Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen bij offertes zonnepanelen Niehols

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nieholste
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 08:47
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II_hRmZsSLiU3K6VOSwIOizIv04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdytW3fo33e2Nx0UR2DRaQsv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdjbUF2N6D1OtDBELn1tyXmahtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxdSMn9xv86gu0tPq72YcKxf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoNs_QMEhU0ar-P22fOQozr4d38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKcKmX8IG4LfT882HUQpAqtZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto’s. Ik zou ongeveer 9 tot 11 panelen kwijt kunnen.
Schaduw
Oriëntatie is zuid. Twee korte pijpjes linksonder die als het goed is geen invloed hebben. In het midden ook een kort pijpje dat ook geen invloed zal hebben.
Jaarverbruik
Ongeveer 4000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Budget tussen de 3500 en 5000 euro. Doel is korte terugverdientijd. We zien over 15 jaar wel weer wat de stand van de techniek is. Het moet natuurlijk wel enigszins kwalitatief goed zijn dat het 15 jaar zonder problemen draait. Geen verhuisplannen en ook geen nieuwe auto in het vooruitzicht.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten uitvoeren. Ik heb geen zin om hier zelf tijd en energie in te steken. Hierin vind ik het belangrijk dat het een betrouwbare partij is. Ik heb best wat slechte verhalen over buitenlandse installateurs gehoord die waarbij plaatsing rommeltje is geworden.
Bijhouden van data
Belangrijk maar geen exotische wensen.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
11 panelen 445 Wp Jinko Solar MM445-60HLD-MB

Growatt 4600TL-XE Wifi 1 Fase

Solarstell bevestiging

Verwachte opbrengst 4450

Inclusief montage

Prijs: 4300 na btw aftrek

Offerte 2
11 panelen Suntech ultra v mini 405

Growatt 4200 TL-XE

Solarstell bevestiging

Verwachte opbrengst 3600
Inclusief montage

Prijs: 4500 na btw aftrek

Offerte 3

11 panelen WP Trina Solar TSM 385DE09.05

GroWatt 3600 TL-XE wifi fase 1

Solarstell bevestiging

Verwachte opbrengst 3800
Inclusief montage

Prijs: 3900 na btw aftrek
Regio
Zuid-Holland
Vragen
- In twee legplannen zie ik de panelen portrait liggen. Kan dit wel zo dicht op elkaar verticaal? Heb je geen last van de schaduw van het voorliggende paneel of staat de zon daar hoog genoeg voor?

- is het verstandig om meer op te wekken dan het verbruik is. Nu met salderen zou ik zeggen van wel maar op lange termijn wellicht minder belangrijk. Al zal ik met mijn gezin wel meer gaan verbruiken.

- Zou dit nog veel goedkoper voor vergelijkbare kwaliteit?

- Klopt het dat optimizers eigenlijk geen grote meerwaarde voor mij hebben?

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De tweede foto lijkt een oost/west opstelling te zijn, wat mij betreft de beste oplossing. inderdaad, bij de andere opstellingen staan de panelen te dicht op elkaar waardoor ze de hele dag bij elkaar in de schaduw liggen. Slechte legplannen dus, meer van het soort van klant heeft er geen verstand van dus doe maar gewoon.

Ik zou iets opwekken wat past bij mijn verbruik, vooral met oost/west een goed idee, weinig last als het salderen er af gaat.

Je kan evt. voor iets meer geld pakweg 150 euro ex btw de Twinpeak 4 panelen van REC krijgen, en dan heb je zomaar 25 jaar fabrieksgarantie i.p.v. 12 of 15 jaar. En bijkomstig ook een betere kwaliteit cellen en frame. Let op, deze leveren 370 Wp, dus wel iets minder opbrengst dan de panelen in je huidige offertes.

Klopt, Optimizers doen vrijwel niets in jou geval, kost een hoop en levert in jou geval weinig extra op.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Afmetingen van je dak?
Oost west met grote panelen lijkt het meest op te leveren. Subtotaal excl. btw:€3.406,61 prijs Check lijkt nog aan de hoge kant de offerte die je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li2u-5K9dyrVNi-li-bsuZHuDZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWgiW1twqUXMGWLljWJJpkOZ.png?f=fotoalbum_large

• nieholste
Bedankt @RobertV70 , de leverancier van offerte 2 verkoopt ook REC panelen. Ik zou dus kunnen vragen wat het verschil in prijs is.

Goed om te weten dat de legplannen niet echt lijken te kloppen. Zal hier kritisch naar vragen en ook naar Oost-west vragen.

