Puin, zand, beton in spouw van fundering / kruipruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 1.051 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Het betreft in een nteresse vraag mijnerzijds. Indien er vragen zijn, stel ze gerust. Zal ze mits mogelijk beantwoorden.

Ben bezig met een klus aan onze woning. Nu zie ik dat er in de spouw van de fundering veel puin, zand en beton zit. Heb geen structuur kunnen bespeuren. Daarmee bedoel ik een laag beton, met daarop zand en dan puin. Volledige willekeur wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIX3JFAdzBEo21XuQnL0N6I6GAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQyD5lbvb796hr8Y3uQhXFgR.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gedachten:
  • A: Het dient tegen optrekkend vocht. Het beton zou vocht kunnen weren. De overige materialen echter niet. Plus de spouw is niet volledig en naar willekeur gevuld met beton. Zou verwachten dat het huidige materiaal als koudebrug fungeert.
  • B: Het dient als weerstand tegen het drukkende zand aan de buitenkant van de woning. Hier zou ik in mee kunnen gaan. Maar waarom dan niet met beton vullen? (koudebrug daargelaten)
  • C: Het zand is afbrokkelende kalkzandsteen De kruipruimte is matig vochtig en er zijn ventilatieroosters aanwezig. De stenen zien er naar mijn mening gezien hun leeftijd prima uit.
  • D: Men heeft in de jaren 70 / 80 simpelweg niet schoon gewerkt. Persoonlijk denk ik dat deze de grootste kans maakt.
Mits het D is en ik uitga van het internet is het juist wijsheid om het zand, puin en beton eruit te halen.

Wat denken jullie? Eén van bovenstaande, een combinatie of totaal iets anders.

[ Voor 14% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 12-10-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Ik denk dat dit een soort fundering is waarbij de hoofdmuur in een "bakje" vol puin en zand is geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De fundering zelf heeft geen spouw. Op de fundering staat binnenblad en buitenblad van je muren en aan je binnenblad hangen de verdiepingsbalken. De spouw loopt inderdaad door tot op je fundering.

De verdiepingsvloeren in de jaren 70 en 80 waren vaak systeemvloeren van betonbroodjes, waarbij de hoeken werden 'afgestort' met beton. Grote kans dat dit al werd gedaan voordat de muren in zijn totaliteit werden opgetrokken, dus grote kans dat er beton hiervan in de spouwsleuf belande. Tel daarbij op dat er bij metselen destijds niet zo werd gelet op een cementbaard meer of minder, dus dat er ook veel specie van het metselen naar beneden is gevallen. Kortom, deze ruimte is het afvoerputje van bouwafval. Je zit dus goed met optie D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier hoeft een 2 jaar oud topic niet voor omhoog gehaald te worden. Hij gaat weer terug in de sloot.

Tweakers Discord

Dit topic is gesloten.