Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kareltje71
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-11 20:57
Situatie:

Speelkamer met deur naar woning met 1 radiator voorzien met standaard draaiknop

Woonkamer / open keuken:
2 x convectorputten, 3 radiatoren
In deze ruimte hangt de Nefit Easy Thermostaat, gekoppeld aan een Nefit Trendline II HRC30-CW5 (2019)

Hal met 1 radiator met standaard draaiknop

Tevens in de woonkamer een Mitsubishi Heavy Industrie Airco/Converter, type SRK35ZSX-W (3.5kW), gekoppeld aan een een multisplit buitenunit, type SCM60ZS-W (6,0 kW). Heerlijk koel in de zomer, prima als verwarming in de niet al te koude maanden daar ik stroom op wek middels een 11Kw PV installatie

Drie slaapkamers, allemaal voorzien van 2 radiatoren elk met eigen thermostaat kraan
Vierde slaapkamer, 1 radiator met thermostaat kraan

Alle slaapkamers op de eerste verdieping zijn tevens verdeeld over twee multisplits unit (MHI) en zijn van het type SRK20ZSX-W (2.0kW). Meer dan genoeg capaciteit voor zowel koelen als verwarmen per kamer.

Badkamer, 1 radiator met thermostaat kraan
Zolder met twee kamers, elk een eigen radiator met standaard draaiknop. Deze kamers worden gebruikt voor de was, hobbies, e.d. Zijn dus geen slaapkamers en de deuren staan altijd wel open naar elkaar. Verwarming hier is bijzaak, maar in de winter wel prettig als het buiten echt koud is geworden.

Ik wil mijn CV installatie gaan indelen met behulp van een Evohome systeem en wel als volgt:

- Speelkamer
- Woonkamer / open keuken
- Hal
- Badkamer
- Slaapkamer 1
- Slaapkamer 2
- Slaapkamer 3
- Slaapkamer 4
- Zolderkamer 1
- Zolderkamer 2

Maar dien ik nu bij elke radiator een “slimme knop” toe te gaan passen of kan ik per slaapkamer volstaan met 1 slimme knop en 1 thermostaatkraan? Scheelt weer in de kosten…..
Kan ik de woonkamer/open keuken ruimte als 1 zone aansturen of moet ik alle radiatoren (3x) en convectorputten (2x) ook voorzien van een “slimme knop”? Of kan deze zone centraal aangestuurd worden door één thermostaat in die ruimte?

Het doel is tevens om zoveel mogelijk gebruik te maken van de airco’s zolang het kan in de ruimtes waar dit beschikbaar is, er wordt immers genoeg stroom opgewekt. Hierna mag de gaskraan weer open gedraaid worden. Ik heb niet in de planning staan om radiatoren/convectorputten te gaan vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Kareltje71 op 14-10-2021 09:30)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kareltje71 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:24:
Maar dien ik nu bij elke radiator een “slimme knop” toe te gaan passen of kan ik per slaapkamer volstaan met 1 slimme knop en 1 thermostaatkraan? Scheelt weer in de kosten…..
Kan ik de woonkamer/open keuken ruimte als 1 zone aansturen of moet ik alle radiatoren (3x) en convectorputten (2x) ook voorzien van een “slimme knop”? Of kan deze zone centraal aangestuurd worden door één thermostaat in die ruimte?
Bij Evohome moeten alle radiatoren voorzien zijn van een slimme knop. Per zone kan je meerdere knoppen toewijzen. Je kan dus de woonkamer/keuken met 3 radiatoren van 3 slimme knoppen voorzien en als 1 zone definieren. Mengen met normale domme knoppen gaat niet. (technisch kan het wel, maar die doen natuurlijk dan niets, en dan heb je er niets aan). Elke zone gebruikt 1 slimme knop als temperatuur voeler.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Wat bedoel je met zo lang mogelijk met de airco's stoken?
Het lijkt me dat die rondom de binnenunits het prima aangenaam houden tot -15°C buiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Kareltje71
Ik vermoed van wel, echter wordt dit de eerste winter dat we er mee kunnen draaien. Dus dat wordt nog even afwachten.
Mijn vragen zitten hem meer in de zones, de verdeling en de werking daar van. Om de ruimtes zonder de airco units warm te krijgen zal toch echt de CV moeten gaan draaien als het kouder wordt

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Dat bedoel ik. Als verwarmen met airco's bevalt staat straks 3/4 van de zones permanent dicht.

Als je nog een half jaar kunt wachten met CV zoneregeling zou het een optie kunnen zijn om deze winter eens te kijken hoe het gaat met alle radiatoren behalve die het dichtst bij de thermostaat hangt en in kamers zonder airco dicht.

Dat vraagt overigens dermate weinig vermogen dat je met een ventilatie warmtepomp ook gasloos kunt.
Een warmtepomp vind ik het lekkerst draaien zonder zoneregeling.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • Beste antwoord

• Microkid

Microkid

Smile

Kareltje71 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:24:
Bij Evohome moeten alle radiatoren voorzien zijn van een slimme knop. Per zone kan je meerdere knoppen toewijzen. Je kan dus de woonkamer/keuken met 3 radiatoren van 3 slimme knoppen voorzien en als 1 zone definieren. Mengen met normale domme knoppen gaat niet. (technisch kan het wel, maar die doen natuurlijk dan niets, en dan heb je er niets aan). Elke zone gebruikt 1 slimme knop als temperatuur voeler.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Kareltje71
OK, elke radiator zijn eigen knop. Maar hoe doe ik dat met beide convectorputten in de woonkamer?

• Microkid

Microkid

Smile

Kareltje71 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:34:
OK, elke radiator zijn eigen knop. Maar hoe doe ik dat met beide convectorputten in de woonkamer?
Daar kan je ook knoppen monteren.

• Kareltje71
OK, bedankt voor de antwoorden!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:11

bert pit

asdasd

Kareltje71 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:34:
Een Evohome zone kan bestaan uit een HR92 knop die zelf de temperatuur meet, of uit een HR92 in combinatie met een thermostaat elders in de ruimte.

Bij een convectorput is het doorgaans raadzaam om elders in de ruimte een thermostaat te plaatsen voor de juiste temperatuurmeting. Dit kan ook altijd achteraf nog.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1