenland.

Misschien dat Google het formulier weigert omdat in je instellingen de naam anders gespeld staat dan op het formulier of dat andere gegevens afwijken van hetgeen bij hun bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Even een schopje!
Ik heb dit inmiddels allang die controle gepasseerd, het probleem was de notatie van de naam. En die moest exacte gelijk zijn, maar een ë accepteerden ze niet, maar een e dus wel. Het was ook raar aangegeven.,

Maar goed, nu het volgende.
Ik krijg nu een brief (1042-S) van XXVI Holdings (even gegoogled, het is onderdeel van Google) met de tekst op de envelop: Important Tax Return Document Enclosed. Ook nog eens zonder begeleidend schrijven.

Moeten we hier nog wat mee doen? Die hele brief is één en al raadsel met velden waar ik geen ene fluit verstand van heb, zoals Gin, Tin en een lijst met codes.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 29-03-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geef je netjes je buitenlandse inkomsten op bij de belastingdienst?

https://www.belastingdien...rland-buitenlands-inkomen

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 29-03-2022 13:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
DJMaze schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:52:
Geef je netjes je buitenlandse inkomsten op bij de belastingdienst?

https://www.belastingdien...rland-buitenlands-inkomen
Offcourse! Maar het gaat mij erom hoe ik dit afhandel.
Een formulier vol Amerikaanse bla bla, zonder enige uitleg zal mij echter in raadsels achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:27
Ik heb hetzelfde, ik moet ook belasting gegevens invullen.

Onder belastingverdrag staat het volgende:

U heeft een buitenlands of Amerikaans TIN-nummer nodig om aanspraak te maken op belastingverdragsvoordelen. Voeg een buitenlands of Amerikaans TIN-nummer toe bij Stap 1: Belastinggegevens.

Hoe kom ik in vredesnaam aan deze informatie?

Ik had ook me bankgegevens niet opgegeven dus ik had tot op heden nog geen betalingen ontvangen. als ik dit niet invul ontvang ik dan alsnog betalingen?

[ Voor 19% gewijzigd door Mikee007 op 05-06-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb het idee dat dit formulier niet terug dient gestuurd te worden naar Google. Ik lees ook weinig begeleidend schrijven. Volgens mij is het meer bedoeld als begeleidend schrijven voor de Belastingdienst als ze bepaalde dingen willen weten.

* AW_Bos vind dit maar een overdreven gedoe, terwijl Google uitbetaald vanuit Ierland wat notabene in Europa ligt. Waarom moet zo'n multinational het nou zo complex maken?

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:27
AW_Bos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:47:
Ik heb het idee dat dit formulier niet terug dient gestuurd te worden naar Google. Ik lees ook weinig begeleidend schrijven. Volgens mij is het meer bedoeld als begeleidend schrijven voor de Belastingdienst als ze bepaalde dingen willen weten.

* AW_Bos vind dit maar een overdreven gedoe, terwijl Google uitbetaald vanuit Ierland wat notabene in Europa ligt. Waarom moet zo'n multinational het nou zo complex maken?
Kreeg jij gewoon uitbetalingen zonder dit formulier in te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AW_Bos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:47:

Zoals @Mikee007 zegt: je hebt die TIN nodig om van de Nederlandse belastingdienst geld terug te krijgen. Normale mensen zijn blij als ze belasting terug krijgen, maar jij wordt er kennelijk alleen chagerijnig van ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Mikee007 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Kreeg jij gewoon uitbetalingen zonder dit formulier in te dienen?
Dat formulier wat ik thuisgestuurd heb gekregen heb ik niet teruggestuurd. Ik word gewoon nog uitbetaald.
Het is voor zover ik zie ook bedoeld voor de belastingdienst etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Mooi, ik heb het formulier ook in de papierbak getieft. Kreeg ook nog altijd netjes betaald.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:35:
Mooi, ik heb het formulier ook in de papierbak getieft. Kreeg ook nog altijd netjes betaald.
Dat is eigenlijk ook weer een beetje zonde. Misschien dat je het later nog nodig hebt, En bovendien staan er geloof ik ook wat financiële handels details erop afgedrukt.

Ik heb hem in de map bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haben
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-03 22:47
Mij naam op het formulier niet overeenkomt met de volledige officiële naam op het door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs dat ik heeft ingediend. VoorFormulier W-8BEN
Ik controleer b8j gemeente een overheid, mijn naam komt overeen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
haben schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:47:
Mij naam op het formulier niet overeenkomt met de volledige officiële naam op het door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs dat ik heeft ingediend. VoorFormulier W-8BEN
Ik controleer b8j gemeente een overheid, mijn naam komt overeen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen?
Dit is echt "abacadabra"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
haben schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:47:
Ik snap er weinig van...
Maar vul je correcte naam in die ook op je paspoort/id kaart staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:17

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dit is een bijna drie jaar oud topic.. Ik sluit deze @haben als je een vraag hebt open a.u.b. een nieuw topic met voldoende informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.