Isolatie mansardedak tussen dakbeschot en gipsplaten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Voor ons huis wil ik de zoldervloer (en later ook het dak) isoleren. Omdat we een mansardedak hebben en de zolder zeer laag is (kan je alleen kruipen) zal de zolder alleen gebruikt worden voor opslag en heeft het isoleren van de zoldervloer dus best veel zin.

Nou heb ik de zoldervloer er al uitgehaald dus moet ik nu kruipen over de dragende balken. Aan de onderkant van die balken zitten gipsplaten. Naast het zolderdak is er een loze ruimte tussen dakbeschot en de schuine gipsplaten. De dragende balken zijn ongeveer 12 centimeter hoog dus dat is het maximum wat ik kan isoleren tussen de vloer en de gipsplaten.

Mijn stappenplan is als volgt:

1. Met isolatieschuim (PUR) alle gaten dichten (daarbij ook goed lettende op electrabuizen en andere soortgelijke openingen)
2. Isolatiemateriaal aanbrengen (ik dacht aan cellulose ivm duurzaamheid, veiligheid (luchtwegen en brandbaarheid) maar laat mij graag informeren).
3. Een vloer opbouwen.

Misschien moet er voor punt 2 nog een dampfolie aangebracht worden (dampdicht) al lees ik daar wisselende verhalen over of dat nou wel of niet moet.

Nou komt mijn hoofdvraag:

Ik kan dus niet goed bij de ruimte komen tussen het dakbeschot en de gipsplaten. Ik zou daar natuurlijk wel iets in kunnen storten / spuiten (zoals cellulose). Nou vraag ik mij alleen af: Kan dat, of moet ik een constructie maken die er voor zorgt dat het hout niet direct in contact staat met het isolatiemateriaal? Een soort spacers of kokers zodat het hout kan blijven ademen? Dat wordt dus wel een uitdaging omdat je er niet bij kan komen.

Een simpele situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAFaBggOQMZX13hVGdBBeeUHYeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDqSicO565PImOfEtdl7ZdIV.png?f=fotoalbum_large

Oh en dit huis heeft nul isolatie nu, en de pannen zijn ruim een eeuw oud dus onder die pannen zal geen isolatie liggen, dus de koude kant van het hout heeft ademruimte en contact met de buitenwereld. Volgens mij is dat best relevant.

Beste antwoord (via Wilf op 13-10-2021 12:56)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Als je van bovenaf gaat vullen dan krijg je nooit alles egaal vol.
Er zullen dan lege of minder dik gevulde ruimtes blijven.
Overweeg dan openingen te maken in het gips zodat je lager kan beginnen met vullen zodat alles goed vol komt. gaten in gipsplaat zijn eenvoudig weer te repareren.

Dampdicht wil je omdat je leefvocht uit je isolatie wilt houden.
Als de isolatie vochtig word neemt de isolatiewaarde af.
[Edit3] bij cellulose dus niet nodig [/Edit3]

Tussenvloeren en muren hoeven geen folie te hebben (behalve de badkamer) omdat die binnen de schil zitten.

Maar zoals ik zei, een dak van 100 jaar oud is gegarandeerd niet 100% waterdicht.
De pannen sluiten niet meer helemaal waardoor regenwater naar binnen druppelt, of met (stuif)sneeuw komt er sneeuw onder de pannen en gaat daar smelten.
Dat is niet zo heel erg zonder isolatie, omdat het wel weer droog ventileert. Maar met isolatie blijft het vochtig. Je isolatie word nat en je hout droogt niet, waardoor het kan rotten.

Ik heb mijn hele dak van buiten voorzien van spinvlies/dampopen vlies, nieuwe panlatten en dakpannen.
(mijn directe buren wilde niet van buiten isoleren)

Ik heb het al eerder op het forum gezegd, maar ik heb achteraf spijt dat ik niet meer of betere isolatie in het dak gestopt heb. In de zomer komt er nog best warmte doorheen, en nu met de anti-gas milieu trend word isolatie steeds belangrijker.

Voor het (verplichte) energielabel is een bonnetje wel fijn overigens.
Dan is je investering tenminste ook nog wat waard bij verkoop.

Verderop in de straat is iemand zelf zijn huis aan het isoleren met deze platen.
Dit duurt nu al een paar weken omdat hij dit zelf met een vriend doet.
Maar ziet er we uit alsof dit goed te verwerken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0sjKeA8t6ysfAKAPKVSJ6eUa4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xU3MnvUQjM7c2C3Zs1ejMPX4.png?f=user_large

Edit,
Geen idee of het kan.
Maar die parels voor spouwmuren, die kunnen ze via kleine gaten inspuiten.
Deze nemen ook een vaste vorm aan en zakken dus niet uit.

