Vloerverwarming op 2 verdiepingen 1 of 2 verdelers toepassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwe
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo!

Wij zijn een oude tussengelegen woning uit 1924 aan het renoveren. Nu willen wij vloerverwarming toepassen op de beganegrond en badkamer op de zolderverdieping. De overige zolderverdieping blijft onverwarmd. Beganegrond 4 groepen 16mm buis van ca 90 meter. Badkamer zolder 1 groep van ca. 70 meter 16mm buis.

Nu is de vraag of ik 2 verdelers met pomp moet toepassen of dat 1 verdeler met pomp voldoende is om het water rond te pompen over 2 verdiepingen.

De verdeler plaats ik het liefst alleen op de beganegrond, maar ik geloof dat ik dan een probleem krijg met evt. lucht in het systeem op de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2c5KQUMl1sMhmxOlMVWjBaaBnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3o0DS7RawkR6AQbsPQXC3x5H.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cheesefrog
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
Hallo TS,

Ik werk zelf in de vloeren/bouw. Per verdieping zou je eigenlijk een verdeler willen hebben. Dus: De BG een eigen verdeler en de zolder idem.

Wellicht is het wél handig om na te denken over elektrische vloerverwarming in de badkamer. Dit is wat duurder in gebruik dan via water (mits je het de hele dag laat draaien) - maar wel in no-time op temperatuur. Bij water ligt dat anders - dat duurt vrij lang om op temperatuur te komen.

Ergo: In de ochtend is het binnen een minuut of 5-10 lekker aangenaam en na het douchen enz. kan deze weer uit. Voor in een badkamer is dat dus - ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwe
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Dank voor je reactie CF,

Ik heb ook over electrische vloerverwarming nagedacht en zie de voordelen, maar wil toch graag een constante temperatuur hebben in de badkamer, nou ja mijn vrouw met name :)

Blijft toch de vraag of ik een extra pomp nodig heb of dat een pomp voldoende is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheesefrog
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
Ah, ja dat kan ik ook snappen... Een water pomp zelf vreet nauwelijks energie.

In dat geval zal je een pomp nodig hebben voor de badkamer en een pomp voor de BG. Per verdieping heb je 'n pomp nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54
Wij hebben vloerverwarming op 2 verdiepingen en de leverancier gaf ook aan dat dat echt niet kan met 1 verdeler. De pomp is simpelweg niet krachtig genoeg om dat hoogteverschil te overbruggen.

In onze benedenverdieping zit een hoogteverschil van circa 1 meter. De verdeler moest van de leverancier op het hoogste punt hangen. Die hangt nu dus in onze woonkamer (mooi verborgen onder een kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
cheesefrog schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:00:
Hallo TS,

Ik werk zelf in de vloeren/bouw. Per verdieping zou je eigenlijk een verdeler willen hebben. Dus: De BG een eigen verdeler en de zolder idem.

Wellicht is het wél handig om na te denken over elektrische vloerverwarming in de badkamer. Dit is wat duurder in gebruik dan via water (mits je het de hele dag laat draaien) - maar wel in no-time op temperatuur. Bij water ligt dat anders - dat duurt vrij lang om op temperatuur te komen.

Ergo: In de ochtend is het binnen een minuut of 5-10 lekker aangenaam en na het douchen enz. kan deze weer uit. Voor in een badkamer is dat dus - ideaal!
Electrische vloerverwarming niet aan beginnen als je de mogelijkheid hebt op gas aan te sluiten, kost je bakken met geld in verbruik, binnen 10 minuten aangenaam warm? no way je muren en andere objecten zijn dan nog gewoon koud, massa laat zich niet zo snel opwarmen, de lucht in de ruimte is dan ook nog zeker niet warm.

Ik heb hier nog een droogbouwsysteem en gaat even snel als bij electrisch, na 7 minuten wordt het voelbaar warm aan de voeten, natbouw daarintegen is traag ja.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2021 19:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1