Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies097
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-10-2021
Beste lezers,

Ik zit even met mijn handen in het haar en ik kan jullie hulp goed gebruiken.
De situatie zit namelijk zo:

Mijn vriend en ik zijn afgelopen weekend verhuisd vanuit onze geboorteplaats vanwege zijn werk en ik heb daar in de omgeving ook een baan gevonden. Ik reis nu een half uur en mijn vriend 20 minuten ipv 1 uur en 15 minuten. Wij wonen nu wel geteld 4 dagen in ons nieuwe appartement en nu komt zijn werk met een standplaats wijziging, ik heb de cao al nagekeken en daarin staat :
(CAO)
In overleg of op jouw verzoek, kan xxx jou (tijdelijk) een andere functie opdragen of (tijdelijk) andere
werkzaamheden laten verrichten. Als het initiatief van xxx uitgaat, dan moet de andere functie (of de andere
werkzaamheden) wel redelijk (in verband met je persoonlijkheid, omstandigheden en vooruitzichten) en in het belang van xxx noodzakelijk zijn.
Nu is de nieuwe functieplaats opnieuw 1 uur rijden vanaf waar wij nu heen zijn verhuisd (en 1 uur 45 min vanaf onze eerdere woonplaats). De selectie wordt gemaakt op basis van reisafstand. We hebben de adres wijziging nog niet doorgegeven op zijn werk, als we dit wel doen zit hij bij de mensen die waarschijnlijk naar een andere standplaats moeten.

Mijn vraag is: hoe gaan wij hiermee om? We zijn verhuisd voor zijn werk en ik vind het niet redelijk als hij nu weer ver moet reizen. Had de situatie anders geweest dan hadden we misschien wel naar de "nieuwe standplaats" verhuis maar we zitten nu sowieso vast aan een huurcontract. Plus ik zou nu niet weer opnieuw opzoek willen naar een huis en weer opnieuw verhuizen terwijl wij er net 4 dagen wonen...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 13-10-2021 13:16 . Reden: Formatting, tekst uit CAO gehighlight ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:38
Je vriend ontkomt er niet aan om zijn adreswijziging door te geven aan zijn werk, al is het maar om een correcte berekening van reiskosten te kunnen maken.

Ik zou aanraden om in gesprek te gaan met zijn manager en/of HRM: wellicht is zijn langere reistijd te compenseren met extra verlof? Of reistijd = werktijd oid, half uurtje korter werken per dag, er is vast iets te verzinnen?

Ook zou ik duidelijkheid proberen te krijgen over die standplaatswijziging, is dat tijdelijk of permanent? Moet hij 4/5 dagen per week naar werk of kan hij wellicht ook deels thuis werken?

Aan de andere kant: je vriend reisde eerst 75 minuten, als je niet was verhuisd zou hij 105 minuten zijn gaan reizen maar nu wordt zijn reistijd 60 minuten. Als je het zo bekijkt ga je er dus sowieso op vooruit (als je de afgelopen vier dagen even niet meerekent).

Ik snap dat het zuur is, probeer toch om niet vanuit ontevredenheid/nare emotie naar de zaak te kijken, maar te kijken naar wat er wel kan en dat het sowieso beter is dan hij eerder had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54

Lordy79

Vastberaden

Xxx moet aannemelijk maken dat t noodzakelijk is maar ja dan ga je t op t spits drijven.
Het beste is toch overleggen en hopen dat er een betere oplossing komt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heel zuur, zeker zo snel.
Voor mij ook de reden om nooit voor een baan te verhuizen maar om te wonen waar ik me prettig voel.
En ja dat heeft wel eens dagelijks bijna 2 uur enkele reis opgeleverd. Gelukkig maar tijdelijk.

Maar ga vooral het gesprek aan met de leidinggevende en benadruk vooral de persoonlijke omstandigheden.
Krijg ook het idee dat die verhuizing voor jou sowieso niet hoefde en dat de enige reden ervoor nu ook al weg is voor je er goed en wel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:09
Wat ik me afvraag, heeft je vriend zijn verhuizing al eens besproken met zijn werkgever of leidinggevende? Is er misschien een werkgeversverklaring ingevuld door de werkgever? Op het moment dat de werkgever wist of kon weten dat jullie verhuisd zijn, zodat hij dichterbij zijn werk woont, zou je hierin, in iéder geval een beroep doen op de redelijkheid van werkgever. Was de werkgever niét op de hoogte, tja... dan sta je veel minder sterk. Ga in gesprek met de werkgever, ga niet met de vuist op tafel slaan en doe direct een verzoek tot overplaatsing naar de werklocatie dichterbij.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het feit dat je net verhuisd bent maakt in deze niet heel veel verschil. Het beste is om eerst eens gewoon in gesprek te gaan met de werkgever, zeker op het moment waar er in de meeste branches enorme personeelstekorten zijn is er vast wat te bespreken.

