Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe build AMD of Intel en videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:50
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuw systeem. Eerst wilde ik het zelf gaan bouwen maar nu is mijn oog gevallen op een systeem van NZXT en het daar dus ook laten bouwen.
Momenteel werk ik nog met een laptop maar wil graag terug naar een desktop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn PC gaan gamen, Photoshop/Lightroom, internet/werk. Qua games moeten jullie denken aan Flight Simulator, Anno 1800, Cyberpunk, Call Of Duty en voor wat betreft Photoshop werk ik met Adobe Photoshop/Lightroom en Luminar

Wat mag het systeem gaan kosten?
zo rond de 3000 euro. Liever minder, maar als het iets boven zou komen is dat ook geen probleem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen muis en beeldscherm (dell 27 inch 1440 scherm)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In eerste instantie zat ik te denken aan een 3080TI videokaart. Ik weet dat dit momenteel overkill is met name voor de monitor die ik heb (60hz / 1440) maar meer op de toekomst gericht en mogelijk dat ik de monitor nog ga vervangen voor een 34 inch 4K scherm

Momenteel heb ik de volgende build in gedachten :
(mochten jullie toch echt AMD aanraden dan vervalt dit lijstje ;-) )

Behuizing : NZXT H710i
CPU : Intel I7-11700(k)
Koeling : NZXT Kraken Z63
Moederbord : Gigabyte Z590 AORUS Pro AX of MSI MPG Z590 Gaming Edge WiFi
RAM : G.SKILL TRIDENTZ NEO RGB 3600 MHz (32GB)
Voeding : NZXT C850 of 750 ?
GPU : 3080 TI of 3080 of 3070 TI ?
Opslag : Seagate FireCuda 520 (1gb) of Samsung 970 EVO Plus (1gb) met daarnaast een Seagate Barracuda HDD 4gb

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn oog is gevallen op de systemen van NZXT. Qua looks vind ik ze er erg mooi uitzien

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst natuurlijk zo min mogelijk geluid en ook zo energie zuinig als mogelijk is, maar dat is geen harde eis. Verder mag er wat RGB in zitten zolang het maar geen kermis gaat worden. Bij NZXT zit ik wel te denken aan de waterkoeling met bijbehorend LCD scherm, gewoon omdat ik het er wel gaaf vind uitzien

Ga je overklokken?
Op dit moment heb ik totaal geen verstand van overklokken maar sluit niet uit dat ik dat in de toekomst best zou willen

Wat verwacht je van ons?
Mijn grootste vragen op dit moment zijn ;
AMD of Intel? Bijvoorbeeld AMD Ryzen (5900)? Of Intel i7- 11700(k) ?
Ik denk vooral dat Flight Simulator en Photoshop/Lightroom de boventoon gaan voeren in wat ik ga doen, uiteraard als het systeem als een zonnetje draait ga je daar vanzelf meer op gamen en zullen de ander genoemde games ook meer gedaan worden. Ik zou het wel fijn vinden als ik de genoemde games dan ook op behoorlijk hoge settings kan spelen.
.
Waar ik erg over twijfel is de videokaart. De prijzen zijn momenteel erg hoog en dat gaat denk ik voorlopig niet veranderen, om nu nog een jaar te wachten wil ik dus niet doen.
Is een 3080 TI overkill voor wat ik er mee wil gaan doen? En los hiervan als ik een systeem samenstel bij NZXT met een 3080TI ga ik richting de 3500 euro wat ik teveel vind.

Voldoet voor mij een 3070TI ook? Of kan ik dan beter even wachten tot de "gewone" 3080 weer op voorraad is? Het is namelijk wel een beetje de bedoeling dat ik met die videokaart ook een langere tijd ga doen (dus eerder 5 jaar dan 2). Of hebben jullie hele andere suggesties? Bijvoorbeeld een goedkopere videokaart en deze over een jaar (of 2) te vervangen voor een betere?

En als allerlaatste, in mijn lijstje hierboven noem ik 2 moederborden. Welke kan ik het best nemen?
Ik zou graag aan de voorkant ook een USB-C aansluiting hebben en hoorde dat sommige moederborden dat niet hebben. Qua moederbord heb ik er sowieso weinig verstand van.

