Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over zonnepanelen op 2 dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-07 18:11
Goedemiddag,

op dit moment bezig met orienteren / offertes opvragen voor zonnepanelen,
aardig wat topics gelezen maar omdat elke situtatie uniek is toch de vraag wat voor mij de ideale opstelling is.

1. Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yar3G2xOuuGudbtQYu1fPG6xYUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sCq2t2nI1iEzIuJb04VEja8l.png?f=user_large

2. Beschikbare (dak)ruimte

6 meter breed bij 4 meter lang

1 dakvlak noordwest compleet vrij
1 dakvlak zuidoost dakkapel over half dak + dakraam

hoek 18 graden

3. Schaduw
geen last van schaduw

4. Jaarverbruik
3600 KW op dit moment
zal in de toekomst meer worden.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
geen idee, kan vanmiddag een foto plaatsen van de groepenkast

6. Budget en doel
doel is volledig verbruik dekken + iets meer

7. Wie gaat het project uitvoeren
nog in offerte fase

Edit

Zojuist eerste offerte gekregen van greenguys

Totaalprijs Excl. btw: € 5.055,85

- 14 x First Choice Solar 345 WP Full Black
- Montagemateriaal Esdec
- Serieel geschakeld
- Goodwe GW5000-DT string omvormer
- Goodwe monitoring systeem

10. Regio
zuid holland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpO8T0DjZrOzRGKsyq2Tx05Mp6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yL5BqGp1J6fSxLv6yN7a5LE3.png?f=fotoalbum_large

Is het nu het best om alleen het zuid oost dakvlak vol te leggen, of is het voor in de toekomst ook handig om gelijk noordwest vol te leggen ?

vast bedankt !

[ Voor 13% gewijzigd door Jallie op 12-10-2021 15:10 ]

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Pardon?? 5000 euro ex btw voor 14 panelen? Zijn ze van goud of iets, voor 500 euro minder kun je 14 REC Twinpeak 4 360Wp panelen krijgen incl montage met een Growatt. Heb je meer opbrengst en veel betere garanties op de panelen voor 500 euro minder.

Wat plaatsing betreft, beide dak helften gebruiken is te doen mits de opbrengst rendabel blijft.In jou geval heb je vanaf 14.00 uur de zon op de noordwest kant staan dus dat zou je mee kunnen nemen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
WTF greenguys met die prijs? Greenguys ~= Solar Bouwmarkt... En dan hebben ze die panelen al niet meer op de site staan... Daar gaat iets mis...
Als ik iets vergelijkbaars bij elkaar klik bij hun op de site gaat het voor €3.800 ext btw.

Maar het NW dak is in dit geval wel een must om het doel te halen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jallie
De offertes vallen inderdaad vies tegen, heb zojuist nog een offerte binnen voor 11 panelen voor €5000 ex btw.

Panelen 11 x Trina Solar
4345 Wp
Omvormer
SolarEdge

Ik had mijn hoop gezet op GreenGuys mede door de goede prijzen die ik hier heb gelezen maar is veel te duur. Zou het te maken hebben met iedereen die nu offertes op zit te vragen door de energieprijzen?

Ik ga in ieder geval nu bij lokale bedrijven offertes opvragen en kijken hoe ver ik daarmee kom.

Maar bedankt voor jullie reacties lijkt mij inderdaad het beste om de panelen te verdelen over beide dakvlakken. Vanaf de middag staat de zon enige tijd op beide dakvlakken en daarna tot bijna zonsondergang op het noordwest. Zeker met het feit dat salderen in de toekomst verdwijnt linkt mij het beste om te verdelen.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Je kunt ook zelf via Solar bouwmarkt wat samen stellen, zij kunnen ook voor jouw monteren.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Jallie
@MetalfanBlackness zou ik graag doen maar ik heb geen idee wat ik uberhaupt zou moeten hebben, ben best wel een leek op dit gebied namelijk.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:59
Gewoon beide zijden van het dak vol leggen en indien nodig zak je iets met Wp per paneel.
Het gaat toch om de totaal hoeveelheid.
Je zult in de berekening versteld staan wat een "slecht kant" opleverd.
Zelf heb ik 22 panelen (5940Wp) voor €5200 ex BTW maar dit is een prijs van begin 2018
En deze zijn destijds besteld via Vereniging Eigen Huis

De prijzen wat je vaak op Tweakers leest is van mensen die handig zijn om het zelf te plaatsen

[ Voor 27% gewijzigd door Von Henkel op 16-10-2021 12:47 ]

• Ronald
@Von Henkel Niet helemaal waar... De meeste topics zijn van mensen die niet zelf willen installeren.

