Behuizing switchen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Ik heb recentelijk een nieuwe PC gebouwd.

Met een Antec 550 watt voeding
Gigabyte B560 HD3
Intel Core i9 11900F
Arctic freezer 7x CO
32GB Ram
2x NVME SSD
Amd r7 370 uit vorige pc

De behuizing is een Cooler master QL500.

Helaas heeft de PC het vrij warm, de CPU is geregeld rond de 70 graden en dan draait de CPU koeler zo'n 1800rpm en hoor je hem best goed.

Ik heb al diverse case fan setups geprobeerd, heb er nu 2 onder in de case, 1 voor en 1 achter voor uitgang.
Heb een hoop fan settings getest, beste lijkt case fans op normal en CPU op silent.

Maar de CPU fan blijft te vaak hard draaien wat erg irritant is kwa geluid.

Helaas heb ik achteraf pas reviews gelezen van de case en zag dat het echt een heet hoofd zou zijn en de ventilatie zeer slecht is.

Nu wil ik het graag snel en gemakkelijk oplossen en niet nog uren lopen tweaken, ik dacht er dus aan om dan maar een andere case te kopen en de boel om te bouwen.

Denken jullie ook dat dit het beste idee is en dat dit het oplost? Of is bijvoorbeeld mijn CPU koeler niet zwaar genoeg?

Hebben jullie dan eventueel een suggestie voor een stille case die goed ventileert?

Groeten Tim

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je niet gewoon vergeten koelpasta tussen de CPU koeler en de CPU te doen?
Ook gezien o.a. deze review lijkt inderdaad de kast een temperatuur issue te hebben, al is 74 graden onder load niet eens zo heel slecht. Met stock kloksnelheden. Ik neem aan dat jou gemeten 70 graden ook onder load is? :) Dan zou je het dus wat beter doen.

Tja, een andere case nemen die wel betere ventilatie heeft is een optie, als je zelf ook handig bent met bijvoorbeeld een dremel, kun je de kast zelf natuurlijk ook een handje helpen, we blijven Tweakers immers. ;)

[ Voor 94% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2021 11:18 ]

• detim
CH4OS schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:12:
Heb je niet gewoon vergeten koelpasta tussen de CPU koeler en de CPU te doen?
Ook gezien o.a. deze review lijkt inderdaad de kast een temperatuur issue te hebben, al is 74 graden onder load niet eens zo heel slecht. Met stock kloksnelheden.
Nee zat er al op vanuit de fabriek.

Ja, is onder load. Maar soms ook tijdens het browsen dat hij even een uitschieter maakt.
Of zal ik handmatig mijn CPU fan aanpassen dan dat hij pas hoge toeren gaat draaien vanaf een graad of 80 ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door detim op 12-10-2021 11:18 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan checken of de koeler goed gemonteerd is, wellicht kan dat ook wat schelen. Koelpasta vernieuwen zal een paar graden verschil kunnen maken, maar geen verschil van dag en nacht.

En stomme vraag wellicht, maar zitten de casefans wel in de juiste richting gemonteerd? Dus de out take fans blazen daadwerkelijk lucht naar buiten de kast? :) Warme lucht stijgt op, dus die wil je zoveel mogelijk via de bovenkant er uit zuigen/blazen, en koele lucht via de onderkant de kast in zuigen/bllazen.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2021 11:32 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:23
probeer eens uit te tekenen hoe de lucht stroomt. Ik vind het apart dat je voor lucht eruit duwt. Doorgaans wil je een flow hebben van voor/onder erin en achter/boven eruit. nevermind: kast heeft blijkbaar de voeding voor hangen. Is inderdaad niet de meest ruime kast.

[ Voor 22% gewijzigd door Aragnut op 12-10-2021 11:32 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
70 graden is niks voor een cpu maar ik denk dat de i9 nog niet eens op halve kracht draait om die temperatuur te bereiken onder zo'n onderbemeten koeler. Tja, een i9 met zo'n koelertje, dan vraag je er een beetje om. Een i9 moet een flinke koeler op. Scythe Fuma, be quiet Dark Rock Pro 4, Noctua NH-D15, dat soort spul.
Laat je niet van de been brengen door de 65w TDP van die cpu. Als het ding aan de bak moet kan die 200w verstoken. Niet dat het moederbord het aan kan overigens maar dat is van latere zorg.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 12-10-2021 12:29 ]

• detim
Uszka schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:24:
70 graden is niks voor een cpu maar ik denk dat de i9 nog niet eens op halve kracht draait om die temperatuur te bereiken onder zo'n onderbemeten koeler. Tja, een i9 met zo'n koelertje, dan vraag je er een beetje om. Een i9 moet een flinke koeler op. Scythe Fuma, be quiet Dark Rock Pro 4, Noctua NH-D15, dat soort spul.
Laat je niet van de been brengen door de 65w TDP van die cpu. Als het ding aan de bak moet kan die 200w verstoken. Niet dat het moederbord het aan kan overigens maar dat is van latere zorg.
Heb inderdaad voornamelijk naar de TDP gekeken.
Daarnaast is de stock koeler veeeeel kleiner en daar zou die het ook mee moeten doen?

Maar CPU koeler upgraden is dus toch wel slim?
Pagina: 1