Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Helaas heb ik een vervelend probleem met mijn PV installatie waar ik zelf niet uit kom en ook niet op de installateur terug kan vallen i.v.m. faillissement. Ondertussen ben ik bezig met Zonnegarant (bijstand in dit soort gevallen) maar dit verloopt erg stroef. Hopelijk kan ik hier wijzer worden.

Eind april is de installatie geplaatst en werkte gewoon naar behoren, alles netjes geïnstalleerd, totdat in de afgelopen 2 maanden de installatie 3x is afgeslagen en dat baart mij wel zorgen naast het gewoon heel frustrerend is. Wat mij opvalt is dat het gebeurd tijdens heftige regenval. Gister viel er een bak water uit de lucht en op dat tijdstip is de installatie afgeslagen. De omvormer staat dan in alarm met de melding: No Grid en het rechter schakelaartje van de PV verdeler (zie foto's van de PV verdeler) staat dan naar beneden. Wanneer ik deze terug omhoog zet springt het hele spul weer gewoon aan.

Voor de installatie zie foto's. De PV verdeler is op een WCD geplaatst (vervangen door..) welke een losse groep is. Hier zit verder niets op. Deze loopt rechtstreeks naar de meterkast naar groep 4. Deze heb ik maandenlang uit laten staan voor de installatie voor de zekerheid en inderdaad alles werkte behalve de WCD waar nu de PV verdeler op zit.

De foto met de factuur; de panelen zijn Ulica i.p.v. DMEGC en de omvormer is volgens mij 3.6kW en geen 3.0. Verder staan de materialen erop. Verder liggen ze oost/west indien van toepassing.

Alvast heel erg bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgIPim8MygX-zzVR_N7lzfhVlRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsKnoXNHnVto0083fATHTte3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgBDfFUWagJA0XVWS7XtPp2d5T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPQluHJA4Nc89scQIEmLD9aq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p3nMW4x0cQFxVVprNEVWRAbBq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8uMx049DoPH2IAEA6ruTyMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkA0eFmaMUVQVFLnebC0O0KCRkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwJMiUhuc04jYJpK1JEzlOG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0c9PHRVcglgJUjhijZeRRZkFcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c95rhA7jmuiA9jdkTm6a4sZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YWAKrXLzFdPLubFd0R1NABtrKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLO3jfWdPHlPPIEnckX6FmB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6oTWgSxhUQljFBOR1p9WT1LWcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz4UaOP0I8YnqtRiW3v4MxJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkeZdO7wZC3mlbHasteBdorh6Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lM1OXjLEkX2wrbsuEPR5LvhM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p9kmcJD5K9tybtliquyo8q_kZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHQv8yBhWSCYDEWMge8P9tu2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DonZjon op 13-10-2021 13:27 ]

Beste antwoord (via DonZjon op 13-10-2021 18:18)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo snel gezien heb je in de meterkast een 300mA 30mA aardlek, die slaat er niet uit, maar bij de inverter zit nog een 30mA aardlek.

Ik vermoed dat je ze moet vervangen door een 300mA variant. De regen geeft een lekstroom door het metalen frame van je installatie die de aardlek doet triggeren. Gebeurd volgens mij vaker bij TL inverters.

Hoe dan ook. Niets zomaar vervangen, maar toets het even bij iemand die er officieel verstand van heeft ;)

300mA lekstroom door je lichaam is serieus gevaarlijker dan 30mA, dus alleen toepassen als het niet anders kan. Overigens in België wordt 300mA volgens mij veel vaker toegepast.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 14-10-2021 08:00 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:02
Aardingsprobleem? Ergens een aansluiting / kabel die iets raakt wat-ie niet moet raken bij regen?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54

BCC

Inderdaad. Of slecht gemonteerde stekkertjes oid. Maar de groep gaat er uit en niet de aardlek ? En je zal het dak op moeten denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 13-10-2021 13:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DonZjon
Enkel het rechter schakelaartje van de PV verdeler gaat uit. In de meterkast gebeurd niets dus alleen de PV installatie slaat af.

[ Voor 17% gewijzigd door DonZjon op 13-10-2021 13:36 ]

• Gramser
Kun je het misschien simuleren met een tuinslang / sproeier? Dan weet je zeker dat het met water te maken heeft. Want ergens zou het misschien ook kunnen dat de boel afslaat omdat het tijdens een fikse bui wel eens zo donker wil worden dat de boel gewoon stopt met produceren. Dan zou hij echter ook vanzelf weer aan moeten gaan...

[ Voor 49% gewijzigd door Gramser op 13-10-2021 13:39 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Regen laat je aardlekschakelaar trippen -> zit iets niet goed in de installatie.