Edit2,
Cellulose zijn verwerkte papiersnippers, deze hebben echt een dampscherm aan de binnenzijde en een dampopen scherm aan de buitezijde nodig.

Edit3,
Ik ben lekker wezen inlezen :9 (altijd leuk nieuwe dingen leren)
Blijkbaar is bij cellulose een dampscherm inderdaad niet nodig.
Dan lijkt dit inderdaad een ideaal isolatiemateriaal.
https://www.warmteplan.nl/cellulose-isolatie/
Ik zou wel gaten maken in de gipsplaat afwerking om zo echt overal goed vullend te kunnen inspuiten.
met een gatenzaag kun je mooie rondjes uitzagen die je met een latje en 3 schoefjes eenvoudig weer terugplaatst.

Blijft wel zaak om het dak echt extreem goed op vochtschade/lekkage te checken, en zodra je aan het vervangen van de dakpannen toe bent een damp-open spinvlies te laten plaatsen.
Het dak is dan met alleen het vlies al waterdicht (maar dampopen).

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2021 10:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Wij hebben ook zo'n fijne kap.
Bij ons is alles helemaal open geweest, en hebben we dus alles goed kunnen vullen.
Ook alles dampdicht afgewerkt.

Maar ik moet zeggen dat het een moeilijke kap is om goed te isoleren. Zelfs als je overal goed bij kan.

Mijn buren twee huizen verder hebben isolatie platen aan de buitenzijde op het dak laten leggen. Dat ging veel sneller dan verwacht, en de isolatie waarde is veel hoger.
Omdat je pannen ook een eeuw oud zijn en er dus kans op lekkage is (zeker bij sneeuw) zou ik oriënteren op isoleren van buiten in combinatie met nieuwe dakpannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JktzgQ5bdjNV7Dff40zzv-24Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFvKZHtUdjw4bYE73OxkDANu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBApvzoQ-X40d_bCtXXWBS6wZgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vnhfECpyOZM0LzPGW9TqKsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Isolatie van buiten is echter een heel ander spel. Dat kan ik niet dit weekend even zelf doen - dat moet je laten doen wat betekent dat je aan moet sluiten in de wachtrij (kan makkelijk anderhalf jaar duren als ik buren moet geloven) én de jackpot moet winnen.

Op termijn wil ik dat best overwegen maar voor de aankomende winter wil ik nu al ten minste iets van isolatie en dubbel isoleren lijkt mij niet per se heel erg (behalve dan dat je huis een stuk zwaarder wordt - wel een dingetje hier op zandgrond).

Ik heb sinds we hier wonen (half jaar) mij ingelezen in diverse isolatiemethodes, -materiaal en best practices, had zelfs een afspraak gemaakt met een isolatie-adviseur van de gemeente maar die kwam niet opdagen en het begint nu wel snel af te koelen dus wil ik aan de gang.

Met inlezen krijg je zoveel tegenstrijdige dingen te zien en lezen (dampopen of dampdichte folie, geen folie, hout buiten ademend is genoeg, hout moet binnen kunnen ademen et cetera), en de meeste adviezen gaan over standaard daken en niet over mansarde (waar je niet bij kan). Dus vandaar dat ik het op deze manier wil aanvliegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Als je van bovenaf gaat vullen dan krijg je nooit alles egaal vol.
Er zullen dan lege of minder dik gevulde ruimtes blijven.
Overweeg dan openingen te maken in het gips zodat je lager kan beginnen met vullen zodat alles goed vol komt. gaten in gipsplaat zijn eenvoudig weer te repareren.

Dampdicht wil je omdat je leefvocht uit je isolatie wilt houden.
Als de isolatie vochtig word neemt de isolatiewaarde af.
[Edit3] bij cellulose dus niet nodig [/Edit3]

Tussenvloeren en muren hoeven geen folie te hebben (behalve de badkamer) omdat die binnen de schil zitten.

Maar zoals ik zei, een dak van 100 jaar oud is gegarandeerd niet 100% waterdicht.
De pannen sluiten niet meer helemaal waardoor regenwater naar binnen druppelt, of met (stuif)sneeuw komt er sneeuw onder de pannen en gaat daar smelten.
Dat is niet zo heel erg zonder isolatie, omdat het wel weer droog ventileert. Maar met isolatie blijft het vochtig. Je isolatie word nat en je hout droogt niet, waardoor het kan rotten.

Ik heb mijn hele dak van buiten voorzien van spinvlies/dampopen vlies, nieuwe panlatten en dakpannen.
(mijn directe buren wilde niet van buiten isoleren)

Ik heb het al eerder op het forum gezegd, maar ik heb achteraf spijt dat ik niet meer of betere isolatie in het dak gestopt heb. In de zomer komt er nog best warmte doorheen, en nu met de anti-gas milieu trend word isolatie steeds belangrijker.

