Geen toegang meer tot Nas Synology

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 15:39
Mijn vraag
Sinds vandaag ben ik over gestapt van Ziggo naar KPN. Helaas heb ik hierna geen toegang meer tot mijn nas van Synology. Als ik nu alles weer terug aansluit op mijn Ziggo router, heb ik ook geen toegang (en geen internet) meer.

Ik heb het idee dat ik mogelijk mijn nas niet op dhcp heb staan maar op een vast IP. Helaas kan ik dit niet controleren. Hoe krijg ik weer toegang tot mijn Nas? Ik heb geprobeerd de nas direct aan mijn laptop te hangen met een dhcp applicatie. Dit is helaas niet gelukt. Ook niet als ik het oude op adres invul. Wat kan ik nu nog doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In deze tutorial staat een heleboel beschreven met tips die je kunt uitvoeren om je Synology weer te benaderen: https://kb.synology.com/e...t_NAS_connection_problems

Heb je deze ook al gevonden? Je zou met de Synology Assistant kunnen stoeien.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vind uit wat je externe IP is, map de juiste poort, vind contact via juiste ip en poort.

Of als IP verandert, neem een dyndns achtinge dienst en verbind steeds met dyndns naam + juiste poort.

Het IP van je NAS achter de router wil je hoe dan ook vast zetten in je dhcp server, en dan (alleen) de juiste poorten forwarden. Al zou ik erg adviseren geen poorten te forwarden maar alleen via vpn te werken om op je interne netwerk te komen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je het IP adres nog weet en denkt dat die statisch ingesteld stond dan is het vooral een kwestie van zorgen dat je laptop in hetzelfde subnet zit. Hetzij door de laptop statisch in te stellen, hetzij door de modemrouter van KPN zo in te stellen dat hij adressen uitdeelt in hetzelfde subnet als het adres van je Synology.

Wat voor adres krijgt je laptop nu van de kpn router? En welk adres had de NAS?

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 11-10-2021 22:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Orion84 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:08:
Als je het IP adres nog weet en denkt dat die statisch ingesteld stond dan is het vooral een kwestie van zorgen dat je laptop in hetzelfde subnet zit. Hetzij door de laptop statisch in te stellen, hetzij door de modemrouter van KPN zo in te stellen dat hij adressen uitdeelt in hetzelfde subnet als het adres van je Synology.

Wat voor adres krijgt je laptop nu van de kpn router? En welk adres had de NAS?
De nas had het adres 192.168.178.123 en nu gebruikt kon 192.168.2.254 voor het modem.
Ik moet dus op een of andere manier zorgen dat de 2 bij mijn modem de 178 wordt en dan zou ik hem weer moeten kunnen vinden. Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 20:02
slvans schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

De nas had het adres 192.168.178.123 en nu gebruikt kon 192.168.2.254 voor het modem.
Ik moet dus op een of andere manier zorgen dat de 2 bij mijn modem de 178 wordt en dan zou ik hem weer moeten kunnen vinden. Begrijp ik dat goed?
Yep. Dat is alles wat je moet doen.

Door de modem wissel heb je een andere ip address range. Omdat je NAS statische ip heeft krijgt hij nu geen toegang tot internet en jij niet naar de NAS.

[ Voor 16% gewijzigd door Erazher op 11-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:21
In de Experiabox v12 kun je DHCP settings beheren door in de webinterface te gaan naar My Modem, en dan LAN IPv4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn3Dpl5Ij3FCgjj86iDMie71Zwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RiiMX955Q0Kg4tPiQSONLccl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Masimo op 11-10-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Via de Synology site de Discovery Tool downloaden. Hiermee kan je het IP adres aanpassen:
https://www.synology.com/nl-nl/support/download

En tijdelijk een vast IP adres (in de Synology range) op je pc kan uiteraard ook...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheSuperLAW
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-05 15:26
Hang je NAS aan je computer/laptop en verander het IP van je computer naar

192.168.178.10
255.255.255.0

Zonder GW en zonder DNS

Ga naar http://192.168.178.123:5001
En verander daar het statisch adres van je NAS naar 192.168.2.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSuperLAW
TheSuperLAW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:27:
Hang je NAS aan je computer/laptop en verander het IP van je computer naar

