Zoneklep plaatsen voor EvoHome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PDlightning
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-01-2022
Hallo,

Ik ben e.e.a. aan het voorbereiden om in onze woning een honeywell evohome systeem aan te leggen voor zoneverwarming.
Onze woonkamer is onlangs uitgebreid met 1 extra groep (zie foto) voor de vloerverwarming welke als hoofdverwarming dient.

Nu wil ik 1 zoneklep gaan plaatsen in de aanvoer leiding, op zich lijkt de locatie duidelijk. Op de foto op plaats 1 in de aanvoer leiding. De uitdaging zit er in hoe ik de 2e pomp ook achter dezelfde zoneklep kan krijgen zonder dat ik een extra (2e) zoneklep moet gaan plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWeK3IANUab8MtYYVEXH1DNt9iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cyiyip4HtyEwZovugBwIdw8G.jpg?f=fotoalbum_large

Ikzelf heb het idee om in aanvoer leiding 1 een T-splitsing te maken om op die manier ook de aanvoer van de 2e pomp te kunnen voeden. Ze komen dan achter elkaar. Zou dat werken of zijn er andere uitdagingen die dan naar boven komen? Uiteraard wordt dan de huidige aanvoer leiding 2 afgedopt.

Alvast bedankt voor het meedenken en een reactie.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
als aanvoer 1. 20 mm is dan durf ik de gok wel te wagen. ik zou voor de zekerheid de afgedopte leidingen laten zitten zodat je altijd weer terug kan. technisch gezien zou ik je aanvoer en je retour aanpassen.
zodat je gewoon weer een kloppendt verhaal hebt. (maar het is geen verplichting. het gaat om de logica)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Waarom in aanvoer 1 een klep en daarachter een T-stuk waarop je de aanvoer naar de twee verdeler aansluit.

Of nog beter één nieuwe verdeler voor alle groepen plaatsen. Welke knutselaar heeft deze stroom verspillende oplossing bedacht.

• PDlightning
Hi Miciel en Leon,

bedankt voor de reacties.

@miciel
Aanvoer 1 is idd 20mm. Ik laat sowieso de oude leidingen zitten, just in case.. bedankt voor de tip.

@leonbong
Ook bedankt voor de tip!
De reden dat er nu 2 verdelers zitten is dat er een uitbouw geplaatst is waar een extra groep naar toe moest . De eerste verdeler is nog niet zo oud en is redelijk zuinig, Waarschijnlijk is daardoor voor deze oplossing gekozen.

mvg,
Patrick

• miciel
als je in de toekomst naar een warmte pomp omgaat dan moet je waarschijnlijk weer terug gaan bouwen.
die werkt namelijk met een lagere aanvoer temperatuur. (dus dan weet je ook met welk doel je het laat zitten)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 13-10-2021 20:27 ]

• PDlightning
@miciel helder, als ik idd in de toekomst naar een warmte pomp zou gaan dan vermoed ik, dat ik, zoals @leonbong al voorstelde, een nieuwe verdeler ga plaatsen. Maar tot die tijd zou ik al graag willen overstappen naar evehome voor zoneverwarming. Ook een stukje zuiniger en meer comfort. Ik heb ook naar Tado gekeken maar heb een beter gevoel bij Evohome.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat @miciel zegt, die 20 voeding gebruiken, alleen die slang is Viega (oude) Pexfit daar heb je een schiller voor nodig en kan je niet makkelijk even iets er op knellen.

Zit er op die Robot verdeler aan de rechterzijde geen mogelijkheid om er een extra groep op te zetten?

Please state the nature of the technical emergency

• miciel
eventueel kan toch die moeren gewoon los draaien daar een paar t-stukken tussen zetten.
maar dan is het wel net wat te lang allemaal.

• PDlightning
@edsandje Ik wilde vanaf de hoofdleiding,een nieuwe (CV) leiding plaatsen. Dan gaan de flexibele leidingen weg en kan ik over gaan op knelkoppelingen. Ik heb helaas geen materiaal/gereedschap om flexibele buizen te knippen en te schillen.
Aan de achterkant zit geen extra aansluiting voor een extra groep. Dus zal het voorlopig moeten doen met deze oplossing

@miciel je bedoelt dat de de leidingen naar pomp 2 dan te lang worden?
Zou het nog uit maken als ik de 16mm bij pomp 2 ook 20 mm maak?

• miciel
PDlightning schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:04:
@edsandje Ik wilde vanaf de hoofdleiding,een nieuwe (CV) leiding plaatsen. Dan gaan de flexibele leidingen weg en kan ik over gaan op knelkoppelingen. Ik heb helaas geen materiaal/gereedschap om flexibele buizen te knippen en te schillen.
Aan de achterkant zit geen extra aansluiting voor een extra groep. Dus zal het voorlopig moeten doen met deze oplossing

@miciel je bedoelt dat de de leidingen naar pomp 2 dan te lang worden?
Zou het nog uit maken als ik de 16mm bij pomp 2 ook 20 mm maak?
je kan de 20 mm leidingen losdraaien bij de 4 groeps verdeler en daar een knel t-stuk 22 inzetten.
(er zit nu immers ook een knelfiting. maar ik ben bang dat het niet heel erg netjes wordt. ​je leidingen komen 10 centimeter hoger ofzo te zitten. ik weet niet of die bochten dan nog goed uitkomen. er mag namelijk
geen lucht hotspot onstaan. de 16 mm leidingen kan je op de zij aansluiting van het t-stuk doen.
​koop wel even een ruimer en de juiste verloop fitingen. en een kniptang. kan ook een wat goedkopere zijn.
16 mm uponor moet op een knelfitng 15/ je moet dus een t stuk 22-15-22 hebben.

je zou eventueel dus ook nieuwe flexibele ledigen kunnen trekken. waardoor je wel met knelfitingen
​kan werken. zoals henco of uponor. en dan kan je zelf nog een t-stukje in elkaar flansen met de diverse verloopjes. (het niet heel fraai. maar het is wel een prima oplossing voor de doe hetzelfver.)
een knelfiting moet altijd bereikbaar blijven. let daar aub een beetje op. scheelt je ellende.
let op de verloopjes zijn merkgebonden bij de 20 mm variant dus henco met henco en uponor met uponor.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 14-10-2021 23:16 ]

• PDlightning
@miciel bedankt voor je uitleg. van het weekend ga ik eens kijken wat ik kan doen.

mvg, Patrick
Pagina: 1