@Jallie Die SolarEdge offerte is niet extreem verkeerd.... voor SolarEdge. Maar 11 panelen verdeeld over 2 dakvlakken is met SolarEdge een lastig verhaal... Dan moet je minimaal met 80V optimizers gaan werken en minimaal 5, liefst 6 per dakvlak. Heb je er een rapport van gekregen?

Bij Solar Bouwmarkt klikken is vrij simpel. Panelen, omvormer, montagesysteem voor dakpannen (geschikt voor legplan) en installatiekosten...

Omvormer berekenen kan vrij simpel via Sunny Design. Je kunt dat ook gelijk gebruiken om panelen in te tekenen maar hoeft niet per se, alleen handmatig dak richtingen en helling + paneelaantallen ingeven kan ook. Het is de Software van SMA, maar over het algemeen kun je de gelijkwaardige GoodWe ook toepassen. Probeer het eens ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jallie
Nieuwe offerte binnen

13x sharp NU-JC360B 360 W
Goodwe 3600DNS

Ex btw 4.718,84

Opzich niet al te slecht maar moet toch goedkoper kunnen?

• Ronald
Volgens Wikipedia produceert Sharp hun panelen niet in China (VS/VK/Japan). Dat vind ik wel een pré ;-)

Daardoor zullen ze iets hoger in prijs zitten. Ik weet niet hoe Sharp in het kwaliteit spectrum ligt.

• Jallie
Laatse offerte binnen en deze is beduidend goedkoper en gaat hem dus ook worden,
ook al goed contact gehad met deze partij.

14 x Longi 365WP

5110 WP

Goodwe 4200DNS

€ 4.295,95 all-in

hebben ook nog alternatieve panelen opgegeven maar dat zet denk ik geen zoden aan de dijk.

Meerpijs per paneel

DMEGC 370WP zwart

€ 15,00

Hyundai 395WP zwart

€ 25,00

AEG 370WP

€ 45,00

Trina 390WP zwart

€ 15,00

LG 380WP zwart

€ 115,00

AEG glas glas 330Wp zwart

€ 45,00

REC Alpha N-Type 370WP zwart

€ 85,00

REC Alpha Pure 400WP zwart

€ 105,00

Aangezien het 14 panelen worden wat is volgens jullie het beste legplan?

ik kan er in totaal 9 kwijt op zuidoost,
zou half / half beter zijn ivm zon vanaf 1400 op noordoost of gewoon zuidwest volgooien en de overige 5 op noordoost ?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jallie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:43:
Laatse offerte binnen en deze is beduidend goedkoper en gaat hem dus ook worden,
ook al goed contact gehad met deze partij.

Aangezien het 14 panelen worden wat is volgens jullie het beste legplan?

ik kan er in totaal 9 kwijt op zuidoost,
zou half / half beter zijn ivm zon vanaf 1400 op noordoost of gewoon zuidwest volgooien en de overige 5 op noordoost ?
50/50, komt je omvormer ook beter tot recht.
4200 euro, is dat ex BTW?

• Ronald
Ik zou zeggen ZO vol en de rest op NW... ZO levert meer op... Die 2% efficientieverschil op de omvormer voor het NW deel valt al heel snel in het niet.

De Trina 390 klinken als een nuttige upgrade. Dat is toch 210 extra voor feitelijk een extra paneel, wat onder de totale prijs per gelegd paneel zit.

• Jallie
@Skyaero

4200 Ex BTW inderdaad,

@Ronald

Slim zo had ik er niet eens over nagedacht !
zeker iets om mee te nemen.

die 2% efficientieverschil die je bedoelt is wat je krijgt als je 50/50 ligt zoals skyaero voorstelt ?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Jallie
mijn set met voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top.
dus ik heb 6430Wp op een 4000W omvormer.
(oke jouw setup is iets anders, maar dat maakt niet veel uit. ;) )

(ja 50% per kant dat is het beste, kun je het meeste verdelen.
maar je ZO levert meer op.
dus eerst ZO maximaal vol leggen, en dan ook maximaal de NW doen.
liever meer als die 5 panelen als het kan.
stel dat je 9x365Wp=3285Wp ZO doet en dan 9x365Wp NW, dan nog kun je het ook doen met een goodwe 3600DNS, dat is maar 16A groep en goedkopere omvormer bespaart kosten.
maar 9x365Wp ZO en 5x365Wp NW, is ook goed op een kleinere omvormer.)

edit:
ik doe met mijn grote set 5500kWh per jaar.
hier komt nog 500kWh bij van de schuur.
dit gaat op aan gewoon huis gebruik, en aan een warmtepomp.
gebruik nu 800kWh + 150m3 per jaar, dit kost mij door alle regelingen ongeveer 0€ per maand. >:)
(je krijgt een belachelijke grote korting op je energie rekening, maar je krijgt die korting onafhankelijk van je gebruik. dus gebruik je wening, dan is de korting groter als je vastrecht kosten.
sommige van ons halen meer korting als kosten en hebben dus per jaar een - kosten. )