Contact opnemen met de installateur dus.

• Gramser
Wilke schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:39:
Regen laat je aardlekschakelaar trippen -> zit iets niet goed in de installatie.

Contact opnemen met de installateur dus.
Dat laatste schijnt een probleem te zijn ivm faillissement - zie OP.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:56
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:36:
Enkel het rechter schakelaartje van de PV verdeler gaat uit. In de meterkast gebeurd niets dus alleen de PV installatie slaat af.
Dat is een zekering. Je hebt in feite een aparte (kleine) meterkast voor je PV zitten welke dan weer aangesloten is op je normale meterkast. Schijnbaar slaat daar 1 van de groepen er uit. Aangezien je zegt dat dat gebeurt met zware regen zal er zeer waarschijnlijk wel een aansluiting niet goed zitten. Wel iets om snel op te laten lossen, want als een 16A schakelaar er uit gaat loopt er dus ergens een grote stroom wat weer kan zorgen voor brand.

edit, ik zie dat er ook een aardlek in zit. Dan is het zeer waarschijnlijk die die ervoor zorgt dat de zekering uit gaat. En dan is het meestal een aardingsprobleem of een kleine lekstroom. Iets minder gevaarlijk, maar alsnog iets om snel op te lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 13-10-2021 13:42 ]

[removed]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:19
Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Dat laatste schijnt een probleem te zijn ivm faillissement - zie OP.
Dan contact opnemen met een andere installateur?

Zal uiteraard wat kosten, maar dat zou het toch probleem niet mogen zijn bij een potentieel onveilige situatie.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26

@r!k

It is I, Leclerq

Hadden wij ook, door het verschil van zon naar regen kwam er kennelijk een te grote lekstroom (geen indee hoe dat precies zit) maar onze pv groep werd aangepast van 0,03 A naar 1 met 0,3 A. Dat loste het bij ons (en heel veel mensen in de wijk) op.

Hmm op je onderdelenlijst staat een aardlek schakelaar van 300mA maar op de foto's die je bijvoegt zie ik er 2 van 30mA staan. Verkeerde automaat geplaatst?

[ Voor 24% gewijzigd door @r!k op 13-10-2021 13:45 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

• ron321
  • Laatst online: 10:02
redwing schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is een zekering. Je hebt in feite een aparte (kleine) meterkast voor je PV zitten welke dan weer aangesloten is op je normale meterkast. Schijnbaar slaat daar 1 van de groepen er uit. Aangezien je zegt dat dat gebeurt met zware regen zal er zeer waarschijnlijk wel een aansluiting niet goed zitten. Wel iets om snel op te laten lossen, want als een 16A schakelaar er uit gaat loopt er dus ergens een grote stroom wat weer kan zorgen voor brand.

edit, ik zie dat er ook een aardlek in zit. Dan is het zeer waarschijnlijk die die ervoor zorgt dat de zekering uit gaat. En dan is het meestal een aardingsprobleem of een kleine lekstroom. Iets minder gevaarlijk, maar alsnog iets om snel op te lossen.
Dat is niet alleen een zekering maar ook een aardlekschakelaar.
Kan dus ook een kleine lekstroom zijn.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• DonZjon
Ja ik wil graag een installateur laten komen want veiligheid staat voorop en het moet daarnaast gewoon werken zonder strubbels. Alleen hoop ik dat dan wel via Zonnegarant te kunnen doen/vergoed te krijgen.

Zelf snap ik alleen niet waar die aardlek (300mA) nou zit.. Ik kan die 300mA nergens terug vinden.

• redwing
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:44:
Ja ik wil graag een installateur laten komen want veiligheid staat voorop en het moet daarnaast gewoon werken zonder strubbels. Alleen hoop ik dat dan wel via Zonnegarant te kunnen doen/vergoed te krijgen.

Zelf snap ik alleen niet waar die aardlek (300mA) nou zit.. Ik kan die 300mA nergens terug vinden.
Daar zit ook iets fout. Op de rekening staat een 300mA aardlek, terwijl er in op je foto's alleen maar 30mA aardleks staan.

[removed]

• DonZjon
redwing schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Daar zit ook iets fout. Op de rekening staat een 300mA aardlek, terwijl er in op je foto's alleen maar 30mA aardleks staan.
Zou dat het probleem ook mogelijk kunnen zijn?

• redwing
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:46:
[...]
Ja, dat kan heel goed. Ik weet zo de specs van je systeem niet, maar er zijn heel veel omvormers/PV systemen waar een 300mA aardlek volgens de specs nodig is.

[removed]

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Het zou me zelfs verbazen als dat niet de oorzaak is.

