SSID instellen bij meerdere routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Heb geprobeerd snel wat info te vergaren maar ik kan niet zomaar een eensluidend antwoordt vinden op mijn vraag. Ik heb een TP Link Archer C2600 en een C5400. Deze heb ik beiden bedraad aan mijn HG659 hangen (vanwege mijn T-Mobile abonnement). De C2600 hangt op de 1e verdieping en de C5400 bevindt zich op de begane grond. Op dit moment heb ik de SSID van de C2600 en C5400 verschillend gehouden zodat ik ze ook makkelijk kan "terugvinden" als ik ze zoek op een device/apparaat. Echter vraag ik me af of dit voor de roaming wel verstandig is. Zouden de devices/apparaten niet sneller/makkelijker schakelen naar het sterkste signaal als ik de SSID op beide routers gelijk zou houden? Heb nu wel eens het idee dat ze blijven hangen/plakken aan een minder signaal. De WIFI van de Huawei heb ik eigenlijk alleen in gebruik voor mijn camera aan de voorzijde van het huis die slechts op 2 meter afstand zit dus gevoed wordt met sterk Wifi signaal. Voor alle overige devices/apparaten gebruik ik het netwerk op de TP Link routers. Graag zou ik advies/tips krijgen om e.e.a. nog wat te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ander kanaal instellen en zelfde SSID, dan pas werkt roamen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Daar bovenop ook zorgen dat ze dezelfde versleuteling gebruiken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
En verder bepaalt je device om te schakelen, niet je access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
Warhamstr is het dus belangrijk om beide routers op een verschillend kanaal te zetten als ik je goed begrijp en dus niet te kiezen voor "auto"? Heb ze nu namelijk wel om auto staan en dan werkt roamen ook maar dan waarschijnlijk minder soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
Djordjo ik snap je opmerking maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat als een sterker signaal "moeilijker te vinden is" het device blijft hangen op het slappere signaal. Ofwel nooit je schoenen verkopen voordat je nieuwe hebt om het maar zo uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

Tip: schroef het zendvermogen zo laag mogelijk dat je voldoende bereik hebt. Zeker op de 2,4GHz band staat het vermogen standaard belachelijk hoog.

Overigens heeft signaalsterkte niet per se iets met een goede verbinding te maken. Te veel zendvermogen is eerder nadelig dan voordelig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 11:28
Seamless roaming zal pas lukken als je een managed WiFi netwerk hebt, iets als een Unifi/Aruba/Cisco netwerk met een controller bijvoorbeeld. :)

Er zijn wat nadelen bij het instellen van meerdere routers met hetzelfde SSID:

- Mobiele apparaten switchen zelf over; je hebt niet echt grip op wanneer er exact overgestapt wordt van het ene naar het andere access point.
- Doordat die apparaten zelf de switchover afhandelen gebeurt dat soms pas heel laat (wanneer de eerste router eigenlijk helemaal geen realistische doorvoor meer heeft, maar nog wel bereik) of soms juist veel te snel (waardoor een mobiel apparaat constant loopt te klapperen tussen twee AP's en dus een belabberde WiFi ervaring heeft)
- Je kunt nagenoeg onmogelijk troubleshooten, aangezien je niet meer zelf geforceerd naar een van beide AP's kunt verbinden

Ik heb het zelf ook een tijdje in huis gehad, maar ben uiteindelijk weer teruggestapt op individuele SSID's voor AP's (totdat ik alles vervangen heb voor een centraal managed multi-VLAN Ubiquiti setup :P).

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
@Benedykt sorry maar dit is foutieve informatie

Dat het met losse aps niet werkte was waarsch omdat je hem niet goed had ingesteld staan. Vooral bij encryptie maken mensen fouten

Zelfde sssid, pass, enrcyptie en het liefst een 5ghz only netwerk. Dan roamt t exact net zo goed als een unifi

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:57
laurens0619 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:48:
@Benedykt

Zelfde sssid, pass, enrcyptie en het liefst een 5ghz only netwerk. Dan roamt t exact net zo goed als een unifi
Dat wil ik ten zeerste tegen spreken. Dat werkt slechts enigszins als de zendsterktes op elkaar zijn afgestemd. en dat is een moeilijk klusje.
Mijn vorige set-up bestond uiteindelijk uit drie Netgear R7800 ingesteld als AP en verspreid door het huis. Zelfde SSiD, wachtwoord en encryptie; verschillende kanalen. Zendsterktes zo optimaal mogelijk ingesteld om al te veel overlap te vermijden. En dan was het nog vaak bagger. Nog steeds veel last van sticky clients.

