Remeha Calenta E10 icm Evohome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
Wij hebben tijdje geleden een Evohome systeem laten plaatsen op al onze radiatoren, 9 stuks (incl een bypass ventiel op zolder).

Nu krijgen we heel vaak een E10 storing op de ketel.
In de zomertijd toen de cv uit stond hadden we daar geen last van. Nu staat de cv weer aan en bijna wekelijks (vooral in de ochtend met douchen) krijgen we de E10.

Vandaar ook het vermoeden dat dit aan de Evohome te koppelen valt.

De ketel 1x resetten en de storing is weer weg en kan weer gedouched worden.

Wie weet waar dit aan ligt of wie ik moet aanspreken.

Gevalletje installateur Evohome, een normale installateur voor de ketel of is deze storing inherent aan het hebben van een slim systeem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Welke omschrijving hoort er bij storing E10?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Storingscode E10 betekent geen water in de ketel of pomp draait niet. De waterdruk dien gecontroleerd van de cv-installatie gecontroleerd te worden. deze moet min maal 1,2 bar te zijn. Het is aan te raden op op lekkages te controleren.

Te veel verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur.

Uiteraard vergeten te vermelden. De druk is 1,9 bar en alles is al meerdere malen ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Er kan eigenlijk nooit een te groot verschil zijn tussen de Ta en de Tr. Wel een te klein verschil. Het water komt dus waarschijnlijk te heet retour.

Dit kan twee oorzaken hebben:
- je CV springt aan op het moment dat er geen enkele zone open staat: AVDO monteren op circa 6 meter vanaf de ketel
- er staat wel een zone open maar de ketel kan het minimale vermogen niet kwijt op de openstaande radiator. Vergelijk dit laatste met het proberen te laten sudderen van een pannetje op je grootste gaspit. Dat gaat ook niet.

De meest CV ketels zijn te groot om een kleine radiator aan te sturen. De oplossing is om meerdere radiatoren op te nemen in een zone zodat je ketel het minimale vermogen wel kwijt kan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Net even gekeken in het programma.
Woonkamer en douche gaan verwarmen tussen 0630 en 0700. Overige 6 radiatoren staan inderdaad dan "uit".

Douchen is rond 0630/0645.

Bypass is er al. Maar zo'n AVDO is dan nog eens extra?
En dat zou dan wel helpen als ik het programma niet aanpas?

En anders een ruimte een half uurtje eerder warm zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

@NeutraleTeun

Een AVDO is een bypass die onder druk opent. Als je al een bypass hebt is dat dus overbodig. In principe zou je wanneer de badkamer tegelijk met de woonkamer wordt verwarmd, voldoende afgifte moeten hebben.

Ik moet ook terugkomen op mijn vorige opmerking want de handleiding van de Calenta geeft inderdaad aan wat jij zegt. Tjsa dan zou ik het toch in de ketel zoeken. Een defecte sensor of driewegklep oid. Maar daar heb ik voor de rest geen verstand van.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Pagina: 1