Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 08:10
Mijn vraag

Ik wil mijn huidige camera , een Nikon D7500 inruilen voor iets nieuws. Als advies kreeg ik om te kijken naar een systeemcamera. In de winkel werd een Nikon Z6 geadviseerd. Ik fotografeer voornamelijk voetbal en het is dus ook belangrijk dat de camera daar geschikt voor is.

Als lens heb ik nu een Nikon 70-200 f2.8 lens (Full frame) en deze zou met de adapter prima moeten samenwerken icm de Z6. Ik kan deze lens ook niet echt inruilen /verkopem ivm lichte krasje op het glas waar ik overig niks van merk met fotograferen dus vandaar dat een overstap naar een ander merk mij budget technisch wat in de weg zit.
Mijn budget (met inruil van de D7500) is +/- 2400 euro.

Ik lees wat weing berichten over sportfotografie icm de Z6(ii) Wat ik wel ergens gelezen heb is dat de autofocus niet snel genoeg zou zijn. Is er onder jullie misschien iemand die deze camera ook met sport gebruikt?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende internetpagina's bezocht, Flickr groups bekeken.. maar niet een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 17:45

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik mis in dit verhaal waarom je wilt upgraden. Wat is er mis met je huidige camera waardoor je toe bent aan "iets nieuws"? En waarom een systeemcamera?

Als ik voornamelijk sport zou doen, zou ik kijken naar een D500 of D750 bv. Vooral die eerste is echt snelheidsmonster en daar kun je je lens zo opschroeven.

Let er ook op dat als je naar Full Frame gaat, je 1/3 van je tele-bereik inlevert. Die 200mm is nu 300mm (qua kijkhoek) omdat je met een crop-factor werkt. Op een Z6 (of D750) is het gewoon weer echt 200mm.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Ik wilde upgraden omdat ik merk als het wat donker begint te worden het maken van foto's tijdens de voetbal niet meer mooi scherp worden. Ik zocht dus een camera die goed presteert met weinig licht.. Ik kreeg het advies om naar een systeemcamera te gaan. de Z6.

Verder is er eigenlijk niks mis met de 7500, bevalt zeer goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik zou voorstellen om eens een Z6II met FTZ te huren en te kijken of het wat voor je is; en dan specifiek in jouw use-case. Het is met dit soort upgrades lastig van te voren in te schatten of het ook echt een quality of life vooruitgang is; en met een significante investering is dat natuurlijk wel de bedoeling.
Ik vind de opmerking van ons aller moderator ook nog een goede; je gaat bereik inleveren en zou allicht er ook een teleconverter bij moeten nemen als je ca. 300mm wil behouden. Zelf met inruil word de aanschaf van de Z6II, een FTZ adapter en eventueel een TC best een uitdaging. Als je dan zo dicht tegen je maximum budget aan zit moet het wel echt 100% tevredenheid bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 12-10-2021 09:31 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Bedankt voor jullie opmerkingen , ik zal eens kijken of ik een Z6 kan huren en dan ervaren hoe het is, vwb de crop-factor dat heb ik nu nog nooit gebruikt op mijn 7500 en mis het eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 00:05
Die cropfactor heb je altijd gebruikt op de D7500, omdat de sensor gewoon 1,5x zo smal is. Dus zodra je dezelfde lens op een fullframe camera zet, is je beeld 1,5x zo breed en is je onderwerp minder beeldvullend.
Als je daarna gaat croppen om je onderwerp net zo beeldvullend te krijgen als met de D7500, ga je evenveel ruis zien als nu.
Enige oplossing is dat je dan met een 300mm f/2.8 gaat schieten... Dan win je die extra lichtsterkte van de sensor wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Ah oke , dat wist ik dan niet, valt nog genoeg te leren , bedankt voor je reactie en toelichting !
Pagina: 1