Nu een Unifi set-up, met 4 AP's (3 binnen, 1 buiten) met één SSiD voor 2,4 GHz én 5 GHz. Alle clients dansen vrolijk van het één naar het andere AP als ze zich door het huis bewegen. De snelle broeders die per ongeluk eerst op 2,4 GHz verbinding maken, worden netjes naar de 5 GHz band geschopt.
Clients waarvan je wilt dat ze aan 1 bepaald AP blijven plakken (bijv. Chromecast of thermostaat), kan ook ingesteld worden.
Ik heb gekozen voor Unifi, maar er zijn natuurlijk meerdere oplossingen. Noem een TP-Link, MikroTik. Wellicht werken bekabelde mesh AP's van bijv. Asus, Netgear of Linksys ook. Géén ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Masimo op 13-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Masimo sorry maar het is toch echt zo
Zendsterktes is bij 2.4 belangrijker dan 5. Bij 2.4 kan het wel lonen dit te tunen ja.

Splitsen hoeft idd niet maar al mijn moving clients kunnen 5ghz dus band steering niet nodig. Ook vind ik bandsteering niet feilloos werken dus de veilige weg gekozen :)

Geen idee waarom Het bij jou niet werkte. Ik heb losse aps, unifi, deco gehad en roamde altijd perfect.

Maar draai hem eens om: wat denk jij dat je unifi voor iets speciaals doet om sticky clients tegen te gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 11:28
laurens0619 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:48:
@Benedykt sorry maar dit is foutieve informatie

Dat het met losse aps niet werkte was waarsch omdat je hem niet goed had ingesteld staan. Vooral bij encryptie maken mensen fouten

Er was niets mis met de encryptie in mijn setup; het door mij beschreven gedrag is inherent aan een dergelijke setup met volledig standalone access points.

Voor elke reconnect moet de access point opnieuw het volledige authenticatie proces door. Dat is relatief traaf en merkt de gebruiker van een mobiel apparaat in de vorm van traagheid, instabiliteit of zelfs een volledig ontbrekende verbinding. Bij een centrape afhandeling van die authenticatie hoeft dat niet; immers functioneert het access point niet meer als een draadloze brug tussen het device en de rest van het netwerk, de rest wordt afgehandeld door de controller.

Als je een beetje zou weten hoe authenticatie op dergelijke netwerken werkt, dan zou je dit zelf ook direct snappen en weten. Maar dat geeft niet natuurlijk, we leren elke dag en een forum als deze is ook gewoon om kennis op te doen. ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Benedykt ik ben bang dat je je (weer ;)) vergist
Maakt niet uit hoor, ik dacht vroeger ook dat unifi iets magisch deed met roaming. Ik heb mij er echter wel in verdiept wat dat magische was ;)

Dat viel wel mee:
Vroeger kwamen roaming problemen voornamelijk door slechte ondersteuning vanuit clients. Combineer dat met veelal 2.4 only netwerken wat veel overlap heeft en van zichzelf lastiger roamt. Je kreeg dus sticky clients. Wat unifi heel slim deed was lagere linkrates uitschakelen op de 2.4 waardoor een client sneller disconnecte (veel slimmer dan de min rssi die je vaak leest)

Wat er daarnaast vaak mis ging is dag mensen dachten dat ze encryptie goed hadden staan maat ze bv op het ene ap TKIP hadden en het andere ap AES. Dat ging dan stuk. Vooral dit laatste werd bijna nooit genoemd in guides en zorgde voor half roamende netwerken

Dit alles ging om sticky clients, meestal de hoofdzorg bij roaming.
Beste blog hierover die ik ken is hier: http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

Nu jouw punt. Jij beschrijft denk ik een vorm van 802.11r of de ubiquiti implementatie: fast roaming
Dat maakt de downtime tijdens roamen idd een stuk korter (van 1-2sec packetloss naar <1sec). Die downtime merk je eigenlijk alleen met voip en de meeste clients kunnen prima met de downtime omgaan. Het heeft geen effect op beter roamen of sticky clients

Probleem met fast roaming/802.11r was dat wanneer een client geen ondersteuning had, het roamen vaak stuk ging. Daarom staan/stonden deze settings vaak uit. Ook omdat de downtime de meeste mensen niet boeit tijdens roamen, het ging vooral om de sticky clients

Maar ik laat mij graag overtuigen: ik hoor graag de technische uitleg waarom volgens jou losse aps niet werken en een unifi wel tegen sticky clients

Ps: je praat weer onzin :( een controller bij unifi doet niets met roaming! Is puur centraal management en als die uit staat roamt het precies hetzelfde. 802.11r heeft geen controller nodig

Ik heb vroeger wel unifi zero handoff gedraaid en daar werd roaming wel volledig door het accesspoint gedaan, je client zag nl maar 1 bssid en accesspoints bepaalde onderling wie ging zenden. Werkte helaas brak en traag (want alles in hetzelfde rf). Deze beta functionaliteit verwarren sommige mensen ook met de normale unifi setup

Noffi: maar gebruik aub de search, dit is al 100x besproken dus een beetje een zinlose discussie

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
laurens0619 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:54:
@Masimo
...
Maar draai hem eens om: wat denk jij dat je unifi voor iets speciaals doet om sticky clients tegen te gaan?
Ik zou het niet durven zeggen. Ik zit nog in de (steile) leercurve wat Unifi betreft. Ik zie echter wél allerlei instellingen waarmee je e.e.a. nog kan tweaken. Zoiets als minimum data rate control.
Ik kan alleen maar zeggen dat het hier vrijwel out of the box prima werkte, wat roaming betreft.