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 19-10-2021 13:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jallie
@migjes

mooi voorbeeld! en je hebt zeker gelijk over het verdelen.

we hadden eigenlijk een bedrag in ons hoofd dat we uit wilden geven, zeker omdat we bezig zijn met sparen voor andere upgrades in het huis die ons best veel gaan kosten.

ik denk dat we gaan voor 15 panelen zodat ik er 6 op de NW kant kan zetten , ( ziet er ook mooier uit :) )

NO volleggen hebben we op dit moment het budget niet voor, en het lijkt mij ook de terugverdientijd stukken langer te maken ?

ik denk als het eenmaal ligt dat het niet moeilijk moet zijn om er in te toekomst zelf er nog een paar panelen bij te monteren, zeker als de omvormer dit trekt

bedankt !

• migjes
@Jallie
ik snap je wel.
en begrijp goed dat het geld maar 1x kan worden uit gegeven.

alleen je hebt wat lastige dingen als het over PV gaat, helaas.

1. nu koop je een 365Wp paneel, maar dat zelfde paneel is over een maand of 3 niet meer te krijgen.
elke maand later word het alleen maar lastiger.
(je kunt verschillende Wp combineren, maar het word langzaam aan na een jaartje wel erg lastig.)

2. een omvormer heeft geen Wp nodig.
maar hij heeft Vmpp nodig.
een paneel kan b.v. 33Vmpp leveren.
doe je die 5x in een string, dan heb je 5x33Vmpp = 165Vmpp en dit zakt als ze warm worden nog naar +/-140Vmpp.
dan kun je het rendement opzoeken wat bij die Vmpp hoortAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
helaas valt de 165Vmpp ruim buiten de grafiek, maar het rendement duikt daar flink.
elk paneel wat je dan extra doet boven op die 5, dan heeft de hele string 0,2% meer opbrengst.
aangezien dit de hele string is, gaat dit best hard en gaat cumulatief door met nog meer panelen.
(je hoeft niet de 350Vmpp te halen, maar ga daar wel zo dicht mogenlijk bij zitten als kan.)

3. de BTW terug vraag, ja daar zitten ook haken en ogen aan.
eigenlijk kun je dat echt maar 1x goed doen, daarna heb je allerlei regels.

4. 2x installatie kosten, het is het hem ook weer niet.
2x voorrij kosten, het bijt gewoon in je winst (besparing).

dus liever 1x goed, als 2x de helft.
het is gewoon beter en goedkoper als je in 1x goed doet. ;)

(er is een tussenweg.
neem nu geen 9x365Wp ZO, maar neem iets duurder paneel.
390Wp is misschien mogenlijk, of misschien nog wel meer.
doe dan geen panelen op NW.
maar je neemt wel een omvormer zoals de b.v. goodwe 3600/42000.
die hebben 2x een mpp, maar kunnen ook werken op maar 1 mpp, zonder problemen.
jij vraagt daar de BTW van terug.
daar na zet je de energie rekening over op de naam van je partner (kan een jaar tussen zitten, wanneer je wil)
dan doet je partner set 2 op NW kopen en daar de BTW van terug vragen.
door de 2de mpp, mogen het ook hele andere soort panelen zijn.
een beetje creatief zijn, en je niet laten naaien door de regels. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
De efficiëntie grafiek is voor een omvormer, waarschijnlijk een andere dan jij gaat krijgen, @Jallie maar in principe wel illustratief.

Natuurlijk begrijpen de meesten hier dat geld maar 1x uitgegeven kan worden. Echter PV is wel een van de meest efficiënte verbeteringen die je kunt doen aan je woning. In 2 stappen kost al snel 500-700 meer op het totaal (Zie dat als installateurs-voorrijkosten). En dan moet je een installateur vinden die het op die reeds geschikte omvormer aan wil sluiten...

Ik wil het 9+6 x Trina 390 legplan straks wel even doorrekenen (ook gesplitst in de dakdelen), dan weet je waarover je praat, en kun je de kosten-baten analyse voor jezelf maken.

