[Volvo S40] Blijft rollend op 2200 toeren

Pagina: 1
Acties:

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:14

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Ik rijd naar volle tevredenheid een S40 met 1.8-benzinemotor uit 2006. Sinds kort heeft deze echter een probleem welke ik niet goed via Google herleid kan krijgen.

Wanneer je onder het rollen/rijden de koppeling intrapt, gaat het toerental op 2200 zitten, terwijl deze (warm) stationair rond de 750 rpm hoort te zitten. Het maakt ook niet uit met welke snelheid de auto in beweging is, als deze maar rolt. Als je volledig stil staat, valt het toerental wel terug, maar dan nog steeds naar 1050 rpm.

Niet alleen is dat gewoon een irritant geluid en klinkt het alsof er een petje naar de streep voor het stoplicht rolt, maar in de één en twee trekt de auto ook langzaam op tot dat toerental en dat rijd heel naar, nog los van het gevaar als je er wat minder op bedacht bent.

Als ik ga zoeken vind ik maar moeilijk wat het kan zijn. De hits welke vooral terugkomen hebben vooral te maken met geluiden of trillingen bij bepaalde toerentallen. Wat ik wel heb kunnen vinden is dat het een stationairklep zou kunnen zijn, maar waar die exact op het motorblok zit is dan weer niet terug te vinden. Nu mankeer ik niets aan mijn handen en ben ik capabel genoeg om dat soort onderdelen te vervangen, maar dan moet ik wel even weten waar het zit (ja, bij het inlaatspruitstuk, maar die lijkt ook onvindbaar onder de motorkap), en dát krijg ik niet gevonden. Ik kan dus ook niet goed beginnen met testen volgens mij, laat staan vervangen. Als ik zoek op het specifieke onderdeel krijg je namelijk ook alleen maar verkoopplekken, maar geen andere fora waar aangegeven is waar het zit.

Iemand die het probleem herkent en kan zeggen waar die stationairklep zich aan het motorblok bevindt, of wellicht andere ervaringen heeft?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik zou beginnen met uitlezen, dan weet je of het een sensor, klep of valse lucht is.

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Vervuilde gasklep misschien. Kun je schoonmaken met remmenreiniger en een doek.
Ik zou wel even je accu loskoppelen dan, sommige auto's raken er wat van in de stress als de gasklep bediend wordt terwijl ze dat niet zelf aansturen.

Gasklephuis is vaak redelijk eenvoudig te vinden: volg gewoon de route van de lucht inlaat. Ergens tussen je luchtfilter en het inlaatspruitstuk/motorblok zal hij zitten.

Zoekende op bouwjaar auto en motor denk ik dat het om de B4184S11 motor gaat. Gasklep is in het Engels 'throttle body'. Zoekende op Google naar 'b4184s11 throttle body' krijg je wel plaatjes hoe hij eruit ziet. Met nog wat meer zoeken ongetwijfeld ook wel een YouTube filmpje waarin iemand het demonteren/schoonmaken uitlegt.

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2021 10:41 ]

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 21:23
Het kan ook de luchtmassameter zijn, deze bevindt zich in het aanzuigtraject van de lucht richting het motorblok.
De stationair klep kan soms wat vervuild zijn, die zit meestal in de overgang van de rubberen slang naar de luchtinlaat van de verschillende cilinders.
Als het een door kabel geactiveerde klep is dan kan je dat makkelijk zien door aan de gaskabel te trekken, dan draait de klep.
Op de randen kan vettig-/viezigheid gaan zitten na zoveel jaar rijden.

Wat men hierboven al zegt; remmenreiniger en een doekje doen dan meestal wonderen bij beide sensoren.

Wel met zachte hand doen, zeker niet hard gaan duwen! Dan kan je het onderdeel beschadigen.