Toon posts:

Equalizer?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik nou precies met een equalizer?
Ik kan voor 300 piek een leuke SONY kopen, maar wat heb ik er aan?
Komt het echt ten goede van het geluid?
Oja systeem:
SONY Receiver 930
SONY CD-speler 530
SONY MD-speler 530

Dus heb ik wat aan een equalizer bij dit systeem?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Je hebt helemaal nix aan zo'n ding, of je wil je geluid graag verneuken.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

JA het komt ten goede aan je geluid, als je houdt van een beetje meer bass, middentoon en/of treble in je geluid

NEE het komt niet ten goede aan je geluid, als je houdt van een natuurlijke klank, en geen opgefokt geluid

* TheLunatic is principieel tegen equalizers

Mother, will they like this song?

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Equalizers zijn wel nuttig als je de acoustiek van een grote zaal niet mooi vindt, en je geluid daar op wil aanpassen.

• JT
  • Laatst online: 13-04 19:19

JT

VETAK y0

Een equalizer is een apparaat waarbij je verschillende frequentie gebieden harder of zachter kan laten klinken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Arnold
  • Laatst online: 19:26
ik heb een 2x 12 kanaals (dus per kanaal 2 schuifjes, niet digitaal dus) equaliser, maar ik kan je verzekeren dat als jij een beetje muziekfreak bent het zeker een uitkomst is.
Neem er de tijd voor om dat ding goed in te stellen zodat ie bij de meeste nummers die je luisterd goed klinkt.
omdat ik vooral dance luister (via pc op stereo aangesloten) heb ik de equaliser van winamp & m'n stereo op elkaar aangepast, zodat er een veel "voller" geluid uitkomt en bijvoorbeeld.
Zomaar aan die schuifjes rotzooien heeft vaak geen zin. je moet ech goed luisteren.
het beste is zelfs nog om een paar equaliser standen op te schrijven, voor bijvoorbeeld dance een andere als voor pop.

• JT
  • Laatst online: 13-04 19:19

JT

VETAK y0

Op maandag 20 augustus 2001 17:35 schreef G-Spotter het volgende:
ik heb een 2x 12 kanaals (dus per kanaal 2 schuifjes, niet digitaal dus) equaliser, maar ik kan je verzekeren dat als jij een beetje muziekfreak bent het zeker een uitkomst is.
Neem er de tijd voor om dat ding goed in te stellen zodat ie bij de meeste nummers die je luisterd goed klinkt.
omdat ik vooral dance luister (via pc op stereo aangesloten) heb ik de equaliser van winamp & m'n stereo op elkaar aangepast, zodat er een veel "voller" geluid uitkomt en bijvoorbeeld.
Zomaar aan die schuifjes rotzooien heeft vaak geen zin. je moet ech goed luisteren.
het beste is zelfs nog om een paar equaliser standen op te schrijven, voor bijvoorbeeld dance een andere als voor pop.
Tja.....als jij een geluid vervormd en anders dan het origineel wil horen dan is een equalizer leuk. Maar hou jij er van om je geluid te horen zoals het is, dan moet je zeker geen equalizer gebruiken, plus dat het ook nog is ruis meebrengt doordat er een omweg is van de signaal paden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Een beetje nette eq heeft een thd van zo'n 0,03% of lager hoor. Dat merk je niet zo snel in ruis.

Slecht ingestelde eq's zijn wel hinderlijk. Geeft zo'n opgefokt 538 geluidje. Als je dat mooi vindt, moet je maar eens met een compressor gaan werken. Nog meer pompsound. :)

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Op maandag 20 augustus 2001 17:50 schreef JT het volgende:

[..]

Tja.....als jij een geluid vervormd en anders dan het origineel wil horen dan is een equalizer leuk. Maar hou jij er van om je geluid te horen zoals het is, dan moet je zeker geen equalizer gebruiken, plus dat het ook nog is ruis meebrengt doordat er een omweg is van de signaal paden.
Hier ben ik het dus 200% mee eens >:)

Verwijderd

tsja, wel of niet doen? hangt van je speakers af zouk zeggen!
ik werk soms in een PA firma, en wij kunnen niet zonder equalisers (zijn dan wel 31 bands), zeker niet voor de monitors, maar ook niet voor de FOH (front of house, main speakers). je moet bij grote installaties bijna altijd je speakers corrigeren, bvb bij een 2" hoorn een groot stuk van 1KHz wegnemen. Ook als de zaal niet wil meewerken heb je veel aan een eq.
Voor een home-hifi set zou ik het enkel overwegen als je je speakers echt niet goed vindt klinken en als je denkt dit te kunnen oplossen met een eq zonder dat ie te veel ruis en THD (total harmonic distortion) toevoegt.

mijn raad: vraag eens of je hem mag testen, en kijk of het zin heeft! :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Zijn er geen softwarematige simpele equalizertjes op internet te vinden? Als je alles toch op je pc'tje aansluit...

Verwijderd

mee eens... monitor-mixen zonder 31bands per subgroep is onmogelijk en ook op foh is een stereo eq wel handig. een goede controller is echter meer een must.
Voor de starter van dit forum zou ik zeggen:
Probeer hem uit, je kan nl met een eq het geluid aanpassen aan de ruimte waarin je stereoset staat. Mijn huiskamer bijvoorbeeld gaat enorm resoneren bij bepaalde laag klanken, die haal je er dus uit zodat het net niet meer resoneerd, dan gebruik je een eq op de 'goede' manier. Een 538 geluid creeeren wil je niet denk ik, dan kan je beter gewoon 538 aanzetten, scheelt weer 300 piek.
Uitproberen, thats the word.

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 18:26 schreef Yokozuna het volgende:
Zijn er geen softwarematige simpele equalizertjes op internet te vinden? Als je alles toch op je pc'tje aansluit...
moet je geluidskaart natuurlijk wel goed genoeg zijn, en vertel mij maar eens waar een goede digitale eq te downloaden is... volgens mij is een standalone eq toch iets prettiger...
Pagina: 1