Maar genoeg hierover. Back ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Masimo

Een unifi roamt idd prima out of the box, hoef je 0 moeite voor te doen. Maar losse aps roamen ook prima mits je weet hoe je ze moet instellen.
Wat is daar trouwens offtopic aan? De vraag was of en hoe je roaming werkend kon krijgen op deze setup :) ik ontkracht alleen de foute informatie dat het met losse aps niet kan

[ Voor 45% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
Mensen, hierbij dank voor de reacties en wat ik er uit leer is in ieder geval het volgende:
- Verschillend kanaal vast instellen per router (dus niet kiezen voor AUTO)
- Kiezen voor zelfde SSID
- Zorgen voor zelfde versleuteling
- Eventueel zendvermogen aanpassen (verlagen)

Over deze zaken zijn we het volgens mij met z'n allen eens. Nu las ik volgens mij tussen de regels door om alleen 5 ghz te gebruiken en dat zal ook positief werken op het roaming proces echter heb ik 2 camera's die alleen maar op 2.4 ghz kunnen draaien. Dit is voor mij dus geen optie.

Een laatste vraag die ik nog wel heb is betreft de in te stellen Wifi bandbreedte. Ik was altijd in de veronderstelling dat hoe hoger hoe beter. Echter las ik gisteren dat hoe lager de instelling hoe stabieler de verbinding zou zijn. Ik heb thuis een 200 MB internet aansluiting. Op de routers kan ik kiezen tussen 20/40/80 mhz. Had ze op 80 mhz maar las dat dit veel ruis zou kunnen opleveren.

Door de Wifi bandbreedte op 40 mhz te zetten hou ik voldoende snelheid over en zou mijn verbinding een stuk stabieler moeten zijn. Of is het gezien de specificaties van de routers met name de TP Link Archer C5400 (beneden) beter dit zelfs op 20 mhz te zetten. Het bevreemd mij dat als ik wat aan het downloaden ben andere apparaten/devices daar problemen bij ondervinden doordat deze in snelheid "geknepen" worden. Wellicht wordt dit ook de de Wifi bandbreedte veroorzaakt die ik te hoog had staan.

Let wel ik ben absoluut geen deskundige maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen. Denk dat deze laatste vraag en het antwoord daarop mij voldoende info oplevert om mijn netwerk te optimaliseren voor mijn gebruikers doen (ben geen gamer o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

Vraag is wat voor jou het belangrijkste is: bandbreedte of stabiliteit. Wifi blijft een kwestie van keuzes maken en tweaken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@johnnystreamer
Ik heb thuis een 5ghz (roamend) netwerk en een los SSID op de 2.4 per accesspoint.
Dus AP1_2.4ghz en AP2_2.4ghz

Ik heb namelijk dezelfde situatie dat mijn iot achtige apparaten 2.4 nodig hebben. Tegelijk kunnen deze apparaten niet altijd goed omgaan met meerdere netwerken (bssid) met hetzelfde ssid. Ook zijn ze vaak allergisch voor bandsteering Soms connecten ze niet, en soms naar het verkeerde ap.

Dus 2.4 gaat bij mij naar dedicated ssid/accesspoint en roamende clients gaan op 5ghz.

Dan je vraag mbt kanaalbreedte.
Allererest: Wifi maakt gebruik van RF wat een gedeeld medium is. Ieder stukje RF heeft kans op verstoring. Op 2.4 is bijna ieder stukje op de frequentie vuil omdat er veel non-wifi apparaten op zitten (babyfoons, deurbellen etc). Je kanaal 40mhz breed maken is dus vrager om problemen en is op de 2.4 not-done (Apple blokkeert het zelfs)

Dan de 5ghz. Deze band is een stuk schoner, je hebt ook minder last van buren omdat de buren minder goed door de muren komen met hun 5ghz signaal. Je kunt dus prima bredere kanalen gebruiken zodat het harder gaat:

Afbeeldingslocatie: https://www.silextechnology.com/hubfs/Blog_Images/5GHz%20Channel%20Width.png

Wat je echter in het plaatje ziet is dat op 160mhz er dus maar 1 kanaal over is tenzij je gebruik gaat maken van DFS. Dus als je 2 accesspoints hebt, dan gaan deze (non dfs) op hetzelfde kanaal zitten.

