Vloerverwarming opstarten na egaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0523
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-04-2024
In ons nieuwe huis hebben we vloerverwarming aan laten leggen en de vloer, na dichtsmeren van de sleuven, laten egaliseren. Dit heeft circa 24 uur gedroogd en zou beloopbaar zijn volgens de vloerenlegger. We zijn nog even in afwachting van de houten vloer die erop geplaatst wordt, dus mogelijk moeten we even op de egalinevloer wonen.

Volgens de vloerenlegger kon de vloerverwarming al wel opgestart, maar er zitten nog wat vochtige plekken in het egaline (alhoewel het wel hard en beloopbaar is). Het huis moet ook wat op temperatuur komen voor het hout dat geplaatst wordt. Kan ik zo vroeg in het proces al de vloerverwarming voorzichtig opdraaien?

Alvast dank voor het meedenken :)

Beste antwoord (via martijn0523 op 15-10-2021 12:40)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
martijn0523 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:27:
Dank voor je reactie. Er zijn sleuven ingefreesd, die dichtgemaakt zijn en gedroogd, en daarna een laag egaline. Ik begrijp dat je, bij een nieuwe vloer, dit opstookprotocol volgt. Nu zitten wij ivm levering mogelijk even zonder afwerkvloer (hout) en de vraag is dus of in de tussentijd enkel de egalinevloer verwarmen een probleem is, stel dat die vloer pas over 4 wk komt
Dat is geen probleem, maar doe het wel in de stappen van het opstartprotocol, dus elke dag/2 dagen 5 graden erbij en niet in 1 klap van uit naar 35. De egaline moet rustig de tijd krijgen om echt goed uit te drogen, anders gaat het scheuren.

I have stability. The ability to stab.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47
Nee ABSOLUUT niet, je hebt het risico op scheuren. Niet alleen door ten snel opwarmen maar zeker ook door afkoelen. En mocht je tegels geplaatst hebben dan gaan deze los/scheuren indien er geen opstookprotocol gevolgd worden.

De oplossing is een opstookprotocol volgen zodat de vloer zich kan zetten.

Nu kan ik uit jouw post niet opmaken of de hele vloer vervangen is of alleen sleuven gemaakt is in bestaande cementdekvloer. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Onderstaande een copy/paste van de versie die ik van mijn aannemer heb gekregen.Deze is op basis van een compleet nieuwe dekvloer.
Op internet zijn er meer te vinden en die gaan tot 40graden. Zoals eerder gezegd het afkoelen is net zo belangrijk als opwarmen. Succes ermee.

Opstookprotocol:

Beginnen na 28 dagen nadat de dekvloeren zijn gelegd, het gaat over de temperatuurregelaar die op de vloerverwarming set zit. Dus niet de keteltemperatuur of kamerthermostaat.

1e opstook protocol

Dag 1 watertemperatuur op 15°
Dag 2 en 3 watertemperatuur op 20°
Dag 4 en 5 watertemperatuur op 25°
Dag 6 en 7 watertemperatuur op 30°

Afkoel protocol na 1e opstook

Dag 8 watertemperatuur terugzetten op 25°
Dag 9 en 10 watertemperatuur terugzetten op 20°
Dag 11 en 12 watertemperatuur terugzetten op 15°

2e opstook protocol

Dag 1 watertemperatuur op 15°
Dag 2 watertemperatuur op 20°
Dag 3 watertemperatuur op 25°
Dag 4 watertemperatuur op 30°
Dag 5 watertemperatuur op 35°

Afkoel protocol na 2e opstook

Dag 7 watertemperatuur terugzetten op 30°
Dag 8 watertemperatuur terugzetten op 25°
Dag 9 watertemperatuur terugzetten op 20°
Dag 10 watertemperatuur terugzetten op 15°

Het 2e protocol mag meerdere malen herhaald worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Manic op 13-10-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0523
Dank voor je reactie. Er zijn sleuven ingefreesd, die dichtgemaakt zijn en gedroogd, en daarna een laag egaline. Ik begrijp dat je, bij een nieuwe vloer, dit opstookprotocol volgt. Nu zitten wij ivm levering mogelijk even zonder afwerkvloer (hout) en de vraag is dus of in de tussentijd enkel de egalinevloer verwarmen een probleem is, stel dat die vloer pas over 4 wk komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn0523
Bij wijze van spreken even tot 25 graden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
martijn0523 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:27:
Dat is geen probleem, maar doe het wel in de stappen van het opstartprotocol, dus elke dag/2 dagen 5 graden erbij en niet in 1 klap van uit naar 35. De egaline moet rustig de tijd krijgen om echt goed uit te drogen, anders gaat het scheuren.

I have stability. The ability to stab.