• DonZjon
Oké dan heb ik in ieder geval een aantal dingen nu welke ik mee kan nemen naar een installateur. Het dak op wil ik eigenlijk als laatste redmiddel pas doen.

En even voor mijn info, die 30mA zie ik ook nergens staan? Dit moet dus een 300mA worden (alleen de rechtse dan toch?) Maar hoe weet ik wanneer het een 300 is of een 30mA? Niet dat men zometeen eenzelfde plaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door DonZjon op 13-10-2021 13:56 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij 300mA aardlek zeker zorgen dat de aardlek in de meterkast niet meer gedeeld wordt met gebruikers. Eigenlijk altijd aan te raden maar dan zeker. En ow, de aardlekschakelaars in de meterkast heb je natuurlijk elke 6 maanden getest? ;)

Maar goed, meeste systemen zouden prima moeten werken op 30mA. Ik kan even niet zien of die Alamat laat zien of hij door een aardfout of overbelasting tript.

En je zegt, veiligheid staat voorop. Is het een 1-fase meterkast? Dan heb je kans op overbelasting in je meterkast door de extra ingevoerde stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-10-2021 13:59 ]

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:55:
Oké dan heb ik in ieder geval een aantal dingen nu welke ik mee kan nemen naar een installateur. Het dak op wil ik eigenlijk als laatste redmiddel pas doen.

En even voor mijn info, die 30mA zie ik ook nergens staan? Dit moet dus een 300mA worden (alleen de rechtse dan toch?) Maar hoe weet ik wanneer het een 300 is of een 30mA? Niet dat men zometeen eenzelfde plaatst.
Staat erop, ipv 003-A staat er dan 03-A onderaan en onder de testknop staat 0,3A ipv 0,03A

• ron321
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b60Bl4mXm2mD1y5HoV7lRmueGXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyT2ouqCgMbMJqntxuUYZ7fX.jpg?f=user_large

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• DonZjon
1 fase inderdaad. Ik ben zelf een leek op gebied van elektra maar dit moest geen probleem zijn volgens het bedrijf. Op de WCD die is vervangen voor de PV verdeler zitten verder geen gebruikers inderdaad.

Maargoed, de 300mA staat op de factuur en die is niet geplaatst dus hopelijk zit het hem daarin. Ik ga hiermee aan de slag en mocht dit hem niet zijn zou het probleem op het dak in de aansluitingen/bekabeling moeten zitten, zeg ik dat goed? En kan de 300mA dan wel gewoon blijven zitten? Onder het mom van baat het niet schaadt het niet.

• Septillion

Septillion

DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:05:
1 fase inderdaad. Ik ben zelf een leek op gebied van elektra maar dit moest geen probleem zijn volgens het bedrijf.
Zien we helaas vaker... :/ Fout is het wel.
Op de WCD die is vervangen voor de PV verdeler zitten verder geen gebruikers inderdaad.
Dan had er ook geen PV verdeler hoeven komen. Maar goed, dat WCD is prima, die zit achter de PV verdeler nu.

Het gaat om de situatie in de meterkast. Daar lijkt geen moeite gedaan om de PV niet meer achter de bestaande aardlekschakelaar te hebben zitten. (Er is niet eens moeite gedaan om de PV groep aan te geven :X ) Daarmee delen de andere groepen dus dezelfde aardlekschakelaar. Delen van aardlekschakelaars tussen PV en gebruikers is altijd al onwenselijk maar met 300mA op de PV (in de PV verdeler) niet toegestaan.

Daarmee zeg ik niet dat de PV groep niet achter een aardlek moet zitten, dit hangt af van de aardweerstand van je installatie. Als deze te hoog is of niet is gemeten hoort daar ook een aardlek (voor dan alleen de PV).
Maargoed, de 300mA staat op de factuur en die is niet geplaatst dus hopelijk zit het hem daarin.
Als ze de boel dan beneden gewoon achter de 30mA laten zitten zal die dan gewoon aanspreken.
En kan de 300mA dan wel gewoon blijven zitten? Onder het mom van baat het niet schaadt het niet.
Je hebt liever lager dan hoger....

• DonZjon
Ik heb zojuist met de voormalig adviseur van Totaal Neutraal gebeld en er zijn aardig wat lijken uit de kast gekomen omtrent dit bedrijf. Ik sta er niet van te kijken dat ik een probleem heb. Zonnegarant, (waar dit bedrijf bij aangesloten zat) de instantie waar je terecht kan indien faillissement o.i.d. bestaat niet (meer) en zat dit bedrijf niet eens bij aangesloten terwijl dit wel overal dik op de offerte stond. Wauw.

