HDMI én VGA schermen op 1 PC aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo,

Ik zou graag wat advies/hulp hebben met het aansluiten van een HDMI én VGA scherm op een PC

Uiteindelijk is het bedoeling dat het grotere touchscherm bedienbaar is als scherm 1.
Het kleinere (7 inch) scherm zit onder in een paal ingebouwd en hoeft alleen een logo (JPG) weer te geven.

Het was een compleet systeem wat gebouwd was door de vorige eigenaren, maar omdat ik het wil verbeteren is er compleet andere apparatuur ingebouwd.

Welke apparatuur is het precies?
PC: Intel nuc NUC6i7KYK
Scherm 1: iiyama ProLite T2252MSC-B1 (touchscreen)
Scherm 2: onbekend

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik dacht dat dus op te lossen met het volgende product: https://www.case2go.nl/mi...-vga-adapt-119263753.html dat werkte half, mijn beide werken reageerde maar flipte ook gelijk. Totaal geen controle meer over beide schermen (dan vielen ze uit en gingen ze weer aan of begonnen allemaal programma's zichzelf te openen.

Dus toen hetzelfde proberen te bouwen met Hama (ga je vanuit dat dat beter is), maar dat werkt dus ook niet.

Ik zoek dus een oplossing om beide schermen op de NUC aan te kunnen sluiten en het 2 verschillende beelden te laten weergeven.

Voor de duidelijkheid: de HDMI zit rechtstreeks en de VGA via de adapter.

Het systeem werkte dus voorheen, maar nu krijg ik het niet goed meer.
Ik heb het touchscreen scherm aangesloten via HDMI en USB, dat werkt volledig.
Maar zodra het 7 inch VGA scherm erbij geprikt wordt, gaat het totaal mis!

Nu zie ik volgens mij iets volledig over het hoofd en kom ik er daardoor niet uit.

Wie kan mij helpen?!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Even voor de duidelijkheid.
Je hebt die beide schermen aan dezelfde vga+hdmi adapter gehangen ?
Want die zijn vziw niet bedoeld om 2 schermen tegelijk aan te sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 12-10-2021 17:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Als ik het goed begrijp zit de iiyama op de HDMI en het 7" scherm via een adapter op de Displayport aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
USB>VGA adapter erbij nemen en dan in Windows op clone opstelling zetten, of op uitbreiding kan ook.
Edit: niet goed gelezen je hebt de apparatuur al, in Windows kan je de settings aanpassen bij display settings(rechtermuisknop op bureaublad).

Als je het andere scherm erbij prikt kan het inderdaad misgaan omdat Windows dan andere zaken denkt, dit stel je gewoon bij.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 17:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
HDMI direct op de NUC aansluiten, en de VGA via de reeds gekochte mini DisplayPort naar VGA adapter aansluiten. Dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
heuveltje schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:38:
Even voor de duidelijkheid.
Je hebt die beide schermen aan dezelfde vga+hdmi adapter gehangen ?
Want die zijn vziw niet bedoeld om 2 schermen tegelijk aan te sturen.
Nee de HDMI zit rechtstreeks en de VGA via de adapter.
Dat zal ik even in mijn bericht toevoegen.
TheBorg schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:44:
Als ik het goed begrijp zit de iiyama op de HDMI en het 7" scherm via een adapter op de Displayport aansluiting?
Dat klopt!
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:46:
USB>VGA adapter erbij nemen en dan in Windows op clone opstelling zetten, of op uitbreiding kan ook.
Edit: niet goed gelezen je hebt de apparatuur al, in Windows kan je de settings aanpassen bij display settings(rechtermuisknop op bureaublad).

Als je het andere scherm erbij prikt kan het inderdaad misgaan omdat Windows dan andere zaken denkt, dit stel je gewoon bij.
Dat krijg ik dus niet voor elkaar, 100x geprobeerd.

Wel zit ik dus inmiddels te twijfelen aan de Displayport aansluiting, of dat deze goed werkt.
Misschien is het wel iets om het via een USB -> VGA adapter te proberen.
Xudonax schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:47:
HDMI direct op de NUC aansluiten, en de VGA via de reeds gekochte mini DisplayPort naar VGA adapter aansluiten. Dat zou moeten werken.
Kijk even naar de bovenstaande qoutes.

[ Voor 61% gewijzigd door R. Smael op 12-10-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
Normaal gesproken heb je een GPU met 2 uitgangen. Als dat HDMI en VGA is dan kan het. VGA via het moederboard en HDMI via een GPU wordt lastiger.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
bregweb schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:50:
Normaal gesproken heb je een GPU met 2 uitgangen. Als dat HDMI en VGA is dan kan het. VGA via het moederboard en HDMI via een GPU wordt lastiger.
Kan je dit in jip en janneke taal uitleggen? Want GPU zegt mij al niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Heb je ook de Intel GPU software geïnstalleerd?

"aaname" het kan ook zijn als je de 2e scherm inschakeld/zaken wijzigd dat je VGA adapter een fout resolutie of Hertz gaat uitsturen waardoor je monitor op geen signaal springt.

In de Intel GPU software kun je heel veel zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
GPU is videokaart.

Je PC stuurt een signaal naar buiten. Dat gaat standaard via het moederboard, daar zit meestal 1 uitgang op.

Een GPU (Graphical Processor Unit of videokaart) heeft vaak meerdere uitgangen en wordt dus ook gebruikt om meerdere schermen aan te sturen.

Wat heb jij?

[ Voor 88% gewijzigd door bregweb op 12-10-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Een NUC heeft dat vaak niet, 2e monitor moet je met een adapter werken wat je via displayport of USB-C aansluit.

VGA hebben de NUC,s standaard niet erop zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Een NUC heeft dat vaak niet, 2e monitor moet je met een adapter werken wat je via displayport of USB-C aansluit.

VGA hebben de NUC,s standaard niet erop zitten.
Je hebt gelijk, ik las te snel en dacht dat hij een PC had, in zijn geval wordt het lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
De Nuc Canyon heeft alleen de volgende aansluitingen:
1x HDMI* 2.0 (4K 60 Hz)
1x Mini DisplayPort* 1.2 (4K 60 Hz)
1x DisplayPort* 1.2 via Type-C

Dus geen VGA, zoals @mr_evil08 al aangaf.

Maar zoals ik aangaf begin te twijfelen aan de Mini displayport aangezien ik al 2 van dat soort kastjes binnen heb gekregen en beide niet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door R. Smael op 12-10-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Niet lullig bedoeld, maar kun je dat logo niet gewoon printen en opplakken? Dat lijkt mij een goedkope en simpele oplossing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
R. Smael schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

De Nuc Canyon heeft alleen de volgende aansluitingen:
1x HDMI* 2.0 (4K 60 Hz)
1x Mini DisplayPort* 1.2 (4K 60 Hz)
1x DisplayPort* 1.2 via Type-C

Dus geen VGA, zoals @mr_evil08 al aangaf.

Maar zoals ik aangaf begin te twijfelen aan de Mini displayport aangezien ik al 2 van dat soort kastjes binnen heb gekregen en beide niet werken.
Vreemd USB-C is vaak thunderbolt, kijk even in de Intel tool daar kan je ook de monitoren instellen, vaak is de software optioneel en moet je even downloaden bij intel.com.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bregweb schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:08:
Niet lullig bedoeld, maar kun je dat logo niet gewoon printen en opplakken? Dat lijkt mij een goedkope en simpele oplossing ;-)
Deze serie heeft een krachtiger videokaart dan de reguliere NUC,s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
bregweb schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:08:
Dat willen wij juist niet omdat het een verhuurproduct van de zaak is, waar dit scherm in zit.

Wel hebben wij ook overwogen dit scherm te vervangen voor een HDMI scherm i.p.v. de VGA.
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Vreemd USB-C is vaak thunderbolt, kijk even in de Intel tool daar kan je ook de monitoren instellen, vaak is de software optioneel en moet je even downloaden bij intel.com.
Dat wordt puzzelen als ik jou zo hoor!
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

Deze serie heeft een krachtiger videokaart dan de reguliere NUC,s.
Volgens mij is het zelfs een van de krachtigste NUC's die er is! op zijn opvolgers na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Ik heb inmiddels een ander verloop (USB C -> VGA Female) gekocht en getest, werkt perfect!

Dus het is uiteindelijk gelukt! Alleen nu heb ik nog een vraag: Hoe kan je op een simpele manier scherm 1 (het hoofdscherm) een programma laten runnen en op scherm 2 het logo laten weergeven?

Ik heb nog vlug voor dat ik naar bed ging getest en het logo als achtergrond ingesteld maar het bestand was te groot voor het tweede scherm, dus stond er niet mooi op.

Zouden jullie dat ook zo doen of zijn er nog andere manieren om het goede resultaat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:39

FeaR

In GoT we trust

CEA > VB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Wat bedoeld u hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:39

FeaR

In GoT we trust

R. Smael schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:58:
[...]
Wat bedoeld u hier precies mee?
Dat dit topic niets met Consumentenelektronica Aankoopadvies (CEA) te maken heeft aangezien het om computer hardware gaat. Computer hardware valt onder Harde Waren. Beeldschermen aansluiten lijkt mij dan iets meer voor Videokaarten en Beeldschermen (VB).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1