@lothar Afmeting dak weet ik niet helemaal zeker maar het is ongeveer breedte 5,30 meter op smalste stuk bij 5,60 meter in de lengte volgens de bouwtekening. Ik zal hem morgen eens met de rolmaat opmeten.

Offertes zouden dus nog iets scherper kunnen. Vrijdag komt er nog iemand langs die ook airco's verkoopt. Wil ook graag weten wat het zou kosten als ik dit ook gelijk laat aanleggen. Gaat om 1 unit. Verbruik zal hierdoor wellicht ook iets toenemen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Doel is korte tvt, maar geen zin om tijd en energie te steken in het zelf doen.

Die begrijp ik dan meestal niet.
Voor 1600 euro heb je al een complete set met nieuwe panelen op MP.
Dat is pas een korte tvt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• nieholste
@AUijtdehaag Ik heb een full time baan en een gezin. Tijd is erg schaars en deze steek ik dus liever in leuke dingen doen met mijn vrouw en kinderen. Dat is mij de iets langere tvt wel waard. Heb je wellicht nog een ander advies obv mijn vragen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
Foto 1.. Gaat hij een paneel over het pijpje leggen? Dat past heel snel niet.
Daarnaast ligt het zo wel heel dicht op elkaar; Dan krijg je pittig snel dat er 9 van de 11 panelen maar voor 2/3e werken.

Foto 3... Die is nog erger. Dat oogt niet als een Oost-West layout... en het ligt nog dichter op elkaar. Dan wordt het helemaal leuk kiezen voor de omvormer... Gaan we de hele set op half-cell powerpoint draaien... of laten we de 5 meest Noord-liggende panelen helemaal uit gaan.

Foto 2 lijkt inderdaad op Oost-West en ik ben het met @RobertV70 eens dat dit het beste legplan is. Oost-West beschaduwt zichzelf eigenlijk niet... en je kunt dus zoveel mogelijk van het dak vullen.

Als dit ook nog eens past met de ruim 2 meter lange 455Wp panelen.... Nice!

REC maakt inderdaad zeer nette panelen, deels op Europese bodem, van Europese grondstoffen... Maar wat duurder. Paneelgarantie? Wat is het waard. Panelen gaan amper stuk, en als ze stuk gaan is de installateur of failliet, met de noorderzon vertrokken... of gewoon na de installatiegarantie.. en mag je dus gewoon iemand betalen het dak op te gaan. Wat mij betreft ga je dus voor REC als je waarde hecht aan de productielocatie en kwaliteit (fractie).

De opmerking van @AUijtdehaag is overigens zeer terecht... het enige lastige van een platdaksysteem is de dakdoorvoer. De rest is als Lego in elkaar klikken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nieholste
Ik kijk vanavond even.
Moet nog 7 uur sturen na 12 dagen in duitsland gewerkt te hebben.
Ook iets met een drukke baan ;-)

• nieholste
Ik heb nog even navraag gedaan over foto 2. Dit is inderdaad oost west. Dit was niet duidelijk in de offerte.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Probeer eens de boel goed op te meten.

Misschien passen er wel 12 panelen in oost/west en valt een/het pijpje onder een paneel als je dual betonvoeten toepast?
Of is het een CV pijp? Dan liever niet onder een paneel.

https://www.sun-solar.nl/...rte-frame-e-184-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBodEAkCLrR2C57AeU6UtHged50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQlPtNUoUmEBvBsnw3ZEG2XM.jpg?f=fotoalbum_large

• nieholste
Het is geen cv pijpje maar een pijpje van de centrale afvoer. Dit weekend zal ik het dak eens opmeten om te kijken wat de echte maten zijn. Bedankt voor alle reacties tot zover. Geeft een hoop extra inzicht.

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:03:

REC maakt inderdaad zeer nette panelen, deels op Europese bodem, van Europese grondstoffen... Maar wat duurder. Paneelgarantie? Wat is het waard. Panelen gaan amper stuk, en als ze stuk gaan is de installateur of failliet, met de noorderzon vertrokken... of gewoon na de installatiegarantie.. en mag je dus gewoon iemand betalen het dak op te gaan. Wat mij betreft ga je dus voor REC als je waarde hecht aan de productielocatie en kwaliteit (fractie).
Even hierop inhaken, REC geeft zelf buiten de installateur om ook 25 jaar garantie op het arbeidsloon voor het vervangen van de panelen dus niet alleen op het paneel zelf. Dus gaat een paneel stuk en is de installateur in geen velden en wegen meer te bekennen, dan benader je REC Nederland, zij regelen een installateur die volledig kosteloos het paneel komt vervangen

• RobertV70
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 05:43:
Doel is korte tvt, maar geen zin om tijd en energie te steken in het zelf doen.