In feite is het gewoon 40 minuten ( enkele reis? ) extra reistijd, daar zou IMHO wat tegenover moeten staan, want dat is 200% extra reistijd, lijkt mij niet redelijk om dat van een werknemer te verwachten zonder het ergens te compenseren.

Pas als er in een normaal gesprek niks mogelijk is zou ik mij beraden op andere stappen, zoals het zoeken van een nieuwe baan, of in het uiterste geval juridische stappen. Uiteindelijk wordt er meestal niemand echt vrolijk van als het op een juridisch traject aankomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 14-10-2021 10:11 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Woy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:10:
Het feit dat je net verhuisd bent maakt in deze niet heel veel verschil. Het beste is om eerst eens gewoon in gesprek te gaan met de werkgever, zeker op het moment waar er in de meeste branches enorme personeelstekorten zijn is er vast wat te bespreken.

In feite is het gewoon 40 minuten ( enkele reis? ) extra reistijd, daar zou IMHO wat tegenover moeten staan, want dat is 200% extra reistijd, lijkt mij niet redelijk om dat van een werknemer te verwachten zonder het ergens te compenseren.

Pas als er in een normaal gesprek niks mogelijk is zou ik mij beraden op andere stappen, zoals het zoeken van een nieuwe baan, of in het uiterste geval juridische stappen. Uiteindelijk wordt er meestal niemand echt vrolijk van als het op een juridisch traject aankomt.
We weten niet óf werkgever überhaupt op de hoogte was van de verhuizing van TS. Als dit niet bekend was bij werkgever, werkgever dus uitging van het 'oude' adres van TS, kan de extra reistijd minder zijn, misschien zou TS er in reistijd wel op vooruit gegaan zijn. Vraag blijft dus, wist werkgever van de verhuizing van TS?

Als dit wél zo is, kan werkgever zich uiteindelijk nog beroepen op de CAO, wel flauw, maar goed, ook daar heeft TS voor getekend.

Als werkgever niets wist van de verhuizing van TS, waarom zou werkgever dan de extra reistijd moeten compenseren? Zéker als de afstand tussen oud adres en nieuwe werkplek van TS minder is dan de afstand tussen oud adres en oude werkplek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bernard0343 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:41:
[...]

We weten niet óf werkgever überhaupt op de hoogte was van de verhuizing van TS. Als dit niet bekend was bij werkgever, werkgever dus uitging van het 'oude' adres van TS, kan de extra reistijd minder zijn, misschien zou TS er in reistijd wel op vooruit gegaan zijn. Vraag blijft dus, wist werkgever van de verhuizing van TS?
Het staat gewoon in de TS dat het ook een flinke toename is vanaf het oude adres. Maar zelfs als de werkgever niet op de hoogte was van de verhuizing maakt het niet dat het niet meer relevant is, aangezien de werkgever ook niet overlegd heeft vooraf doet het niks af aan de negatieve impact op de werknemer.
Als dit wél zo is, kan werkgever zich uiteindelijk nog beroepen op de CAO, wel flauw, maar goed, ook daar heeft TS voor getekend.
Dan nog gaat het over redelijkheid en billijkheid, maar zoals ik ook in mijn post aangeef zou ik uberhaupt een juridisch argument proberen te voorkomen. Gewoon in goed overleg is meestal prima haalbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 14-10-2021 10:51 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Woy schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Het staat gewoon in de TS dat het ook een flinke toename is vanaf het oude adres. Maar zelfs als de werkgever niet op de hoogte was van de verhuizing maakt het niet dat het niet meer relevant is, aangezien de werkgever ook niet overlegd heeft vooraf doet het niks af aan de negatieve impact op de werknemer.

[...]

Dan nog gaat het over redelijkheid en billijkheid, maar zoals ik ook in mijn post aangeef zou ik uberhaupt een juridisch argument proberen te voorkomen. Gewoon in goed overleg is meestal prima haalbaar.
Je hebt gelijk, I stand corrected over de reistijd, dat betekent dat TS mét iets sterker staat. Hopelijk is werkgever wat flexibel en kan de extra reistijd (deels) gecompenseerd worden in geld, tijd of opleidingsbudget.

Pagina: 1