192.168.178.10
255.255.255.0

Zonder GW en zonder DNS

Ga naar http://192.168.178.123:5001
En verander daar het statisch adres van je NAS naar 192.168.2.x
Vervolgens wel even je computer/laptop terug op dhcp zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Niet puur vanwege de TS maar zie hier waarom statische IP adressen eigenlijk altijd een slecht idee zijn. Iedere DHCP server kan vaste adressen uitdelen gebruik dat, en adviseer nooit statische IP adressen.
Het lijkt zo makkelijk maar later in de tijd ben je bijna altijd een keer de .... en dan kost het heel veel tijd en moeite.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 10:34
Frogmen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:01:
Niet puur vanwege de TS maar zie hier waarom statische IP adressen eigenlijk altijd een slecht idee zijn. Iedere DHCP server kan vaste adressen uitdelen gebruik dat, en adviseer nooit statische IP adressen.
Het lijkt zo makkelijk maar later in de tijd ben je bijna altijd een keer de .... en dan kost het heel veel tijd en moeite.
Tenzij je weet wat je doet. Wanneer je router vervangen wordt er je opnieuw dezelfde range gaat gebruiken heb je geen issues en werkt alles weer als van ouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07
@Frogmen Behalve wanneer je je dhcp server (in dit geval de router) verwisselt met een andere die je niet instelt.

Ikzelf heb inderdaad via DHCP al mijn apparaten van een ip-adres voorzien, echter, wel met mijn eigen hardware en wel omschreven welke apparaat welke mac-adres heeft en welk ip-adres daar bij hoort (in een Excel bestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Arunia @hhoekstra Als je weet wat je doet kom je hier vervolgens niet met je vraag zoals deze. Dan overzie je ook de impact en weet je wat je moet doen. Maar vooral als het bij iemand anders is, is het geen handig advies en is vastzetten op de DHCP server een veiliger toekomstgerichter alternatief, zeker omdat je dan ook meteen het standaard router wachtwoord kan wijzigen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 08:17

MsG

Forumzwerver

Frogmen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:01:
In de basis eens, maar helaas heeft de Experiabox, die ook bij KPN vrij gangbaar is, maar plek voor 10 DHCP-reserveringen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@MsG Dat is wel heel erg afhankelijk van de versie en zelfs de software versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 08:17

MsG

Forumzwerver

Bij de versie 10 die voorheen de nieuwste was, is dat al jaren zo. Pas bij de net nieuwe Experiabox, die lang niet iedereen heeft of krijgt zijn het er 256.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSuperLAW
Kan zijn dat ik het verkeerde advies heb gegeven. Maar het ging initieel om het benaderen van zijn NAS. TS had al een statisch adres dus had ik in gedachte dat hij het beste het ook weer kon laten bij een statische adres I.P.V. rommelen met je MAC adressen binnen je experiabox en een IP adres laten reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 14:41
Rommelen met je mac adres is een rare connotatie, er is niks mis met het gebruiken van een macadressen.

Wat TS het beste kan doen is een enkelvoudige reset van de Nas uitvoeren (reset pennetje indrukken tot je een piep hoort).
Daarna is je Nas teruggezet naar DHCP en zal hij weer een ipadres in het subnet van je Lan krijgen, ook is het wachtwoord van admin gereset..
Vul bij het opstarten de gebruikersnaam admin in en laat het wachtwoord veld leeg.

Als alles weer werkt zou ik persoonlijk de Nas op dhcp laten staan eneen macadres/ipadres koppeling maken in je router zodat de Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.

PS
Zo'n zelfde setting zou ik in ieder geval doen voor alle apparatuur die je altijd moet kunnen bereiken zoals een printers of scanners.
Zou ook ergens die macadressen met gekoppelde ipadress opschrijven, altijd handig als je weer een nieuwe router krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Uiteindelijk gelukt door te resetten (knop 5 sec indrukken) en naar find my synology te gaan.
Pagina: 1