Google Nest houdt verwarming slaapkamers tegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 10:20
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik zelf maar niet helemaal uit kom. Toen we onze huidige woning kochten was alles al geplaatst en geregeld. Inclusief vloerverwaring, Nest-thermostaat, slimme radiatorknoppen, de hele mikmak. Super natuurlijk. Alleen lopen we dus tegen een klein probleempje aan, waarvan ik niet zeker weet hoe ik het het beste kan oplossen.

De Nest-thermostaat hangt in de woonkamer. Daar is vloerverwarming. Daardoor blijft die kamer redelijk op temperatuur, maar dit is dus ook de kamer waar de temperatuursensor hangt. Met als gevolg dat als de woonkamer op temperatuur is de radiatoren boven nog zo slim kunnen zijn: ze krijgen niet het warme water waar ze om 'vragen' omdat de Nest dit kennelijk dicht zet.

De badkamer boven heeft trouwens ook aparte vloerverwarming. Dus er moeten iets van verschillende zones zijn, maar ik krijg die voor mezelf niet inzichtelijk. De vraag is simpel: hoe kan ik er voor zorgen dat de slaapkamers boven de temperatuur krijgen die ik in stel, zonder dat dit beinvloed wordt door de temperatuur beneden? Als de Nest 'open staat' en de radiatoren boven staan op verwarmen, dan werkt alles namelijk wel.

De volgende apparatuur wordt gebruikt:

CV-ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24
Vloerverwarming/verdeler: standaard Themrad (zie foto)
Themostaat: Google Nest-thermostaat (3.4) en Heatlink (Amber-2.5)
Radiatorknoppen: Busch Free@home 6256/2-WL

Al geprobeerd?
- Ik heb een Nest Temperature Sensor op de kop weten te tikken, maar die werken niet in Europa 8)7
(wist ik stiekem wel, maar wilde het toch uitproberen)
- Met Tadoo schijnt het wel te kunnen, maar zou ik eigenlijk zonde vinden om alles te veranderen.

Heb voor de duidelijkheid nog wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfIwX9NOTvRrZmr5Jn9HKb-RiLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDHFHatmw9zBk9hSGuQKLWKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WISOPMItRhRa9hH1kqpYqTUu2k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLZPKVoNsMkEWMaHyhxl6Agw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dank is nu al groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij ondersteunt de Nest helemaal geen slimme radiatorknoppen? Daarvoor heb je idd iets van een Tado of iets van een Honeywell Evohome

[ Voor 34% gewijzigd door -tom-562 op 12-10-2021 15:23 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

-tom-562 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:22:
Volgens mij ondersteunt de Nest helemaal geen slimme radiatorknoppen? Daarvoor heb je idd iets van een Tado of iets van een Honeywell Evohome
Voor zover ik weet inderdaad niet. Tenminste, toen ik 2 jaar terug zocht. Het "fijne" is ook nog dat de API dichtzit sinds een tijdje (als je je account hebt omgezet van Nest->Google), dus je kan niet meer dingen als Domoticz o.i.d. gebruiken om aanpassingen door te voeren op basis van de API.

Dat die sensoren uit de VS hier niet werken is echt belachelijk. Daar heb je huizen met elke kamer mooi een Nest aan de muur. Wil ik ook wel :'). Gelijk maar een volg in dit topic of er in de afgelopen 2 jaar nog vernieuwing is geweest!

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 12-10-2021 15:25 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
-tom-562 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:22:
Nee klopt. Dus dat ik van die Nest af moet is wel duidelijk. De kunst is om er voor te zorgen dat er niet hetzelfde gebeurt met de nieuwe thermostaat. Als ik het goed begrepen heb is daar een zoneklep voor nodig op de vloerverwarming. Daar schijnen in ieder geval Tado en Honeywell Evohome mee overweg te kunnen. Punt is alleen dat ik dat niet zelf kan aanleggen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
Hey hangt er vanaf hoe de installatie is opgebouwd: zijn de slaapkamers in staat om afzonderlijk de CV aan te sturen? Of is het puur naregeling: te warm, dan dicht. In mijn laatste huis was ‘t dat. Alleen de woonkamer kon de warmtepomp aanzetten, de slaapkamers konden alleen dicht gezet worden. Werkte daar prima, omdat alles vloerverwarming was en goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zult de boel moeten balanceren. Een simpele manier is om nu de thermostaat van de vloerverwarming beneden lager te zetten en zo richting een balans te gaan van boven en beneden behaaglijk.

(noot: Dat doe je met de grote witte draaiknop op de verdeler)

Dan duurt het langer voor de woonkamer op temperatuur komt en kan de boel boven dus langer vol open.

[ Voor 32% gewijzigd door pagani op 12-10-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
@pagani
Slecht advies.

Het is verstandiger om echte zone systeem te creëren dat kan bedraad of draadloos.
Danfoss / Evohome / Tado / plugwise / enz enz

Hebben hier allemaal systemen voor.