Voor het (verplichte) energielabel is een bonnetje wel fijn overigens.
Dan is je investering tenminste ook nog wat waard bij verkoop.

Verderop in de straat is iemand zelf zijn huis aan het isoleren met deze platen.
Dit duurt nu al een paar weken omdat hij dit zelf met een vriend doet.
Maar ziet er we uit alsof dit goed te verwerken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0sjKeA8t6ysfAKAPKVSJ6eUa4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xU3MnvUQjM7c2C3Zs1ejMPX4.png?f=user_large

Edit,
Geen idee of het kan.
Maar die parels voor spouwmuren, die kunnen ze via kleine gaten inspuiten.
Deze nemen ook een vaste vorm aan en zakken dus niet uit.

Edit2,
Cellulose zijn verwerkte papiersnippers, deze hebben echt een dampscherm aan de binnenzijde en een dampopen scherm aan de buitezijde nodig.

Edit3,
Ik ben lekker wezen inlezen :9 (altijd leuk nieuwe dingen leren)
Blijkbaar is bij cellulose een dampscherm inderdaad niet nodig.
Dan lijkt dit inderdaad een ideaal isolatiemateriaal.
https://www.warmteplan.nl/cellulose-isolatie/
Ik zou wel gaten maken in de gipsplaat afwerking om zo echt overal goed vullend te kunnen inspuiten.
met een gatenzaag kun je mooie rondjes uitzagen die je met een latje en 3 schoefjes eenvoudig weer terugplaatst.

Blijft wel zaak om het dak echt extreem goed op vochtschade/lekkage te checken, en zodra je aan het vervangen van de dakpannen toe bent een damp-open spinvlies te laten plaatsen.
Het dak is dan met alleen het vlies al waterdicht (maar dampopen).

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:12

DropjesLover

Dit dus ->

De standaard opbouw is
Binnenkant - dampdicht / klimaatfolie - isolatiemateriaal - damp-open - pannen

Ik denk dat je al een heel stuk makkelijker kan werken als je het gipsplaten plafond er uit haalt.

Ikzelf zou overwegen:
  • Gipsplaat plafond er uit
  • Regels plaatsen (hart-hart 40 of 60cm, standaard gipsplaat breedte)
  • PIRplaten tussen de balken schuiven, op de regels (PIRplaten wegen geen drol)
  • Kieren afpurren
  • Klimaatfolie tegen de regels nieten (hoeft niet perse, PIR en PUR is al dampdicht)
  • Gipsplaten tegen de regels schroeven
PIRplaten kan je, indien je het zelf gaat doen, betaalbaar zelf kopen in B-keus. Zijn nog steeds prima qua verwerking en isolatiewaarde..

Alternatief kan zijn
  • Gipsplaten er af
  • Folie tegen balken
  • Isolatievlokken / "chips" er op/in spuiten
  • Gipsplaten terug
Waarom folie? Omdat dan wanneer iemand die gipsplaten er over x tijd af haalt hij/zij niet alle chips op z'n kop en vloer en overal krijgt :P
Nadeel is wel dat ze er wel uit komen bij het vervangen van de pannen (op de zijkanten)

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 13-10-2021 11:53 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Topicstarter
Top, ik ben weer een stuk wijzer.

Over het plaatsen van folie zodat de zooi niet naar beneden komt zetten als het gips er af moet had ik me ook al bedacht maar tegen de tijd dat dat er af moet heb ik wel andere zorgen aan mijn hoofd vermoed ik. Dan zou ik toch alles opnieuw doen. Bovendien zitten er tussen sommige draagbalken en de gipsplaten stukjes asbest dus als het gips daar weg moet zal ik het wat heftiger moeten aanpakken.

Ik heb vanochtend geprobeerd die stukken asbest te verwijderen (in hazmatpak en met full body masker) maar helaas is het zeer broos en breekt het onmiddellijk in stukken, dus simpel er tussenuit trekken lukt niet.

Ik weet overigens niet zeker of het asbest is maar heb 99% vermoeden van wel want het is grijs dun gelamineerd vezelachtig materiaal met aan de buitenkant een honingraatstructuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QWKk1Y5C130KcrsA27S5Azcqgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjP3v9sn6phkQNRsXir28R8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csEC76kv3cmgOjsxaOCXGkBkt0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onlaE1RQKkj3blXwVyymkMB0.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway, dankzij deze topic ga ik het net even anders aanpakken: eerst de vloer doen en de zijkanten maar even laten, en een offerte opvragen voor dakisolatie van buiten. Misschien doe ik dan nog wel iets voor tijdelijk zodat ik niet té hoog in de stookkosten kom.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 13-10-2021 13:00 ]

Pagina: 1