Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Vraag
Beste antwoord (via vectormatic op 12-10-2021 10:10)
Nee dat is gewoon allemaal nog hetzelfdevectormatic schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Check, het paneel is inderdaad het belangrijkste.
Maar zitten over het algemeen die smart functies je in de weg als je gewoon van HDMI input wil wisselen, of is het net als met een apparaat van 10 jaar terug gewoon op de source knop drukken, lijstje scrollen en meteen switchen?
Ik ben eigenlijk vooral bang om dan dus in opgedirkte "smart" menus verzeild te raken, en me te ergeren aan langzame reacties etc...
[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 12-10-2021 10:11 ]
Alle reacties
Zelf hecht ik er 0 waarde aan; gebruik het nooit maar heb daar een Nvidia Shield voor.
Of het wijs is om een goedkopere tv te kopen? Is maar net wat je belangrijk vindt. Je koopt dan zo goed als zeker ook een slechter paneel met een mindere beeldkwaliteit. Beeldkwaliteit lijkt mij juist primair. Probeer dus binnen je budget het beste paneel te kopen.
Check, het paneel is inderdaad het belangrijkste.S1NN3D schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:02:
“Smart” functies zitten er nu eenmaal op. Zo is de markt en een separate productielijn maken zonder, is voor de fabrikanten ongetwijfeld duurder.
Zelf hecht ik er 0 waarde aan; gebruik het nooit maar heb daar een Nvidia Shield voor.
Of het wijs is om een goedkopere tv te kopen? Is maar net wat je belangrijk vindt. Je koopt dan zo goed als zeker ook een slechter paneel met een mindere beeldkwaliteit. Beeldkwaliteit lijkt mij juist primair. Probeer dus binnen je budget het beste paneel te kopen.
Maar zitten over het algemeen die smart functies je in de weg als je gewoon van HDMI input wil wisselen, of is het net als met een apparaat van 10 jaar terug gewoon op de source knop drukken, lijstje scrollen en meteen switchen?
Ik ben eigenlijk vooral bang om dan dus in opgedirkte "smart" menus verzeild te raken, en me te ergeren aan langzame reacties etc...
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Nee dat is gewoon allemaal nog hetzelfdevectormatic schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 12-10-2021 10:11 ]
Top, dan weet ik genoeg, gewoon een goed paneel, 4x hdmi, SPDIF en dan het smart gedeelte negerencorporalnl schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Nee dat is gewoon allemaal nog hetzelfde
Ik zou op de initiële vraag toch het tegendeel antwoorden.corporalnl schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Nee dat is gewoon allemaal nog hetzelfde( hooguit de snelheid kan verschil inzitten, maar dat kan je bekijken in de winkel evt )
Mogelijk was mijn genomen stap te groot. Op mijn oude Panasonic plasma (net geen tien jaar?) drukte ik op de Source knop, selecteerde "HDMI 1" en ik zat op die input, op mijn huidige LG OLED opent een "fancy" menu met onder andere het weer, tijd, aanbevelingen voor Netflix, er cetera. Daar zit echt wel verschil in. Natuurlijk kan ik op de LG inputs aan een snelkoppeling hangen (cijfer lang ingedrukt houden), maar an sich is het trager. Panasonic had na aanzetten ook binnen no-time beeld en wisselen naar input kon direct. De LG moet toch echt eerst opstarten voordat er überhaupt op input wordt gereageerd.
Zit het in de weg? Nee. Is het merkbaar dat TV's slimmer worden? Mijns inziens wel. En dan heb ik nog een relatief nieuwe LG OLED dus geen tragere reeds verouderde versie.
Edit:
Mogelijk ben ik te negatief of kritisch. Hier, voor deze specifieke vraag, offtopic maar ik zie in andere topics bijvoorbeeld dat men OLED TV's aanraadt in lichte ruimtes. Ik ben zeker fan van OLED maar toch zou ik dat bijvoorbeeld ook niet aanraden. Ik kwam van een plasma (met glazen paneel en dus veel spiegeling) maar met de OLED gaan de gordijnen nóg eerder dicht...
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 12-10-2021 15:08 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Wat oled betreft, die stap ga ik niet maken, als ik OLED goed begrijp, is enige degradatie inherent aan de technologie, je merkt dat met "burn-in" (wat niet echt burn in is bij OLED, maar soit), en ik gok ook gewoon met algemeen helderheidsverlies in de loop der tijd. Als ik dan kijk dat ik vrolijk 10 jaar heb gedaan met mijn 1080p scherm, en em eigenlijk alleen overweeg te vervangen omdat de HDMI-inputs buggy worden, neem ik liever niet het risico dat een OLED na een jaartje of 4-5 merkbaar minder mooi wordt. Vandaar ook de wens om zo min mogelijk met het smart verhaal te maken te hebben, omdat ik dan gewoon mijn devices kan updaten, en niet het scherm.
