Vraag

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:09
Mijn vraag

TV van mijn moeder is kapot, in de zin van wel geluid maar geen beeld (ongeacht source). Denk dat ik het probleem gevonden heb, zie laatste foto.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik vermoed op basis van Google dat het de backlight inverter is. Dus met goed verstand de achterzijde er afgehaald. En tja nu, ziet er anders uit dan verwacht. Ik denk dat het kleine bordje (links in midden (niet die nog kleinere) de backlight inverter is. Al zien de meeste voorbeelden op internet er anders uit. Dus na Googlen blijk dit het T con board te zijn. Backlight inverter zal wel onder het metaal zitten denk ik. Maar ondertussen vond ik dit (zie laatste foto). Kan dit de boosdoener zijn? Het is een Vestel 17LD171. Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, maar dit lijkt mij gesprongen?

Het betreft een Toshiba 32L1533DG. Alleen dat is dan weer voor de afstandsbediening.

Ergo ik kom niet verder.

Wie kan mij de juiste richting op wijzen. Heb ook een multimeter mocht dat nodig zijn.

[Voor 30% gewijzigd door Freakie1NL op 13-10-2021 11:55]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Beste antwoord (via Freakie1NL op 13-10-2021 15:32)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 21:52
DIt is een televisie met ledverlichting. Een inverter is een onderdeel dat voorkomt in televisies met een fluorescentielamp: De inverter wekt de hoge spanning op die noodzakelijk is om het TL-buisje te doen oplichten. Leds werken op zwakstroom en je zult dus geen inverter in deze televisie vinden.

Ik zou even doorgraven in de televisie totdat je de leds gevonden hebt. Er zitten doorgaans vele leds in serie. Eén led die kapot is en de hele stroomkring is onderbroken en als de televisie maar één stroomkring heeft voor de verlichting, is het hele scherm donker.

Zodra je bij de leds bent, probeert iedere led individueel door te meten met je multimeter. Dat kan met de diodetesterfunctie, want een led is een diode. Zodra je bij de leds bent, zie je ook waar de stroom vandaan komt. Je kunt dan ook meten of er bij inschakelen van de televisie een spanning op komt te staan.

Zodra je dit gedaan hebt, weet je waar je het defect moet zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dmantione
DIt is een televisie met ledverlichting. Een inverter is een onderdeel dat voorkomt in televisies met een fluorescentielamp: De inverter wekt de hoge spanning op die noodzakelijk is om het TL-buisje te doen oplichten. Leds werken op zwakstroom en je zult dus geen inverter in deze televisie vinden.

Ik zou even doorgraven in de televisie totdat je de leds gevonden hebt. Er zitten doorgaans vele leds in serie. Eén led die kapot is en de hele stroomkring is onderbroken en als de televisie maar één stroomkring heeft voor de verlichting, is het hele scherm donker.

Zodra je bij de leds bent, probeert iedere led individueel door te meten met je multimeter. Dat kan met de diodetesterfunctie, want een led is een diode. Zodra je bij de leds bent, zie je ook waar de stroom vandaan komt. Je kunt dan ook meten of er bij inschakelen van de televisie een spanning op komt te staan.

Zodra je dit gedaan hebt, weet je waar je het defect moet zoeken.

• dmantione
Waarschijnlijk komt de spanning voor de leds overigens direct uit de voeding. Misschien wel die zwarte en rode draad die je ziet lopen op de foto, ik zie in ieder geval geen andere kabels van de voeding komen.

• xcekonings
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-01 12:23
ontkoppdit is mischien het probleemel een van twee t con kabel /onderkant /

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:09
Dank voor mee denken maar de tv is al reeds bij het grofvuil gedeponeerd en vervangen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee