Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komprexx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 21:25
Mijn vraag
Is dit normaal, of is mijn CV ketel lek?
Ik heb begin dit jaar mijn oude CV ketel laten vervangen door een nieuwe (Atag - i28ECZ) en is tevens de expansie vat vervangen . Nu ruim 10 maanden later heb ik de CV ketel denk ik al 4 keer bijgevuld naar 1.8 bar nadat hij 1.0 bar heeft bereikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Atag - i28ECZ

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alles ontlucht (alhoewel ik ik nog af en toe geborrel hoor, maar er komt meteen water uit de ontluchten);
- Expansievat lijkt goed te zijn na kloppen.

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven! Alvast dank!

Beste antwoord (via Komprexx op 12-10-2021 19:14)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:22
Dit valt niet te zeggen, water kan ook gewoon langs een koppeling lekken als de ketel in bedrijf is en dat zie je amper tot niet(stoom zeg maar), wel zou je uiteindelijk moeten zien dat er kalk op een koppeling zit.

Je zult een expert moeten inschakelen want wij kunnen hier alleen maar gokken wat het is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 18:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wie zegt dat je ketel lek is, een lek in je verwarmingsbuizen klinkt aannemelijker. > expert inschakelen, mogelijk zelfs gelijk je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:34
Heb je radiatoren, vloerverwarming..? Al nagelopen op lekkage? Dat water moet ergens blijven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:22
Dit valt niet te zeggen, water kan ook gewoon langs een koppeling lekken als de ketel in bedrijf is en dat zie je amper tot niet(stoom zeg maar), wel zou je uiteindelijk moeten zien dat er kalk op een koppeling zit.

Je zult een expert moeten inschakelen want wij kunnen hier alleen maar gokken wat het is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 18:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:16
Met je vorige ketel hoefde je niet vaak bij te vullen? Dan lijkt het mij het meest aannemelijk dat er nog lucht in het systeem zit. De automatische ontluchting van de ketel doet de druk langzaam wat zakken. Als je nog geborrel hoort is de lucht er nog niet uit.

Hoe vul je bij en hoe ontlucht je? Laat je wel eerst de vulslang vollopen met water voordat je 'm aansluit? Anders druk je natuurlijk iedere keer steeds een hoeveelheid lucht het systeem in en dan pas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Komprexx schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:50:
- Alles ontlucht (alhoewel ik ik nog af en toe geborrel hoor, maar er komt meteen water uit de ontluchten);
zo lang je borrelen hoort zit er lucht in...

Vul je de vulslang voordat je hem aansluit op de cv? (anders blaas je er steeds weer lucht in)

ontlucht je elke radiator, tijdens (na een aantal minuten) warmtevraag en alle radiatoren open?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komprexx
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik woon er sinds vorig jaar september en heb met de oude ketel niet echt ervaring hiermee.. ik heb regelmatig het water eraf gehaald i.v.m. de verbouwing (radiatoren eraf gehaald met stucen en later vloerverwarming op beneden verdieping aangelegd).

Ik zou nl. ook zeggen dat het water ergens moet blijven.. ik weet niet hoeveel water van 1.8 bar naar 1.0 bar wegsluist, maar zie in ieder geval nergens iets van water liggen.

Dan wordt het helaas toch een expert erbij halen, ik had gehoopt dat ik iets simpels heb gemist :$

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komprexx
Tens schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:08:
[...]

zo lang je borrelen hoort zit er lucht in...

Vul je de vulslang voordat je hem aansluit op de cv? (anders blaas je er steeds weer lucht in)

ontlucht je elke radiator, tijdens (na een aantal minuten) warmtevraag en alle radiatoren open?
Dat laatste heb ik nu nog niet gedaan inderdaad, ik heb de verwarming nu niet aangehad, maar zal dat later doen als ik ze aan zet! Verwacht zeker dat er lucht in zit, omdat de druk dus weg valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:16
Als er ook radiatoren losgekoppeld zijn geweest en er vloerverwarming is aangelegd, dan wordt een lekkage minder onwaarschijnlijk. Maar zorg eerst eens dat het systeem goed ontlucht is. Goede kans dat je daarmee het euvel te pakken hebt, aangezien je nog geborrel hoort.
Pagina: 1