Wij hebben thuis een 2015 Samsung en een 2020 LG tv hangen. Die eerste heeft nog het oude menu zoals onze toen malige Samsung had, maar daarnaast ook een heel menu met SMART, maar moet zeggen dat je die ook echt wel aan moet tikken zeg maar.
De LG inderdaad daarentegen komt meteen met allerlei dingen. Hij is niet langzamer met dat weer geven, maar het valt wel op. Een source knop indrukken zorgt voor dat menu, maar het is nog wel makkelijk wisselen van sources.
Zou ik een tv zonder die meuk liever kopen? Ja, maar qua kwaliteit zou je dan niet beter uit zijn.
Wij hebben zelf een shield voor die smart functies en wil eigenlijk niet zonder. Het blijft lang geupdate en we houden de tv zelf verder dom.
@vectormatic qua smart kun je ook je tv zonder internet door het leven laten gaan. Updates kun je vaak ook via usb stick doen en anders alleen op internet aan sluiten die keren dat je een update wilt.
Dat was het idee, zoals ik al zei, wat mij betreft is het ding gewoon een 4K HDMI scherm, dus update/internet features boeien me niet.Arunia schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:24:
@vectormatic qua smart kun je ook je tv zonder internet door het leven laten gaan. Updates kun je vaak ook via usb stick doen en anders alleen op internet aan sluiten die keren dat je een update wilt.
Denk dat het dus een rondje verkopertje pesten worden bij de MM om te kijken hoe erg de verschillende merken op het smart spul leunen
Die sneltoetsen maken het switchen makkelijker maar het opstarten blijft wel een dingetje. Zo zet ik net mijn TV aan en wil ik niet via HDMI eARC geluid maar via de interne speakers. Het menu oproepen zodra ik beeld heb kan simpelweg niet, melding in beeld dat de TV nog aan het opstarten is.vectormatic schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:18:
@FeaR Dank, dat wordt dan toch een gevalletje goed uitzoeken, want zon sneltoets is dan wel een vereiste, als de normale weg door een "smart" interface loopt.
Ik weet ook niet of in de winkel testen heel representatief is. TV's daar staan altijd in demo mode wat mogelijk menu's ook sneller maakt omdat er niets gepersonaliseerd is. Al is het natuurlijk de vraag hoe erg gepersonaliseerd het gaat worden als je niets van de smart functies gebruikt.
Wel of geen OLED wilde ik niet initiëren qua discussie. Het was een extra voorbeeld dat ik mogelijk anders denk dan anderenWat oled betreft, die stap ga ik niet maken,..
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Het kan in de weg zitten, maar dit hangt niet alleen af van het besturingssysteem, maar ook van de afstandbediening. Veel TV's hebben tegenwoordige een vrij minimalistische AB, waar geen source knop op zit. Dan moet je alsnog door een menu in het OS wandelen om van bron te kiezen. Zit er wel een source knop op, dan maakt het OS niet heel veel uit.vectormatic schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
Mijn Samsung TV heeft bijvoorbeeld geen source knop op de AB (al zit die wel in de app), maar ik heb er zelf niet veel last van. De 2 bronnen die ik via HDMI heb aangesloten (XBox en Chromecast) kunnen zichzelf melden bij de TV en de TV aanzetten en van bron doen veranderen. Ik hoef eigenlijk nooit zelf de bron te kiezen.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ah, ik had nog helemaal niet aan HDMI CEC gedacht, dat werkt op mijn oude TV wel met playstation consoles, maar heb het met de xbox-en nog niet voor elkaar gekregen, dan ben je inderdaad in 99% van de tijd van het gedoe af.Rannasha schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Het kan in de weg zitten, maar dit hangt niet alleen af van het besturingssysteem, maar ook van de afstandbediening. Veel TV's hebben tegenwoordige een vrij minimalistische AB, waar geen source knop op zit. Dan moet je alsnog door een menu in het OS wandelen om van bron te kiezen. Zit er wel een source knop op, dan maakt het OS niet heel veel uit.
Mijn Samsung TV heeft bijvoorbeeld geen source knop op de AB (al zit die wel in de app), maar ik heb er zelf niet veel last van. De 2 bronnen die ik via HDMI heb aangesloten (XBox en Chromecast) kunnen zichzelf melden bij de TV en de TV aanzetten en van bron doen veranderen. Ik hoef eigenlijk nooit zelf de bron te kiezen.