Maar oké, hij zei dus dat ik de aardlek kon proberen (vergroten naar 300mA) maar indien lekstroom de aardlek moet trippen bij juist hoge opbrengst van de panelen en niet bij regenval. Dat vond hij wel raar. Maar dat is toch juist bij omschakeling van het weer?

Anyway ik ga een installateur bellen met deze bevindingen en hopelijk is het dit/iets kleins.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:53:
Ik heb zojuist met de voormalig adviseur van Totaal Neutraal gebeld en er zijn aardig wat lijken uit de kast gekomen omtrent dit bedrijf. Ik sta er niet van te kijken dat ik een probleem heb. Zonnegarant, (waar dit bedrijf bij aangesloten zat) de instantie waar je terecht kan indien faillissement o.i.d. bestaat niet (meer) en zat dit bedrijf niet eens bij aangesloten terwijl dit wel overal dik op de offerte stond. Wauw.

Maar oké, hij zei dus dat ik de aardlek kon proberen (vergroten naar 300mA) maar indien lekstroom de aardlek moet trippen bij juist hoge opbrengst van de panelen en niet bij regenval. Dat vond hij wel raar. Maar dat is toch juist bij omschakeling van het weer?

Anyway ik ga een installateur bellen met deze bevindingen en hopelijk is het dit/iets kleins.
Succes, klinkt niet best als ik dit zo lees. Even dubbelchecken of de nieuwe installateur wel aangesloten is bij zo'n keurmerk.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Probleem riekt naar lekstroom. Ik heb daar vaker een stappenplan voor gepost maar zit op de mobiel dus een tweede tab openen is heel vervelend, even zoeken op het forum dus. Iedere zichzelf respecterende installatieteur heeft zo de slechte stekkerverbinding gevonden, 9 van de 10 keer is het dat, daarnaast is een zwaardere aardlekautomaat ook geen gek idee.
Mocht je in de buurt van Deventer wonen DM me dan, kom ik ff zoeken waar het lek zit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DonZjon
Ik ga vanavond eens zoeken en helaas zit ik een eindje uit de buurt.. Brabant 😁

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Het is zo goed als zeker lekstroom, je moet conform wat er in de lijst staat, een 300mA aardlek automaat of schakelaar plaatsen.

Hier hetzelfde gehad. Toen het achter de 30mA zat. 300 erin, nooit meer problemen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Ronald
  • Laatst online: 10:40
Ik zie geen aarding richting de PV installatie lopen; voor zo ver ik weet dient het montagemateriaal netjes vereffend te zijn.

Ik denk dat dit het stappenplan van @Lardman is?
Lardman in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

@Gieliovd520 Symptoombestrijding... En om het te laten werken moet ook in de hoofdverdeler een 300mA gebruikt worden, en dan is het wel heel erg niet handig om dat stopcontact nog in de PV verdeler te hebben.... Want die hoort weer niet op een 300mA.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DonZjon
De installatie is wel geaard ja, dat zit op de omvormer maar zie je net niet.

Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor een aardlek precies voorgeschreven word voor mijn omvormer. Daar moet ik thuis in de manual nog even naar opzoek.

Betreft de 300mA en het stopcontact in de verdeler. Dit stopcontact gebruik ik in principe niet.. Kan ik dat beter ook niet doen met de 300mA die er waarschijnlijk komt of wat bedoel je daar precies mee?

• Gieliovd520
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:29:
Ik zie geen aarding richting de PV installatie lopen; voor zo ver ik weet dient het montagemateriaal netjes vereffend te zijn.

Ik denk dat dit het stappenplan van @Lardman is?
Lardman in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

@Gieliovd520 Symptoombestrijding... En om het te laten werken moet ook in de hoofdverdeler een 300mA gebruikt worden, en dan is het wel heel erg niet handig om dat stopcontact nog in de PV verdeler te hebben.... Want die hoort weer niet op een 300mA.
Hoofd verdeler, goed punt. Daar heb ik het wel zitten.

Ik zou niet weten waarom dat symptoom bestrijding is. Het is een product eigenschap, waarvoor dit nodig is.

Qua wcd inderdaad wel eens!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • Beste antwoord

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo snel gezien heb je in de meterkast een 300mA 30mA aardlek, die slaat er niet uit, maar bij de inverter zit nog een 30mA aardlek.

Ik vermoed dat je ze moet vervangen door een 300mA variant. De regen geeft een lekstroom door het metalen frame van je installatie die de aardlek doet triggeren. Gebeurd volgens mij vaker bij TL inverters.

Hoe dan ook. Niets zomaar vervangen, maar toets het even bij iemand die er officieel verstand van heeft ;)

300mA lekstroom door je lichaam is serieus gevaarlijker dan 30mA, dus alleen toepassen als het niet anders kan. Overigens in België wordt 300mA volgens mij veel vaker toegepast.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 14-10-2021 08:00 ]

• DonZjon
Thnx allen hier kan ik wel mee verder.

