Automatisch waardes bijvoegen en zoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Beste Excel goden,

Ik zit met het volgende ingewikkelde vraagstuk.
Ik wil een soort behoefteplan kunnen vergelijken met elkaar.
In het voorbeeld bestand zijn twee tabladen te zien. De data die geïmporteerd wordt (stuk meer data, heb nu alleen deze voor het gemakt gebruikt) en een dashboard tabblad waarop alles af te lezen moet worden. Het idee is eigenlijk dat je per prognose (code)(bijvoorbeeld Excel training 0219 (ET0219)) je per maand kan aflezen hoeveel er geprognotiseerd is. Die data moet dus automatisch uit het tabblad gegevens komen. Ik heb al wat geprobeerd met de =FILTER funcitie, maar dat lukte niet op de manier zoals ik wilde. De MRP-datum is dus de datum die op rij 8 moet staan. Ik heb er 1 handmatig ingevuld voor het voorbeeld

Daaronder moet dus de prognosecode van een maand later staan (prognose ontvangen we 1 keer pm) en valt dus in principe 1 maand weg. Je krijgt dus een soort omgekeerde trap te zien.

Waar rekening mee houden:
Automatisch herkennen wanneer de cellen leeg moeten zijn. Ik wil het vergelijken tot een jaar geleden. Dus de bovenste (rij 8) moet dus in principe vol zijn voor de huidige maand. Hopelijk is het duidelijk ahah.

Daarnaast importeer ik op een andere manier nog de afzet en ik wil die dus met de prognose vergelijken.

Wat is het doel:
Het is doel uiteindelijk te zien of de prognose van een jaar geleden nog wel hetzelfde is voor nu. Als de prognose met 20 procent is gestegen kunnen wij die afzet misschien wel niet aan. Daarnaast kan ik kijken of de afzet gestegen is. Als de afzet meer gestegen is dan de prognose kunnen we extra kosten verekenen bijvoorbeeld.

In principe hoef je hier niks aan te doen als het eenmaal goed staat. Het is automatisch importeren en dus alleen analyseren elke maand!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel versie 2106

Het is een pittige vraag, en ik zou willen dat ik al wat dingen had gefixt, maar ik om er niet verder uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46If2Eddpp4KejZ5XnRRNeLVDpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6Q8O8rXhJPwYMaRk7N5Cg08.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecKWn14sqd7D27FmguWrUmncoqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zADksNjXiFH7CnxmYy3HU5AG.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MightyMike95 op 13-10-2021 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Hiervoor wil je een draaitabel maken: Een draaitabel maken om werkbladgegevens te analyseren

Ik zou dan in de brondata nog een extra kolom 'Maand' toevoegen (die kan je afleiden op basis van 'MRP-datum'). Vervolgens sleep je 'Behoefte' en 'Artikelnummer' in de rijen van je draaitabel, 'Maand' in de kolommen en 'Hoeveel' in de waarde.

Dan heb je precies het overzicht zoals in jouw voorbeeld-dashboard.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Goedemiddag g0tanks en andere,

Bedankt voor je voorgaande reactie. Dat heeft me zeker op weg geholpen. Ik loop echter tegen een volgend probleem aan. Misschien denk ik weer te complex maar hopelijk kan jij (of iemand anders) me weer verder helpen.

Opzich heb ik nu in de draaitabel informatie staan die ik zoek. Nog beter zou zijn: op basis van de datum van vandaag, en dan 1 jaar terug in tijd. Of als ik op twee jaar druk dat ik twee jaar terug de tijd in ga.

Op de onderste rij wil ik ook nog afname zien staan. Ik heb op het tabblad afname staan hoe dat eruit ziet. Het idee is dus nogmaals dus dat ik afname kan vergelijken met de prognose. Maar de afname staat per maand. Ik wil een makkelijk leesbare draaitabel hebben.

Ik dacht dat ik per maand de afname moet samenzetten (miss via draaitabel, maar volgens mij kan een draaitabel niet een draaitabel lezen) en het dan op 1 rij daar heb staan. Uiteindelijk moet dus afname met prognose vergeleken worden.

Op de eerste foto is de huidige draaitabel te zien. Daarop is al per maand een prognoseplan te zien.
Op de tweede foto is de prognose te zien. Daarop zijn de gegevens gebasseerd van de draaitabel.
Op de derde foto is de afname te zien per afname. Ik wil dit dus vergelijken.

Ik heb verder geen idee hoe ik de afname kan vergelijken met de prognose en daar daadwerkelijk mooie conclusies uit kan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7MiswbfHQGBb392Iio3Quridls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tPnn45ntliWG43DDBSRFpca.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5OmBOBydTLwYgRcP9c-Ae-OOF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4BsSoRrnakCNRvK03DXbbncM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xw_q1_9uUZglue0e3Cch-tE15w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QA3TcjKfJLr0x4OLQJSLLTVX.png?f=fotoalbum_large