[Ziggo] Bose apparaten en printer niet te vinden op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-08 11:03
Hallo iedereen!
Ik heb een probleempje met wat bose apparaten en een printer die verbonden zijn met een ziggo netwerk.
Incidenteel zijn ze namelijk niet te vinden op het netwerk, niet in de app waarmee ze te besturen zijn en ook niet via een netwerkscanner zoals Fing.
Het probleem is alleen dat de bose apparaten wel gewoon verbonden zijn met het netwerk. De presets op de bose apparaten functioneren prima en met zo goed als geen onderbrekingen. De Ziggo Connectbox registreert de apparaten ook in het web configuratiescherm. Ik heb al contact opgenomen met de Ziggo klantenservice en na 30 minuten was ik eindelijk bij iemand van de technische dienst terecht gekomen. Deze gaf aan dat het "hoofdapparaat" in zo'n bose groep vaak degene is met de ethernet poort. In mijn geval is dat de soundtouch 30. Deze zou, wanneer deze met wifi verbonden is, ip adressen uitdelen op hetzelfde netwerk als de connectbox en dit zou voor IP Clashes zorgen waardoor de apparaten niet meer te vinden zijn. De oplossing was om de soundtouch 30 aan te sluiten via een ethernet kabel, dit heeft alleen niet gewerkt.

De desbetreffende printer doet het ook niet wanneer de boses het niet doen. Daar is alleen niet zo veel spannends aan aan te passen, ik denk eerlijk gezegd ook niet dat daar het probleem ligt.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ziggo komt er zelf niet aan uit en zo ver als het kan heb ik Bose's instructies gevolgd wat betreft de instellingen van de router

De apparaten waar ik problemen mee ondervind zijn:
1 maal een Ziggo Connectbox
1 maal een HP 3630 series printer
1 maal een Bose Soundtouch 30
3 maal een Bose Soundtouch 10

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:25

lier

MikroTik nerd

Zou je de instellingen willen delen? En zou je de Soundtouch opnieuw, via een kabel, willen installeren?

Tav de printer: kan je de printer pingen? Heeft hij een IP adres? Is hij met kabel of via WiFi aangesloten?

Algemeen: 1 DHCP server in een netwerk, nooit meer dan 1.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
lier schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:48:
Zou je de instellingen willen delen?
Die van de router? Ik heb me zo veel mogelijk aan de instellingen die bose aanraadt, specifiek het op mixed mode laten van 2.4GHz, en 5GHz uitschakelen.
En zou je de Soundtouch opnieuw, via een kabel, willen installeren?
Installeren specifiek? Insteken is wel al gebeurd en wifi schakelt uit volgens het lampje aan de bovenkant.
Tav de printer: kan je de printer pingen? Heeft hij een IP adres? Is hij met kabel of via WiFi aangesloten?
Printer is ook via de wifi aangesloten, pingen reageert hij niet op.
Algemeen: 1 DHCP server in een netwerk, nooit meer dan 1.
Begrijp ik, ik weet ook niet wat bose bezielde. Had blijkbaar te maken met het synchroniseren van de multi-room speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Move -> NT

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Als je alles op 2,4 GHz laat draaien, in welke mode dan ook, is de kans op storingen van nabije wifi-netwerken heel groot. Dat zou goed verklaren waarom je af en toe alles kwijt bent.
Al eens de omgeving gescand met bijv. Wifi-analyzer om te bekijken of er veel netwerken in de buurt actief zijn?

Wellicht wat meer info geven over de instellingen van je modem (IP range, subnet, kanaal, kanaalbreedte, ...) en je apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 13-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Hmm dit klinkt meer als multicast/broadcast dat soms onterecht weggefilterd wordt

Gebruik je alleen ziggo? Geen accesspoints oid?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Masimo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:36:
Als je alles op 2,4 GHz laat draaien, in welke mode dan ook, is de kans op storingen van nabije wifi-netwerken heel groot. Dat zou goed verklaren waarom je af en toe alles kwijt bent.
Al eens de omgeving gescand met bijv. Wifi-analyzer om te bekijken of er veel netwerken in de buurt actief zijn?
Al gedaan inderdaad, het huis waar ik het over heb ligt vrij afgelegen van andere wifinetwerken dus wat dat betreft valt het wel mee. Zoals ik al in de OP zei blijven de speakers het wel gewoon prima doen, ik kan er alleen niet bij vanuit de app.
Masimo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:36:
Wellicht wat meer info geven over de instellingen van je modem (IP range, subnet, kanaal, kanaalbreedte, ...) en je apparatuur.
IP Range is standaard (192.168.178.* met 255.255.255.0) kanalen staan op automatisch en de enige frequentie die gebruikt wordt is 2.4GHz met 20/40MHz kanaalbreedtes. De router die wordt gebruikt is de connectbox van ziggo.
laurens0619 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:05:
Hmm dit klinkt meer als multicast/broadcast dat soms onterecht weggefilterd wordt