[ Voor 13% gewijzigd door martin484 op 13-10-2021 17:30 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
k zou zelf een andere behuizing pakken, die beter koelt.
CPU koeler is erg overkill
pak een betere voeding
3070ti is al voldoende.
qua opslag kan je ook een samsung 980 pakken, die is snel genoeg :)
(je zou SATA SSD kunnen pakken voor opslag, ipv HDD, sscheelt hoop snleheid)

• martin484
99ruud99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:15:
k zou zelf een andere behuizing pakken, die beter koelt.
CPU koeler is erg overkill
pak een betere voeding
3070ti is al voldoende.
qua opslag kan je ook een samsung 980 pakken, die is snel genoeg :)
(je zou SATA SSD kunnen pakken voor opslag, ipv HDD, sscheelt hoop snleheid)
Bedankt voor je antwoord Ruud.
Aangezien ik de computer bij NZXT wil gaan aanschaffen (of iemand moet me dit afraden?) heb ik qua behuizing niet veel andere keus. Op hardware.info kwam deze behuizing er wel goed uit.
Ik zou nog kunnen kijken naar een ander type en dan kom je in de H5 serie terecht van NZXT.

Ook wat de voeding betreft heb ik dan weinig andere keus, zijn deze dan echt zo slecht?

Ik ben nog eens in de opslag gaan verdiepen en dat scheelt inderdaad behoorlijk in snelheid. die 2e harde schijf neem ik dan misschien ook wel in een m.2

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Die NZXT voedingen zijn ok, maar er zijn betere voor het geld, zie bv. deze test: https://www.tomshardware....-850w-power-supply-review.

• martin484
martyw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:14:
Die NZXT voedingen zijn ok, maar er zijn betere voor het geld, zie bv. deze test: https://www.tomshardware....-850w-power-supply-review.
Bedankt Martyw! Ik ga er naar kijken.
Ik geloof ook zeker dat er betere zijn maar aangezien ik het plan heb om het geheel bij nzxt te kopen ontkom ik niet aan een dergelijke voeding.

Ik vind overigens het moeilijkst nog aan de keus of ik een Intel of AMD systeem moet laten bouwen en welke videokaart ik het best kan nemen met de zaken die ik nu van plan met het systeem te gaan doen.

en wat keuzes betreft...

of ik moet het hele nzxt loslaten en net als velen hier gedaan hebben een build samenstellen en dit elders laten bouwen...

keuzes 8)7

• martyw
martin484 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:02:
of ik moet het hele nzxt loslaten en net als velen hier gedaan hebben een build samenstellen en dit elders laten bouwen...

keuzes 8)7
Dat zou ik inderdaad doen. Nu betaal je veel geld voor spullen die het net niet zijn. De laatste BBG heeft een systeem wat uit te breiden is met een een RTX 3080 (nu bv. Inno3D GeForce RTX 3080 X4 LHR), en de 850 Watt voeding uit die serie (Corsair RM850x (2021) Zwart). Met Windows licentie en assemblage kosten erbij heb je dan een systeem waar je mee voorbereid bent op een 4K monitor. Als je MS FS 2020 op Ultra settings met 60fps verwacht in 4K wordt het wachten op een volgende generatie videokaarten....

• martin484
martyw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Dat zou ik inderdaad doen. Nu betaal je veel geld voor spullen die het net niet zijn. De laatste BBG heeft een systeem wat uit te breiden is met een een RTX 3080 (nu bv. Inno3D GeForce RTX 3080 X4 LHR), en de 850 Watt voeding uit die serie (Corsair RM850x (2021) Zwart). Met Windows licentie en assemblage kosten erbij heb je dan een systeem waar je mee voorbereid bent op een 4K monitor. Als je MS FS 2020 op Ultra settings met 60fps verwacht in 4K wordt het wachten op een volgende generatie videokaarten....
[YouTube: Microsoft Flight Simulator - RTX 3080 - Getting The Best Graphics And Performance]
Bedankt voor je uitbreide antwoord! Ik ga me ook hierin verdiepen. Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen, ik ga eens kijken of ik met een bij elkaar gezochte configuratie dan echt veel goedkoper uit ben. Het kan toch niet zo zijn dat nzxt rommel is? (of anders gezegd, veel minder is?) De onderdelen zijn overigens ook niet allemaal van nzxt zelf. Volgens mij alleen die voeding en de case.
Ik zeg ook eerlijk dat ik de configuratie die ik voor ogen had (van nzxt) er erg mooi vind uitzien. Zeker met die waterkoeling en dat display.
Maar als ik voor dit geld (of minder) toch een beter systeem kan krijgen dan moet ik wel goed gaan nadenken, ik staar me nu denk ik teveel blind op de looks van het systeem van nzxt. Het gaat tenslotte om de werking ;-) en dat het liefst voor langere tijd.