Hoofdverdeler.. Dat is de aardlekschakelaar in de meterkast of die switch daar onder waarvan er 2 zijn? Maar die is 300mA zeg jij Fairy, dat zou reeds goed zijn.

• DonZjon
Heb het zelf al gezien, die is 300mA indd.

• Gieliovd520
  • Nu online
Ik zie ook in de hoofdverdeler geen 300.

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Je moet dus even kijken waar de PV verdeler in de meterkast op aangesloten zit. Als dat 1 van die automaten is dan zal deze zeer waarschijnlijk zijn aangesloten op 1 van die 2 aardleks in de meterkast.
Die zijn 30 ma. Dus in de PV verdeler die rechtste vervangen door 300 ma zal het niet oplossen. In de meterkast zal die 30 ma er dan uitgaan.
Die aardlek in de meterkast vervangen kan niet want daar zitten waarschijnlijk nog meer groepen/automaten op.

• DonZjon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PamgqwKpwWXjOQV4-X7EZC4HqaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5Ct0y3Rb005RUqT4TKHV0qD.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder is de hoofdverdeler toch? Die is 0.03 dus dat is dan ook 30mA indd. Hmm.

Verwijderd

Fairy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:09:
Zo snel gezien heb je in de meterkast een 300mA aardlek, die slaat er niet uit, maar bij de inverter zit een 30mA aardlek.

Ik vermoed dat je die moet vervangen door een 300mA variant. De regen geeft een lekstroom door het metalen frame van je installatie die de aardlek doet triggeren. Gebeurd volgens mij vaker bij TL inverters.

Zoals ik het zie zijn beide aardlekschakelaars 30mA. Op de ene detailfoto uit de Attema kast zie ik ook 0,030A staan. Dus beide dezelfde foutstroom.

Maar de aardlekschakelaar die uitgaat is het gevolg, de lekstroom de oorzaak. In PV installaties ben ik niet goed thuis, maar een lekstroom naar aarde ontstaat alleen bij een fout. Slechte isolatie, vuil, vocht.
Beter de oorzaak zoeken.

En áls er aardlekschakelaars gewisseld worden, neem een klasse B (niet gekeken op de foto's). Zijn minder gevoelig voor een gelijkstroom aandeel in de netspanning (dat is er meestal in PV installaties).

Edit: de als bij de omvormer zijn klasse A, niet ideaal bij PV. Dat kán op zichzelf ook al de oorzaak zijn, ook zonder foutstroom naar aarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2021 18:40 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:58
jobr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:32:
Je moet dus even kijken waar de PV verdeler in de meterkast op aangesloten zit. Als dat 1 van die automaten is dan zal deze zeer waarschijnlijk zijn aangesloten op 1 van die 2 aardleks in de meterkast.
Die zijn 30 ma. Dus in de PV verdeler die rechtste vervangen door 300 ma zal het niet oplossen. In de meterkast zal die 30 ma er dan uitgaan.
Die aardlek in de meterkast vervangen kan niet want daar zitten waarschijnlijk nog meer groepen/automaten op.
Je kunt toch een 300 mA in de meterkast hangen. Van daar gaat een kabel rechtstreeks naar de PV verdeler toch?
Daar een 300 mA aardlekschakelaar voor PV en 30 mA voor het stopcontact.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
busscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:34:
Je kunt toch een 300 mA in de meterkast hangen. Van daar gaat een kabel rechtstreeks naar de PV verdeler toch?
Daar een 300 mA aardlekschakelaar voor PV en 30 mA voor het stopcontact.
Klopt. Moet er niets anders ook op die groep zitten aangesloten. Alleen de PV verdeler inderdaad
Ik zie ook geen hoofdschakelaar dus een installateur met zegelrecht nodig. Of je moet automaten van de netbeheerder hebben.

• jobr
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:34:
En áls er aardlekschakelaars gewisseld worden, neem een klasse B (niet gekeken op de foto's). Zijn minder gevoelig voor een gelijkstroom aandeel in de netspanning (dat is er meestal in PV installaties).
Dat hoeft niet als de omvormer gecertificeerd is voor gebruik van Type A. Type B is nogal kostbaar dacht ik.

• DonZjon
Volgens mij zijn deze van de netbeheerder maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij kan alles gewoon open dus kan elk erkende installateur hier zonder problemen in om aanpassingen te verrichten.

Het plan is dus om de 30mA aardlekschakelaar te vervangen voor een 300mA bij de PV verdeler. En om ditzelfde te doen bij de hoofdschakelaar in de meterkast. Hiermee bedoel ik dan de schakelaar onder de 4 aardlekschakelaars, right?

