Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektrische zonnescherm (knikarm) automatiseren

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-11 10:06
Bij het verwijderen van onze oude keuken kwam ik er eindelijk achter hoe ons zonnescherm (knikarm) is aangesloten. Achter een keukenkast zit een Somfy relaiskast verstopt. Hij wordt nu bediend via een Somfy opbouw schakelaar in de bijkeuken waarmee je hem omhoog, omlaag of kan stoppen op een bepaald punt.

Ik heb de relaiskast open gemaakt en de kabels gevolgd. Die kabels heb ik een naam gegeven in de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqlqdkCsrcPXFfG5t-MXx-fWBLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCLSLbgMoM62f8FiOAlGPhbf.jpg?f=fotoalbum_large

De rood/witte kabel "Wind" is een Somfy windmeter die buiten bij het zonnescherm gemonteerd is. Waait het te hard dan wordt het scherm naar binnen gehaald.

Er komt 1x 230V binnen "Stroom" vanuit een stopcontact en die wordt doorgelust naar "Motor buiten". De bruin/rood/groen-gele draad "Schakelaar" is direct aangesloten op de Somfy schakelaar.

Ik zou het bedienen graag willen automatiseren via Domoticz. Ik ben Z-wave, Hue (Zigbee) en rfxcom (433MHz) beschikbaar. Liefst bedien ik het scherm met terugkoppeling/bevestiging.

Iemand een idee welke type schakelaar ik hiervoor kan gebruiken, inclusief een optie op de windmeter te laten schakelen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 21:32
Als eens naar een Shelly 2.5 gekeken?
- Wifi/mqtt
- Terugkoppeling
- Geen windmeter denk ik (automatisering in je Domotica systeem)

Maar integreerd Somfy niet met je systeem?

[ Voor 37% gewijzigd door Slaut op 13-10-2021 09:31 ]

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:46
Kun je niet gewoon je schakelaar vervangen door een slimme schakelaar? Dan houd je de bestaande windmeter gewoon intact.
Ik gebruik zelf de ASUN van KaKu en de RTS Ontvanger van Somfy, beiden via de ICS-2000 van KaKu. Voordeel van de Somfy is dat je de bestaande schakelaar op de wand ook nog kunt gebruiken. Altijd goed voor de WAF.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:52
mede schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:26:
Bij het verwijderen van onze oude keuken kwam ik er eindelijk achter hoe ons zonnescherm (knikarm) is aangesloten. Achter een keukenkast zit een Somfy relaiskast verstopt. Hij wordt nu bediend via een Somfy opbouw schakelaar in de bijkeuken waarmee je hem omhoog, omlaag of kan stoppen op een bepaald punt.

Ik heb de relaiskast open gemaakt en de kabels gevolgd. Die kabels heb ik een naam gegeven in de foto.

[Afbeelding]

De rood/witte kabel "Wind" is een Somfy windmeter die buiten bij het zonnescherm gemonteerd is. Waait het te hard dan wordt het scherm naar binnen gehaald.

Er komt 1x 230V binnen "Stroom" vanuit een stopcontact en die wordt doorgelust naar "Motor buiten". De bruin/rood/groen-gele draad "Schakelaar" is direct aangesloten op de Somfy schakelaar.

Ik zou het bedienen graag willen automatiseren via Domoticz. Ik ben Z-wave, Hue (Zigbee) en rfxcom (433MHz) beschikbaar. Liefst bedien ik het scherm met terugkoppeling/bevestiging.

Iemand een idee welke type schakelaar ik hiervoor kan gebruiken, inclusief een optie op de windmeter te laten schakelen?
Een zwave module aansluiten kan gewoon. Je kunt dan waarschijnlijk de windmeter als schakelaar aansluiten.