Wat betreft Flight simulator, ultra settings en 4k is niet nodig. Zeker in het begin niet omdat ik voorlopig nog mijn 27 inch Dell scherm ga houden (1440).
Het enige wat ik eigenlijk wil is dat mocht ik het scherm vervangen voor een 4k 34" scherm dat mijn pc dit ook trekt. Het hoeft dan niet op ultra settings maar wel dat het er goed uit ziet.

Ik ben al een aardig tijdje bezig met veel lezen hier op deze website, en merk dat ik het toch wel aardig lastig vind om een pc samen te stellen. zodoende al deze vragen.

• martyw
Bedenk inderdaad goed wat je wilt. De NZXT spullen zijn aan de dure kant, bij andere merken kun je goedkopere componenten krijgen - zie bv. de voeding die ik hiervoor noemde - die even goed of beter presteren.

Een waterkoeler niet nodig is als je niet extreem gaat overklokken, een goede luchtkoeler is stiller en goedkoper. CPU overklokken levert niet heel veel extra voordeel in gaming, moderne CPU's zijn al aardig goed geoptimaliseerd met turbo boosts etc. In het Intel geval zou ik de Intel Core i7-11700 op een goed B560 moderbord met wifi zetten ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI, daarmee kun je nog wel met XMP je geheugen boosten. De SSD uit je lijst is erg duur, zelfs voor een PCIe 4 exemplaar...

Als je voor prestaties kiest kun je de bespaarde euros op koeling, kast, moederbord en CPU beter in de videokaart en een SSD in plaats van de hard disk steken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 359,80€ 359,80
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenGigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G€ 1.699,-€ 1.699,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 38,05€ 38,05
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 128,94€ 128,94
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 132,75€ 132,75
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 319,-€ 319,-
1Solid state drivesXPG Gammix S70 1TB€ 133,46€ 133,46
Totaal€ 3.049,-

[ Voor 1% gewijzigd door martyw op 14-10-2021 17:09 . Reden: moederbord met wifi ]

• martin484
martyw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:06:
Bedenk inderdaad goed wat je wilt. De NZXT spullen zijn aan de dure kant, bij andere merken kun je goedkopere componenten krijgen - zie bv. de voeding die ik hiervoor noemde - die even goed of beter presteren.

Een waterkoeler niet nodig is als je niet extreem gaat overklokken, een goede luchtkoeler is stiller en goedkoper. CPU overklokken levert niet heel veel extra voordeel in gaming, moderne CPU's zijn al aardig goed geoptimaliseerd met turbo boosts etc. In het Intel geval zou ik de Intel Core i7-11700 op een goed B560 moderbord met wifi zetten ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI, daarmee kun je nog wel met XMP je geheugen boosten. De SSD uit je lijst is erg duur, zelfs voor een PCIe 4 exemplaar...

Als je voor prestaties kiest kun je de bespaarde euros op koeling, kast, moederbord en CPU beter in de videokaart en een SSD in plaats van de hard disk steken.
Super tof dat je het zo hebt neergezet! Bedankt!!
Dit geeft inderdaad wel aan dat je meer computer kan hebben voor minder geld..

Nog wel paar vragen 8)

Er zit nu helemaal geen rgb in. Kan ik bijvoorbeeld dit RAM type vervangen voor zelfde merk maar dan met rgb? En zelfde geldt voor ventilatoren aan de voorkant, misschien dat ik daar rgb wel leuk in vind.

De genoemde opslag is geen m.2 toch? Ik zou denk ik wel 1 m.2 willen waar windows op staat. En dan ander type die groter is voor games en opslag voor foto’s.

En deze 3080 ti kaart, deze kan ik ook vervangen voor ander merk? Of andere kaart zoals de 3080?

En dit genoemde moederbord is prima? Voldoende aansluitingen? Usb-c aan de voorzijde van de case zou ik wel handig vinden.

