Welke radiatorkraan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 06:10
Inmiddels woon ik al een paar jaar in mijn woning, maar voor in de woonkamer hangt een oude radiator aan de muur.

Hier heb ik eigenlijk nooit naar omgekeken, aangezien hij toch verwarmd. Echter zit op deze radiator geen knop en vraag ik me af of deze radiator helemaal of gedeeltelijk open staat.
Echter, welke knop hoort hier op te zitten (binnenin zit een rechthoekig ‘pinnetje’)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if_l7KjoGpectq5LrL--Cjk5EtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntV0JkrIw9BOfVTrZ2aDW1p9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Exterminator op 13-10-2021 15:21 ]

Alle reacties

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:43
Ik weet niet wat voor een knop hierop hoort. Maar op een radiator in de woonkamer zit soms geen knop omdat daar ook de thermostaat hangt. Als je die radiator zou dichtdraaien blijft de thermostaat maar verwarmen. Of als de rest ook dichtstaat (thermostaatkranen bijvoorbeeld) gaat je ketel in storing.

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-01 19:44
Lijkt mij op een normale " domme" knop a la https://www.bengshop.nl/u...orknop-grijs-000770g-art/

En wat @soeppie zegt klopt vaak worden deze verwijderd om fouten te voorkomen. Natuurlijk kan het zijn dat je hier zelf wat meer stuuring in wil hebben en deze wil knijpen.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

soeppie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:23:
Ik weet niet wat voor een knop hierop hoort. Maar op een radiator in de woonkamer zit soms geen knop omdat daar ook de thermostaat hangt. Als je die radiator zou dichtdraaien blijft de thermostaat maar verwarmen. Of als de rest ook dichtstaat (thermostaatkranen bijvoorbeeld) gaat je ketel in storing.
Dat is zeker een mogelijk, maar dat betekend niet dat het niet gewenst is er alsnog een knop/kraan op te zetten. Ik ben er zelf dan ook blij mee dat ik deze wel heb, gezien ik graag mijn werkkamer wil kunnen verwarmen als ik thuis werk, maar niet de woonkamer.

Anyways; ik zou het zelf niet weten. Wat ik zou doen is hem even opmeten (in millimeters) en met deze foto naar de bouwmarkt. Daar weten ze waarschijnlijk wel wat voor aansluiting het is en je dan ook aan een knop/kraan helpen.

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 06:10
soeppie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:23:
Op de overige radiatoren zitten normale open/dicht kranen, deze heb ik altijd volledig open staan. Bij deze weet ik dus niet in welke stand hij staat… Zou hem dus het liefste ook volledig open willen hebben, maar of dit nu dus zo is?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zo te zien moet hier een knop op die over de ribbels gaat en die je vast zet met een schroefje, gezien de schroefdraad aan de binnenkant.
Maar doe jezelf en je portemonee een lol: gooi al die knoppen je huis uit en monteer thermostatische knoppen. En als je een echter Tweakert bent: Tado of Nest ofzo :)

edit:
mogelijk zo'n soort knop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSmDsmH0DxsrtMNPy7TIe9WhCbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LiZz50rBzkS96GB5pLJ72M8n.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 13-10-2021 15:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
Het is aan te raden om in de ruimte waar je thermostaat hangt geen thermostaatkranen op de radiator te zetten. Ik denk dat deze gewoon helemaal open staat, heb je geen zin om een knop te kopen en gaat het puur om het checken, pak dan gewoon een tang en kijk daarmee!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Speeddragon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:49:
Het is aan te raden om in de ruimte waar je thermostaat hangt geen thermostaatkranen op de radiator te zetten. Ik denk dat deze gewoon helemaal open staat, heb je geen zin om een knop te kopen en gaat het puur om het checken, pak dan gewoon een tang en kijk daarmee!
Als je de kraan moet vervangen zou ik juist wel een thermostaatkraan plaatsen.
Kan je de radiator meteen goed inregelen en dan een handknop er op ipv een thermostaatknop.

Please state the nature of the technical emergency

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
Er zijn ook inregelbare kranen die niet perse een thermostaatkraan zijn. En die zijn handig voor dezelfde ruimte als waar de thermostaat hangt.

Ik heb deze info uit wat tutorials gehaald. Of het de waarheid is weet ik niet.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1