Verder kan ik morgen even kijken of er wat kabels echt los hangen oid voor de zekerheid maar ik kan er bijzonder slecht bij/zien.

• ron321
De gezamenlijke aardlekschakelaar in de groepenkast vervangen voor een 300mA vind ik een zeer slecht idee. Er zitten ook nog 3 andere groepen op. De groep die naar de pv verdeler gaat op een aparte aardlekautomaat zetten.
En als het echt een aparte groep is naar die pv verdeler en je gebruikt die pv verdeler nergens anders voor dan kan die er ook tussenuit.

• Septillion

Septillion

300mA aardlekschakelaar alleen als je deze niet deelt met gebruikersgroepen, die moeten op 30mA blijven.

2e 300mA aardlekschakelaar in de PV verdeler heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde meer. De verbruikersgroep daar moet wel achter 30mA.

• _eLMo_
  • Niet online
Welke omvormer heb je? Op onze SMA stond het net verkeerd ingesteld (op een EN norm voor 230V netwerk, ipv de Nederlandse norm).
Hij is er ook ~5x uitgeslagen op de aardlek, na goedzetten van de norm nooit meer last van gehad, achter 30mA aardlek, op een stalen schuur.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:17
Hier ook 30mA nooit issues, ligt er niet gewoon een kabel bloot op het dak ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@DonZjon Na regen komt zonneschijn!

Als je installatie op zuid ligt onder een scherpe hoek, kun je na een forse regenbui, als je panelen lekker koud zijn en het zonnetje tevoorschijn komt een hele grote piekstroom krijgen. Dat is ook de reden dat een B-Kar 300 geplaatst moet worden. Persoonlijk denk ik dat dat de enige oorzaak is van je probleem. Vraag me af waarom er geen derde aardlek geplaatst is, er mogen maar 4 automaten achter een aardlek toch?

Is het niet logischer dat die onderverdeler met de PV aardlekautomaat direct op de hoofdschakelaar zit waar wij geen foto van zien?

[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 13-10-2021 22:13 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:04:
Hier ook 30mA nooit issues, ligt er niet gewoon een kabel bloot op het dak ?
Oost/west installatie en installaties onder een scherpe hoek zijn gevoeliger daarvoor. Ook het type omvormer speelt mee.

• DonZjon
ron321 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:50:
De gezamenlijke aardlekschakelaar in de groepenkast vervangen voor een 300mA vind ik een zeer slecht idee. Er zitten ook nog 3 andere groepen op. De groep die naar de pv verdeler gaat op een aparte aardlekautomaat zetten.
En als het echt een aparte groep is naar die pv verdeler en je gebruikt die pv verdeler nergens anders voor dan kan die er ook tussenuit.
Oké groep naar de PV verdeler op een aparte aardlek, check. En dan vervalt de huidige aardlek gewoon waar die nu op zit? Want ik kan nergens zien hoeveel mA die nu is. En met de hoofdschakelaar (waarvan er 2 zijn in de meterkast) die dus ook maar 30mA is heb je dan niets meer van doen?
_eLMo_ schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:58:
Welke omvormer heb je? Op onze SMA stond het net verkeerd ingesteld (op een EN norm voor 230V netwerk, ipv de Nederlandse norm).
Hij is er ook ~5x uitgeslagen op de aardlek, na goedzetten van de norm nooit meer last van gehad, achter 30mA aardlek, op een stalen schuur.
Solis S5 1 fase 3.6kW. Ik kan ik de app nergens een instelling van de norm vinden hehe.
BasvanS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:05:

Als je installatie op zuid ligt onder een scherpe hoek, kun je na een forse regenbui, als je panelen lekker koud zijn en het zonnetje tevoorschijn komt een hele grote piekstroom krijgen. Dat is ook de reden dat een B-Kar 300 geplaatst moet worden. Persoonlijk denk ik dat dat de enige oorzaak is van je probleem. Vraag me af waarom er geen derde aardlek geplaatst is, er mogen maar 4 automaten achter een aardlek toch?