Het liefst gebruik je verschillende kanalen op ieder accesspoint want dan zit je elkaar minder in de weg.
Zit je op hetzelfde AP dan kan in theorie een breder kanaal juist beter zijn. Je krijgt namelijk een hogere linkrate dus de file transfer is sneller klaar en je zit elkaar dus minder lang in de weg.

Lang verhaal kort:
2.4 zet je in principe nooit op 40mhz.
In principe gebruik je op de 5ghz zo breed mogelijk kanalen maar dat hangt dus af hoeveel accesspoints je hebt, of ze DFS ondersteunen, de kanaalbreedte die je client aankan, hoeveel overlap, hoeveel noise en op hoeveel unieke kanalen je uitkomt.
Start eerst eens met hoe breed je clients aan kunnen. Als dat 80mhz is dan kun je daarna kijken hoe dat in je kanalen plan past ook kijkende naar dfs support

De meeste mesh kitjes zijn non dfs en kunnen alleen unii-1 aan en blazen dus gewoon 80mhz op iedere node. En ja dan zit iedere node dus op hetzelfde kanaal elkaar te verstoren. Dit hoeft niet perse een drama te zijn

edit:
Die C5400 van je kan ook wel een beetje roet in het eten gooien
Voordat de industrie in de gaten had dat een multi-ap set beter werkt in een huishouden, werden er nog wel eens "monster" accesspoints gemaakt zoals de C5400.
Die dingen zijn ontworpen om in hun eentje zoeel mogelijkd dekking te hebben. Dus vaak flinke antenesses erop etc.
Dat staat haaks op een multi ap setup waar je juist meerdere nodes neerzet met beperkt vermogen.

Spul is ook vrij duur. JE kunt beter voor hetzelfde geld een multi ap set kopen, is dat geen optie nog?

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
Laurens0619 dank voor je wel heel uitgebreide uitleg en ook de anderen dank voor de tips en adviezen. Ik ga er eens lekker mee stoeien en moet goed gaan komen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
Laurens0619 met betrekking tot je aanvulling (edit). Ik zou het vermogen van de C5400 kunnen terugschroeven mocht het niet werken. Echter vind het meeste internet verkeer plaats rond deze router en dat zou ik willen opvangen als ik (te) ver bij dit exemplaar vandaan ben d.m.v. de andere exemplaren. Weet dat veel mensen er geen voorstander van zijn (vandaar tot op heden maar even verzwegen) maar ik heb achter in mijn veranda ook nog een TP-Link RE590T hangen die het signaal oppakt van de C5400. Dat werkt tot op heden overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@johnnystreamer
Ja een wireless uplink moet je niet noemen hier, dan wordt je afschoten :P
Ik zie in de handleiding dat dat ding
1x 2.4 ghz radio
2x 5ghz radio

heeft

Dan kun je in principe ook een apart 2.4 SSID maken (voor je iOT), een apart 5ghz SSID voor de roaming en de laatste 5ghz SSID als wireless uplink van je repeater (dat noemen ze tri band)
Of pakt die repeater alleen het 2.4 signaal op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnnystreamer
Repeater pakt zowel 2.4 als 5 ghz signaal op zover ik weet alleen had ik niet begrepen dat ik 2 afzonderlijke 5 ghz SSID signalen zou kunnen uitzenden vanuit dat apparaat. Zal daar nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
laurens0619 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:31:
@Masimo

...
Wat is daar trouwens offtopic aan? De vraag was of en hoe je roaming werkend kon krijgen op deze setup :) ik ontkracht alleen de foute informatie dat het met losse aps niet kan
De discussie is prima, hoor. Maar ik wil het geen "Unifi-topic" maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

De discussie is prima, hoor. Maar ik wil het geen "Unifi-topic" maken.
Heeft niets met UniFi te maken, dit is gewoon WiFi basics.

Grappige is natuurlijk dat UniFi voor de eerste tig jaar van hun bestaan ook exact nihil extra deed anders dan instellingen daadwerkelijk volledig gelijk zetten over AP's via hun management. Ze zijn juist behoorlijk laat geweest met introductie van 802.11k/r/v. Tot op dat moment deden ze exact niets anders dan wat je handmatig met drie willekeurige (maar identieke) apparaten zelf kon instellen. En mensen waren desondanks laaiend enthousiast.

Kortom: volledig eens met @laurens0619 , met een enigszins moderne client (alles vanaf iOS 8 of Android 5 - 2e helft 2014 dus) gaat roaming tussen volledig unmanaged AP's met correcte instellingen prima. Zo niet, dan ligt het ofwel aan de client (kenmerkend: een apparaat heeft er last van, rest niet), danwel aan instellingen op de AP's (kenmerkend: alle apparaten gaan de mist in).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1