Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELFRISCO
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07-2024
Beste mede Tweakers,

aangezien het huidige Tv aanbod steeds minder en minder wordt, kijk ik nu meer uit om over te schakelen naar 1 of meerde streamings diensten.

Aangezien mij Tv nog van het pre smart TV tijdperk dateert ben ik aan het twijfelen om mijn TV te vervangen door een smart TV of eerder opteren om voor een mediaspeler te kiezen.

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Persoonlijk vind ik ingebouwde mediaspelers vaak niet ideaal, zeker een aantal jaar geleden was de interface vaak traag en onoverzichtelijk. Daarom geef ik zelf de voorkeur aan een externe mediaspeler, in mijn geval een Shield.
Als je toch je tv op korte termijn wil vervangen zou ik voor een nieuwe smart tv gaan en kijken of de ingebouwde mediaspeler voldoet. Indien je je huidige tv nog wel even wilt gebruiken zou ik voor een externe mediaspeler zijn. Iets als een Chromecast with Google TV is prima als je vooral zaken als Netflix/Disney/NLZiet/Amazon wil streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELFRISCO
De reden waarom ik twijfel is dat ik geen ervaring heb met de software ondersteuning op Smart Tv's.
Ik ben niet iemand die elke 2 jaar een nieuw TV toestel aanschaf vandaar dat mijn voorkeur ook uitgaat naar een externe mediaspeler.

Mocht die na 2 jaar niet meer mee kunnen is deze sneller vervangen dan een TV van 1000€.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:16

TDB

Lekker een mediaspeler nemen (Chromecast / Apple TV). Mediaspelers worden sneller / vaker / langer ge-update dan software op jouw smart TV.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

Ik ben ook van de mediaspelers maar heb daarnaast ook gewoon een mini computer (i3-6100) als HTPC naast de TV liggen. Ooit een keer voor € 115,- van een Tweaker overgenomen. Onze TV is een Samsung F8000 van 2014. Inmiddels hopeloos verouderd maar nog een prima beeld en goed geluid door de ingebouwde sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb momenteel een 4K smart-tv van Samsung, was een model van ~600 euro (geen idee wat precies). Deze heb ik 1 jaar terug gekocht met de instelling: ik probeer eerst even of de ingebouwde apps werken, zo niet kan ik er altijd een Chromecast o.i.d. aan hangen. De apps op de Tv hebben mij in elk geval niet teleurgesteld. Ik gebruik dan vooral Netflix en YouTube, maar deze werken beide stabiel en ik heb er vrijwel nooit problemen mee en traag zijn ze niet. Alles kunnen bedienen met 1 kleine functionele afstandsbediening is ook wel een pluspunt wat mij betreft.

Maar toch zou ik nog steeds geen TV kopen voor het OS dat erop draait. De kans dat het OS niet meer wordt geupdate en apps kapot gaan voordat je je TV gaat vervangen is vrij groot. Vandaar mijn instelling: ik kijk wel hoe lang ie het uithoud, een media speler kan altijd nog :)

[ Voor 27% gewijzigd door n9iels op 12-10-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Hoeveel moeite wil je er in steken om iets aan te zetten is dan de vraag: simpele Chromecast in je huidige TV will do the trick als je Netflix, NLZiet, Disney, NPO oid wil streamen.
Kost je 35 euro en je bent er.

Zeker als iedereen in huis een mobiel heeft of dat er bv een tablet op tafel ligt die door iedereen gebruikt kan worden.

Is dit eigenlijk een verkapte "ik wil wat nieuws kopen" topic , tv's zat met Android er op (of andere besturingsysteem varianten) met voldoende mogelijkheden. Op de TV van mijn ouders (ik zelf heb gewoon een domme TV met Chromecast) is het even wennen doordat de menu's wat rommelig ogen, maar alle streaming apps doen het prima en voordeel 1 remote. Je kan ook naar een nieuwe domme TV kijken met een losse Google TV of Apple TV net wat je thuis als main environment hebt. Daar heb je een afstandbediening bij wat ook wel handig is, maar dan wel toch 2 afstandbedieningen die rond zwerven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELFRISCO
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Lijkt er op dat het merendeel toch kiest voor een soort van mediaspeler in plaats van een smart tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats deze even naar [CEA].

Een goede mediaspeler doet het altijd beter dan de ingebouwde smart app’s in de moderne tv’s. Zeker de spelers van de premium merken geven erg lang ondersteuning (Apple TV, nVidia Shield, en zelfs sommige Xiaomi kastje maar die hebben wel wat bugs af en toe), en werken vaak nog lang nadat de app ondersteuning op de tv is gestopt voor het specifieke model.

Duurdere tv’s hebben soms wel iets langer app ondersteuning.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@ELFRISCO Wij hebben een Sony Smart TV en deze bevalt perfect als mediaspeler, ook geeft Sony lang updates vergeleken andere merken en alle apps werken erop.
Wij hebben ook getwijfeld, maar geen losse kastjes en kabeltjes meer en alles bedienen met één afstandsbediening is wel erg fijn.
In het verleden ook losse mediaspelers gehad, maar na een tijdje mankeren ze ook allemaal wat.
En mocht het smart gedeelte van de TV in de toekomst niet meer werken, dan kunnen we dan altijd nog een mediaspeler er op aansluiten. Ons advies is dus, koop gewoon een goede smart TV daar krijg je veel gebruiksgemak voor terug.

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 15-10-2021 21:19 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Beide zijn gewoon makkelijk.

En de ene SmartTV staat niet gelijk aan de andere.
Sony heeft bv Android TV met chromecast en lijkt dus op een ChromeCast met Google TV. Maar dan in je TV.

Andere gebruiken, Tizen, WebOS e.d.

Het nadeel van een smart TV platform kan zijn, dat de CPU of OS beperkt zijn.
Of dat ondersteuning gedurende de levenstijd van de TV stopt.

Zelf gebruikte ik eerst WebOS van LG. Wat prima werkte (disney+ werkt daar bv nog steeds beter op)
Maar ik wou van plex af en naar Kodi toe.
En gebruik nu dus een Chromecast met google TV.
En ook die kan beperkt zijn qua opslag bv. Maar de prijs is niet al te duur.

Dus makkelijker te vervangen door versie 2 als die een keer uitkomt.

Persoonlijk zou ik eerst kijken of je met het smartgedeelte van de TV overweg kan.
Die is er namelijk toch al.
Een los kastje in de vorm van een Chromecast, shield, of andere mediaplayer kan altijd nog.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELFRISCO
@HereIsTom
Het gebruikersgemak van 1 afstandsbediening had ik inderdaad nog niet echt in overweging genomen aangezien ik het geen probleem vindt om meerdere afstandsbedieningen te gebruiken.

Maar daar denkt mijn vrouw en kind misschien anders over.
Pagina: 1