Is het niet logischer dat die onderverdeler met de PV aardlekautomaat direct op de hoofdschakelaar zit waar wij geen foto van zien?
Er zitten toch ook gewoon voor 8 groepen, 2 hoofdschakelaars..? Verder, ik heb alles gecheckt vantevoren en groep 4 was de WCD waar de PV verdeler op zit (droger stond erop bij de vorige bewoners maar die heb ik niet). Deze heb ik maanden voor de installatie al afgeschakeld en ik ben nooit iets tegen gekomen dat niet werkte terwijl ik alle stroom punten testte uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BeThmllNoHX89daLLPPJg2B7m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1BaavynYZm7K7GtKdqTfZjL.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Vraag me af waarom er geen derde aardlek geplaatst is, er mogen maar 4 automaten achter een aardlek toch?
Die regel is er niet altijd geweest, goed mogelijk dat de groepenkast van voor die tijd is.
Is het niet logischer dat die onderverdeler met de PV aardlekautomaat direct op de hoofdschakelaar zit?
Nee! Want vanaf de hoofdautomaat moet er uitbedraad worden met 4mm2. In de leiding zit slechts 2,5mm2. Tenzij de leiding vervangen is, maar dan had het wel in de OP gestaan.

• _eLMo_
  • Niet online
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Solis S5 1 fase 3.6kW. Ik kan ik de app nergens een instelling van de norm vinden
Dat zul je installateurniveau moeten zoeken in de omvormer zelf.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ron321
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Oké groep naar de PV verdeler op een aparte aardlek, check. En dan vervalt de huidige aardlek gewoon waar die nu op zit? Want ik kan nergens zien hoeveel mA die nu is. En met de hoofdschakelaar (waarvan er 2 zijn in de meterkast) die dus ook maar 30mA is heb je dan niets meer van doen?
Je haalt allerlei benamingen door elkaar.
De 2 schakelaars onderin je groepenkast zijn aardlekschakelaars,
Er zit geen hoofdschakelaar in je groepenkast.
De 8 schakelaars bovenin je groepenkast zijn (zekering) automaten.
Als je zonnepanelen al een 300mA aardlekschakelaar nodig hebben zou er een nieuwe aardlekautomaat onderin je groepenkast geplaatst kunnen worden (en eigenlijk ook een hoofdschakelaar).
Dan kan de voeding die nu naar die pv verdeler gaat van de automaat bovenin je groepenkast afgehaald worden en op de nieuwe aardlekautomaat aangesloten worden en de pv verdeler er tussenuit.

• ron321
PS: een aardlekautomaat is dus een combinatie van aardlekschakelaar en (zekering) automaat.

• ron321
@DonZjon

Dat is een slecht advies, dan is de voeding naar boven niet afgezekerd in de groepenkast.

• Ronald
  • Laatst online: 10:40
Right... Het moge duidelijk zijn dat dit systeem door een absolute beunhaas is aangelegd.
Met alle respect voor @DonZjon, hij heeft zelf ook te weinig kaas gegeten van hoe de elektrische kant hoort te zijn; en dat zou ook absoluut niet hoeven nodig zijn: daarvoor had hij immers een 'expert' ingehuurd (Hij treft dus zeker geen blaam!)

Het beste lijkt mij - en dat gaat helaas wat geld kosten - dat hij een kundige PV installateur vraagt het systeem door te lopen. Dus alle (MC4) connectoren op het dak en bij de omvormer die door de eerste installateur gemonteerd zijn nalopen / vervangen. Deze connectoren zijn een van de grootste risico punten van een PV installatie. Als ze niet goed zijn gemonteerd kunnen ze lekken (en dus aardlekkage veroorzaken bij nattigheid) of zelfs vlambogen veroorzaken (brandrisico als het bij de dakbedekking komt en de omvormer de vlamboog niet detecteert... Kan de Solis dat, staat het aan?).

Als de 30mA aardlek er dan nog uit vliegt, dan is pas het moment om te denken over een 300mA wat mij betreft.

Wordt er werk verricht in de meterkast, zorg dan voor het plaatsen van een echte hoofdschakelaar. Hoewel het in een oude installatie misschien wel zo zijn mag is het niet handig; en terecht in een nieuwe installatie niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 14-10-2021 08:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DonZjon
Haha tja, daar huur je inderdaad een professioneel bedrijf voor in, denk je dan.

Nja ik weet in ieder geval voldoende voorlopig. Bedankt daarvoor!

Eigenlijk komisch gewoon dat als men wel de 300mA had gebruikt bij de PV verdeler dit nog fout was gegaan omdat het spul in de meterkast niet in orde is, dan zou het daar getript zijn als ik het goed begrijp.

Als het in orde gemaakt is zal ik nog een berichtje doen :)

[ Voor 47% gewijzigd door DonZjon op 14-10-2021 15:26 ]

• jobr
DonZjon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:54:
Volgens mij zijn deze van de netbeheerder maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij kan alles gewoon open dus kan elk erkende installateur hier zonder problemen in om aanpassingen te verrichten.
Op die van de netbeheerder zitten zegels (ijzeren draadje met klipje) op. Kijk maar eens goed. Daar is zegelrecht voor nodig. Maar een erkende installateur heeft dat meestal wel maar ik zou er wel even naar vragen. Anders moet de netbeheerder er bij komen en dat kost extra.