• Jallie
@migjes

bedankt voor je uitgebreide reactie / uitleg.
je denkt even makkelijk zonnepanelen te kopen maar moet er bekand voor gestudeerd te hebben haha.

gelukkig hebben we het forum ;)

ik heb even alles op een rijtje gezet en kom dan op het volgende uit
zoals jullie al zeggen is 2 keer leggen geen optie,
als ik nu alleen ZO vol leg en later NW dan ben je 30 a 40 % meer kwijt dan als je in een keer alles mee pakt.

dus dan blijven er twee opties over

A.
twee keer 9 panelen leggen, dan kom ik uit op €5.395 ( zal nog wat van af gaan omdat de tabel rekent met een 8K-DT G2 Fase 3 omvormer )
6570 WP vermogen
zal gelijk even vragen of ze hiervan een offerte kunnen maken met een goodwe 3600/4200 anders blijft het appels met peren vergelijken.

B.
bij het originele plan blijven en 9 ZO + 6 NW voor €4.429. scheelt zo'n €1000 ( maar zoals eerder aangegeven rekenen ze met 18 panelen een zwaardere omvormer die niet nodig is )
5475 WP vermogen

ik heb hier net even in de buurt rondgelopen en de meeste hebben of alleen panelen op het ZO of ZO + 4/5/6 zonnepanelen op het NW.
er is zelfs 1 huis met alleen panelen op het NW???

dus ja wat is nou wijsheid,

@Ronald
als je dat zou kunnen doen graag! indien niet te veel moeite natuurlijk.

• Ronald
Een basis berekening in Sunny design kost me een paar minuten... moet wat over hebben om de wereld te verbeteren ;-) (Beetje jammer dat niet alle installateurs die tijd nemen bij opstellen offerte... zijn er genoeg die een en ander uit de duim zuigen)

Alleen op NW is een beetje raar, wat is de schaduwsituatie bij die woning op ZO?

• migjes
@Jallie
valt tegen he, kijk die zonnepanelen. tja daar is het niet moeilijk.
een random voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...905-390wp-full-black.html
koopt er 2x9 met wat bevestiging spul + omvormer, en knalt het even op dak.
no prob, dat stukje is simpel doe ik in een weekendje, stelt niet veel voor. ;)
(oke ben wel mooi weer werker, 1 druppel regen en ik zit binnen. lol)

maar dan de BTW en wat er mogenlijk is om later te doen.
je wil niet die 21% korting mislopen, ook niet voor een gedeelte.
en die niet al te snuggere installateurs (je hebt goeie hoor, kom ze helaas niet vaak tegen) die denken 1000Wp daar moet dan 1000W omvormer aan, kommen het nog veel te vaak tegen op het forum.

maar laat @Ronald eens wat rekenen, dat zijn vaak wel oke berekeningen.
(laat ik hem maar niet te veel pluim in zijn ... steken. >:) )

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:59
Het is als het goed is een investering voor de komende 25(!) jaar, bedenk dat tegen die tijd saldering is afgeschaft en thuisbatterijen de norm zijn. Over-dimensioneren kost nu weinig extra en maakt dat je straks een paar maanden per jaar extra meer opwekt dan je verbruikt, maximaal vol leggen dus (als je het kunt betalen).

De REC Alpha Pure geven trouwens nog gegarandeerd 92% rendement na 25 jaar, dat scheelt een slok op een borrel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ronald
Sunny design is de tool van SMA, dus ze raden WC-Eend aan, over het algemeen werkt elke omvormer van vergelijkbaar vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JXOhTzBtEn-GAHQKnnzT-f-ai8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXnsBTe1PWHchy25pMEUu85n.png?f=fotoalbum_large
Origineel: 9ZO+6NW
Alternatief 1: 9ZO
Alternatief 2: 6NW
Alternatief 3: 9ZO+9NW
Alternatief 4: 9NW

Dit is berekend met 150° ZO, 330° NW en helling 18°

Dit zijn echt goede getallen voor een noordgericht dak!

Die 6200kWh kan prima op met Warmtepomp en EV ;-)
Wamtepomp op zonnestroom draaien (zolang saldering duurt dus 100%) is heel erg goedkoop.

Nogmaals ik begrijp dat je je geld maar 1x kan uitgeven, maar dit is de basis die de rest van je investeringen/verduurzamingen sneller rendabel maakt.

• Jallie
@Ronald

Super, bedankt!
Stof tot nadenken ;)

Denk dat we voor 2x 9 gaan op een goodwe 3600/4200. Zeker met het oog op te toekomst.

Even nog de offerte laten updaten om te kunnen vergelijken en dan de knoop doorhakken.

Bedankt voor de hulp iedereen!

• Ronald
2x9 op een 4.2 gaat 100kWh minder op brengen in de simulatie. Een 3.6 verliest totaal 250kWh.

Een 5kW op 1 fase kan, maar is wel een puntje om op te letten... Als je in een gebied zit met zwak elektriciteitsnet geeft dat eerder problemen met terugleveren vanwege te hoge voltages. Heb je enig idee wat de netspanning doet op een zonnige zomermiddag?

Pagina: 1