Die begrijp ik dan meestal niet.
Voor 1600 euro heb je al een complete set met nieuwe panelen op MP.
Dat is pas een korte tvt
Je mag toch een korte tvt relatief zien, of ga jij ook zelf aan je 2019 Audi A8 liggen sleutelen omdat de garage daar een paar 100 euro voor vraagt. Ik snap wat je zegt maar niet iedereen is in staat om zelf een installatie te leggen. Bijkomstig, veel installateurs geven garantie op het werk, en als je het zelf doet vervalt soms de garantie of een deel ervan.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertV70 op 14-10-2021 20:38 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Ik ga niet aan een audi sleutelen.
Dat is wat anders dan mc4 stekkers in elkaar klikken....
Maar ieder zijn kennis en ervaring uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2021 20:38 ]

• RobertV70
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:38:
@RobertV70
Ik ga niet aan een audi sleutelen.
Dat is wat anders dan mc4 stekkers in elkaar klikken....
Maar ieder zijn kennis en ervaring uiteraard.
Nogmaals ik begrijp wat je zegt maar voor de meesten is het geen gesneden koek en besteden ze het liever uit.

• RobertV70
nieholste schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:36:
Bedankt @RobertV70 , de leverancier van offerte 2 verkoopt ook REC panelen. Ik zou dus kunnen vragen wat het verschil in prijs is.

Offertes zouden dus nog iets scherper kunnen.
Ja ik vindt met name de 2e offerte erg duur, ondanks dat hij de enige is die het juiste legplan heeft gemaakt. Ik zou zeker korting bedingen

• nieholste
Dak vanochtend opgemeten. Is inderdaad precies 5,30 breed en 5,60 lang. Als ik uitga van 'normale' maat panelen zou ik volgens mij 10 panelen portrait kunnen leggen (ik kom dan precies uit met de pijpjes). 3 rijen van 3 panelen landscape kan ook. Ik vermoed zoals hierboven al werd gezegd dat 4 rijen te dicht bij elkaar ligt. Het middelste pijpje ligt waarschijnlijk te ongunstig om met oost-west 12 panelen neer te leggen. Dit worden er dus 11 maximaal omdat ik één plek open moet houden.

Schaduw. Ik heb even op twee momenten vanochtend naar de pijpjes linksonder gekeken. De schaduw daarvan met een lage zon stond al op 2 panelen van de buren. Dit zal dus in de middag op mijn nog te leggen panelen komen. Ik zag dus toch meer invloed van schaduw dan ik in eerste instantie dacht. Is parallel schakelen dan toch beter (bijv. solaredge)?

• nieholste
Deze week heb ik nog een verlate offerte ontvangen met een zuid opstelling (portrait) voor 9 Rec Alpha panelen (duur!). N.a.v. deze offerte contact opgenomen of ze ook een offerte voor oost-west zouden willen maken omdat ik dan waarschijnlijk 11 panelen zou kwijt kunnen. Ze raadden me een oost-west opstelling af. Dit omdat het vooral in de wintermaanden een stuk minder op zou leveren. Ik begin dus weer te twijfelen.... zoveel mensen, zoveel meningen.

Vandaag heb ik nog eens goed naar de maten van mijn dak gekeken en ik denk dat 10 portrait net niet gaat passen omdat het paneel dan echt tegen het pijpje ligt. Ik zou zelf denken dat 2 panelen meer in oost-west dan toch meerwaarde hebben tov de lagere opbrengst? Is er een manier waarop ik dit zelf zou kunnen berekenen?

Daarnaast nog de vraag of het een optie is om een combinatie van portrait en landscape toe te passen? Dus 2 rijen van 3 landscape aan de bovenkant (boven het pijpje) en 1 rij van 4 portrait onder het pijpje. Of stelt dit weer extra eisen aan de omvormer?

• nieholste
Heeft nog iemand antwoord op de vraag of een combinatie van portrait en landscape op een plat dak zonder problemen mogelijk is?

Met een suntech of hyundai paneel van 171 x 114 kan ik met een zuid oriëntatie dan 11 of misschien wel 12 panelen kwijt. Dit levert meer op dan een oost-west opstelling met 11 panelen.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Een combinatie van portrait of landscape in dezelfde richting maakt niet uit.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1