Gebruik je alleen ziggo? Geen accesspoints oid?
Alleen de connectbox inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jja2000 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:37:
[...]en de enige frequentie die gebruikt wordt is 2.4GHz met 20/40MHz kanaalbreedtes...
Da's alvast sub-optimaal. Iedere tweaker weet dat je op 2,4 GHz alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
Gebruik je 40 MHz of 20/40 MHz dan reduceer je de beschikbare air-time op al je kanalen.
jja2000 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:21:
... De oplossing was om de soundtouch 30 aan te sluiten via een ethernet kabel, dit heeft alleen niet gewerkt...
Denk dat je dit niet goed genoeg getest hebt.

't Idee van Bose was

Ziggo modem <--> jouw netwerk <--> SoundTouch <--> Bose's netwerk

Dan maakt het zin om twee DHCP servers te hebben, want je hebt feitelijk ook twee netwerken.
Maar als je nu de Wifi van Ziggo aan de Wifi van Bose gaat koppelen heb je ineens nog maar één netwerk waarop twee DHCP servers actief zijn. Dat is pure ellende zoals je gemerkt hebt

Als je nu getest hebt met alleen even de wifi uit op je SoundTouch, dan gaat dat niets oplossen.

Je moet echt alle Bose apparaten resetten naar factory defaults.
Daarna je eigen netwerk op orde brengen (printer resetten en eventuele andere apparaten).
Dan de SoundTouch bedraad aansluiten en configureren.
En als laatste de Wifi van de SoundTouch zo instellen dat die alleen maar voor communicatie tussen de Bose apparaten gebruikt wordt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Da's alvast sub-optimaal. Iedere tweaker weet dat je op 2,4 GHz alleen 20 MHz kanaalbreedte gebruikt.
Gebruik je 40 MHz of 20/40 MHz dan reduceer je de beschikbare air-time op al je kanalen.
Daar lijken de meningen nogal over verdeeld. Daarnaast lever je op 20MHz in op snelheid, maar afijn.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:10:
En als laatste de Wifi van de SoundTouch zo instellen dat die alleen maar voor communicatie tussen de Bose apparaten gebruikt wordt
Als ik het goed heb gebeurt dit bij setup automatisch voor de soundtouch 30 toch? Hoe zorg ik er voor dat de Soundtouch 10's met die Soundtouch 30 verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jja2000 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

Daar lijken de meningen nogal over verdeeld. Daarnaast lever je op 20MHz in op snelheid, maar afijn...
Als je 40 MHz gebruikt dan storen de kanalen elkaar, zelfs als je alleen maar kanaal 1 en 13 zou gebruiken.
En door die verstoringen raak je meer "snelheid" kwijt dan door het terugschakelen naar 20 MHz.
Met 20 MHz heb je drie kanalen (1, 6 en 11) die vredig naast elkaar leven; dat levert per saldo de meeste bandbreedte op
Als ik het goed heb gebeurt dit bij setup automatisch voor de soundtouch 30 toch? Hoe zorg ik er voor dat de Soundtouch 10's met die Soundtouch 30 verbinden?
Geen idee. Ik heb verstand van netwerken, niet van Bose boxen.
Je zou een engineer van Bose kunnen bestellen die het voor je oplost. Maar dat kost je waarschijnlijk meer dan die hele soundset bij elkaar. 't Punt is: dit is een advanced configuration en dat moet ingeregeld worden door iemand die weet wat ie doet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:36:
Geen idee. Ik heb verstand van netwerken, niet van Bose boxen.
Je zou een engineer van Bose kunnen bestellen die het voor je oplost. Maar dat kost je waarschijnlijk meer dan die hele soundset bij elkaar. 't Punt is: dit is een advanced configuration en dat moet ingeregeld worden door iemand die weet wat ie doet
Lijkt me raar dat zo'n oversight mag meekomen in production firmware, vooral niet voor producten die voor iedere leek wordt gemarket. Ik zal eens kijken of ik iets in de webinterface van de bose kan doen, de app kan het niet. Ik was al van plan om contact op te nemen met de Bose engineers, maar inderdaad. Zo veel geld uitgeven aan een monteur is niet het plan.
Pagina: 1