• DonZjon
Hier 2 foto's uit de manual waaruit hoogstwaarschijnlijk gehaald kan worden wat voor aardlek er minimaal achter moet zitten. Alleen kan ik het er niet uithalen.. Kan iemand het mij vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-RHNkFK_OZuehcMVRYKaW4vNlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPTIQ33DaZzLPAXzQq3qEfH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAQFCUYms3Lwm9MkR5vP-Dt454E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5ZDgxT62BJDA5F3Gb1Gnj3j.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aaVvOka1Hz_0At2zYtyZYKMMSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYAvd9A2mhBR2kSYP0jlOW0x.jpg?f=fotoalbum_large

Een aardlek hoeft helemaal niet van Solis.
Als je er toch een hangt groter dan 100 mA.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DonZjon
Thnx voor het searchen!

Bizar toch hoe dit geïnstalleerd is eigenlijk.. De elektrische zijde dan. Waarom hebben ze dan überhaupt een aardlekschakelaar geplaatst lol. En niets in de meterkast.

Heb inmiddels 4 bedrijven gecontacteerd want wil het snel gefixt hebben en ga de schade proberen te verhalen bij de beunhazendirecteur. Ik gok een eurootje of 250 kwijt te zijn. Jammer van de terugverdientijd :P.

• Septillion

Septillion

Luiheid. Niets aanpassen in de meterkast en een standaard pakketje pakken voor boven. Meeste omvormers hebben toch geen problemen met 30mA.

Zelfde als waarom ze geen 40A automaat erbij geplaatst hebben. Extra werk en vanuit consumentenstandpunt werkt het toch? Dat het niet goed / veilig is, ach, kleine kans dat er wat mis gaat.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54

DjVe

Hatsaflats!

DonZjon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:55:
Thnx voor het searchen!

Bizar toch hoe dit geïnstalleerd is eigenlijk.. De elektrische zijde dan. Waarom hebben ze dan überhaupt een aardlekschakelaar geplaatst lol. En niets in de meterkast.

Heb inmiddels 4 bedrijven gecontacteerd want wil het snel gefixt hebben en ga de schade proberen te verhalen bij de beunhazendirecteur. Ik gok een eurootje of 250 kwijt te zijn. Jammer van de terugverdientijd :P.
Die PV verdelers worden kant en klaar ingekocht. Die zijn dus al voorzien van aardlekbeveiliging in de vorm van een aardlekautomaat. Lekker simpel en in 9/10 gevallen kraait er geen haan naar omdat er niets fout gaat.

Overigens denk ik niet dat het probleem in het DC deel (dus dakdeel) zit. Als daar iets gaat lekken qua stroom, dan schiet de omvormer zelf in een RISO beveiliging en stopt deze met produceren.

Ik verwacht dat de omvormer in sommige gevallen iets teveel lekstroom geeft, wat de beveiliging in PV verdeler laat trippen.

Waarschijnlijk is het weghalen van die verdeler en plaatsen van een fatsoenlijke aardlekbeveiliging voor de PV groep in de meterkast de oplossing.

• DonZjon
Ik heb contact gehad met de voormalig directeur en hij komt dit zelf oplossen. Hij erkent de fouten welke gemaakt zijn door de elektromonteur. Dat dit inderdaad conflicten geeft op elektrisch gebied. Garantie aldus de man gaat hij over proberen te nemen door zijn nieuwe werkgever.

We zijn het overal over eens alleen hij zegt dat de gewone groep i.p.v. middels een aardlekautomaat in de meterkast ook direct op de hoofdaansluiting zou kunnen. En boven een 300mA erin. Klopt dat wat hij zegt over die hoofdaansluiting of moet ik die aardlekautomaat erdoorheen duwen?

• busscherski
Als de gewone groep wel een aardlekschakelaar houdt in de PV verdeler is het goed.

• Teaubiasch
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-11 13:11
DonZjon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:05:
We zijn het overal over eens alleen hij zegt dat de gewone groep i.p.v. middels een aardlekautomaat in de meterkast ook direct op de hoofdaansluiting zou kunnen. En boven een 300mA erin. Klopt dat wat hij zegt over die hoofdaansluiting of moet ik die aardlekautomaat erdoorheen duwen?
Direct op de hoofdaansluiting mag niet. Een distributiegroep moet in de hoofdverdeler afgezekerd zijn voor de aderdikte. (16A bij 2,5mm2). Een aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler is in dit geval niet noodzakelijk, mits deze wel in de pv verdeler aanwezig blijft.

• DonZjon
Oké toppie.
Pagina: 1