• martyw
  • Dat moederbord heeft USB-C, zowel intern als extern, dat is terug te vinden op de 'Kenmerken' tab in Pricewatch onder 'Aansluitingen'. Maar check ook de site van de fabrikant
  • De XPG Gammix S70 is een snelle M2 SSD op PCIe 4, de Samsung 870 QVO is een SATA disk - die bedoel ik als als alternatief voor je Seagate Barracuda harde schijf
  • Natuurlijk is die videokaart een suggestie, dit is een van de goedkopere RTX 3080 Ti's die ik passend in je budget kreeg. De RTX 3080 Ti is in gaming ongeveer even snel als de RTX 3090, maar net als alle videokaarten ongeveer twee keer de prijs van wat je over een paar jaar gaat betalen...(of een paar jaar geleden betaald zou hebben). Een RTX 3080 is voor 1440p meer dan genoeg - en voor 4K in de meeste games behalve de allerzwaarste op Ultra settings zoals MS FS 2020 ook. Op 1440p volstaat een RTX 3060 Ti al voor de meest games. Deze kast kan vrijwel alle kaarten aan, maar dubbelcheck altijd even de afmetingen van de kaart met wat de kast aankan - op Pricewatch, maar nog beter op de site van de fabrikant.
  • Ook RGB RAM kan, dat is ietsje duurder. Mocht je voor een AMD Ryzen CPU kiezen let dan iets beter op de compabiliteit, niet alle geheugenkits gaan dan goed; met Intel CPU's speelt dat niet.
  • Je zou ook een kast met RGB ventilatoren kunnen nemen, de Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart komt met drie RGB exemplaren. Voeg er wellicht nog een toe aan de achterkant (Corsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack)
  • Neem evt. een RGB CPU koeler, bv. Gelid Solutions Glacier RGB of de SilentiumPC Grandis 3 EVO ARGB. Goedkopere waterkoelers die tamelijk goed besproken worden zijn de Arctic Liquid Freezer II - 240 RGB (bv hier) en de SilentiumPC Navis EVO ARGB 240 (bv hier)

[ Voor 38% gewijzigd door martyw op 14-10-2021 23:45 ]

• martin484
martyw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:45:
  • Dat moederbord heeft USB-C, zowel intern als extern, dat is terug te vinden op de 'Kenmerken' tab in Pricewatch onder 'Aansluitingen'. Maar check ook de site van de fabrikant
  • De XPG Gammix S70 is een snelle M2 SSD op PCIe 4, de Samsung 870 QVO is een SATA disk - die bedoel ik als als alternatief voor je Seagate Barracuda harde schijf
  • Natuurlijk is die videokaart een suggestie, dit is een van de goedkopere RTX 3080 Ti's die ik passend in je budget kreeg. De RTX 3080 Ti is in gaming ongeveer even snel als de RTX 3090, maar net als alle videokaarten ongeveer twee keer de prijs van wat je over een paar jaar gaat betalen...(of een paar jaar geleden betaald zou hebben). Een RTX 3080 is voor 1440p meer dan genoeg - en voor 4K in de meeste games behalve de allerzwaarste op Ultra settings zoals MS FS 2020 ook. Op 1440p volstaat een RTX 3060 Ti al voor de meest games. Deze kast kan vrijwel alle kaarten aan, maar dubbelcheck altijd even de afmetingen van de kaart met wat de kast aankan - op Pricewatch, maar nog beter op de site van de fabrikant.
  • Ook RGB RAM kan, dat is ietsje duurder. Mocht je voor een AMD Ryzen CPU kiezen let dan iets beter op de compabiliteit, niet alle geheugenkits gaan dan goed; met Intel CPU's speelt dat niet.
  • Je zou ook een kast met RGB ventilatoren kunnen nemen, de Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart komt met drie RGB exemplaren. Voeg er wellicht nog een toe aan de achterkant (Corsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack)
  • Neem evt. een RGB CPU koeler, bv. Gelid Solutions Glacier RGB of de SilentiumPC Grandis 3 EVO ARGB. Goedkopere waterkoelers die tamelijk goed besproken worden zijn de Arctic Liquid Freezer II - 240 RGB (bv hier) en de SilentiumPC Navis EVO ARGB 240 (bv hier)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga me komende tijd er goed in verdiepen. Over een aantal onderdelen ben ik nog niet helemaal uit zoals ook de kast, maar zeker ook die videokaart. Moet ik er nu zoveel geld in steken of beter een goedkoper alternatief nemen en volgend jaar, of jaar daarop investeren in betere kaart. Ik kan met jouw tips in ieder geval verder!

Pagina: 1