Bush Home is ook zo’n systeem alleen jij mist onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 12-10-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo is hier anders de hele energieneutrale wijk opgebouwd. Beneden een thermostaat die als hoofdschakelaar dient (wordt er überhaupt verwarmd), boven een regelaar per kamer (die dus alleen iets doet als beneden de thermostaat ook wil verwarmen)

Eigenlijk alle projectnieuwbouw die ik de afgelopen tien jaar heb gezien heeft het zo.

Die andere systemen aanraden is leuk maar zeker niet de standaard.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 12-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:47
Je radiatorknoppen draaien nu waarschijnlijk standalone - elke knop kan de kraan open zetten maar niet aan de CV vragen om warm water door de leidingen te sturen. Dat doet de Nest nu aan de hand van de temperatuur in de woonkamer, die ziet de rest van het systeem niet.

Bij een echte zone systeem heb je dat probleem niet. Dat kan ook met Busch-free@home, daarvoor heb je 2 dingen nodig

- Plaats een slimme zoneklep of slimme radiatorknop + thermostaatkraan op de vloerverwarming beneden. Koppel deze aan een kamerthermostaat voor doorgeven temperatuur in de kamer.
- Plaats een (draadloze) ketel-relais om de CV + pomp aan te zetten indien er warmtevraag is.

Ik ben niet voldoende bekend met dit systeem om de precies te zeggen welke componenten je moet bestellen maar ik heb hier een soort gelijk systeem hangen. Een Honeywell Evohome die via OpenTherm de CV aanstuurt, plus slimme knoppen door het huis heen. Als ik de badkamer graag op 23 graden wil hebben een uur voor opstaan dan gaat de CV aan en alle warm water alleen naar de radiator daar - het werkt echt perfect.

Proberen te balanceren tussen warmtevraag beneden en boven kan, zeker met ouderwetse (thermostaat)knoppen, maar het is beetje zonde om een mooie set slimme knoppen te hebben en ze niet te gebruiken om de ketel aan te zetten en ze een eigen weekprogramma te geven.

Op de site van Busch-Jaeger vind je meer informatie: https://faq-busch-jaeger....inatie-met-busch-freehome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
pagani schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:32:
Je zult de boel moeten balanceren. Een simpele manier is om nu de thermostaat van de vloerverwarming beneden lager te zetten en zo richting een balans te gaan van boven en beneden behaaglijk.

(noot: Dat doe je met de grote witte draaiknop op de verdeler)

Dan duurt het langer voor de woonkamer op temperatuur komt en kan de boel boven dus langer vol open.
Thanks, maar dit is wat mij betreft een tijdelijke oplossing. Als ik om 19.00u beneden zit dan wil ik dat het daar verwarmd wordt. Als ik dan om 22.00u de slaapkamer wil verwarmen kan dat niet omdat de thermostaat dan al z'n temperatuur bereikt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door brainovic op 12-10-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
w00key schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:52:
Je radiatorknoppen draaien nu waarschijnlijk standalone - elke knop kan de kraan open zetten maar niet aan de CV vragen om warm water door de leidingen te sturen. Dat doet de Nest nu aan de hand van de temperatuur in de woonkamer, die ziet de rest van het systeem niet.

Bij een echte zone systeem heb je dat probleem niet. Dat kan ook met Busch-free@home, daarvoor heb je 2 dingen nodig

- Plaats een slimme zoneklep of slimme radiatorknop + thermostaatkraan op de vloerverwarming beneden. Koppel deze aan een kamerthermostaat voor doorgeven temperatuur in de kamer.
- Plaats een (draadloze) ketel-relais om de CV + pomp aan te zetten indien er warmtevraag is.

Ik ben niet voldoende bekend met dit systeem om de precies te zeggen welke componenten je moet bestellen maar ik heb hier een soort gelijk systeem hangen. Een Honeywell Evohome die via OpenTherm de CV aanstuurt, plus slimme knoppen door het huis heen. Als ik de badkamer graag op 23 graden wil hebben een uur voor opstaan dan gaat de CV aan en alle warm water alleen naar de radiator daar - het werkt echt perfect.

Proberen te balanceren tussen warmtevraag beneden en boven kan, zeker met ouderwetse (thermostaat)knoppen, maar het is beetje zonde om een mooie set slimme knoppen te hebben en ze niet te gebruiken om de ketel aan te zetten en ze een eigen weekprogramma te geven.

Op de site van Busch-Jaeger vind je meer informatie: https://faq-busch-jaeger....inatie-met-busch-freehome
toon volledige bericht
Het grappige (of eigenlijk niet) is dat er ook een Busch Free@Home systeem aanwezig is. Degene die het huis heeft verbouwd was nogal ambitieus met allerlei verschillende systemen.

Ik heb inmiddels wat advies ingewonnen, en er moet sowieso een zoneklep komen om er voor te zorgen dat alles apart aangestuurd kan worden. Tado heeft oplossing, maar dat wordt me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt (PDF, optie 3). Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik ga ook nog naar Evohome kijken. Die zou het draadloos moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Bij Tado kunnen de radiatoren (via de slimme knop) individueel de CV aan laten springen om te verwarmen. Alles staat dan dicht behalve de radiator(en) die warmte vragen. Zie het als een aantal individuele kamer thermostaten.

[ Voor 13% gewijzigd door MrAngry op 12-10-2021 21:14 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1